Rautatableteista kysymys

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli mulla on välillä runsaat kuukautiset ja keväällä oli hb alhainen 115. Nyt olen syönyt rauta tabletteja. Mutta mietin että voiko kuukautisten aikaan ottaa 2 tablettia päivässä. Silloin kun on runsaammat?
 
vierailija
Kysyt lääkäriltä ohjeet samalla kun tarkistutat hemoglobiinin.

Rauta tuplattuna voi olla tarpeen. Mutta rauta on myös yksi niistä lääkkeistä joista saa vakavat yliannostusoireet.
 
vierailija
Eli mulla on välillä runsaat kuukautiset ja keväällä oli hb alhainen 115. Nyt olen syönyt rauta tabletteja. Mutta mietin että voiko kuukautisten aikaan ottaa 2 tablettia päivässä. Silloin kun on runsaammat?
Askorbiinihappo nimenomaan lisää sitä vuotoa. En ottaisi koskaan kuukautisten aikana.
"Rauta(II)bisglysinaatti,
täyteaineet (selluloosa, hydroksipropyylimetyyliselluloosa),
L-askorbiinihappo,
pintakäsittelyaineet (rasvahappojen magnesiumsuolat, polyvinyylialkoholi, potyetyleeniglykoli, talkki),
paakkuuntumisenestoaine (piidioksidi),
värit (titaanidioksidi, rautaoksidit)."

Jätä pois, vähenee vuoto, syö luomulihaa. Ilman lihaa et saa B-12-vitamiinia, mitä tarvitaan B-12-vitamiinin imeytymiseen. Eikä tuo kovin alhainen vielä ole, että tarvis nappuloita edes kokeilla:sick:.
 
vierailija
Pelkästään hemoglobiinin tarkastelu ei välttämättä kerro koko totuutta. Jos vain mitenkään mahdollista selvitä ferritiiniarvosi. Tuo kertoo varastoraudan määrän kehossa.

Jos ferritiinikin on kovin alhainen on hyvin tyypillistä että sen tasoa nostetaan suuremmalla rauta-annoksella kuin normaalisti. Omatoimisesti en lähtisi rautalääkkeitä syömään yliannoksella.
 
vierailija
En ottaisi kahta, vaan panostaisin kuukautisten aikaan rautapitoisiin ruokiin.
Maksaa, pinaattia, papuja, ruisleipää, kurpitsansieminiä yms..
Pinaatissa on nitraattia, joka uolestaan aiheuttaa anemiaa. Ei siis sitä eikä odotusaikana maksaruokia ollenkaan! Niissä on kaikki myrkyt, mitä rehuun on laitettu, lääkejäämineen. Ruisleipä on viljaa ja viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen. Mitä sun opit ovat peräisin? Kurpitsansiemeniä en le koskaan syönyt... Pavuissa on lektiiniä, jonka poistamiseen täytyy olla tietty taito ja ymmärrys.
 
Pinaatissa on nitraattia, joka uolestaan aiheuttaa anemiaa. Ei siis sitä eikä odotusaikana maksaruokia ollenkaan! Niissä on kaikki myrkyt, mitä rehuun on laitettu, lääkejäämineen. Ruisleipä on viljaa ja viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen. Mitä sun opit ovat peräisin? Kurpitsansiemeniä en le koskaan syönyt... Pavuissa on lektiiniä, jonka poistamiseen täytyy olla tietty taito ja ymmärrys.
No tummaa suklaata sitten pari levyä naamaan, niin johan alkaa veriarvot kohenemaan :D
 
vierailija
Pinaatissa on nitraattia, joka uolestaan aiheuttaa anemiaa. Ei siis sitä eikä odotusaikana maksaruokia ollenkaan! Niissä on kaikki myrkyt, mitä rehuun on laitettu, lääkejäämineen. Ruisleipä on viljaa ja viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen. Mitä sun opit ovat peräisin? Kurpitsansiemeniä en le koskaan syönyt... Pavuissa on lektiiniä, jonka poistamiseen täytyy olla tietty taito ja ymmärrys.
Harvemmin sitä on raskaana jos on menkat
 
vierailija
vierailija
Raudan kanssa parasta on kai se, että sitä syödään tasaisesti niin, että ferritiinit ja muut arvot pysyvät koko ajan hyvällä tasolla. Se ei ole mikään päänsärkylääke, jota otetaan akuutisti. Olen samaa mieltä tuon yllä kirjoittavan kanssa, että mieluummin lisää rautaa ruokavalioon. Eikä pidä unohtaa verta (veriletut yms.), joka on paras lääke anemiaan.
 

Yhteistyössä