Raskausajan verenvuoto

Mulla on ollut näissä kolmessa viimeisimmässä. Kaikki on alkaneet tuhruttelulla noin viikolla 5, sitten ei juuri mitään ja sitten lorahduksia viikolla 6-7. Kohtu ei ole kuitenkaan tyhjentynyt eikä alkio tullut pois. Kahdessa näistä raskauksista alkio/sikiö on sitten itsestään kuollut ja keskimmäisessä oli kyseessä kohdun ulkoinen, jossa vuoto tuli siitä kiinnittymispaikasta. Ekalla kerralla tilanne todettiin vasta viikolla 12, sillä verenvuoto loppui lorahduksiin ja jatkui vain pienenä satunnaisena tuhrutteluna. Sulla on varmaan verenvuotoa? Ei se välttämättä tarkoita keskenmenoa. :hug:
 
Viime perjantaina tuli aamulla verta paperiin vessassa käydessä. Kävin polilla, jossa löytyi alkio mutta ei sikiökaikua. Sunnuntai-maanantai yönä oli kovat kivut, kuin synnyttäessä (mulla kaksi lasta ennestään, joten been there...), ja tuli semmonen halkaisijaltaan 5cm iso hyytymä. No, menin maanantaina uudestaan polille ja uskoin että kesken on tullut. Mutta siellähän se alkio vaan edelleen oli. Nyt oon vuotanut viikon, hyytymiäkin on tullut, ei tosin niin isoja kuin se eka. Tein tänä aamuna r-testin, joka näytti edelleen vahvaa plussaa. Maanantaina on taas aika polille. Hermoja raastavaa tämä odottaminen. Mitään kipuja ei ole ollut sen ison klöntin tulon jälkeen, on ollu samanlaista vuotoa kuin kuukautisissa, ehkä hiukan niukempaakin jopa. Toivois vaan, ettei tarviis ruveta tyhjentämään lääkkeillä tai kaapimalla, vaan tulis pois "luonnollisesti". Jossain takaraivossa elää pieni toive, jos hän kuitenkin olis vielä "kotona" ja vois hyvin, mutta se nyt on tietysti enemmän kuin epätodennäköistä.
 
Viikkoja pitäis maanantaina olla menkkojen mukaan 7+. Mutta mulla on kierto ollu aina epäsäännöllinen 30-42, eli ihan varmaa tietoa hedelmöittymis ajankohdasta ei ole. Eli kyllä, sykkeen pitäis kaiken järjen mukaan maanantaina jo näkyä. Kovasti olen myös miettiny tota sikapiikin vaikutusta tähän mahd. keskenmenoon. Sain piikin 20.1, ja olen täältä lukenut, ja toki muualtakin kuullu, että keskenmeno on tullu piikin jälkeen. Ihmettelen ettei suomessa tällaisesta mahdollisesta riskistä infota, kun käsittääkseni esim. jenkeissä ei rokoteta alle 20 viikiolla raskaana olevia.
 
pat
Mulla oli koko alkuraskauden enemmän tai vähemmän vuotoa. Ei edes neuvolassa oikein osattu sanoa, millä viikolla oli. Sitten rv 9 keskenmeno, mutta julkiselta puolelta eivät millään antaneet lähetettä ultraan. Kävin yksityisellä ja edelleen raskaana ja samalla selvis ne raskausviikotkin. Elikkä olin odottanut kaksosia, joista toinen ei ollut päässy kiinnittymään. Toisella kaikki hyvin.
Nyt kuitenkin edelleen vuodan :| Mutta nyt mulla on sentään lähetä äitiyspolille ultraan ja kutsu sinne tulee joko ens tai sitten seuraavalla viikolla. Toivon vain parasta, että tämä toinen kaveri selviytys.
 
Minulla on ollut kolme raskautta ja kaikissa verenvuotoa.

Ensimmäisessä raskaudessa vuodin verta viikot 5-12. Ihan muutama hassu päivä taisi olla, ettei verenvuotoa tullut. Pahimmillaan vuoto oli runsaampaa kuin kuukautiset. Kävin myös noin viikottain ultrassa ja aina syke näkyi. Kunnes sitten np-ultrassa rv 12+2 todettiin vauvalla pahat kehityshäiriöt ja raskaus jouduttiin keskeyttämään. Tässä raskaudessa kärsin myös ajoittain kovista kipukohtauksista, jotka pahimmillaan olivat viedä tajunnan ja lievemmilläänkin estivät liikkumisen.

