rela vai cuplaton?

Pauzi
Noh, tuokin tietty vähän riippu millaisiin mahavaivoihin niitä käytetään. Cuplaton on hyvä silloin kun pienellä vauvalla on ilmaa paljon mahassa. Relat taas esim. antibioottikuurin yhteydessä. Molemmat voi aloittaa ihan vastasyntyneille, mut kannattaa muistaa et noi rela-tipat on öljypohjasia, eli saattavat aiheuttaa ihan pienille vatsan väänteitä.
 
Meillä helpotti itkut kun lopetin molemmat. Reloja kehutaan paljon, mutta ei ne sopinut meidän vauvan masulle ainakaan. Tai ainakin meidän neuvolan terkka kehoitti jatkamaan noita rela tippoja kun masuvaivoja oli, mutta tämä äiti teki niin kuin itsestä parhaalta tuntui ja lopetin kaikki. Meillä kyllä vauva jo 2.5kk ja eikö nuo masuvaivat ala muutenkin helpottaa lähempänä kolmen kuukauden ikää joten voi olla muitakin syitä miksi kivut helpottuneet.
 
Itse en myöskään suosittele kumpaakaan. Relatippojen öljypohjaisuus ja se, että sisältävät auringonkukkaöljyä, aiheuttavat vauvalle usein enemmän vatsavaivoja. Cuplatonit ovat lääkärin mielestä pelkkää lumelääkettä, samaten disflatyl, mutta ei niistä haittaakaan ole. Meillä auttoi maidoton gefilus plus maitohappobakteerit ja dds-junior maitohappobakteerit, ja käytin myös alussa disflatyliä. Tämän lisäksi olin itse täysin maidottomalla dieetillä vaikka vauvalla ei sinänsä maitoallergiaa ollutkaan, auttoi silti.
 
Meillä Cuplaton aiheutti aivan tajuttomat pulautukset, joten lopetin heti alkuunsa parin päivän kokeilun jälkeen. Pulautukset väheni huomattavasti. Rela-tippoja annettu kolmisen viikkoa ja nyt vatsakivut helpottanu (tosin poika piereskelee edelleen ja paljon) :LOL:
 
Meille ei kanssa cuplaton sopinut ollenkaan, toimi ihan päinvastaisella tavalla ja vauva oli vaan itkuisempi kuin yleensä.
Relat meillä toimi taas erittäin hyvin, alkoi nukkumaankin 21-06 2kk iässä kun ne alotettiin ja kitinät loppui.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Meillä on auttanu disflatyl todella upeasti! :) Että ei ne kyllä mitään lumelääkettä ole... cuplatonista ei ollu apua.

Olin samaa mieltä kun asiasta väittelin koliikkiin erikoistuneen lääkärin kanssa ;) Hän kuitenkin sanoi, ettei noista "pierulääkkeistä" ole kuitenkaan tehty mitään tieteellistä tutkimusta että oikeasti auttaisivat - hänen mielestään apu tulee siitä, että äidit kokevat tehneensä ja yrittäneensä kaikkensa jotta vauvan olo helpottuisi. Moni silloin kuvittelee avun tulleen. Noh, meilläkin käytettiin alussa disflatyliä ja mielestäni vauva itki vähemmän silloin vatsavaivojaan - oli apu sitten äidin päässä tai oikeaa apua, niin paremmin voitiin kaikki ;)
 
Meillä ei auttanut kumpikaan. Aloitin täysin maidottoman dieetin ja kappas vain, itkut loppu melkein heti. Vauva edelleen piereskeli, mutta ei vääntänyt mahaansa ja koliikkimainen itku loppu. 3 kk kohdalla kokeilin maidon uudestaan ja itkut alko heti. 4 kk kohdalla maito sit kävi. Edelleen piereskellään, mutta ne ei vaivaa enää.
 
niin ja kannattaa jättää myös kaikki kaasua tuottavat ruoat itseltä pois.herne,papu,ruis,pähkinät,sipuli,paprika,kahvi,suolapähkinät ja vahvat mausteet.näiden poisjättö ainakin vähän auttoi meillä.
 
Ei tuo cuplaton ole "lumelääkettä". Itse olen käyttänyt suolistoleikkauksen jälkeen kun tavalliset ilmakuplatkin aiheuttivat sietämätöntä kipua. Kyllä cuplaton pilkkoo kaasukuplat pienemmiksi (ja nopeuttaa niiden poistumista :LOL: )
 
Esikoisella käytin Disfaltyliä, on Cupaltonia parempi. Cuplatoni ei kuulemma useinkaan auta, pahentaa vain ja sen annostelu on hankala.

Meillä esikoisella auttoi Disflatyl, mutta Rela- niiden rinnalle kannattaa otta tai sitten vain nuo Rela-tipat. Tälle pikkukakkoselle olen nyt antanut kolmisen viikkoa Reloja ja ne toimivat. Esikoisen kohdalla Relat tulivat apteekkiin ja myyntiin hänen olessa jo n. 4kk, mutta siitä asti niitä käytettiin melko pitkään.
 
Meillä oli käytössä sekä Disflatyl että Relat, eikä kummastakaan ollut mitään apua. Relat kovettivat lisäksi vatsaa niin, että tuli vaan lisää itkua.

Ainoastaan aika auttoi - vähän alle 3 kk:n ikäsenä poika lakkasi itkemästä jokaista pierua, eikä enää ähissyt vatsavaivojensa kanssa kaikkia aamuöitä. Huh, onneksi se aika on jo takana päin :)
 
tiesittekö että on tismalleen sama aine, mutta eri mg..
menin apteekkiin kysymään tuota disflatylia kun mielestänu cuplaton ei auttanut, no ne sanoi että laita cuplatonia vaan yks tippa niin silloin se mg:ltä on sama ku kymmenen tippaa disflatyliä, ja kappas, se on tehonnut paremmin ku ne neljä-viis tippaa..!
Näin meillä..
 
ei ne ole sama aine, mutta ne vaikuttavat täysin samalla lailla ja niitä voidaan käyttää korvaamaan toisiaan, kunhan annostus tarkistetaan. eli kun lääkkeillä on sama ATC-koodi, voidaan niiden sanoa vastaavan toisiaan. vaikuttava-aine on kuitenkin eri ja siksi tuo annostuksen tarkistus on paikallaan, jos määrätään yksi tabletti tätä voikin se olla 2tablettia sitä toista...

jokaisessa apteekissa ja sairaalassa ei ole jokaikistä lääkettä, vaan tietty ns. peruslääkevalikoima ja käytetään sitten hyväksi näitä ATC-koodeja ja annetaan vastaavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aiaifi:
Ei tuo cuplaton ole "lumelääkettä". Itse olen käyttänyt suolistoleikkauksen jälkeen kun tavalliset ilmakuplatkin aiheuttivat sietämätöntä kipua. Kyllä cuplaton pilkkoo kaasukuplat pienemmiksi (ja nopeuttaa niiden poistumista :LOL: )
Cuplatonissa lukee, että "kaasukuplat sulautuvat yhteen" (toisin sanoen suurenee). Disflatylissä lukee, että "hajoittaa pieniä kaasukuplia" . Salatiedettä tää äitiys. No nyt kuitenkin alettiin toi D. Katotaan jatkuuko paukutus.
 
Meillä oli kummatkin käytössä. Rela tipat jätettiin eka pois ja sit pikkuhiljaa kiinteiden alotuksen myötä jätettiin nuo cuplatonitkin pois.
Kunnon röyhtäys täytyy vieläkin maidon jälkeen saada, muuten masussa kiertää eikä uni tuu.
 

Yhteistyössä