Rota-rokotteesta

Kysymys teille, jotka ootte ottanut vauvalle sen rokotusohjelmaan tulleen rota-rokotteen. Tuliko siitä jotain sivuvaikutuksia ja kauanko niitä kesti? Meillä olisi ensi viikolla tytön 2 kk neuvola ja vielä harkinnassa otetaanko se rokote vai ei.
 
Meillä ei tullut siitä rokotteesta mitään kummallisuuksia ja aika harvinaisia ne on muutekin. Ja Rota-viruksen rinnalla ne pienet haittavaikutukset on tosi pieniä, joten siksi suositelen ottamaan sen rokotteen. Meidän pojalla ei ole ollut kunnon mahatautia koskaan. Ja me ostettiin aikoinaan se rokote kun ei ollut vielä ohjelmassa.
Nyt ollaan tyytyväisiä kun se kuuluu siihen ohjelmaan kun meille syntyy pian toinen lapsi.
 
Tuo yksi ketju rokotus-osiosta vain alkoi mua mietityttämään, että uskaltaako sitä ottaa.
http://kaksplus.fi/keskustelu/t998538

Kiva ainakin kuulla, että osa on selvinnyt siitä ilman mitään sivuvaikutuksiakin.
Laittakaa muutkin vielä kokemuksianne :)
 
Me ei sitä otettu. Kavereilta oon kuullu, et sivuvaikutuksia kyllä ollut.
Kuumetta, ripulia jne. kesti pari päivää.
Neuvolan terkka suositteli , jos on sisaruksia. Päiväkodistahan ne virukset aina saa.....
Voi olla, että mun ystävillä vaan huonoa tuuria sivuvaukutuksien kanssa, mutta kaikki jotka ottaneet saaneet jotain!!
En ottais!!
 
No tuli sivuvaikutuksia ilmeisesti.. Maanantaina saatiin ja eilen illalla aloitti kunnolla huutamaan. Huusi tunnin selkä kaarella ja tän päivän on kitissyt. Toisaalta voi johtua muustakin, mut epäilen tuota rotaa.
 
Me otettiin myös ennen kun tuli rokotusohjelmaan, vähän meni maha löysälle mutta ei muuta tullut.

Me ainakin mietittiin, että sivuvaikutukset on kyllä pieni paha sen rinnalla jos lapsi sen rotaviruksen saa. Muutama tuttu lapsi on ollut rotaripulissa ja se on ihan järkyttävää.

Sitäpaitsi mä oon käsittänyt että yleisessä rokotusohjelmassa olevien rokotteiden teho perustuu osaksi siihen, että kaikilla olisi se. Näin se virus saadaan kokonaan pois, kuten esim. hinkuyskälle on Suomessa käynyt eikä sitä vastaan siis tarvitse enää kaikkia rokottaa.
 
Meillä poika sai myös sen RotaTeqin omakustanteisesti, eikä tullut mitään normaaleista rokotusreaktioista poikkeavaa. Pientä lämpöä nousi toisen ja kolmannen rota-annoksen jälkeen, mutta sai siis myös toisen rokotteen jokaisena kertana niin eihän sitä tiedä kumpi rokote tuon lämmönnousun aiheutti. Ja kyllähän tuo on todettu hyväksi rokotteeksi, eihän sitä muuten rokotusohjelmaan olisi otettu! kauhee tautihan se on ja toisilla iskee tosi kovana, kaverin 5kk vauva oli 3 pvää tiputuksessa sen takia :'( ja yks lapsi joka oli rotatutkimuksessa on nyt 7 vuotta ja hänellä ei ole kertaakaan ollut minkäänlaista oksennus tai ripulitautia.
 
meiän tyttö myös sai rokotteen, ostettiin se itse kun tyttö on kesäkuussa syntynyt.

piikki pistettiin aamulla yhdeksän paikkeilla, puoliltapäivin tyttö oli vähän vetämätön ja hiljainen, taisi olla hiukan lämpöä. meni ekojen päikkäreiden jälkeen pian uudelleen nukkumaan, ja sitten herätessään oli taas ihan normaali. eli ei kummempia sivuvaikutuksia.

teet niin kuin itseltä parhaasta tuntuu :hug:
 
Kiitos vastauksista kaikille :flower:

Tän ketjun perusteella se rokote ei kuullosta aivan yhtä pahalle, kun tuon jonka luin sieltä Rokotus-osiosta. Tottahan se on että yleensä sivuvaikutukset on paljon pienemmät kuin itse se tauti.

