ruokakulut kuukaudessa

  • Viestiketjun aloittaja piku75
  • Ensimmäinen viesti
piku75
Meillä on ruokalaskut kuukaudessa 900-1100 euroa ja perheeseemme kuuluu 6 lasta ja 2 aikusta.Tähän kuuluu ruoat,pesuaineet vaipat kahdelle
ja nyt kun jäin kodinhoidon tuelle ja saan 420 euroa kuussa niin panee mietityttään että mitä tekee ruoaksi ja missä säästää ruoka kuluissa?! :'(
 
Meillä on lapsia 9, joista poikia kuusi (5 9-17 v, jotka syövät valtavasti). Olen itse myös kotihoidontuella (350 e/kk). Ruokakulumme ovat 800-900 euroa/kk (sis. vaipat ja pesuaineet). Aamuisin keitän aina puuron; kalliita ja sokerisia muroja en osta (joskus corn flakeseja). Käytän paljon jauhelihaa ja tarjouslihaa. Valmisruokia en juuri osta.
Salaattiaineet ovat talvella kalliita, samoin hedelmät (ostan vain jos hedelmiä saa n. eurolla/ kilo). Valmissalaatit ovat talvella usein halvempia kuin raaka-aineet. Marjastamme paljon ja syömme sitten marjoja pitkin talvea.
Herkuttelemme, jos herkkuja saa tarjouksesta (esim.jugurtti on meille herkku, ei jokapäiväinen). Leipomalla itse esim. sämpylöitä, säästää paljon.
Ruuassa voi säästää tosi paljon myös suunnitelemalla ruokalistat valmiiksi. Minulla on kuuden viikon lista, jonka laadin netistä löytämieni eri koulujen listojen pohjalta. Teen kauppaan mennessäni aina sen pohjalta ostoslistan. Kaupassa käyn kerran viikossa (lauantaisin) isossa marketissa ja lisäksi ma tai ti maitoa yms. ostamassa.
Aiemmin söimme tuhlaavammin, mutta kuopuksen kanssa kotiin jäätyäni oli pakko "kiristää vyötä". Mielestäni syömme ihan hyvin; lapset ovat terveitä ja hoikkia;).
 
Nostan hattua kun jaksat noin taloudellinen olla! Minulla seitsemän kotona ja aika usein jääkaapista löytyy hampurilaisia ja valmispizzoja. .
Hoikkia meilläkin ovat ( paitsi äiti :ashamed: ), eli ei nyt mahdotonta herkuttelua, mutta varmasti tuhlausta!
Koitampa ottaa oppia ja alan laatimaan suunnitelmallisia kauppalappuja. B)
 
Meillä on kolme poikaa (1,3 ja 9-vuotiaat) ja 2 aikuista. Kuukauden ruokiin, pesuaineisiin ja vaippoihin uppoaa rahaa 4-500 euroa, juhlapyhien aikaan, esim. joulun tai pääsiäisen tienoilla laskuun saa laittaa vielä 100 lisää.

Meillä käydään kerran viikossa kaupassa, edes maitoa ei haeta lisää, vaan ostetaan kalsium-maitoa, niiksi päiviksi, kun tavallisen maidon päiväys ei riitä. Jugurtit ostetaan litran tölkeissä.

Meillä myös tehdään ruokalistaa, kaupasta ostan pakkaseen viimeisen myyntipäivän tuotteita edullisesti. Samoin osan leivästä pakastan heti ja sulatan sitten viikolla käytettäväksi.

Meillä syödään muroja ja herkkuja kuitenkin.

Ruokalaskussa säästämisessä auttaa myös se, että teen ostokseni Alepassa, pienessä kaupassa ei ole suuren kaupan houkutuksia, ja säästämme sillä tavalla useamman kympin viikossa.
 
meillä on 2 lasta ja äiti + isä. Ruokakauppaan menee n.400e/kk. Sisältää pesuaineet ja paparit .... joskus myös ruokakaupasta ostan nuorimmaiselle vaipat, menee n. 30e/kk. karkkeija ostetaan yleensä joka kauppareissulla, vieläkin vois ruokamenoista tinkiä. Meillä tehdään ruoka aina perunasta, ja lapset syövät joskus aamupäiväruokana puuroa. Marjoja meillä on aina, ja leivonnaiset aina leivotaan, tosin aina on myös keksejä.
 

Yhteistyössä