Rintamaidon luovuttajista huutava pula

  • Viestiketjun aloittaja "jenny"
  • Ensimmäinen viesti
"jenny"
TS: Rintamaidon luovuttajista huutava pula | Raskaus ja lapset | Iltalehti.fi

Pienille keskosille elintärkeä luovutettu rintamaito on kiven alla sairaaloissa ympäri maan, kertoo Turun Sanomat.
Luovutettua rintamaitoa tarvitsevat kipeimmin keskosvauvat.
Luovutettua rintamaitoa tarvitsevat kipeimmin keskosvauvat. (COLOURBOX)

- Jos varastossa on alle 110 litraa maitoa, tilanne on huono. Joulun jälkeen maitoa oli vain 72 litraa, mikä oli jo katastrofi, osastonhoitaja Christina Tuominen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta kertoo lehdelle.

Myös pääkaupunkiseudulla pahin pula maidosta oli heti joulun jälkeen.

Tampereen yliopistollinen keskussairaala on vedonnut luovuttajiin muun muassa Facebookissa. Taysin ravitsemustyönjohtaja Pirjo Luukkonen kertoo Turun Sanomille maitopulan johtuvan siitä, että vauvoja on syntynyt ennätyksellisen paljon.

Aktiivisia äidinmaidonluovuttajia on toistaiseksi juuri ja juuri riittävästi. Kampanjointia uusien luovuttajien saamiseksi silti tarvitaan. Luovutettu äidinmaito on elintärkeää etenkin keskosille, joilta puuttuu vasta loppuraskauden aikana kehittyvä vastustuskyky, lehti kertoo. Rintamaito sisältää paljon hyvää, kuten valkuaisaineita, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä hiilihydraatteja.

Lähde: Turun Sanomat



Te joilla mahdollisuus maidon luovutukseen, auttakaa pieniä keskos vauvoja
 
IhaNainen
Mulle tuli huono omatunto tosta kun luin. Mulla tuli maitoa ihan valtavat määrät ylimäärästä, niin paljon että sitä on edelleen pakkasessa vaikken oo imettänyt kolmeen kuukauteen. Mulla on kuitenkin kilpirauhasen liikatoimintaa ja syön siihen lääkkeitä, eli en saanut luovuttaa maitoa.
 
"jenny"
Itselläni kans hiukan omatunto soimaa, mut täältä maito pitää ensin 30km kulettaa mistä "maitokuski" ottaa pakastetut maidot mukaansa. Mut enää ei mun maito kelpaisikaan luovutettuna, vauva 10kk
 
määä
Mulle tuli huono omatunto tosta kun luin. Mulla tuli maitoa ihan valtavat määrät ylimäärästä, niin paljon että sitä on edelleen pakkasessa vaikken oo imettänyt kolmeen kuukauteen. Mulla on kuitenkin kilpirauhasen liikatoimintaa ja syön siihen lääkkeitä, eli en saanut luovuttaa maitoa.
ei kai tollasesta huonoa omaatuntoa kannata potea.

Itsekin luovuttaisin verta, luuydintä ja vaikka munasoluja jos kelpaisin.
 
Omat kaksoseni olivat 3kk keskolassa. Saivat kokoajan minun rintamaitoani ja osa maidosta meni luovutukseen. Rintamaito on mielettömän arvokasta tavaraa pienenpienille!

Tuossa artikkelissa mainitaan, että TYKS maksaa 17e/l
 
345rt6yu
Minäkin olin miettinyt luovuttamista, mutta vaikka saan pumppaamalla maitoa tulemaan sen verran, mitä siellä rinnoissa on, niin pumppaaminen jostain syystä lopettaa maidon tuotantoni. :O Saan sitä kyllä siis ekalla pumppauskerralla pumppuun, mutta sen jälkeen maidontulo tyrehtyy. :( Ei stimuloi varmaan tarpeeksi rintaa pitääkseen yllä maidontuloa, vaan rinta tyhjenee vaan sen yhden kerran, ja vauva joutuu imemällä tilaamaan maidon takaisin...
 
"pah"
Voisivat hieman löysätä noita kriteerejään millä ottavat maitoa vastaan. Minä ja useampi kaverini olisimme kyllä luovuttaneet jos maito vain olisi kelvannut. Meillä kaikilla maidon aurelia (tai joku vastaava)bakteeritaso ylitti raja-arvon, eikä maito enää kelvannut luovutukseen. Kuitenkin sitä bakteeria on joka tapauksessa maidossa ja samainen maito kuitenkin kelpaa ja on hyväksi omalle lapselle. Koitin kysyä mihin tämä bakteeri vaikuttaa, kun totta kai huolestuin kelpaako maito edes omalle lapselleni. Kuulemma vain on vedettävä raja johonkin mitä huolitaan ja mitä ei ja kyseinen bakteeri ei kuulemma aiheuta yhtään mitään. Että siinähän valittavat kun ei kuitenkaan kelpaa vaikka me oltaisiin luovutettu kuukaudessa tuo 110 litraa.
 
