Rehellinen vastaus, raskaus-synnytys??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Toisen ketjun innoittamana päätin aloittaa ketjun jossa saa anonyyminä kertoa mitä haittoja tuli raskaudesta tai synnytyksestä, minä aloitan.:D
Pistäkää myös monesko lapsi!

Esikoisesta;

Raskausaikana lihoin +25kg, raskausarvet todella pahat.

Synnytyksessä 2-asteen repeämät emättimen sisäänpäin, imukuppivedon seurauksena, paaaljoooon tikkejä, vakava verenvuoto, sain lisäverta.

vatsalihakset ei palautunu entiselleen, episiotomiasta niin kipeä arpi, joka kipuili vielä vuosi synnytyksestä, emätin jäi repaleiseksi ja rumaksi, seksistä nauttiminen on mahdotonta, ihan kun tonne alakertaan olisi tullut myös hermovaurioita, lääkärit eivät osanneet sanoa mikä voisi olla syynä?

Synnytyksen jälkeen pientä virtsan karkailua.


Tokasta(tuplaraskaus)

Raskausaikana lihoin +20kg, todella mahtavat raskausarvet, järkyttävä pahoinvointi joka kesti koko raskausajan.

Synnytyksestä ei haittoja, tosi pieni episiotomia tehtiin imukupin vuoksi, ei kipuillut, istuin sängyn laidalla persiilläni heti synnytyksen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen huomasin peräpukamat, virtsan karkailua enemmän, pientä laskeumaa, muisti huononi? Vatsalihakset erkani kylkiin asti niitä ei korjata kuin leikkauksella, myöskin vatsanahka joudutaan leikkaamaan, jos haluan joskus vielä normi mahan?

Kolmannesta(neljäs lapsi)

Raskausaikana lihoin +12kg, häpyliitos kipuja lopussa.

Synnytyksessä ei vaurioita, jos ei henkisiä lasketa, jouduin kiireelliseen sektioon, kohtu niin venähtänyt noista kaksosista, ihan mahdotonta synnyttää alakautta, 5cm jäi avautuminen ja supistukset loppui täysin.

Synnytyksen jälkeen, peräpukamat alkoi tosissaan vaivaamaan, vaikka sektio?
Perse valskaa ulostetta jos on sellaista löysää, aamuisin pissat housussa, menossa hoitoon tästä vaivasta.:( Seksielämä nooh miten sen nyt ottaa, pari kertaa vuodessa, mun limakalvot meni jotenkin niin huonoon kuntoon noista raskauksista, ne on ohuet, kuivat ja vuotaa pienemmästikin hankauksesta verta.
 
Maha on kuin kirurgioppilaiden harjoitustyö arpineen. Massu on myös sellainen pussi; oon lyhyt ihminen ja raskausvatsat olleet kerta kerralta suurempia ja venyttäneet ihon kengurupussiksi. Ei se tuosta taida kadota ilman abdominoplastiaa vai mikä se oli. Ärsyttävää pukeutuessa, kun keko ihopussia jää aina näyttämään pömppövatsalta. Rinnat suurenee joka raskaudesta eikä täysin palaudu, tää sellanen hormonijuttu, joka mulla todettu jo nuorena rintojen suurentuessa myös murkkuiän hormoneista epänormaalin suuriksi.

Eipä sitä kai muuta pysyvämpää. 3 lasta olen synnyttänyt, raskauksia ollut enemmänkin.
 
kahdenäitee
1. raskaus +17kg, 2. asteen repeämät ja paljon tikkejä, nopea paraneminen niistä, alamaha arvilla ja "pussittaa".

2. raskaus +17kg, 2. asteen repeämät, vain 4 tikkiä, menetin puolet verivarannoistani, sain lisäverta, ei lisää arpia mahaan, pienehkö laskeuma emättimen etureunalla, ei haittaa elämää millään tavalla.

Tekisin silmää räpäyttämättä vielä kolmannenkin, jos se olisi meille ihan vain päätettävissä oleva asia. Raskausajat olleet myös ihania <3
 
"Hanna"
Esikoisesta paino nousi 20 kiloa. Synnytys ilman kivunlievitystä, ei repeämiä, ei tikkejä. Kesto 9 tuntia.

Kuopuksesta painoa kertyi 16 kiloa. Synnytys ilman kivunlievitystä, ei repeämin, ei tikkejä. Kesto 6 tuntia.

Nyt paino samoissa lukemissa kuin ennen ensimmäistä raskautta.
 