En kuitenkaan usko meidän perheen kuuluvan pahimpaan riskiryhmään, kun aikomus on olla kotona kunnes pienin lapsi täyttää 3v. Esikoinen tietysti menee parin vuoden päästä eskariin, eikä häntä ole rokotettu. Ja lisäks kerhot ja muut sellaiset.... Siinä mielessä se rokote vois kannattaa ottaakin. Tuo meidän 4-vuotias tyttö ja pian 2-v poika ovat yhden vatsataudin vasta sairastaneet, eli ei niin helposti kotihoidossa saa tartuntoja.
Täytyypä jutella vielä miehenkin kanssa ja kertoa, että suurin osa ei ole kovin pahoja sivuvaikutuksia saanut.
 
AAM
meillä otettiin ja mtn ei seurannut, ei siis mtn, oli se kahden rokotteen Rota.
Niitähän on useampaa mallia mun käsityksen mukaan.. ainakin terkka sanoi että toisessa annetaan kolme tai enempi rokotetta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja AAM:
meillä otettiin ja mtn ei seurannut, ei siis mtn, oli se kahden rokotteen Rota.
Niitähän on useampaa mallia mun käsityksen mukaan.. ainakin terkka sanoi että toisessa annetaan kolme tai enempi rokotetta...
Tästä rokotusohjelmaan kuuluvasta rokotteesta annetaan kolme rokotetta suun kautta. 2kk, 3kk ja 5kk iässä.
 
Meidän poika sai 2 vkoa sitten sen suunkautta otettavan, eikä tullu mitään sivuvaikutuksia.. vähän oli kakan väri tummempi illalla, mut ei muuta.
Mun mielestä se kannattaa ottaa.. ei oo sit kiva jos se iskee ja lapsi kuivuu ja joutuu sairaalaan. Mut oma mielipide jokaisella :)
 
Meillä tuli rokotteesta sellainen ripuli, että jouduttiin sinne sairaalaan. Tehoste jäi sitten ottamatta. Osittain syynä oli varmasti se, että lapsi oli allerginen ja tuo rokote oli vaan jotenkin liikaa suolistolle. Allergiat levisi kyllä ihan käsiin rokotteen jälkeen. Toiselle lapselle en ottaisi.
 
me saatiin pojalle se suunkautta annettava tossa pari viikkoa sitten. oli kyllä kiukkuinen illalla ja huusi aika paljon. vähän nousi lämpökin, mutta ei mun mielestä kuitenkaan ollut mitenkään niin kamalaa verrattuna siihen että sais sen viruksen. eli mun mielestä kannattaa ottaa. mun pikkusiskolla oli aikoinaan rotavirus, vaikkei erityisesti kuulunutkaan riskiryhmään, ja se oli aika paljon kamalampaa ja kesti pidempään kuin nuo sivuvaikutukset...
 
Meillä tuli tytölle ekana päivänä kuumetta, seuraavana päivänä oksensi ja sitten alkoi 3 viikkoa kestänyt ripuli. Toista annosta ei enää otettu. Tyttö olikin ne 3 vkoa tississä kiinni yötä päivää, kun piti itse nestetasapainoa yllä, kun sattui vielä olemaan kauheat helteet eikä juonut vettä tai mitään tuttipullosta. Ei sitten kummempia jälkiseurauksia, ripulista huolimatta painokin nousi sen kuun aikana 800g. Mutta vaippoja sai vaihtaa 15 krt päivässä...
 
Epätietoisen tässä mietin, että annanko antaa vaavilleni rota-rokotteen huomenna vaiko enkö..tosiaan aika karuja juttuja oon noista sivuoireista lukenut...ja kun pienellä on tosi herkkä vatsa reagoimaan ja koliikkivauvamme on alkanut juuri hieman rauhoittua niin tuntuu tosi inhottavalta syöttää noita heikennettyjä eläviä viruksia sinne pieneen massuun.

Laittakaahan muutkin vielä lisää kokemuksia mitä teillä seurasi rotasta (tuosta Rotateqista nimenomaa joka nyt rokotusohjelmassa).

RangaTanga: Otitteko te sitten lopulta ton rotan, miten meni?
 
Ite luin kanssa kauhuissani noita kaikkia mahdollisia sivuvaikutuskeskusteluja ja edellisenä yönä ennen rokotteen antoa nukuin varmaan pari tuntia, ku pelkäsin kaikkea :(

Poitsu oli muutenki ollut tosi itkunen ja paljon mahavaivoja yms. Juttelin sitte vielä miehen, anopin, oman äidin ja neuvolantädin kanssa ja tultii miehen kans siihen päätökseen, että otetaan. Tän viikon alussa poitsu sai sit sen ekan Rotateq-rokotteen vähä yli 2kk vanhana ja ekana päivänä nukku ehkä hiukan enemmän ja maha kyllä tuli enempi löysälle. Tai tuli sellasia isompia löysempiä satseja, viimeks eilen. Muuten ei enempää itkuja mitä nyt yleensä.

Kuitenki ootan taas kauhulla seuraavia rokotteita, ei pitäis kait olla ite näin herkkis :/
 

Yhteistyössä