Röntgensäteiden vaikutus munasoluihin??

Hei! Onko kenelläkään tietoa, vaikuttaako esim. alaselän/lantion röntgenkuvaus munasolujen "terveyteen"? Eli vaikuttaako mahdollisesti raskaaksi tulemiseen, tms?? Tiedoista kiitollinen! :flower:
 
kuvattu
muakin kiinnostaa sama asia. Onko sua kuvattu jotenkin erityisen paljon? Mä olin tapaturmassa, jossa murtui selkä ja lonkka. Ja kuvattu on kymmeniä kertoja. Lasta tehtiin 8v, vasta koeputkella onnistui.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 08:57 kuvattu kirjoitti:
muakin kiinnostaa sama asia. Onko sua kuvattu jotenkin erityisen paljon? Mä olin tapaturmassa, jossa murtui selkä ja lonkka. Ja kuvattu on kymmeniä kertoja. Lasta tehtiin 8v, vasta koeputkella onnistui.
Ei mua ole kuvattu kuin kerran otettu kaksi kuvaa alaselkäsärkyjen takia, mutta silti asia rupesi vaivaamaan!! Eikä googlettamallakaan löydy tietoa muuta kuin raskaana olosta ja säteilystä.. :/ Toivokaamme ettei ole tehnyt tuhojaan!! :\|
 
röntgen säteily (on ionisoivaa säteilyä) voi aiheuttaa geneettisiä muutoksia munasoluihin (=mutaatioita). suoranaisesti lasten saantiin se ei vaikuta, mutta voi aiheuttaa enemmän riskiä epämuodostumiin. samoin sukusoluihin aiheutuneet mutaatiot periytyvät lapselle. nämä mutaatiot eivät välttämättä "näy" päällepäin, eivätkä aiheuta mitään (siis vaikuta mihinkään). ne kuitenkin pysyvät sukupolvelta toiselle, koska ovat ituradan soluissa. mutaatioita ei välttämättä tapahdu ja jos tapahtuu niin elimistö saattaa itse korjata ne.

kerrankin opiskelusta on ollut jotain hytyä :whistle:
 
rtgtäti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:21 AnnaManna kirjoitti:
röntgen säteily (on ionisoivaa säteilyä) voi aiheuttaa geneettisiä muutoksia munasoluihin (=mutaatioita). suoranaisesti lasten saantiin se ei vaikuta, mutta voi aiheuttaa enemmän riskiä epämuodostumiin. samoin sukusoluihin aiheutuneet mutaatiot periytyvät lapselle. nämä mutaatiot eivät välttämättä "näy" päällepäin, eivätkä aiheuta mitään (siis vaikuta mihinkään). ne kuitenkin pysyvät sukupolvelta toiselle, koska ovat ituradan soluissa. mutaatioita ei välttämättä tapahdu ja jos tapahtuu niin elimistö saattaa itse korjata ne.

kerrankin opiskelusta on ollut jotain hytyä :whistle:
kaikki edellä totta ja siitä syystä aina sukukypsässä iässä olevien naisten alavatsa tuli suojata rtgsäteiltä ja alavatsaan kohdistuvat kuvaukset 10 pv kuluessa kuukautisten alkamisesta... ja tällähän taas suojataan sitä että ei olis raskaana koska sikiö on kovin sädeherkkä
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
kuvattu
tiedätkö rtg-täti, vaikuttaako säteily hedelmällisyyteen? Vai vain sikiöön? Mun paikkoja ei voitu suojata vammojen sijainnin takia eikä kuvusta voitu tietenkään ajoittaa, koska vammat oli vakavia. Selästä meni L5.
 
Minulta kuvattiin alaselkä selkäsäryn vuoksi. Tietämättäni olin silloin raskaana, kuukautisten olisi pitänyt alkaa sille päivälle kun kuvaus oli. Kun niin ei käynyt, oitin yhteyttä terveyskeskukseen asiasta. Menin sinne raskaustestiin, joka oli positiivinen. Ne apteekin testit eivät näytä vielä niin varhaisessa vaiheessa mahdollista raskautta, niin sanottiin. Synnytysten erikoislääkäriltä asiaa kyselivät, siis olisikko alkio vahingoittunut ym. Vastaus oli, että jos olisi vahinkoa tullut, raskaus keskeytyisi heti alkuvaiheessa, kun tilanne oli tuo. Koko odotusajan mielessä oli huoli, sillä jouduin usieta kuukausia käyttämään lääkkeitä tuon selkäsärkyni vuoksi, ja ihan reiluja annoksia (panacod) kävin silloin myös akupunktiossa ja fysikaalisessa. Magneettikuvauksiin oli myös aika vetämässä, joskin sen lopulta peruin, kun kipu alkoi hellittämään. Raskaus sujui hyvin, huolimatta tuosta kaikesta muusta, ja tuloksena oli terve poika, joka on nyt 4-vuotta , eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut.
 
kuvattu
Vieras; kiva että lapsi oli ok. Toi Panacod on turvallinen lääke. Mäkin käytin raskaana ollessa, kun kylkiin sattui (tapaturmassa katkesi myös 5 kylkiluuta) ja joinain päivinä piti ottaa 6 kpl 500mg tbl. Lapsi kylläkin kuoli synnyttyään. (Paha kromosomivika).
 
vierailija
röntgen säteily (on ionisoivaa säteilyä) voi aiheuttaa geneettisiä muutoksia munasoluihin (=mutaatioita). suoranaisesti lasten saantiin se ei vaikuta, mutta voi aiheuttaa enemmän riskiä epämuodostumiin. samoin sukusoluihin aiheutuneet mutaatiot periytyvät lapselle. nämä mutaatiot eivät välttämättä "näy" päällepäin, eivätkä aiheuta mitään (siis vaikuta mihinkään). ne kuitenkin pysyvät sukupolvelta toiselle, koska ovat ituradan soluissa. mutaatioita ei välttämättä tapahdu ja jos tapahtuu niin elimistö saattaa itse korjata ne.

kerrankin opiskelusta on ollut jotain hytyä :whistle:
Kiitos
 

Yhteistyössä