RUOKAILU EI ONNISTU!!!

uoka ei mene alas millään!help!!
:ashamed: mä olen ihan toivoton mitä teen. Vauvani on nyt 5 kk ja vähän yli. Kiinteän maistelun aloitimme 4 kk peruna ja porkkana soseella. Sitten on vaikka minkalaista hedelmää kokeiltu ja mikään ei kelpaa.....

Olen antanut kasvissosetta, hedelmäsosetta, ja nyt lihasosetta ( broileria myös) ja ei kelpaa....

Mä melkein väkisin joudun laittaa suuhun. Silleen saan suuhun kun laulan hulluna, ilveilen jne että rupee nauramaan että saan suuhun törkättyä ruoan...sitten alkaa yökkäily ja pulauttaa melkein aina kaiken suusta pois. Suu ollaan huuhdeltu välillä vedellä.

Sen ruoan jälkeen n. puol tuntia ja vetää maidon 150 ml.... maitoa menee 6-7 dl päivä.

Olen pyrkinyt sellaiseen rytmiin että maito 6.30, 9.00 riisivelli (aikaisemmin oli maissivelli), 11.30 kasvis/lihasosetta, 14.00 maitoa, 15.30 maitoa ja 18.00 hedelmäsose ja illalla vellimaitoa.

Nuo ajat on noin aikoja...en voi pitää rytmiä kun vauva joskus saattaa nukkua 2 h ja joskus 3 h silloin menee ajat sekasi...

Neuvolassa juttelin asiasta mutta eipä sieltä mitään apuja tullu. Vauva on tällä hetkellä 66.1 cm pitkä ja paino 6620g ja -10% on suhteessa pituus ja paino, eli ei hätää mutta paino vois nousta.

Nyt on uus aika 2 vko päästä ja katotaan painoa.... mutta tuo ruoka pitäs saada onnistumaan, siis aivan kamalaa.

onko kaikilla vauvoilla näin vaikeeta??? siis onko tämä normaalia?? tiedän että kaikki uudet maut on outoja ja niitä pitää antaa useampana päivänä, niin olen tehnyt.

Omenaa annoin 5 pvä putkeen, rupes edes jotenkin piämään että ei sylje kaikkee ulos, kasvissosetta ollaan syöty 4kk lähtien.

Nyt sellaista missä on perunaa, porkkanaa, kukkakaalia ja jauhelihaa (sauvasekoittimella survottua) mitä näissä vauvanruoka lehdissä on ohjeita, niitten mukaan on ruoat tehty, ja sit on ollut valmis piltti ruokaa.

Kiitos kaikille ketkä keksii mulle jonkun keinon, tai on samanlaisia omakohtaisia kokemuksia.

Haluan vauvani syömään!!!
 
Kuulostaa täsmälleen meiltä pari kk sitten. Tyttö nyt 7kk.

Ensinnäkin, lopeta kaikki pakottaminen. Ellei vauva itse avaa suutaan, älä laita lusikkaa sinne. Joka kerta kun suu aukeaa, lusikka sisään ja kehut päälle. Näytä lapselle että olet tyytyväinen kun suu aukesi.

Teidän ongelma ei ole se, että ruuassa olisi jotain vikaa. Ongelma on siinä että ruokailutilanteesta on tullut vauvallesi epämiellyttävä. Sun täytyy nyt hyväksyä se, että vauvasi ei syö välttämättä kiinteitä pariin päivään/viikkoon ollenkaan tällä uudella systeemillä. Mutta sitten kun alkaa sujumaan niin kyllä se siitä. Muista ettet pakota tai painosta yhtään!
 
Tänne ilmeisesti aina pitää todella kirjaimellisesti kirjoittaa kaikki. En minä ole joka kerta väkisin laittanut suuhun :/ tiedän kyllä että ei saa väkisin laittaa suuhun vaan jos lapsi ei halua silloin syödä niin pitää siirtää tuonnemmaksi.

Sitäkin olen kokeillut mutta kun ei niin ei. Minä kehun ja pussaan ja nallen kanssa ollaan iloisia jokaisesta suupalasta ja pietään kunnon pirskeet, miten hieno juttu että hän söi.
Ja nauru tulee vauvalta niin että ruoka ei pysy suussa :LOL:

sä et tainnut ollenkaan ymmärtää!!!
 
