Saako 2-vuotiasta pakottaa maistamaan päiväkodissa?

Tässä on se yksi pointti..Jos kaikille lapsille on sama sääntö niin sillon siitä ei voi tinkiä. Mä oon sitä mieltä että maistaa pitää vaikka vain sen kerran. Ilman maistamista ei voi tietää onko se hyvää vai ei. Että omatkin lapset istuu vaikka maailman tappiin saakka lautanen nenän alla kunnes on maistanu. Onneksi meillä maistavata..eivätkä tirsmuile ruuan kanssa. =)
 
AP:LLE!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:LLE!!!:
Alkuperäiselle: En ota enempää kantaa, mutta sosiaalityöntekijänä tiedän, että samanlaisesta jutusta on oikeuden päätös. Hoitopaikassa oli istutettu lasta yksin pöydässä, koska ei ollut suostunut syömään. Äiti piti tapaa omien kasvatusmetodiensa vastaisena, eikä päässyt yhteisymmärrykseen hoitopaikan kanssa. Hänen mielestään hänen lastaan ei istuteta yksin pöydässä ellei syö. Hänen mielestään se tekee koko syömisestä pelottavan ja traumaattisen asian.

Tiedän siis oikeuden päätöksen, jossa äiti oli siis vienyt hovioikeuteen samanlaisen jutun. Oikeudessa kuultiin lastenpsykologia ja erityiskasvattajaa, jonka mielestä lasta saa/voi istuttaa hoitopaikassa korkeintaan 30 minuuttia pöydän ääressä, jos muut eivät siinä istu ja tarkoituksena on saada lapsi maistamaan tai syömään. Oikeuden papereihin kirjattiin myös, että olisi suotavampaa kokeilla myönteisempiä tapoja syödä kuin negatiivisesti vaikuttava istuttaminen.
Muistan saman jutun! Siit oli iltiksessäkin juttu.

Joo paitsi että tossa oli tapauksessa oli pakotettu syömään koko annos ja kun oli oksentanu ni pakotetty silti tyhjentämään laitanen jossa oli myös yökkiä. Minusta tossa ap:n jutussa ei ole kyse samasta asiasta. Kysehän siis oli tomaatin palan MAISTAMISESTA että saa jälkkäriä jota halusi ja mitä ilman jäi (oikeutetusti) kun ei maistanu.


Oikeuden päätöksessä ei edes otettu kantaa istutetaanko siksi, että maistatetaan tai pakotaan syömään lautanen tyhjäksi. Päätös tuli pelkästään siitä, että lasta ei saa istuttaa puolta tuntia kauempaa pöydässä yksin kun muut ovat saaneet poistua pöydästä.

Istuttamisen syy on irrelevantti. Relevanttia on, että 30 min maksimissaan saa istuttaa. Ja toisia keinoja kehotettiin käyttämään, koska istuttamista ei pidetä hyvänä kasvatuksena.
 
Montaa mieltä
Mulla on kolme lasta. Vanhin ei tykkää yhtään juustosta. Pienestä pitäen on järjestelmällisesti karsastanut kaikkia ruokiakin missä on juustoa, maistaa jopa esim. sosekeitosta tuorejuuston läpi.

Kotona olen kuitenkin tehnyt ruokia missä on juustoa ja esim. neidin pitsan päälle olen aina hiukan ripotellut juustoa. Ollaan sovittu että totutellaan koska esim. koulussa ei voi vältellä millään ruokia missä on juustoa vaan niitä on syötävä. Missään vaiheessa en ole kuitenkaan pakottanut tyttöä ottamaan juustoa leivän päälle vaan aina on saanut sen jättää pois koska juustoa on monesti maistanut pyynöstä leivän päällä muttei sitä voi sietää, samoin esim. salaatista on saanut jättää juustot reunalle.

Eskarissa sitten oli eräänä päivänä tarjoiltu leipää ja leivän kanssa juustoa. Tyttö ei olisi halunnut ottaa juustoa leivälleen mutta eskarintäti oli väkisin laittanut juuston tytön leivälle ja sanonut että on syötävä kun on tarjolla. Tyttö oli syönyt kiltisti. Kotona sitten mainitsi asiasta. Silloin kyllä annoin palautetta sille tädille että kyllä tytöllä on oltava valinnanmahdollisuus jättää juusto pois leivältään jos ei sitä halua. On jo iso tyttö ja osaa jo sanoa ettei pidä juustosta leivällä vaikka on monesti maistanut. Kuitenkin kiltisti muuten syö juustoa ruoan mukana vaikkei tykkääkkään.

Kun taas silloin en ole kommentoinut mitenkään kun esimerkikisi keskimmäinen lapseni sanoo että päikyssä täti sanoi että salaatti pitää syödä kokonaan vaikka siinä oli paprikaa.. Silloin sanon että kyllä se salaatti paprikoineen on syötävä kun täti niin sanoo, kotonakin tehdään niin.
 
