Riittääkö satanen viikon ruokiin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kannattaa suunnitella ruuat ja kauppareissut etukäteen.
Jos on vanhoja kauppakuitteja, niin käyt ne läpi ja katsot mihin raha uppoaa. Esim juustot, leikkeleet, proteiinivälipalat, kala, jotkut lihat ja isot määrät maitoa on meillä niitä mitkä erottuu kuiteista..

Peruna on tehnyt meillä uuden paluun pöytään. Ja ai että on halpaa. Perinteiset kotiruuat, niillä pärjää.
 
vierailija
Helposti riittää. Eikä tarvitse pahemmin edes "suunnitella".
Jättää vaan ylimääräiset herkut pois ja pitäytyy niissä ruoka-aineissa, mitä oikeasti tarvitaan.
 
vierailija
Hmm, tuolle poppoolle luultavasti riittää, jos normikotiruokaa syötte. Meitä tuplamäärä ja riittää jos venytetään eikä tavallaan lasketa jo kotoa löytyviä esim peruna, jauhot, näkkäri yms.
 
vierailija
Samankokoinen perhe, ja viikko-ostoksiin menee n.120e. Mukana vaihtelevasti muutakin kuin ruokaa esim. pesuaineita, paperia jne. Tuohon summaan päästäksemme ei ole vielä tarvinnut kaupassa etsiä halvinta tai suunnitella mahdollisimman edullisia aterioita, vaan mukana on herkkujakin. Ruoka peruskotiruokaa mukana possu/nauta/kana/kala ja paljon kasviksia ja hedelmiä. Okei, kala on kokonainen lohi, joka tulee edullisimmaksi. Joten uskoisin pystyväni nipistämään sataseen tarvittaessa tarkemmalla suunnittelulla.

Ulkona syöminen on kallista, joten pikaruokapaikat saati kunnon ravintolat saavat ruokabudjetit päälaelleen äkkiäkin. Koulussa lapset saavat lounaat. Ja aikuisten täytyy miettiä ottaako eväät töihin, vai saako lounaansa oikeasti edullisesti.
 
Meillä perheessä vanhemmat, 9-v ja 13-v. Ruokaan menee rahaa about 800€/kk. Perheessä syödään paljon erikoisruokia, mikä vaikuttaa merkittävästi ostosten hintaan.
 
vierailija
huonosti riittäis. jos oon aktiivinen ja jaksan laittaa ja väsätä niin luomukasviksiin ja hedelmiin menee jo yksistään 60 -70 e/vk. oon laskenut sen arvoiseksi. lapset puputtaa kaikkea terveellistä kun vaan pesee ja pilkkoo valmiiksi. 3 ruokittavaa lasta, 2 aikuista.
 
vierailija
Ei riitä. 2 aikuista 3 lasta. Vaikka kaikki syövät lounaan koulussa/töissä, liikkuvien ihmisten aamupala, välipalat, yhdessä syöty päivällinen ja iltapala, nämä kun toteuttaa monipuolisesti, niin ei saa riittämään. Tietenkin jos menisi yksipuolisella puuro, makaroni -linjalla niin saisi riittämään. Mutta kumpi on tärkeämpää tinkiä ruoassa vai tarjota kasvaville lapsille monipuolista ruokaa? Kenties se säästämisen paikka olisi paikallaan löytää muualta. :)
 
Mutä hemmettiä vedätte jos ei riitä???
En itse pidä kirjaa siitä, kuinka paljon rahaa menee kauppaan, mutta veikkaan että meillä menee huomattavasti enemmän kuin tuo. Esim. jos teen ruokaa vaikka nyhtökaurasta (paketti maksaa vajaa 4 euroa) ja ostan siihen jotain kasviksia lisäksi, ja meillä myös syödään salaatteja, erilaisia pähkinöitä, yms. Ja hedelmiä.

Halvimmat ruuat ovat just jotain vehnäpainotteisia, perunaa, tiettyjä juureksia... Juureksissahan ei ole mitään vikaa, mutta ruokavaliossa monipuolisuus on kuitenkin myös tärkeää. Ja itse en ainakaan halua syödä jotain makkarakastiketta ja jauhelihaa vaan mieluummin ostan vaikka sitä nyhtökauraa ja teen ruokia, joista pidän oikeasti. Tykkään myös salaateista.

