Ruokahaaste vol. 25

  • Viestiketjun aloittaja Sateenkaaren väärässä päässä
  • Ensimmäinen viesti
Scarlett harmaana
Kävin sitte viä uudestaan Alkos ja sieltä löytyi paria laatua valkkaria pienis pulloos joten ostin sellaasen. :) Vaikka olis siis kyllä onnistunu ruoka ilman sitäki ku ei joka ohjees sitä valkkaria oo käytetty.

Pastan suhteen en oo oikeen varma viä. Tein sitä itte eilen, mutta ei tullu oikeen nätin näkööstä. :D Pitää viä miettiä tuota, mutta ei kyllä huvittaasi kaupan spagettiakaa käyttää.
 
Kävin sitte viä uudestaan Alkos ja sieltä löytyi paria laatua valkkaria pienis pulloos joten ostin sellaasen. :) Vaikka olis siis kyllä onnistunu ruoka ilman sitäki ku ei joka ohjees sitä valkkaria oo käytetty.

Pastan suhteen en oo oikeen varma viä. Tein sitä itte eilen, mutta ei tullu oikeen nätin näkööstä. :D Pitää viä miettiä tuota, mutta ei kyllä huvittaasi kaupan spagettiakaa käyttää.
Mä olin ihan liian laiska alkaakseni vääntään ite pastaa. :D Mut kastike sentään on kokonaan ite tekemä. :D
 
Pekoni-tomaattipasta



Ainekset noin neljälle hengelle:

500g spaghettia
150g pekonia
4 kypsää tomaattia
1 iso porkkana
1 dl valkoviiniä
6 valkosipulinkynttä
1 dl oliiviöjyä
suolat ja pippurit
parmesaanilastuja

Iso kattila melkein täyteen vettä ja kiehumaan. Sekaan pieni kourallinen suolaa.

Kylmälle pannulle silputtu pekoni ja siitä tirisemään, kyytiin pieneksi silputtu porkkana.

Poista tomaateista sisus ja paloittele pieneksi. Tomaatit ja viini pannulle ja reipas lämpö. Keitellään hetki niin että tomaatti alkaa hajoamaan. Maustetaan suolalla ja pippurilla.

Kun kastike alkaa olla tasaista, suurustetaan se oliiviöljyllä. Lopuksi ohueksi siivutetut valkosipulit kyytiin ja pannu pois levyltä.

Valutetaan pasta ja sekoitetaan kattilassa soosin kanssa. Nostetaan keko lautaselle, siihen päälle parmesan lastuja.

Tässä vielä linkki isompaan kuvaan:
Aijaa.com - 9849102
 
Viimeksi muokattu:


Pizzalla osallistun minäkin.

Ohje:

Pohja: 2 dl vettä, 1/3 tl suolaa, 4 rkl öljyä, 2,5 dl grahamjauhoja, 2,5 dl vehnäjauhoja.
Täyte: tonnikalaa öljyssä, kinkkusuikaleita, oliiveja, tomaattikastiketta ja juustoraastetta.
Paistetaan 250 astetta 12 min.

(Käyhän tällainen ei-annoskuva?)
 
  • Tykkää
Reactions: ticotico
Scarlett harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25945727:
Mulla on just haastesapuska tulossa. Hetki pitää vielä odotella.
No mä ehdin tekemään ruuan vasta huomenna. Alunperin mun ei pitäny tehdä leipää mukaan haasteeseen, mutta teen ny sitte italialaasta maalaisleipää. :)
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
Keittiönoita
Salami-paprikapataa ja Milanon risottoa


Risotto:
- nokare voita
- 1 sipuli silputtuna
- pari kierrosta mustapippuria myllystä
- 0,5 dl kuivaa valkoviiniä
- 4 dl arborioriisiä
- noin litra lihalientä
- 4 rkl raastettuaParmesania
- 1/4 tl sahramia
- 2 dl kermaa

Sulata voi kattilassa ja kuullota sipulisilppu voissa. Lisää mustapippuri, valkoviini
ja puoli desiä lihalientä. Anna kiehua noin 10 minuuttia. Lisää riisi ja loput
lihaliemestä. Anna kiehua, kunnes riisi on imenyt nesteen. Sekoita joukkoon Parmesan-juusto ja kerma.

Salami-paprikapata:
- 360 g italialaista salamimakkaraa
- 2 paprikaa
- 3 tomaattia
- 1 sellerinvarsi
- 1 porkkana
- 1 punasipuli
- 2 salvian lehteä
- 3 rkl oliiviöljyä
- prk tomaattimurskaa

Kuori ja silppua punasipuli. Kuori ja paloittele porkkana. Paloittele selleri.
Kuumenna öljy paistokasarissa ja kuullota kasvikset öljyssä.

Paloittele salami. Halkaise paprikat, poista niistä siemenet ja leikkaa suikaleiksi.
Lohko tomaatit. Valuta tomaattimurskasta neste pois.

Lisää kasariin silputtu salvia sekä makkarat. Anna hautua noin 5 minuuttia. Lisää
joukkoon tomaatit, paprikat ja valutettu tomaattimurska. Anna hautua 30 minuuttia.

Isompi kuva täällä:
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/A2/italiahaaste_iso.jpg

*muoks* Ohjeesta unohtui, että sahramia liotetaan 10 minuuttia parissa ruokalusikallisessa kiehuvaa vettä ja se lisätää risottoon samaan aikaan kuin riisikin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kuulostaa jo nyt hyvältä.
T: Leipähullu. :D
Eri asia sitte onko se hyvää. :D Ohjees oli mukana oliivit ja aurinkokuivatut tomaatit, mutta mä jätin ne pois. Varsinki oliivit on :x Mutta kattelin googlesta kuvia tuosta leivästä ja mones näytti olevan niin ettei oo noita ollenkaa taikinas. Että ihan perusvaaliaa leipää on tulos.
 

Yhteistyössä