Refluksia?? 3kk vauva oireilee...

Meillä vähän päälle 3kk:n ikäinen vauva, jonka kanssa ollut jotain pientä "oiretta" koko ajan. Lapsi on täysimetyksellä.

Ensimmäisen kuukauden ajan oli "helppo" ja rauhallinen lapsi joka söi ja nukkui hyvin. Sitten alkoi ummetus, ei kakannut 1,5 viikkoon ja huusi vaan koko ajan kun oli niin kipeä. Levolacilla saatiin suoli toimimaan, ja nyt olen juonut gefiluspiimää päivittäin, ja vatsa toimii oikein hyvin, jopa pari kertaa päivässä.

Pojalla ollut kuitenkin ihan syntymästään lähtien sellaista kummaa nieleskelyä ja kakomista. Ihan kuin puklu nousisi suuhun ja sitten sitä niellään takaisin alas. Välillä olen säikähtänyt ihan tosissaan, kun vauva kakoo eikä saa edes henkeä.

Päivät vauva nukkuu mainiosti 3-4 tunnin päikkäreitä ja valveillaoloajan on mitä iloisin ja tyytyväisin vauva. Ei itse päiväsaikaan ollenkaan, mutta yskii ja nieleskelee. Syö hyvin, puklailee välillä.

Mutta ne illat ja yöt... kitinä alkaa kahdeksan jälkeen, sitten ottaa torkut ja herää. Yöunille saadaan nukahtamaan vasta puolenyön - yhden aikaa. Kahdeksan jälkeen illalla haluaisi syödä puolentunnin välein, mutta ei ole kuitenkaan tyytyväinen ja sählää ja hosuu vaan rinnalla. Epäilin jo maidon riittävyyttä, mutta pullostakaan lisämaito ei asiaa auttanut. Nukahtaa kyllä syliin, mutta havahtuu siihen kun suuhun nousee jotain ja tihruaa vähän itkua ja nukahtaa taas. Ja tätä jatkuu tosiaan sinne yhteen asti. Sylistä jos yrittää laskea sänkyyn herää heti ja alkaa itkeä.

Silloin yhden aikaa saadaan nukahtamaan pitämällä vauvaa sängyssäkin kainalossa. Yöllä herää syömään 2 tunnin välein, ja seitsemän jälkeen aamulla ei enää nuku.

Itse olen jo ihan loppu, kun yöllä ei saa nukkua kunnolla, ja päivisin 2-vuotias vaatii veronsa, vaikka vauva päivät hyvin nukkuukin.

Itse pidin tätä ihan normaalina "vaativamman" vauvan käytöksenä, mutta kerhossa yksi äiti epäili minun vauvalla refluksia. Voisiko kyse olla siitä?

Miten asiaa pitäisi alkaa tutkia? Tuntuu, että neuvolassa eivät ota mitään tosissaan, kun "vauvat nyt vaan itkevät, ja tottakai vauvan kanssa ei voi nukkua"...

Tuhannet kiitokset, jos joku osaa auttaa!
 
Voisiko kyse olla siitä?
sen mitä olen täältä palstalta lukenut niin kyllä kuulostaa refluksilta. meillä tosin iso muksu 3.5v. allerginen refluksi. nieleskelee, röyhtäilee. allergisen refluksin hoidossa lääkityksenä losec mups. rakenteellisen refluksin lääkitys oisi ilmeisesti prepulsid.

Miten asiaa pitäisi alkaa tutkia? Tuntuu, että neuvolassa eivät ota mitään tosissaan, kun "vauvat nyt vaan itkevät, ja tottakai vauvan kanssa ei voi nukkua"...
neuvolassa ei meitäkään koskaan otettu vakavasti ei tutkimuksia ei mitään kerrottu, että voisi olla allergiaa tms. ja juuri tuo että vauvat yleensä itkee. ja nukut kun vauva nukkuu. ei nukkunut päivin eikä öin kuin pätkissä.

meillä tilannetta hoidettu nykyään yksityisellä allergologilla, jolla kokemukset refluksipotilaiden hoidosta. aiemmat astma/allergialääkärit ei pätevyyttä siihen refluksiin. kuulopuheiden perusteella hyvin harva lastenlääkäri osaa tunnistaa oireita.
 
Kiitos vastauksesta :)

No, kohta tilanne toivon mukaan selkenee, menemme huomenna aamulla yksityiselle lastenlääkärille. Ja aion kyllä varsin sinnikkäästi vaatia asian tutkimista perusteellisesti! Pieni oli eilenkin illalla niin kipeä... :(
 
Jep, lääkärissä käyty. Aivan ihana, asiansa osaava lastenlääkäri/allegrologi oli, ja ilman ph-mittausta sanoi heti että refluksiahan tuo taitaa olla. Hoidoksi gaviscon, ja ohje aloittaa kiinteät heti nopealla aikataululla.

Nyt puolitoista vuorokautta lääkkeen kanssa, ja lapsi voi selvästi paremmin! Nukkui yön rauhallisemmin ja päiväunet ilman heräilyjä. Ja mikä uskomattominta, alkoi heti kääntyä vatsalleen!!! Soseita on maisteltu ja velliä annettu iltapalaksi, hyvin näkyy maistuvan :)

Toki pieni on vieläkin kipeä ja itkuinen, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin ennen. Toivotaan, että aika tekisi tehtävänsä ja refluksi "paranisi". Ja äitikin saisi taas nukkua...
 
kiva kun lääkäri uskoi oireet kuvauksen perusteella. olen kyllä kuullut, että gaviscon ei oikein kaikille varsinkaan allergikoille kävisi (meille ei olisi käynyt juuri moniallergisuuden takia) kun sisältää jotain makeutus- tms. aineita. mutta aina edukkaammaksi taitaa tulla lääkitys jos gaviscon käy noin hyvin.
 

Yhteistyössä