"yks"
Kiloja jonkun verran, mutta pahin varmaan molemmista synnytyksen jälkeinen masennus joista jälkimmäinen pitkittyi muutamaan vuoteen, nyt toipumassa hiljalleen. Raskaushormoonit ei taida mulle sopia, joten en uskalla enää lisää lapsia tehdä vaikka haluaisin kokea ns. normaalin vauva-ajan :(
 
"mie"
Molemmat raskauset ns. helppoja.
1. +18kg. 1 asteen repeämä, muutama tikki. Hiukan raskausarpia alavatsaan. N. kk kesti toipua synnytyksestä.
2. +17kg. ei repeämiä tai tikkejä. en huomannut raskausarpien lisääntyneen.

Olen saanut kaikki kilot pois helposti, imetyksen aikana jopa pudottanut painoa alemmas kuin lähtötilanne. Maha on hiukan löysempi mutta ei roiku. oon ollu onnekas :)
 
helppoa
1.raskaus:

Paino -17kg (kyllä, oikein, miinusta, olin ylipainoinen)
Toisen asteen repeämät muttan ollut yhtään kipeä synnytyksen jälkeen.

2.raskaus

Paino meni taas miinukselle mutten muista paljonko.
Hieman repeämää mutten taaskaan ollut yhtään kipeä
Virtsarakon laskeumaa jonkin verran, joskus varmasti operoidaan.
 
Peyote
Eka synty kuukauden etuajassa, se episiotomia tehtiin siis aika iso että saatiin pirpana pihalle ilman et se vahingoittuu. Ei raskausarpia, painoa tuli ehkä 9 kiloa raskauden aikana ja lähti pikaisesti pois. Sain monta tikkiä alapäähän. Olis pitänyt harjottaa niitä alapään lihaksia varmaan jo raskausaikana, tuntui vähän sen jälkeen, että piti käydä usein vessassa. Jälkitarkastuksessa sanottiin et kaikki on kumminkin ok.

Tokan raskauden aikana sain painoa suunnilleen saman verran, ehkä vähän enemmän, mutta paino ei enää laskenut niin helposti, tosin Lihavimmillaankin bmi oli alle 21. Ei raskausarpia tästäkään. Tein raskauden ajan lantionpohjan lihaksia ja synnytyksen jälkeen ne olikin paremmat kun ikinä aiemmin kun oli se iso mahakin pois painamasta. Mulla ei oo sen kummempia vaivoja ollut, kuin tuo et ekan synnytyksen jälkeen en meinannut oikein löytää niitä alapään lihaksia, mutta se on korjaantunut hyvin.
 
"Henttonen"
1. Raskaus +20kg, ei raskausarpia.Synnytyksessä 2.asteen repeämä sekä eppari. Hyvin parantuivat. Ei mitään vaivoja jälkeenpäin.

2. Raskaus +5kg,ei arpia. Helppo synnytys.Kaksi tikkiä.Peräpukamat jäi hetkelliseksi vaivaksi.

3. Raskaus menossa rv 20, vielä ei ole paino noussut kuin 0,5kg. Paino nyt alhaisempi kuin ennen ensimmäistä raskautta.
 
täällä näin
1. raskaus paino +16kg, ei raskausarpia, ei repeämiä, ei tikkejä, ei vaivoja jälkeenpäin
2. raskaus paino +6 kg, mahanahka tiikerin jäljiltä, ei repeämiä, ei tikkejä, ei muita vaivoja jälkeenpäin kuin pömppömaha :D
3. raskaus menossa vko 15, paino +/-0, raskausarvet lisääntyneet....
 
pömppömaha
Alkuperäinen kirjoittaja täällä näin;29187265:
1. raskaus paino +16kg, ei raskausarpia, ei repeämiä, ei tikkejä, ei vaivoja jälkeenpäin
2. raskaus paino +6 kg, mahanahka tiikerin jäljiltä, ei repeämiä, ei tikkejä, ei muita vaivoja jälkeenpäin kuin pömppömaha :D
3. raskaus menossa vko 15, paino +/-0, raskausarvet lisääntyneet....
joka ei palaudu raskauden jälkeen, johtuu juurikin noista vatsalihaksista, jotka ovat erkaantuneet liikaa!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29187110]Toisen ketjun innoittamana päätin aloittaa ketjun jossa saa anonyyminä kertoa mitä haittoja tuli raskaudesta tai synnytyksestä, minä aloitan.:D
Pistäkää myös monesko lapsi!

Esikoisesta;

Raskausaikana lihoin +25kg, raskausarvet todella pahat.