Oli miten oli, meillä tuo syömisen opettelu vaati kanssa kärsivällisyyttä. Sitähän ei meinannut äidillä riittää... Uusiin makuihin totuttelu vie aikaa useamman päivän edelleenkin, mutta alussa neiti (noin 5kk iästä alkaen, nyt neiti kohta 6,5kk) ei tajunnut koko lusikkaruoan funktiota. Sylki kaiken kielellä ulos eikä tosiaankaan availlut suutaan kovin auliisti. Yritin silti pari kertaa päivässä, kunnes se sitten n kuukauden kuluttua alkoi luistaa paremmin... =)
Edelleen on aika sihtikurkku ja joskus vieläkin kieli tunkee safkat pois. Mutta nyt sentään menee jopa 1/2 pilttipurkillinen, alussahan se oli 1-2tl (jota siis kesti aika pitkään).
En osaa kyllä muuta neuvoa kun kärsivällisyyttä.... :(
Ja tsemppiä! Itselläni ainakin meinasi tulla turhautuminen...

Niin, ja lapsethan on tässäkin suhteessa niin erilaisia. Toiset on valmiimpia lusikkaruokaan nuorempana kun toiset...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Catwoman:
Mä melkein väkisin joudun laittaa suuhun. Silleen saan suuhun kun laulan hulluna, ilveilen jne että rupee nauramaan että saan suuhun törkättyä ruoan...sitten alkaa yökkäily ja pulauttaa melkein aina kaiken suusta pois.
No tuosta päättelin että vauva ei ihan täysin vapaaehtoisesti syö. En epäilekään että joka kerta olet laittanut väkisin. Meilläkin riitti se, että sillon tällön pantiin suuhun ruokaa vaikkei suu ollut auki. Ei tietysti mitenkään väkivalloin. Tyttö söi yhä huonommin ja huonommin ja lopetti lopulta kokonaan.

MLL:n täti neuvoi mua ottamaan katsekontakti vauvaan ja viemään lusikan huulille, sisään asti vain jos suu aukeaa. On olemassa lapsia joille syömisestä tulee helposti ongelma. Tai oikeammin, äitejä. Nimim. kokemusta on.

Yritin vain auttaa, kun sun kirjoitus kuulosti mun mielestä niin tutulta! :hug:
 
Onko sulla vakuutusta vauvalle? Jos on niin tilaa aika jollekin yksityiselle erikoislääkärille joka on kurkkutautien yms. spesialisti, niin saat suljettua sen mahdollisuuden pois että vauvalla olisi jotain häikkää kurkussa tai suussa. Entä onko vauva muuten kunnossa, ei ole räkäinen ja limainen? Meillä meinaa alko pulauttelu ja huono syöminen kun poika oli räkäinen ja siitä selvittiin vain soijamaitodietillä ja todettiin, että maitoallergia. Nyt ruoka uppoaa todella hyvin eikä pulauttele enää yhtään.

Toivottavasti ruokailu alkaa sujua, koska se on helposti se mittapuu, jolla meidän äitien onnistumista mitataan, ikävä kyllä. Tsemppiä ja jaksamista sulle! :hug:
 
Ehkä lapsi ei vaan ole vielä valmis kiinteille. Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu n. 4kk iässä ja 5.5kk iässä tajuttiin pikkuhiljaa että ne kiinteätkin on ravintoa... Voit hyvin pitää muutaman päivän tauon ja elellä maidolla, minä luovutin aikoinaan pariksi viikoksi yrittämisen ja tajusin vasta myöhemmin, et ei tyttö ollu millään lailla valmis lusikkaruokaan. Neuvolassa nimenomaan sanottiin, et nyt vaan lusikkaa kehiin (4kk.) kun on herkkyyskausi meneillään et oppii syömisen. Katinkontit sanon minä, meijän herkkyyskausi lusikalla syömiseen tapahtui paljon paljon myöhemmin... Jo kiinteiden oppimisen jälkeenkin on lusikka pariin otteeseen ollut pannassa ja silloinkin olen suosiolla lepuuttanut omia ja lapsen hermoja pelkällä maidonjuonnilla...
 