[QUOTE="pah";23055011]Voisivat hieman löysätä noita kriteerejään millä ottavat maitoa vastaan. Minä ja useampi kaverini olisimme kyllä luovuttaneet jos maito vain olisi kelvannut. Meillä kaikilla maidon aurelia (tai joku vastaava)bakteeritaso ylitti raja-arvon, eikä maito enää kelvannut luovutukseen. Kuitenkin sitä bakteeria on joka tapauksessa maidossa ja samainen maito kuitenkin kelpaa ja on hyväksi omalle lapselle. Koitin kysyä mihin tämä bakteeri vaikuttaa, kun totta kai huolestuin kelpaako maito edes omalle lapselleni. Kuulemma vain on vedettävä raja johonkin mitä huolitaan ja mitä ei ja kyseinen bakteeri ei kuulemma aiheuta yhtään mitään. Että siinähän valittavat kun ei kuitenkaan kelpaa vaikka me oltaisiin luovutettu kuukaudessa tuo 110 litraa.[/QUOTE]

Keskoset ovat tosi herkkiä infektioille, ja useimmat heidän sairastamistaan infektioista aiheutuu juurikin noista normaaliflooran bakteereista. Eli ihan sen vuoksi laaduntarkkailu on tosi tärkeää.

Omalle vauvalle maito sopii, koska hän on terve ja muutenkin omaa yhteiset "pöpöt" äidin kanssa.
 
IhaNainen
Alkuperäinen kirjoittaja määä;23054721:
ei kai tollasesta huonoa omaatuntoa kannata potea.

Itsekin luovuttaisin verta, luuydintä ja vaikka munasoluja jos kelpaisin.
Tota munasolujen luovuttamista oon miettinyt koska oon aika saakelin helposti sikiävää sortiia, mutta tietääkö joku mitä esteit on munasolun luovuttamiselle?
 
"pah"
Keskoset ovat tosi herkkiä infektioille, ja useimmat heidän sairastamistaan infektioista aiheutuu juurikin noista normaaliflooran bakteereista. Eli ihan sen vuoksi laaduntarkkailu on tosi tärkeää.

Omalle vauvalle maito sopii, koska hän on terve ja muutenkin omaa yhteiset "pöpöt" äidin kanssa.
Omanikin oli pieni keskonen. Lisäksi kehottivat myymään maidon "jollekin kaverille". Siis ymmärrän kyllä sen että maidon laadun on oltava ensiluokkaista, mutta se miten suhtautuvat ja neuvovat mahdollisia luovuttajia olisi muututtava ensin, eikä syyllistettävä äitejä.
 
[QUOTE="hei";23054801]TAYS maksaa ainakin parikymppiä litra. Maito ei kelpaa kuin ensimmäisen 3kk vaikka sen jälkeenkin luovutettu maito on varmasti ravinteikkaampaa kuin muu annettu.[/QUOTE]

Näinpä. Ovat tavallaan itse syypäitä äm-pulaan, koska ovat asettaneet niin tiukan kriteerin luovutusajan suhteen. Minä luovutin kyllä TAYSiin neljä kuukautta, koska siellä oli silloinkin pulaa luovuttajista. Moneen muuhun sairaalaan maitoni olisi kelvannut vielä pari kuukautta.
 
klingsa
Pakko kommentoida!!
Eli esikoisen kanssa maitoa tuli ihan älyttömästi ja pakkanen oli pusseja täynnä!
Mutta kukaan ei esim.synnärillä kertonut maidon luovutuksesta mitään. Toki tiesin, että maitoa voi luovuttaa, mutta käytännön tietoa asiasta ei ollut ja homma jäi siihen. Naapurini sai toisen lapsen ja hän alkoi luovuttamaan. Näin, että kun lypsämisen ajoittaa oikeisiin aikoihin, niin kahden lapsenkin kanssa se on helppo homma. Itse sain toisen lapsen ja maitoa taas tuli yli omien tarpeiden ja aloin myös luovuttaa. Luovuttaminen sujui näppärästi ja muutaman kuukauden luovutin.

Halusin vaan tuoda esille sen, että jos luovuttamisesta tehtäisiin kiinnostava "mainos" äideille, niin moni lähtisi varmasti mukaan. Tärkeää olisi saada heti jo vaikka synnärillä/neuvolassa kunnon faktat asiasta (ja ehdottomasti siitä, että se ei ole niin iso urakka, miltä se aluksi kuullostaa). Monella tutulla on jäänyt luovuttamatta kunnon tiedon puutteen vuoksi! Itseäni harmittaa ne kymmenet minigrip-pussit jotka esikoiselta heitin roskiin, kun tunnollisesti olin kaiken pakastanut varuilta. Nekin olisi silloin voinut mennä pienten keskosten hyväski!

Eli mainoskamppanjaan luovuttja-äidit mukaan idoimaan, niin varmasti varastot alkaa täyttymään!!!!
 

Yhteistyössä