Synnytyksessä 2-asteen repeämät emättimen sisäänpäin, imukuppivedon seurauksena, paaaljoooon tikkejä, vakava verenvuoto, sain lisäverta.

vatsalihakset ei palautunu entiselleen, episiotomiasta niin kipeä arpi, joka kipuili vielä vuosi synnytyksestä, emätin jäi repaleiseksi ja rumaksi, seksistä nauttiminen on mahdotonta, ihan kun tonne alakertaan olisi tullut myös hermovaurioita, lääkärit eivät osanneet sanoa mikä voisi olla syynä?

Synnytyksen jälkeen pientä virtsan karkailua.


Tokasta(tuplaraskaus)

Raskausaikana lihoin +20kg, todella mahtavat raskausarvet, järkyttävä pahoinvointi joka kesti koko raskausajan.

Synnytyksestä ei haittoja, tosi pieni episiotomia tehtiin imukupin vuoksi, ei kipuillut, istuin sängyn laidalla persiilläni heti synnytyksen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen huomasin peräpukamat, virtsan karkailua enemmän, pientä laskeumaa, muisti huononi? Vatsalihakset erkani kylkiin asti niitä ei korjata kuin leikkauksella, myöskin vatsanahka joudutaan leikkaamaan, jos haluan joskus vielä normi mahan?

Kolmannesta(neljäs lapsi)

Raskausaikana lihoin +12kg, häpyliitos kipuja lopussa.

Synnytyksessä ei vaurioita, jos ei henkisiä lasketa, jouduin kiireelliseen sektioon, kohtu niin venähtänyt noista kaksosista, ihan mahdotonta synnyttää alakautta, 5cm jäi avautuminen ja supistukset loppui täysin.

Synnytyksen jälkeen, peräpukamat alkoi tosissaan vaivaamaan, vaikka sektio?
Perse valskaa ulostetta jos on sellaista löysää, aamuisin pissat housussa, menossa hoitoon tästä vaivasta.:( Seksielämä nooh miten sen nyt ottaa, pari kertaa vuodessa, mun limakalvot meni jotenkin niin huonoon kuntoon noista raskauksista, ne on ohuet, kuivat ja vuotaa pienemmästikin hankauksesta verta.[/QUOTE]

Tosi ikävä kuulla että noin huonosti käy...

Mä olen ollut onnekas. Kummastakaan ei jäänyt kiloja,ekasta tuli pari tikkiä ja pieneen häpyhuuleen palkeenkieli,tokasta ei mitään. Raskausarpia ei tullut,eikä mitään muutakaan haittoja,rinnat hiukan rupsahti. Pukamat on,mutta kai pienet,kun eivät isommin haittaa.
 
täällä näin
Alkuperäinen kirjoittaja pömppömaha;29187370:
joka ei palaudu raskauden jälkeen, johtuu juurikin noista vatsalihaksista, jotka ovat erkaantuneet liikaa!
Ihan omaa laiskuutta oli tämä, kun olisi viitsinyt jotain tehdä niin maha olisi kuosissaan :) Vatsalihakset ovat kyllä kiinni eli ei ole rakoa...
 
mamsku-12
- Paino +20kg (nestettä suurimmaksi osaksi)
- Muutamat raskausarvet navan alla
- vakava raskausmyrkytys jonka vuoksi kroppa pumpattiin täyteen verenpainelääkkeitä, mutta koska eivät auttaneet niin synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä ja lähes heti alkaneet supistukset olivat niin kauheita, että oksensin usemman kerran. Pää siis sekaisin synnytyksen jälkeen lääkkeistä ja nestehukasta, ei paljon muistikuvia vauvan ensimmäisistä päivistä.
- järkyttävä horkka heti synnytyksen jälkeen, kuin avannossa olisi kellunut.
- Välilihan leikkaus joka ei meinannut parantua millään, ekan kerran pystyin istumaan n. 2kk synnytyksestä, arpi kipuilee yhä yli vuoden jälkeen synnytyksestä
- Peräpukamat muutaman kuukauden synnytyksen jälkeen
 
ääääääh
1. raskaus, kiloja tuli noin 6. Alavatsa oli täynnä raskausarpia, iho repesi vasta ihan lopussa.
Synnytyksestä paha repeämä ja eppari, joka kursittiin liian tiukalle. Sen uudelleen avaamista mietittiin, mutta jätettiin tuollaiseksi. Nyt on arpikudosta ja ihme möykkyjä. Peräpukamat vuotivat kolme kuukautta synnytyksen jälkeen, tuli myös pientä peräsuolen laskeumaa.

Toka raskaus about sama, synnytys helpohko. Maha roikkui ja pömpöttää tissien alta saakka, vaikka mitä tekisin.

