Ristiäiset muuttuukin nyt nimiäisiksi?

  • Viestiketjun aloittaja mama
  • Ensimmäinen viesti
mama
Voi hitto mä oon tyhmä ja ilmeisesti aika väsynytkin. Tajusin nyt vasta, että oon varmaan auttamattoman myöhässä kun pitäisi saada pappi kastamaan meidän poikanen 17.7. Mä oon vaan tyytyväisenä tehnyt kaikkia muita ristiäisjärjestelyitä, mutta en oo tajunnut ottaa kirkkoon yhteyttä. :( Ristiäiset/ilmeisesti nyt kumminkin nimiäiset pidetään miehen isän kotona koska hänellä on iso piha ja haluamme pitää juhlat ulkona jos sää sallii, eli kun emme tarvitse kirkkoa, niin saammekohan vielä jonkun papin tulemaan paikalle, vai olisko se pitänyt hoitaa jo ajat sitten? Olisin kiitollinen jos joku tietäisi.
 
mie
Riippuu ihan seurakunnan koosta. Nyt on tietysti menossa kiirein loma-aika mutta pienissä ja vastaavasti suurissa seurakunnissa luulisi jonkun kastajan löytyvän, onhan tässä kaksi viikkoa aikaa. Tosin kellonaikaa ja kastavaa pappia tuskin pystytte toivomaan.
 
mamma
Kyllä ne ovat edelleenkin ristiäiset, jos vain pappi on paikalla kastamassa lapsen :) Nimiäiset ovat sitten niillä, jotka eivät kuulu kirkkoon eivätkä täten kasta lastansa vaan antavat vain itse sen nimen.
Soitappa nyt heti huomenna sinne omaan kirkkoherranvirastoosi ja kysy, että saako vielä pappia..riippuu ihan siitä, että kuinka paljon tuolle päivälle on jo varattu muuta menoa seurakunnassa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kyllä ne ovat edelleenkin ristiäiset, jos vain pappi on paikalla kastamassa lapsen :) Nimiäiset ovat sitten niillä, jotka eivät kuulu kirkkoon eivätkä täten kasta lastansa vaan antavat vain itse sen nimen.
Soitappa nyt heti huomenna sinne omaan kirkkoherranvirastoosi ja kysy, että saako vielä pappia..riippuu ihan siitä, että kuinka paljon tuolle päivälle on jo varattu muuta menoa seurakunnassa.
Parempi on kyllä soittaa miehen isän kotiseurakunnan kirkkoherran virastoon, ellei se ole sama kuin teillä.
 
vieras
Ei ristiäisiä kirkossa tarvitse pitää, eikä toinen paikka tee niistä nimiäisiä. Jos lapsi kastetaan, ne on ristiäiset, paikasta riippumatta. Olen ollut vain yksissä ristiäisissä, joissa lapsi on kastettu kirkossa, kaikki muut ovat olleet perheen kotona. Nimiäiset ovat vain nimenantotilaisuus, silloin lasta ei kasteta.
 
vieraas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ristiäisiä kirkossa tarvitse pitää, eikä toinen paikka tee niistä nimiäisiä. Jos lapsi kastetaan, ne on ristiäiset, paikasta riippumatta. Olen ollut vain yksissä ristiäisissä, joissa lapsi on kastettu kirkossa, kaikki muut ovat olleet perheen kotona. Nimiäiset ovat vain nimenantotilaisuus, silloin lasta ei kasteta.
Ketjussa nyt oli kyse siitä, että saadaanko pappia paikalle ollenkaan. Ja jos pappia/kastetta ei ole, niin kyllä ne silloin on jotkin muut kuin ristiäiset.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ristiäisiä kirkossa tarvitse pitää, eikä toinen paikka tee niistä nimiäisiä. Jos lapsi kastetaan, ne on ristiäiset, paikasta riippumatta. Olen ollut vain yksissä ristiäisissä, joissa lapsi on kastettu kirkossa, kaikki muut ovat olleet perheen kotona. Nimiäiset ovat vain nimenantotilaisuus, silloin lasta ei kasteta.
Ei ei, siis koko ajan on ollut tarkoitus pitää ristiäiset appiukon luona, mutta nimiäisiksi ne muuttuu auttamatta jos ei saada pappia paikalle. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kyllä ne ovat edelleenkin ristiäiset, jos vain pappi on paikalla kastamassa lapsen :) Nimiäiset ovat sitten niillä, jotka eivät kuulu kirkkoon eivätkä täten kasta lastansa vaan antavat vain itse sen nimen.
Lapselle voi pitää nimiäiset, vaikka kuuluskin ite kirkkoon... Mä ja mies kuuluttiin molemmat vielä pojan syntyessä, mut eipä haluttu kirkkoon kastaa. Toisekseen ite sen nimen vanhemmat antaa myös sille lapselle, joka kastetaan... :D Kasteessa ei kukaan saa nimee vaan se julkistetaan ihan samoin ku nimiäisissä. Ristiäisissä vaan liitetään samalla seurakunnan jäseneks. On väärin sanottu lapsi sai kasteessa nimen... Oikein sanottu muoto on lapsi sai kasteen ja nimen. :)
 
kahden äippä
Meillä on ainakin molempien lasten kanssa ollut hankalampaa saada sitä kirkon tilavarausta (varsinkin kun ollaan kahviteltukin kirkon tiloissa kastamisen jälkeen). Ja siis Helsingissä asumme. Luulisin että papin voi vielä saada, mutta kannattaa kyllä ensi sijassa soitella ja kysellä.
 

Yhteistyössä