Toisessa raskaudessa vuosin verta ihan niukasti noin viikolla 6, mutta ultrassa näkyi syke. Pari viikkoa myöhemmin ultrassa todettiin sikiön kuolleen muutamaa päivää aiemmin.

Kolmannessa raskaudessa vuosin jälleen satunnaisesti verta suunnilleen viikoilla 7-12. Verenvuoto oli kuitenkin selkeästi vähäisempää kuin ensimmäisessä raskaudessa. Ultrissa kävin jälleen lukuisia kertoja alkuraskaudesta ja raskauden epäiltiin olleen alunperin kaksoisraskaus. Tämä raskaus päättyi kuitenkin onnellisesti ja pienokainen nukkua tuhisee tällä hetkellä pinnasängyssään.

Tuohon sikapiikki ja keskenmeno pohdiskeluun haluan vain todeta, että keskenmenoja joka tapauksessa tulee raskaana oleville naisille ja väistämättä osa keskenmenoista ajoittuu sikapiikin saannin läheisyyteen. Itseään on turha piinata pohdinnoilla, onko asioilla keskenään mitään tekemistä. Tuskinpa vain.
 
Vuoto loppui eilen kun seinään. Huomenna pääsen lopultakin ultraan. Pieni toive elää, edelleen, vaikkakin olen asennoitunut näkemään huomenna ruudussa tyhjän kohdun. Näitä kaksos-keskenmenoja olen kuullut aiemminkin, onpa ollut pari ihan lähipiirissäkin, mun kohdalla siitä tuskin on kysymys, koska ultrassa ei näkynyt ku yks. Ainakin lääkärin mukaan sen olis pitäny näkyä jo ihan ekassa ultrassa (joka tehtiin n. viikolla 4) jos olis kysymyksessä kaksosraskaus. Oli niin tai näin, huomenna onneks tilanne helpottu kun saa jotain tietoa. Sinulle Pat, toivotan voimia ja sydämestäni toivon että se toinen kaveri masussa pitäis kiinni kynsin hampain ja selviytyis!! Tinkatar; kuinka olet henkisesti selvinnyt raskauksista? Itse olisin varmaan ollut kolmannesta hermoraunio!! Mun tilanne on siinä mielessä helpompi että mulla on jo 5- ja 7-vuotiaat ihanat tyttäret, ja vaikka en koskaan enää sais lasta, saan heistä voimaa! Halit kaikille ja kiitos vastauksista!!
 
Mitä ultrassa näkyi pai?

Tosi raskaitahan nuo raskaudet ja niiden välinen aika oli. Erityisestikin juuri sen takia, kun ei ollut lapsia ennestään ja oli koko ajan epävarmuus siitä, että näinköhän mikään raskaus onnistuu. Onneksi sain kuitenkin huoliani ja murheitani vuodattaa sekä miehelle että muille läheisille, se helpotti paljon. Heidän tukensa oli aivan korvaamatonta.
 
Ultrassa näkyi enää jäänteet raskaudesta, eli kesken on mennyt. Jos jotain lohtua täytyy hakea, oli kohtu tosiaan lähes tyhjä jo. Lääkäri totes vaan että kyllä ne loputkin sieltä itsellään ulos tulee, eli ei tarvii ruveta tyhjentämään. Mieli on aika maassa. Lääkäri oli onneks tosi sympaattinen nuori nainen, joka kirjoitti mulle vielä tämän viikon sairaslomaa, joten saan käsitellä tätä asiaa kaikessa rauhassa ilman työpaineita. Ollaan sovittu miehen kanssa ettei mitään ehkäisyä oteta käyttöön, eli uusi pieni elämä on tervetullut meille vaikka heti. Toivotaan että tärppää pian!
 
Serkullani raskaudenaikainen (ekat 15 vk) vuoto johtui hematoomasta, mutta raskaus on jatkunut kyllä silti, ja nyt on viikkoja jo yli 20. Muistakin vastaavista tapauksista olen kuullut.

Mä sain sikapiikin syksyllä n. rv 6 ja raskaus oli mennyt kesken kolmisen viikkoa myöhemmin. En siis usko, että näillä olisi yhteyttä. Kaksi muutakin tuttua olivat saaneet rokotteen alkuraskaudessa, ja he ovat edelleen onnellisesti raskaana. Tiedä sitten, mikä se viimeinen totuus on, mutta voihan raju virusinfektiokin olla fataali. Toivottavasti tärppää pian taas, pai, ja toivotaan, että patin pikkuinen pysyy kyydissä. =)
 

Yhteistyössä