Kolmas raskaus, kiloja tuli ehkä 8. Vatsanahka repesi täyteen raskausarpia ylhäältä.Synnytys helpohko, tuli pieniä repeämiä tasaisesti joka suuntaan emättimestä. Peräpukamat vaivasivat pitkään synnytyksen jälkeen, ulostaminen ei mukavaa.

Nyt olen neljännen kerran raskaana. Peräpukamat alkoivat vaivata heti raskauden alettua. Maha on löysä ja nahka roikkuu, tissit on myös melko lailla pienentyneet, vaikka paino aika sama, kuin ennen raskauksia. Olen imettänyt viimeisestä 7 vuodesta noin viisi.
 
Mulle jäi pysyvänä haittana ainoastaan mahanahan repeäminen. Vatsa ei palaudu koskaan entiselleen ilman korjausleikkausta. On sellainen "pussi" lihoessa täyttyy rasvasta ja laihtuessa jää roikkumaan tyhjänä. Napaa ei ole, tai on joku outo pullistuma (?) aika kamalan näköinenhän se on. Mutta olen siihen tottunut... ;)

Tämä siis ekasta raskaudesta.

Onneksi mitään vakampaa ei käynyt vaikka aika hurjia synnytyksiä on takana.
 
Ensimmäisestä muutama raskausarpi, kiloja n. +6kg, episiotomia joka parani nopeasti (muutama tikki), järkyttävät liitoskivut alkoivat synnytyksestä ja kestivät pahoina 7kk, kunnes vihdoin pääsin fysioterapiaan. Liitokset kipuilevat edelleen urheilun jälkeen aina muutaman päivän.. (synnytyksestä nyt 3v)

Toisesta tuli jättimäinen maha ja vatsanahka venyi kunnolla, kiloja +20kg, raskausarpia vatsan seudulla, jenkkakahvoissa, sisä- ja takareisissä ja häpyluun päällä, tisseissä jne.. Synnytyksessä ei repeämiä tmv vaan olin heti kykeneväinen liikkumaan ja istumaan, olin tästä hyvin hyvin iloinen :) liitoksetkaan eivät kipuilleet kuin raskausaikana ja pari viikkoa synnytyksen jälkeen, vaikka yliliikkuvuutta tunnen kyllä alueella toisinaan. Tissitkin on muuttuneet patalapuiksi jo nyt vaikka osittain imetän edelleen.

Nyt on 10 viikkoa 2. synnytyksestä ja arvet kyllä haalistuu aikanaan ja vatsanahkakin jonkin verran toivottavasti palautuu (näin 23-vuotiaana varmaan paremmin kuin jos olisi 10-20 vuoden päästä samassa tilanteessa), kilojakin on lähtöpainoon 5 kappaletta jäljellä joten ihan hyvällä mallilla ollaan vaikka ei tästä kropasta kyllä synnyttämättömän näköistä tule ikinä. Se kuuluu asiaan ja tiedettiin kyllä kun hommaan lähdettiin, ylpeänä kannan joka ikisen nahkalärpäkkeen ja arven tietäen minkä puolesta ne on kuitenkin tehty.

muoks) niin ja laskeumaa ym pientä alapäässä, laskeumasta ei ole mitään haittaa (on todella pientä), ulostamisongelmista en halua juuri täällä puhua kun ei ole niin hieno aihe ;D (En joudu sentään kaivamaan ulostetta pois peräsuolesta tmv. kuten jotkut, ihan tosi pientä häikkää vaan tuolla puolella..)
 
Viimeksi muokattu:
No pysyviä vikoja on raskausarvet ja löysä vatsanahka (se tosin palautuu osittain ajan kanssa). Ekassa synnytyksessä tuli toisen asteen repeämä ja leikattiin episiotomia, toisessa synnytyksessä pieni repeämä. Mut toosa on silti ihan kunnossa, arvet toki jäänyt. Nuorempi on nyt 7vk ja ei ole ollut rakoa vatsalihasten välissä moneen viikkoon. Juoksulenkeillä olen nyt käynyt pari viikkoa, reippaan liikunnan aloitin viikko synnytyksen jälkeen ja reipasta liikuntaa harrastin myöskin läpi raskauden.
 
Viimeksi muokattu:
bud
1.raskaus: painoa+15kg (kaikki jäi synnärille), arpia mahan täydeltä, imukuppisynnytys, episiotomia+repeämiä. Verta menetin paljon ja sain lisäverta. Osastolla pyörryin. Yli kuukauteen en istunut, enkä juuri kävellyt. Tästä kaikesta toivuin lopulta ennalleni ja alapää oli myös kuin "uusi".

