Rh-immunisaatio ja toinen raskaus?

Sain ensimmäisessä raskaudessa vakavan rh-immunisaation. Olen itse rh negatiivinen ja mies rh positiivinen. Mies on heterotsygootti, joten 50% mahdollisuus saada rh neg lapsi olisi.

Nyt poden melkoista vauvakuumetta, mutta pelottaa ekan raskauden immunisaatio, jossa tiitterit nousivat 128:aan. Minulle tehtiin keisarinleikkaus rv35+2, vauva selvisi erinomaisesti, vaikka anemiaa olikin pitkään. Uskallanko haaveillakaan enää toisesta lapsesta? Seuraavassa raskaudessa kun tämä ilmeisesti aina pahenee...

Onko kellään kokemuksia toisesta immunisaatio raskaudesta? Miten on sujunut? Onko jouduttu kohdunsisäisiin verensiirtoihin? Onko kukaan saanut rh-negatiivista lasta, jolloin ongelmia ei ole ollut (vaikka mies olisi rh+)?
 
Mä olen veriryhmältäni A ja rh-, 2003 syntyneen poikani isä on rh+. Poikamme syntyi laskettuna aikana ja hänen veriryhmänsä on myös A rh-. Kaikki meni siis hyvin meillä, vaikka isä olikin plussaa veriryhmältään. En itsekään tiennyt ennen edellistä raskautta olevani rh- ja kun se selvisi, niin asiaa seurattiin tarkkaan siltä varalta, että vauva olisikin ollut rh+, mikä sitten oli turha huoli.

En tiedä mikä komplikaatioiden vaara nyt seuraavassa toivottavasti alkavassa raskaudessa voi olla, koska nykyisen mieheni veriryhmä ei ole tiedossa.
 
Moi!
Minullakin vauvakuume on nousussa ja rh-immunisaatiota taustalla. Toisessa raskaudessa tiitteri nousi korkeimmillaan 8 tai 16, kvantitatiivinen arvo oli noin 40. Tarkkoja lukemia en muista kun aikaa on jo 3 vuotta. Vauva oli kaksi viikkoa osastolla ja pari päivää vielä kotona valoissa. Valoja maksimissaan viidet. Punasolutankkauksia vauva sai osastolla ollessaan kahdesti ja kerran vieä kotiutumisen jälkeen. Sitten kaikki meni hyvin ja mitään jatkohoitoja ei tarvittu.

Alkuun ajattelin, että ei kolmatta lasta meille, mutta nyt viimeisen puolen vuoden ajan olen haaveillut kolmannesta ja miettinyt, että uskaltaisiko riskin ottaa. Olen kuullut, että kohdunsisäiset punasolusiirrot ovat rankkoja ja vauvat ovat yleensä ennenaikaisesti syntyneet. Raskautta tarkkaillaan alusta saakka ja kunhan pääsee yli 20 viikon niin vauvaa voidaan kuitenkin hoitaa ja raskautta pyrkiä viemään eteenpäin.

Kova pähkäileminen itsellä vielä on, mutta tällä hetkellä uskaltaisin riskin ehkä ottaa. Aion harkita asiaa vielä jonkin aikaa.

Tsemppiä sulle Hiksu! Tiedän millaisten asioiden kanssa painit:hug:
 

Yhteistyössä