On tosi ymmärrettävää, että äiti ottaa vauvan syömisestä paineita. Se on meissä naisissa sisäänrakennettuna, että kuuluu olla huolissaan saako lapsi riittävästi ravintoa. Puhdasta biologiaa siis!
 
Minusta 5kk on todella nuori syömään kiinteitä, mikä ihme jos ei onnistu! Rauhassa vaan odottelemaan, kyllä ne neuvolassa todella viestittä sittne kun on syytä huoleen painon kanssa. Lapset kasvaa ja kehittyy omalla tavallaan ja ajallaan kaikki. Ei varmasti enää kouluiässä halua pelkkää maitoa :)

Odota ja kokeile uudelleen 6kkiässä.

Näin ne nykyiset suositukset on ympäri maailman!
 
Sx2
Meillä vähän sama juttu, vauva pian 5kk. Ei kuitenkaan hätää, todellinen tarve tosiaan tulee vasta joskus 6kk jälkeen. Ystävän vauva alkoi syömään kunnolla vasta 10,5kk. Ja terve 2,5v poika on nyt. Annat kun maistuu, tärkeää on maistella ja selvitellä allergioita. Meillä hedelmäsoseet maistuu vähän paremmin nyt, kun ollaan maisteltu 1kk. Syötän siis lounaalla ja päivällisellä soseita niin, että annan ensin hedelmää, sitten väliin vähän esim perunaa ja taas hedelmää. Näin saan menemään alas noin 2tl molempia ( ja määrä on tosiaan tämä, vaikka maisteltu on jo kuukausi). Ja päälle niin paljon maitoa, kun haluaa. Illalla lisäksi vähän velliä maitoon sekotettuna. Mene vauvan ehdoilla ihan rauhassa. Paino voi vähän välillä pudotakin, kyllä se siitä nousuun taas lähtee.
 
rouvaäiti
Kuten tässä muutkin on jo sanonu, niin ensimmäiseksi lakkaa stressaamasta! (Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty.) Meillä esikolle alettiin maistattamaan kiinteitä jo 3,5kk, mutta syömään oppi vasta puolivuotiaana... siinä välissä meinasi niin äidin kuin isänkin usko loppua... Ja senkin jälkeen kaveri oli todella nirso ruokailija aina yksvuotiaaksi asti. Piti useinkin maitopäiviä, eli ei syöny juuri mitään joi vaan maitoa. Ja ihan terve näyttää olevan. Muista, että maito on kuitenkin se tärkein.
Ainahan voit kokeilla, jos lapsi kiinnostuis itse ruuasta, antaa käteen vaikka maissinaksun tai pöydälle eteen pieniä keitetyn perunan paloja tms. (Jos siis istuu jo syöttötuolissa...?)
 
Kuten jo edellisissä viesteissä on kirjoitteu, pidä taukoa.
Meillä tuli 5 kk ikäisenä totaalinen lakko kiinteiden syöntiin, kun maha meni kovaksi perunasta ja porkkanasta. Reilu viikko pidettiin taukoa ja syötiin vain maitoa. Sen jälkeen pikkuhiljaa rupesi menemään kiinteitäkin, huomasi varmaan että jaksaa paremmin kuin maidolla. Annoin vaikka vain hedelmäsosetta, jos ei muu mennyt. Ja jos suu ei aiennut, lopettiin syöminen ilman suurempia kikkailuja. Ja parhaimmin meni ne ruuat missä oli vain yhtä lajia, kuten bataatti tai päärynäsose. Ja hedelmää ja kasvista vuorotellen suuhun, niin auttoi meillä ainakin kummasti.
Tyttö nyt 8kk ja ruoka maistuu. Tosin allergisoivia ruokia metsästetään. Nyt syö lihakasvissoseen tai puuron kaikki ja hedelmäsosetta jos jaksaa.
 
