Ristiäisistä

  • Viestiketjun aloittaja kastamaton 6vkoa
  • Ensimmäinen viesti
kastamaton 6vkoa
Eli onko ristiäiset EHDOTTOMASTI järjestettävä ennen 2 kk ikää?Nimihän täytyy ilmoittaa maistraattiin 2kk ikään mennessä,mutta onko ristiäiset pidettävä myös ennen sitä?Ja milloin tämä käytäntö on muuttunut,eikös aikaisemmin ollut että nimi piti ilmoittaa 3 kk ikään mennessä?
 
Ei ole ehdottomasti järjestettävä ennen. Meillä ainakin molemmat tytöt kastettu tuon ajan jälkeen. Seurakunnasta sanottiin että ei ole niin tarkkaa, varsinkin kun ristiäisten ajankohta oli kuitenkin sovittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä pidetty aina 4-5 vkon iässä alta pois noi. 2kk on joo raja.
2kk on raja, mihin mennessä vauvan nimi pitää ilmoittaa maistraattiin. Ristiäisten ajankohdalla ei ole mitään väliä.

Mun RIPARILLA yksi tyttö kastettiin konfirmaatiota edeltävänä päivänä, eli jos kaste pitäis toimittaa vauvan 2 kk ikään mennessä, niin eihän aikuisiakaan enää sit voitais kastaa... :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ViuhVauh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä pidetty aina 4-5 vkon iässä alta pois noi. 2kk on joo raja.
2kk on joo raja nimen ilmoittamiselle maistraattiin. Muuten ei väliä.
Juu. Meilläkin on mennyt yli 2 kk. Enkä tiedä liittyykö siihenkään mitään sanktiota, jos ilmoitus maistraattiin menee sen yli.
 
ap
Huh,kiitoksia vastanneille,tämä huojensi.Tosiaankin lapsonen tulee nyt 6 vkoa vanhaksi,ja olen ollut koko ajan siinä uskossa että ensinnäkin se raja nimen ilmoittamiseen on 3 kk kuten se on joskus aikaisemmin ollut.Nyt sitten kun lueskelin papruja tarkemmin iski paniikki kun se onkin 2 kk.Ja lisäkysymys,kun lapsi ilmoitetaan minun sukunimelle koska isyydenvahvistusta ei ole tehty lastenvalvojan kesäloman takia,maksaako lapsen sukunimen vaihtaminen jotain kun hänet muutetaan isänsä nimelle isyydenvahvistuksen jälkeen?
 
vieras
lapsen nimestä menee tieto pian kelaan ja sieltä saattaa ehtiä jo kelakorttikin tulla...että ylimääräistä työtä teettää kun nimeä joudutaan vaihtamaan
mutta minkäs teet
 

Yhteistyössä