Raskausajan peräpukamat! Apua!

  • Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti
Raskaana
Rv 29 alkoi, ja ikäänkuin uuden rv:n kunniaksi sain myös elämäni ensimmäisen peräpukaman... Mitä lääkettä voi käyttää? Onko voiteista mihinkään? Entä pitääkö se leikata pois, vai lähteekö raskauden jälkeen itsestään?

Ikinä ei ole ennen ollut, ei ole siis ummetusta, vaan luin, että näillä viikoilla kohtu painaa valtimoita ja saa peräpukamia sillä tavoin aikaan.

Neuvoja, pliis...
 
toimii
Ihan kaikkia paikallisvalmisteita. Hyvä mahis mennä synnytyksen jälkeen ohikin. Jos ei lähde itse, hirtetään.

Suosittelen Scheriproct Kombia. Siinä on sekä voidetta laitettavaksi yltympäriinsä että puikkoja työnnettäväksi sinne.
 
hei
Hei! Sama viikko, sama vaiva ilmaantui. :D

Juttelin jo asiasta neuvolalääkärin kanssa. Ei voi käyttää muuta kuin peräpukamavoidetta tilapäisesti, ei saa käyttää pitkään, kun niissä on kortisonia ja se ohentaa ihoa.

Raskauden jälkeen, jos jää pahaksi, voi käydä hirttämässä, raskausaika on kärsittävä ja lisättävä kuitua ruokavalioon, jottei varmasti tulisi ummetusta.

Itse huomasin suurimman avun bepanthenestä. Poistaa kutinan ja sitä voi käyttää vaikka kuinka pitkään tarviikaan. ;)
 
Raskaana
Alkuperäinen kirjoittaja toimii:
Ihan kaikkia paikallisvalmisteita. Hyvä mahis mennä synnytyksen jälkeen ohikin. Jos ei lähde itse, hirtetään.

Suosittelen Scheriproct Kombia. Siinä on sekä voidetta laitettavaksi yltympäriinsä että puikkoja työnnettäväksi sinne.
Kiitos. tää on tosi epämiellyttävää. Toivottavasti ei enä tästä pahane :(

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Hei! Sama viikko, sama vaiva ilmaantui. :D

Juttelin jo asiasta neuvolalääkärin kanssa. Ei voi käyttää muuta kuin peräpukamavoidetta tilapäisesti, ei saa käyttää pitkään, kun niissä on kortisonia ja se ohentaa ihoa.

Raskauden jälkeen, jos jää pahaksi, voi käydä hirttämässä, raskausaika on kärsittävä ja lisättävä kuitua ruokavalioon, jottei varmasti tulisi ummetusta.

Itse huomasin suurimman avun bepanthenestä. Poistaa kutinan ja sitä voi käyttää vaikka kuinka pitkään tarviikaan. ;)
Kiitos myös sinulle. Onko niitä sellaisia muita voiteita, joissa ei ole kortisonia?
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Hei! Sama viikko, sama vaiva ilmaantui. :D

Juttelin jo asiasta neuvolalääkärin kanssa. Ei voi käyttää muuta kuin peräpukamavoidetta tilapäisesti, ei saa käyttää pitkään, kun niissä on kortisonia ja se ohentaa ihoa.

Raskauden jälkeen, jos jää pahaksi, voi käydä hirttämässä, raskausaika on kärsittävä ja lisättävä kuitua ruokavalioon, jottei varmasti tulisi ummetusta.

Itse huomasin suurimman avun bepanthenestä. Poistaa kutinan ja sitä voi käyttää vaikka kuinka pitkään tarviikaan. ;)
Kiitos myös sinulle. Onko niitä sellaisia muita voiteita, joissa ei ole kortisonia?
Neuvolalääkäri suositteli ihan jotain perusvoidetta, vaseliinia tai bepanthenea. Ei eritelly noita peräpukamavoiteita, vaan sanoi, et niissä on kaikissa kortisonia ja se ei ole pitkään käytettynä hyvä. Tilapäisesti voi laittaa, mut mä en ees kokeillu, kun tuo bepanthen oli valmiiksi kotona ja toimi. :)

 
ap
Kuitua olenkin syönyt, vettä juonut ja kävellyt joka päivä, siksi tämä vaiva yllättikin, kun mitään ummetusta ei ole ollut. Jösses, enpä ois arvannut, että tällainenkin raskausvaiva voisi tulla :)
 
minulle
sanottiin apteekissa että vain hädesalva on sopivaa, koska siinä ei ole kortisonia. Se on rasvainen mentolivoide, rauhoittava ja viilentävä voide peräaukon seudun iholle.
 
vieras
Pukaman voi työntää varovasti sisään esim. ulostamisen jälkeen, helpoiten onnistuu kun rasvaat ensin sen ja sitten varovaisesti sisään.. minulla ainakin kipu helpottaa tuolla konstilla.
 
kipinä
Juu, survo takaisin sinne pimeään, kipu hellittää heti. Rasvan kanssa jos työntää, voi tulla pian takaisin ulos, joten suihkun yhteydessä kannattaa kokeilla. Nyt tuntuu ehkä siltä, ettei se VOI hävitä itsekseen synnytyksen jälkeen, mutta onneksi se on mahdollista! Toivoa on:)
 
apuja
Moni näyttää käyttäneen SCHERIPROCT NEO voidetta? Apteekista eivät varmaan voi suositella, mutta useimmat lääkärin määräämät lääkkeetkin on sellaisia joita apteekkarit eivät voi suositella raskausaikana... niitä kun ei ole tarpeeksi tutkittu. Peräpukamakeskustelu =) http://www.kotipiha.net/foorumi/viewtopic.php?t=8319&start=0&sid=066255a74d81433c882032d263dc0dc0
 

Yhteistyössä