Minä olen kans sitä mieltä, että vauva on liian nuori syömään kiinteitä. Meillä ei vielä tuohon aikaan syöty kuin jotain hedelmäsoseita. Sit 6kk ikäisenä nuita muita pöperöitä. Nyt ikää 10kk ja nyt vasta alkanut kunnolla syömään 8kk "ikäisten" purkkiruokia. Meillä oli kans syöminen aluksi vaikeaa ja on vieläkin välillä hankalaa. 5-6kk tienoilla oppi uusia juttuja ja syönti oli mitä olu. Sit taas 8-9kk ikäisenä sama homma. Nyt hoksannut, että kun syö hyvin niin jaksaa touhuta paremmin :)

Joo kärsivällisyyttä ja TOSI pitkiä hermoja kaivataan tässä ruokien opettelussa. Itsellä meinasi kans kärsivällisyys loppua kesken, mut sit päätin, että en pakota. Kokeilin välillä ja sit ykskaks alkoi paremmin sujumaan. Ja tosiaan pitää muistaa KEHUA!! aina, kun joku homma onnistuu hienosti.

Meillä tänään oli syönnin kans naurussa pidättelemistä, kun tytöllä ikeniä kutittaa niin se alkoi kikattaa, kun ruokakököt oli ikenillä. Oli siinä tekemistä, että ruoka pysyy suussa ja itse ei olis voinut kovasti alkaa nauraa :LOL: Että se vähäkin menee alas..

Mutta menee se teilläkin se temppuili ajan kans ohi. Jos painon nousun kanssa ei ole hirvetiä ongelmia niin ei ole syytä huolestua. Muutenkin tuolla neuvolassa puuttuvat liian herkästi tuohon painoon. Minun mielestäni ainakin. ei ole olemassa mitään kaavakkeita minkä mukaan vauvojen kuuluu kasvaa. Jokainen on omayksilö :)
 
entäs maissinaksut? niitä vauva voisi itse maistella. äläkä liikaa erilaisia ruokia anna, ei se vauva kaipaa kahtakymmentä erilaista makua, juuri on kuukausia maidolla vasta elänyt =) usein äidit ajattelevat, että lapsen pitäis hetipakolla maistella kaikkea kun syömään aletaan..
jos joku noista ruuista maistuu parhaiten esim porkkana, tarjoa sitä. anna vauvalle oma lusikka vaikka käteen, jos haluaa sitä pureskella ja heilutella
ja jossei mikään näistä suju, voi sitä taukoa vaikka viikonkin pitää :) maidon pitäisi lapsen pääravinto olla 1vuotiaaksi saakka..
 
odottele ihan suosiolla jonkin aikaa. Ei se oo vaarallista vaikka vielä ei kiinteät maistu. Meillä tyttö alkoi syömään kunnolla noin 7,5kk iässä, ja nyt syö tosi hyvin! Kasvoi ja kehittyi ihan hyvin rintamaidolla, kun muu ruoka ei napannut.
 
Meillä sama ongelma. Tyttö 6kk ja ruoka ei maistu. Yökitään ja puistatellaan vaan :eek:
Muutama lusikallinen bataattia päiväs menee,mut ei mitään muuta maidon lisäksi siis :D
Rupeen olee jo ihan puhki tän tilanteen kans,kun oikeesti mikään ei kelpaa..ja kokeiltu on vaikka sun mitä!! :headwall: :headwall: :headwall:
 
ei noin pienen vauvan tarvitsekaan syödä kuin maistiaisia. 6kk iässä opetellaan syömään, mikä tarkoittaa sitä, että ehkä sitten 7 tai 8kk iässä osataan syödä. Ei kukaan ole seppä syntyessään! Maito on vauvan ravintoa ja muu lisuketta näin pikkuisilla. Vauvat saattavat aivan normaalistikin kieltäytyä muutamaksi päiväksi kiinteistä vielä 8kk iässä vaikka olisivat jo oppineet syömään niitä.

 
=) kiitos kaikille viesteistä..... nyt olen pitänyt parin päivän taukoa koko syönnin kanssa. Neuvolasta kehotettiin ja sit pitää yrittää uudestaan.

Mua kehotettiin 4 kk iässä aloittamaan kiinteät?????!!!! neuvolasta...ja sit kaikissa opuksissa on että kokeile 5 kk iässä lihasosetta.

