raskaus+mielialalääke?

Kysy teratologisesta tietopalvelusta. Siellä tietävät raskaana oleville ja raskautta suunnitteleville sopivista lääkkeistä. http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Kaikista uusista mielialalääkkeistä ei ole vielä tutkittua tietoa, miten vaikuttavat sikiöön. Joissain tapauksissa voisi olla turvallisempaa vaihtaa johonkin vanhempaan lääkkeeseen, josta on tutkittua tietoa ja joka sopii ja auttaa sinua. Ns. "uuden polven mielialalääkkeitä", SSRI-lääkkeitä on jo pitkältä ajalta, mutta koko ajan tulee uusia, joita sanotaan aikaisempia paremmiksi.

Minä sain aikanaan risririitaisia mielipiteitä psykiatrilta, yleislääkäriltä ja teratogeenisesta tietopalvelusta käyttämästäni lääkkeestä. Psykiatri neuvoi lopettamaan välittömästi, jos suunnittelen raskautta, toiset olivat sitä mieltä, että voisi käyttää, koska vastaavia lääkkeitä voidaan käyttää raskauden aikana. Oman mielenrauhani takia lopetin lääkkeet, joista en edes kokenut kovin paljon hyötyväni. Kummasti olo parani, kun stressi väheni.

Sellaiset mielialalääkkeet, jotka sopivat raskaana oleville, tulisi kuitenkin lopettaa tai ainakin vähentää niiden käyttöä raskauden lopussa. Syntyvä vauva voi syntyessään olla riippuvainen lääkkeestä ja se saattaa voida huonosti, kun lääke loppuu äkkiä. Normaalissa hoidossahan mielialalääkkeet lopetetaan vähitellen. Minulle psykiatri myös sanoi, että raskausaikana mieliala yleensä paranee hormoneista johtuen, joten ilman lääkkeitä on helpompi selvitä, vaikka niitä olisi tarvinnut aikaisemmin. Onneksi ei ole vuosiin tarvinut miettiä, tarvitseeko noita lääkkeitä. On "nousukausi" ollut pitkään, vaikka hoidot ovatkin olleet rankkoja. :D

Kaikkea hyvää sinulle! Toivottavasti löydät itsellesi hyvän ratkaisun. :flower:
 
ELECTRA:kävin eilen hakemassa lisää hormooneja apteekista ja ajattelin samalla kokeilla kepillä jäätä ja kysyin tädiltä tilannetta..hän oli niin ihana että otti asiakseen oikein kunnolla tutkia..en tiedä missä sivuilla kävi :LOL: mutta kerto että sitä mitä minä syön ei ole haitaksi..olin todella helpottunut :)
 
Keskustele kuitenkin vielä myös lääkärisi kanssa. Tuon lääkkeen pakkausselosteessa neuvotaan niin, koska sertraliinin käytöstä on vain rajoitetusti tietoa http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14280&i=ORION+PHARMA_SERTRALIN+ORION
 

Yhteistyössä