Ruokavaliomuutos - mistä lähteä liikkelle

  • Viestiketjun aloittaja Anode
  • Ensimmäinen viesti
Anode
Uhkaavasti näyttää nyt siltä, että minulla mitä ilmeisimmin on keliakia (saan diagnoosin lähiviikkojen aikana) ja olen jo nyt alkanut stressata syömisteni suhteen, että miten ihmeessä onnistun oikeasti jättämään kaikki mahdolliset viljatuotteet pois ruokavaliostani.
(Ja tiedän kyllä gluteenittomien leipien yms. olemassaolosta, mutta ovat mokomat sen verran kalliita, että niitä tuskin on varaa päivittäin syödä)

Mielenkiintoista kyllä, niin vaikuttaapi siltä, että ne lämpimät ateriat (lounas ja päivällinen) tuntuvat kaikkein helpoimmilta korvata; sen kun vaan jättää makaronit hyllyyn ja käyttää riisiä ja perunaa ja kasviksia lisäkkeinä.

Mutta sitten nämä aamupala/välipalat/iltapala asiat. Kun tässä itsellä ne on käytännössä aina voileipiä (tai aamulla puuroa), tai jotain muuta sellaista, niin tässä tuntee olevansa ihan hukassa, että mitäs minä nyt sitten syön.

Tai sitten kun on ollut kiireinen päivä, ja haluaa vaan saada nopeasti jotain syötävää, niin kovasti tuntuu siltä,että miltei kaikessa valmiissa on viljaa/gluteiinia.
 
Kaupoissa on läjäpäin erilaisia muroja ja myslejä. Onhan se tosi, että hinnat on kovat. Itse en ainakaan jaksa mitään leipomuksia erityisemmin tehdä. Meillä onneksi tyttö (8-v.) on keliaakikko, niin saamme sentään vammaistukea

Toteutan itselläni vhh-ruokavaliota, jossa myöskin luontaisesti gluteenit on poissa. Käytän vehnäjauhojen sijaan mm. pellavansiementä ja mantelijauhetta.
 
Helposti, gluteiinia kun ei tarvi elääkseen. Hiilarit saat tosiaan vaikka perunasta otettua.
Kaura on gluteenitonta. Sitä marjojen tai mehukeiton kera aamu- ja iltapalaksi. Välipaloina hedelmät ja rahka. Gluteenitonta leipää en juurikaan syö ja pastaakin silloin tällöin.
 
Usko pois, uuteen ruokavalioon tottuu pian. Kokeile aamupalalla hirssi-, tattari-, (täysjyvä)riisi- tai kvinoapuuroa. Leipää kannattaa tehdä itse, säästää pitkän pennin. Valmiita gluteenittomia tuotteita on nykyisin aika laajalti. Äkkiä sitä oppii, mitä nopeaa voi napata kaupasta mukaansa.
 
vierailija
Kaupoissa on läjäpäin erilaisia muroja ja myslejä. Onhan se tosi, että hinnat on kovat. Itse en ainakaan jaksa mitään leipomuksia erityisemmin tehdä. Meillä onneksi tyttö (8-v.) on keliaakikko, niin saamme sentään vammaistukea

Toteutan itselläni vhh-ruokavaliota, jossa myöskin luontaisesti gluteenit on poissa. Käytän vehnäjauhojen sijaan mm. pellavansiementä ja mantelijauhetta.
Niin meilläkin!
Olisko sulla vaikkapa vohvelitaikinareseptiä alkajaisiksi hänelle? Pannarikin onnistuu mun mielestä samasta... Tarkoitan manteliauheeseen tehtyä lettutaikinaa, joka sopisi myös vohvelirautaan. Kermavaahdon kans saakin olla tarkkana, ettei mitäsattuu laita...
 
Niin meilläkin!
Olisko sulla vaikkapa vohvelitaikinareseptiä alkajaisiksi hänelle? Pannarikin onnistuu mun mielestä samasta... Tarkoitan manteliauheeseen tehtyä lettutaikinaa, joka sopisi myös vohvelirautaan. Kermavaahdon kans saakin olla tarkkana, ettei mitäsattuu laita...
Netistä kaivelen ohjeet itse ja tarvittaessa sovellan omaan käyttööni. On olemassa vhh/gluteenittomia vohvelitaikinareseptejäkin. Ja jos banaanin käyttö ei ole este, niin sillä saa kuulemma kivasti makua.
 
vierailija
Tuoreet kasvikset eri muodoissaan esimerkiksi, soseet jne.
Vatsa tottuu melko nopeasti pienempiinkin annoksiin ja nälkä lähtee jokatapauksessa, kukaan ei ole vielä suomessa päässyt nälkään kuolemaan.
marjat, siemenseokset hyviä paloja myös.
 
vierailija
Itse olen noudattanut gluteenitonta ruokavaliota puoli vuotta reuman vuoksi. Anyway, välipalaksi syön nykyään banaanin leivän sijaan, kvinoapuuro, puhdas kaurahiutalepuuro (on kallista, esim vaan viikonloppuisin!) ja tattarihiutalepuuro ok. Munakkaita syön myös paljon vaihtelevilla täytteillä. Siemenet ruokavalioonmyös mukaan. Maistuvia puuron päällä ja jogurtin seassa!
 
vierailija
Itse olen noudattanut gluteenitonta ruokavaliota puoli vuotta reuman vuoksi. Anyway, välipalaksi syön nykyään banaanin leivän sijaan, kvinoapuuro, puhdas kaurahiutalepuuro (on kallista, esim vaan viikonloppuisin!) ja tattarihiutalepuuro ok. Munakkaita syön myös paljon vaihtelevilla täytteillä. Siemenet ruokavalioonmyös mukaan. Maistuvia puuron päällä ja jogurtin seassa!
Kvinoa on aika hyvä makaroninkorvike:
http://www.luomukvinoa.fi/
 
vierailija
Karistsan liha ja vasan liha on aina hyvä valinta, jos se on ollut oman emon ruokkima: ne myrkyt mitä ympäristöstä kertyy eläimen elimistöön, on jääneet lehmän tai kutun tai uuhen (on emolammas) maksaan. Sitä maksaa ei kannata syödä, jos ei satu olemaan luomua(y)
 

Yhteistyössä