Mä huomasin jotenkin jo silloin alussa 4 kk jälkeen että vauvani ei jotenkaan ollut valmis niihin kiinteisiin, yökköili ja kaikki pois suusta.

Totta myös sekin että joskus vauvan suu aukesi kun pelleilin ja tökkäsin pienen määrän sosetta silloin..... mutta sitten jokus hän aukaisi itse ihan suun.

Nyt ei ole moneen päivään avannu:(

Vauvan paino on pituuskäyrän ja painon seurannassa -10% eli ei tosiaan hätää, kuulemma -20% kun on sit ei hyvä. Eli mua on koko ajan neuvolasta päin patisetettu niihin kiinteisiin.

Kohta en tiedä enää ketä uskoa???!!! :attn:

tälläkin palstalla on niin erilaisia kirjoituksia ja niistä tietenkin pitää maalaisjärkeä käyttämällä ottaa parhaimmat esimerkit muistiin, koska kaikki vauvat on erilaisia. Ja käyttäytyvät eritavalla.

Olen myös antanut puolikkaan porkkanan käteen ja heti meni suuhun =)

Itselläni ei tosiaan ole mitään kiinteitten aloittamis hätää, en olisi edes vielä halunnut aloittaa mutta jos minua kehotetaan, niin kai mä nyt ammattilaista uskon.

Kuitenkin en ole ollut paljoa ennen vauvaojen kanssa paitsi tietenkin nyt kun on esikoinen.

kai se jossain vaiheessa rupee syömään.

Niin missä yleensä syötätte vauvaanne? mä laitan sen sitteriin ja sit siinä tulee annettua. Alussa sylissä mut oltiin sitten ihan soseessa. ei istu vielä kunnolla.
 
Jos jollakulla olis noita hyviä vinkkejä tähän alkuun niin niitä kyllä muutkin kaipais!! :attn:

Meillä poika 6 kk ja neljän kuukauden iässä alotettiin treenit, alkuun meni hyvin, nyt ei sitten millään. Osaa siis kyllä syödä ja avata suutaan mutta nyt ei tunnu homma nappaavan jostain syystä. Eikä oo pakotettu tai tuputettu. Ja meillä paino sillä -17 käyrällä, maitoa menee 7-8 dl/vrk eli lisäruoka ei olisi haitaksi.

Ja ihan semmosia "kädestä pitäen" neuvoja, kiitos!
 
meillä esikoinen sai jo 4kk iässä ruokaa, juurikin alhaisen painnon takia. osasi kyllä syödä, mutta söi pari tl :p sitten myöhemmin vasta alkoi maistumaam hyvin..
tyttö on nyt karvan vajaa 6kk ja viikon maisteltu kohta , syö 5 lusikallista ja sitten ei suu aukea enää. syökööt kun syö, kyllä se joskus maistuu :)
painoahan lapsilla nostetaan öljyllä, esim iltapuuroo 1tl öljyä ja aamupuuroon toinen tl
 
Catwoman ei tuo 10% paino ole lainkaan paha, että älä siitä huoli! :hug: Meillä on oltu siinä alusta asti ja ihan normaalisti tyttö kehittyy, tosi vauhdikas tapaus. Tosiaan pienen lurauksen rypsiöljyä voi laittaa ruuan sekaan.

Ihan hyvä että otatte nyt pientä taukoa kiinteistä. Kyllä se vauva itse tietää sitten kun haluaa alkaa syömään kunnollisemmin. Itse olen koittanut ajatella niin, että on hyvä että vauva tietää koska ei halua syödä ja koska haluaa. Tulevaisuuttakin ajatellen. Voihan olla että poitsusi tulee olemaankin pieniruokainen lapsi.

Lapset on erilaisia. Mulla oli kaveri käymässä yksi päivä vauvansa kanssa, lapsillamme on ikäeroa 1 päivä. Meidän tyttö ei suostunut syömään lainkaan, kaverin poika söi niin että oksensi lopulta bataatit meidän pöydälle, kun ei osaa lopettaa ajoissa. Syö siis itsensä ihan shkyyn ja ylikin. :D
 
Neuvoloissa henkilökunta on mielestäni joskus vanhanaikaista. Uudet suositukset ovat että lapselle ei tarvitse antaa kiinteitä ennen 6kk ikää. Aikaisemmin suositus oli 4kk ja siksi varaan ne neuvolan tädit sitä tuputtavat.

