Raskausoireet hiipuneet...taasko keskenmeno..??

Pikkukakkosta odotellaan, alkuraskaus menossa rv5+5.. Plullasin vahvat plussat jo ennen kierron alkua ja olimme toiveikkaita tämän raskauden onnistumisesta..

Raskausoireina on ollut hirmuinen väsymys, vatsan nippailut vaikkakin harvemmin, rinnat turposivat ja aristivat kovasti, öllötystä,....valkovuotoa ei kuitenkaan lorahdellut kuin esikoisen aikana.

Mutta...muutama päivä sitten alkanut jokahetkinen öllötysolotila oli tänä aamuna hävinnyt kuin tuhka tuuleen, rinnat eivät ole enää niin turvonneet eivätkä ole kosketusarat ja väsymyskin tuntuu väistyneen..
...joten taasko raskaus keskeytyy..??? Alaselkää on myös jomotellut muutaman päivän..tosin ei särkenyt mutta jomotellut..

Clearbluen viikkotestillä raskaus eteni normaalisti joten hyvältä vaikutti mutta eipä noita testejä kannattaisi käytellä kun hormonit saattavat laskea hitaanlaisestikin ja kaikki näyttää hyvältä vaikka pikkuinen lakkaisi kasvamasta..

Meillä pikkukakkosta on toivottu nyt yli vuoden verran. Viime kesänä oli keskeytynyt keskenmeno jolloin raskausoireet hiipuivat myös hiljaa pois mutta vasta rv9.. Alkuvuodesta oli spontaani keskenmeno.

Kuulostaako tutulta eli onko keskenmeno taaskin kerran vai voiko olla toivoa vielä, voivatko raskausoireet vaihdella...voivatko raskausoireet vahvistua vaikkapa taas muutaman päivän päästä..

terveisin epätoivoinen...-taasko valosta pimeään..?..
 
Tiedän tunteen, mitä käyt läpi. Mulla on takana kolme keskenmenoa ja yhdestä niissä raskausoireet hävisivät. Rv 8 todettiin ultrassa, että kyseessä on tuulimuna. Mutta on myös kaksi keskenmenoa, jossa oireet ovat jatkuneet normaaleina, kunnes tuomio on annettu varhaisultrassa.

Onnistuneita raskauksia on minulla myös useita, ja niissäkin nuo oireet ovat vaihdelleet, oireettomuudesta voimakkaisiin oireisiin ihan päivästä riippuen. Tiedät varmaan itsekin, että kukaan ei voi sanoa, onko sinulla kyseessä keskenmeno vai ei, vain ultra muutaman viikon kuluttua voi sen kertoa tai sitten selvä vuoto.

Toivotaan kuitenkin parasta, ja älä nyt pelkän oireettomuuden vuoksi tätä raskautta vielä tuhoon tuomitse. Myös oireet ja niiden voimakkuus voi vaihdella saman naisen eri raskauksissa. Mulla on menossa nyt 12. raskaus, jokainen on ollut omanlaisensa.
 
Noin varhasessa vaiheessa oireet voi vaihdella päivittäinkin, itsellä ensimmäisessä raskaudessa oireet alkoi vasta rv 10, toisessa rv7. Keskenmenoja taustalla 3, joissa pahoinvointi ollut vaihtelevaa. Keskeytyneissä pahoinvointi on kyllä hävinnyt siinä vaiheessa kun sikiö lopettanut kasvunsa, mutta samalla hävisi myös rintojen ja mahan turvotus eli kaikin puolin raskausoireet loppui. Mahanippailut ja menkkajomotukset voi olla normaaliakin alkuraskauden oiretta.
 
Täällä on samantyyppiset tuntemukset. Sen takia halusinkin oman tilanteeni tähän viestiketjuun kertoa. Anteeksi jos tämä tulee väärään paikkaan...

Minulla oli viikon menkat myöhässä ja sain testistä plussan. Voi sitä riemua! Raskausoireita oli jo ennen testin tekoa. Samoja kuin esikoista odottaessa (tyttö pian 7-v.)
Viikko 6 menossa ja lauantaina tuli limaista vuotoa jossa hieman verta seassa. Sunnuntaina aamusta alkoi menkkamaiset kivut alavatsassa ja vuoto hieman koveni. Edelleen limaista paksua vuotoa, ei niinkään klönttejä vaan tasaista verilimahässäkkää (anteeksi yksityiskohtainen kuvaus...) Vuoto vähempää kuin normaalisti vähäisissä menkoissani.
Maanantain oli maha vielä kipeä ja vuoto samanlaista. Soitin neuvolaan ja synnärille hoitajalle, molemmista sanottiin, että odotellaan odotellaan. Tänä aamuna tein uuden testin joka näytti negaa. Olin näkevinäni haalean toisen viivan, lieneekö ollut toiveajattelua... Kertoneeko tämä sitten oikeastaan mitään?

Tällä hetkellä ei ole ajatukset kovin iloiset, en jaksa uskoa että siellä mitään elävää enää olisi olemassa.

Pitänee kuitenkin neuvolaan vielä soittaa? Vaiko mennä suoraan lääkäriin?
 