2.raskaus: painoa +15kg, joista melkein kaikki jäi synnärille. Ei lisäarpia, helppo synnytys, muutama tikki. Virtsaamisvaikeuksia oli ja katetroitiin monta kertaa, se ei ollut kivaa. Diagnoosi 1.5v synnytyksestä: virtsarakossa pysyvä vika, jota en tarkemmin erittele. Aiheuttaa kaikenlaista "kremppaa", kipua joskus, kirvelyä, tuntohäiriöitä... Mutta virtsankarkailua ei ole koskaan ollut.
 
1.raskaus +20kg, ei arpia. Sektioon päädyttiin.
2.raskaus +8kg, ei arpia. Sektio myös tässä. Tissit alkaa valua kahden imetyksen jälkeen.
3.raskaus +15kg, ihan muutama ohut arpi navan ympärillä. Sektio taas. Tissit alkaa hivutella napaa imetyksen jälkeen ja ovat kuin ketunnokat.
4.raskaus, nyt rv 36 painoa tullut 9kg, arpia ei. Tissit on isot ja kiinteet mutta imetyksen loputtua saan todennäköisesti rullata ne rintsikoiden sisään.

Lähtöpaino 4.raskaudessa on 18kg pienempi kuin esikoisesta. En ole ollut ylipainoinen koskaan, ,tanakka kylläkin tuolloin esikoisen alkuaikoina. Ainut pysyvä haitta raskauksista
on täysin pilalle menneet rinnat. Aikaväli esikoisen ja tämän viimeisen raskauksien välillä on 7v.
 
eqqqqqqqqqq
1. raskaus, +9 kiloa, järkyttävät raskausarvet. Minulla on kuiva, herkkä ja hauras iho, ja voimakas arpitaipumus. Sitä lätrattyjen rasvojen määrää, ei mitään hyötyä. Eppari tehtiin.
2. raskaus, +6 kiloa, lisää raskausarpia.
3. raskaus -6 kiloa (paino putosi). Rinnat vähän roikkuvat enemmän.
 
tvh
hei te kaikki arvelliset kanssasisaret. itselläkin maha ihan järkky ekan raskauden jälkeen (nyt neljättä odotellaan), arvet ovat kyllä haalistuneet niistä sinervän liiloista vaaleanpunaisiksi, mutta maha kauttaaltaan sellainen veltto ja röpelöinen. toissakesänä yritin pokkana etelässä vetää bikineissä mutta kyllä katsottiin pitkään ja kyllä itketti iltasella.. en nähnyt kellään muulla vastaavaa vaikka kyllä siellä muitakin äitejä lapsineen ja bikineineen oli. tätä ennen ja tämän jälkeen olen suojellut vieraita silmiä peittäen itseni uimapuvulla. miestä ei onneksi tunnu vatsani vaivaavan, mutta itselleni se on kiusallinen ja itsetuntoa alentava ( ei tietenkään nyt kun taas kiinteänä pömpöttää ). raskausarvet ovat tietysti pieni hinta ihanista lapsistani - mutta on se silti vaan niin väärin, että toisille tulee ja toisille ei. olen muuten miettinyt, että miten on mahdollista että kaikki (KAIKKI) julkkuäidit etenkin maailmalla palailevat niihin normi mittoihin ja saavat sen kiinteän vatsansa ilman arven arpea …mitärasvaanekäyttäähei..vai onks ne vaan kaikki superihmisiä,, vai oliskos kirurgin veitsellä jotain tekoa asian kanssa.
 
"onnekas"
Voi kamala, uskaltaakohan sitä toista kertaa kokeilla onneaan.

Minulla ei jäänyt raskaudesta, synnytyksestä tai imetyksestäkään juuri mitään jälkiä kroppaan. Pari ihan pientä raskausarpea lanteilla, vatsassa ei yhtään. Alavatsa ei ihan niin kiinteä kuin ennen. Vaikka imetin yli 2 vuotta, rinnat on samanlaiset kuin ennenkin. Jos ne hieman on riipahtaneet, niin iän myötä olisivat varmaan saman verran riipahtaneet ilman imetystäkin. Koko on pysynyt ennallaan. Mun tisseissä on kyllä raskausarpia, mutta ne tuli jo murrosiässä.

Alapää selvisi pitkittyneestä ponnistusvaiheesta ja imukuppisynnytyksestä huolimatta vähin vaurioin. Ei tehty edes episitomiaa. Pari tikkiä vaan, enkä havaitse mitään muutosta jääneen. Virtsankarkailua saati ulostamisongelmia ei ole ollut koskaan, ei edes raskauden aikana tai heti synnytyksen jälkeen.
 

Yhteistyössä