TÄmä on faktaa että nykyään suositus on 6kk alkaen. Ja monet lastenlääkärit nimenomaan kehottavat hitaaseen alkuun , ei mitään hoppua. Minusta maalaisjärjellä ajatellen vauva saa olla niin kauan ilman kiinteitä kun ei osaa istua syöttötuolissa. On se hankalaa alkaa temppuilemaan muuten sen ruoan kanssa. Kaikki vauvat kasvavat omaa tahtiaan jos joku ei halua kiinteitä, niin ei ole hoppua. Lapsi itse varmasti teoillansa viestittää kun on aika/ korkea aika aloittaa.

tämä siis normaaleille terveille vauvoille tämä mielipiteeni.
 
:hug: älä ota stressiä vaan jatka miten mielestäsi tuntuu vauvallesi parhaimmalta. Meillä tuo esikko ei suostunut syömään mun tekemää ruokaa millään ilveellä, söi kaupan purkkisoseita, kun kaikki vähänkin isommat kököt ruuassa tuli ulos oksuna. Mentiin kanssa tulla miinuskäyrillä reippaasti, mutta reipas nuori neiti hänestä onkasvanut ja ruokakin maistuu mikä maistuu (on aika pieni ruokainen vieläkin). Meillä metiin kauan hedelmäsoseilla ja kaupan kasvisbroilersoseella.

Ja tällä nuorimalla nyt ollaan aloitettu kiinteet neuvolan suosituksesta myös 4kk iässä ja nyt tuli ruokailuun mukaan broileri.

Voimia ruokailuun ja lapsesihan kasvaa ihan ok maidollakin =) . Kyllä ne soseet sitten joskus alkaa maistumaan varmasti. Tälläisiä me äidit ollaan aina huolissaan jostain =) :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumimamma77:
Neuvoloissa henkilökunta on mielestäni joskus vanhanaikaista. Uudet suositukset ovat että lapselle ei tarvitse antaa kiinteitä ennen 6kk ikää. Aikaisemmin suositus oli 4kk ja siksi varaan ne neuvolan tädit sitä tuputtavat.

TÄmä on faktaa että nykyään suositus on 6kk alkaen. Ja monet lastenlääkärit nimenomaan kehottavat hitaaseen alkuun , ei mitään hoppua. Minusta maalaisjärjellä ajatellen vauva saa olla niin kauan ilman kiinteitä kun ei osaa istua syöttötuolissa. On se hankalaa alkaa temppuilemaan muuten sen ruoan kanssa. Kaikki vauvat kasvavat omaa tahtiaan jos joku ei halua kiinteitä, niin ei ole hoppua. Lapsi itse varmasti teoillansa viestittää kun on aika/ korkea aika aloittaa.

tämä siis normaaleille terveille vauvoille tämä mielipiteeni.
Hei, olen täsmälleen samaa mieltä ketjun muiden kirjoittajien kanssa että maltti on valttia, hitaasti hyvä tulee ja jos vauva ei ole valmis, voi kiinteiden syönnissä pitää vaikkapa kokonaan tauon.

Mutta vielä noihin suosituksiin; eikös ne suositukset (stm) kuitenkin ole se, että täysimetystä 6kk mutta jos vauva on korvikkeella niin kiinteät lisäruoat aloitetaan yksilöllisesti 4-6kk iässä? Tämä ei siis tarkota mitään pakkoa mutta ajattelin vaan kommentoida että tuo 6kk ei taida suositus-mielessä päteä korvikevauvoihin.

Ja suosituksista piittaamatta, se kliseehän kuitenkin on se, että vauvat ovat yksilöitä. Neuvolassa taitavat liikaa tuijotella näitä suosituksia - tosin karkeana ohjeena ne ovat ihan hyviä mutta ei niitä pidä orjallisesti noudattaa.

 

Yhteistyössä