Jiip: Spontaaneissa keskenmenoissa joissa kivut tai vuoto eivät ylly mahdottomaksi ei ole tarpeellista käydä neuvolassa tai lääkärissä. Haalennut raskaustesti viiva kertoo että hcg on jo laskussa. Minua neuvottiin neuvolasta että tehdä 4vko vuodon alkamisen jälkeen raskaustesti. Jos se on nega niin asia kunnossa. Jos se vielä olisi näyttänyt plussaa niin sitten tutkimuksiin. Tietysti jos rupeaa tulemaan vielä kipuja ja merkkejä tulehduksesta niin sitten kipin kapin lääkäriin. Varhaiset spontaanit keskenmenot ovat valitettavasti niin yleisiä ettei neuvoloiden ja polien aika riitä niiden tutkimiseen, ellei mitään komplikaatioita tule. Vaikka se itsestä kuulostaa kylmältä ja kohtuuttomalta niin valitettavasti se vain niin on.
 
Voi Jiip...toivottavasti siellä oli vain väärä hälytys.. :heart:

Kiitos Scala.. Ei näistä tosiaan voi oikein sanoa mitään ennen kuin ultrataan ja nähdään tilanne.. Mulla öllötysolo hieman palaili mutta se ei takaa mitään jos on keskeytynyt keskenmeno. Pohdin lähinnä sitä kannattaako toiveita elätellä jos alkuraskaudessa ne tuntuvat hiipuvan...muutaman päivän päästä se selviää minun tapauksessani kun käydään ultrailemassa...hui apua..

Mutta siis oireet voivat vaihdella näköjään alkuraskaudessakin päivästä riippuen, toivottavasti minunkin kyseessäni olisi tällä kertaa vain tämä! :)
 
Pokusaj: Minullakin tässä raskaudessa alkoi pientä pahoinvointia olla heti plussan jälkeen, sitten ne oireet hävisi, alkoi selkäkivut ja vuotelu. Olin varma että kesken meni, siksi siellä päivystyksessäkin kävin. Kuitenkin odotellessani uutta kontrollikäyntiä pahoinvointi palasi. Mutta silloinkin ajattelin että kyseessä tuulimuna kun siinäkin ne oireet tulee samallalailla. Mutta onneksi kuitenkin oli sitkeä asukki joka jaksoi pysyä mukana.
 
Edelleenkään en ole ultraan päässyt. Lääkäri on lomalla ja joku toinen lääkäri käy tekemässä pari päivää viikossa lomailijan sijaisena. Kunpa olisi varaa just nyt käydä yksityisellä niin pääsisi tästä epätietoisuudesta. Tänään oli se eka neuvola mutta ei me tehty edes mitään papereita. Minusta se tuntui turhalta...
 
Jiip mitä kuuluu..? :hug:

Uskomatonta mutta totta vahvoina alkaneet oireet hiipuivat minulla mutta ultrassa kaikki oli kuitenkin hyvin ohhoh!!! Minulla ei ole edes oireina väsymystä pahemmin, eikä öllötystäkään, ainoastaan jotkin ruoat ovat vastenmielisiä ja se onkin melkein siinä raskausoireiden suhteen.. Aluksi eivät silmät meinanneet pysyä auki ja öllötti aamusta iltaan rv5-6 ja sitten rv6-7 oireet hävisivät, aikamoista.

Iloisista uutisista huolimatta en osaa iloita vaan pelkään koko ajan pahinta.. Ikinä ei voi tietää miten raskaus etenee, mutta toivon parasta.. :heart:
 
Jiip: Spontaaneissa keskenmenoissa joissa kivut tai vuoto eivät ylly mahdottomaksi ei ole tarpeellista käydä neuvolassa tai lääkärissä. Haalennut raskaustesti viiva kertoo että hcg on jo laskussa. Minua neuvottiin neuvolasta että tehdä 4vko vuodon alkamisen jälkeen raskaustesti. Jos se on nega niin asia kunnossa. Jos se vielä olisi näyttänyt plussaa niin sitten tutkimuksiin. Tietysti jos rupeaa tulemaan vielä kipuja ja merkkejä tulehduksesta niin sitten kipin kapin lääkäriin. Varhaiset spontaanit keskenmenot ovat valitettavasti niin yleisiä ettei neuvoloiden ja polien aika riitä niiden tutkimiseen, ellei mitään komplikaatioita tule. Vaikka se itsestä kuulostaa kylmältä ja kohtuuttomalta niin valitettavasti se vain niin on.
Meilläpäin kyllä pääsee...Mulla alkoi vuoto sunnuntai iltana, ja ajattelin itsekin ettei sitä tutkita sen enempää. Soitin kuitenkin maanantai aamuna neuvolaan ja kysyin, että mistä tiedän, että tää on keskenmeno (vuotoa tuli niukasti). Sain heti ajan lääkäriin, josta sain lähetteen naistentautien polille ja samana päivänä ultrattiin ja otettiin verikokeet. Ja viikkoja oli siis 5+4...
 
Joo riippuu paljon paikkakunnasta. Kyllä itsekin tässä raskaudessa pääsin päivystyksen kautta polille ultrattavaksi pienen vuotelun ja selkäkipujen vuoksi. Mutta esim. tuttavani sai keskenmenon joskus rv 5-6 ja oli soittanut naistenklinikalle niin olivat vaan todenneet että näitä sattuu, ota buranaa ja yritä pärjätä. Eli on todellakin kiinni siitä mihin sairaanhoitopiiriin kuuluu.
 

Yhteistyössä