Tokihan satasella pärjäisi viikon, jos olisi pakko, mutta aika paljosta joutuisi tinkimään.
 
Samankokoinen perhe, ja viikko-ostoksiin menee n.120e. Mukana vaihtelevasti muutakin kuin ruokaa esim. pesuaineita, paperia jne. Tuohon summaan päästäksemme ei ole vielä tarvinnut kaupassa etsiä halvinta tai suunnitella mahdollisimman edullisia aterioita, vaan mukana on herkkujakin.
Ja aikuisten täytyy miettiä ottaako eväät töihin, vai saako lounaansa oikeasti edullisesti.
Ne melko vähiin herkut tolla budjetilla jää. Et ehkä itse miellä "suunnittelevasi" mutta ei satasen budjettiin ihan suunnittelemattakaan pääse.

Ja jos aikuisilla on vitosen työpaikkalounas niin se on jo tosi halpa, mutta siihen menee puolet viikon budjetista joten semmoiseenkaan ei ole varaa.
 
Tokihan satasella pärjäisi viikon, jos olisi pakko, mutta aika paljosta joutuisi tinkimään.
Riippuu miten kysymyksen mieltää. Onko yhdellä satkulla pärjättävä yksi viikko? Jolloin kyllä pärjää.
Mut jos viikon ruokabudjetti on satanen viikosta ja kuukaudesta toiseen, niin sit alkaa käymään ankeaksi. Se on nimittäin henkeä kohti 3.60,- päivässä.
 
vierailija
Riittääkö satanen viikon ruokiin?
Perheessä kaksi lasta 8 ja 12v sekä vanhemmat...
Tiukkaa tekee jos tuossa on kaikki, eikä lasketa sitten kuitenkin ruokakaapin, jääkaapin ja pakastimen tarpeita jotka siis ennen pitkää loppuvat ja pitää ottaa mukaan viikon ruokakuluihin.

14.3 euroa päivässä, 3,6 euroa päivässä per henkilö. On kyllä niin jumalattoman vähän, että ellei kyseessä nälkäkurjet anorektikot niin eihän tuolla summalla elä pidempään.

Omassa perheessä miehen kalorinkulutus 3200 kcal, minun 2000kcal ja kasvavilla lapsillakin 9- ja 13-vuotiaat melkoinen kulutus. Laskettu siis sen mukaan että paino pysyy ennallaan. Runsas liikunta nostaisi kalorimääriä lisää.

Kun huomioi kaikki kaloritarpeet: proteiinit 1-1,5g painokilo, täysjyvähiilihydraatit, laadukkaat rasvalähteet(neitsytoliiviöljy, avokado, naturel saksanpähkinät, kala jne.) sekä suositellut kasvisannokset päivässä ainakin 500g per henkilö, niin alkaa ihmetyttämään jos joku ostaa ne 3,6 eurolla per henkilö päivässä, vaikka kuinka käyttäisi kausituotteita, edullisia kasviksia, tarjouksia sekä poimisi marjoja itse ja ehkä saisi omenat sukulaisilta.

Itse ajattelen varsinkin lasten terveyttä, jota ei voi vaarantaa penninviilailuilla vaikka itse olisikin valmis nälkää näkemään.
Esim. kalsiumin saanti vaatii melkein maitotaloustuotteita esim. maitorahkaa, raejuustoa, luonnonjogurttia jos ei sokeriversioita käytä, sillä lasten luuston kehityksestä ei kannata pihistellä jos jälkikasvu vielä liikkuu ja urheilee. Ja aterioitakin päivässä tulee väkisinkin useita, ainakin: aamupala, lounas(lapsilla arkisin koulussa), iltapäivän välipala, päivällinen ja iltapala.
Kyllä tuossa täysipainoisella perusarkiruualla rahaa palaa väkisinkin melkoisesti enemmän.
 

Yhteistyössä