Noh.... Toisaalta joo, on maistettava, mut taas... en tiiä. Meillä on niin, että syödään, mitä on ja jos ei kelpaa, niin jälkkärii ja välipalaa on turha vinkuu. Periaatteessa asia on meil niin, että KAIKKEA on maistettava
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pä hoitaja:
vältyt kyseiseltä episodilta,kun kirjotat "allergia"listan mitä lapsesi ei sää/tykkää syödä. Sitä ei anneta.
No ei tuo ainakaan tässä kunnassa toimi vaan pitää olla lääkärin lausunto allergiaruuista :) mikä on ihan hyvä homma just tänki ehdotuksen :eek: jälkeen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Montaa mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja pä hoitaja:
vältyt kyseiseltä episodilta,kun kirjotat "allergia"listan mitä lapsesi ei sää/tykkää syödä. Sitä ei anneta.
Mutta onko tääkään nyt oikein..?! :/ Ei mun mielestä...
Niin.... hellanlettasten ei tartte syödä mitään, mitä ei halua..... Tätä menoo alkaa safkat käymään vähiin, ku hoksaa, että voi vähän kiukutella kaikesta ruuasta, niin hampurilaista vaan saa pistää napaan
 
Pph
Meillä kaikkia ruokia maistetaan,mutta jos joku lapsista ei tykkää esim. Juustosta,tomaatista tms.en heitä pakota maistamaan montaa kertaa,jos olen huomannut ettei lapsi oikeasti jostain pidä. Lämmintä ruokaa kyllä pitää syödä,muttei sitäkään kaikkea jos lapselle ei maistu. Äkkiä sitä oppii huomaamaan,että mikä lapsesta on oikeasti sietämätöntä ja mikä taas vaan ennakkoluuloa uutta ruokaa kohtaa. Eli mun mielestä minkään ikästä lasta ei tarvitse/saa pakottaa syömään, kyllä ne lapset tajuaa kun selittää miksi maistetaan jne. Tai sit mun kohalle on sattunu vaan fiksuja lapsia.:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
Tässä on se yksi pointti..Jos kaikille lapsille on sama sääntö niin sillon siitä ei voi tinkiä. Mä oon sitä mieltä että maistaa pitää vaikka vain sen kerran. Ilman maistamista ei voi tietää onko se hyvää vai ei. Että omatkin lapset istuu vaikka maailman tappiin saakka lautanen nenän alla kunnes on maistanu. Onneksi meillä maistavata..eivätkä tirsmuile ruuan kanssa. =)
Mitä kun on lapsi joka ei syö vaikka istuis maailman tappiin? Minä olin sellanen. Ja ekalla luokkakaveri kaatoi ruoan pulpettiin. Onneksi vain yhdessä päiväkodissa on ollut tuo aivan pakkosyöttö, muissa ei ketään ole itkun kanssa istutettu lapsia.
 
Johonkin tässä on kadonnut se keskitie. Vaihtoehtona tuntuu olevan vain se aivan pakko kun aikunen määrää- lapsi ei koskaan opi ja ei arvosta ruokaa. mites se positiivinen oppiminen ja vaikka vähän hitaammin jos se kuitenkin vie siihen että lapsi maistaa vapaaehtosesti?
 
näin se on
Maistaa pitää mutta ei syödä koko tomaattilohkoa eli pieni pala riittää ja sama sääntö kaikilla =)

Ja jos ei suostu maistamaan jää kaakaokin saamatt ja edelleenkin kaikille sama sääntö =)

Maistamiseen ei kukaan kuole (ellei ole allergiaa) ja tästä kannattaa puhua lapselle ja henkilökunnalle että pienikin pala riittää =)

Kohtuutonta syöttää paljon inhoamaa ruoka-ainetta ja vielä istuttaa pitkään .... lapsi kun oppii että vähän maistamalla pääsee pälkähästä ja saa jälkiruuankin niin samalla tulee täytettyä se että uutta ruoka-ainetta tulee maistettua =) ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja Montaa mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja pä hoitaja:
vältyt kyseiseltä episodilta,kun kirjotat "allergia"listan mitä lapsesi ei sää/tykkää syödä. Sitä ei anneta.
Mutta onko tääkään nyt oikein..?! :/ Ei mun mielestä...
Niin.... hellanlettasten ei tartte syödä mitään, mitä ei halua..... Tätä menoo alkaa safkat käymään vähiin, ku hoksaa, että voi vähän kiukutella kaikesta ruuasta, niin hampurilaista vaan saa pistää napaan
No mä pidän kyllä kiinni siitä, että meidän lasten ei ole PAKKO syödä mitään ruokaa, mutta sitten kyllä herkkujakaan ei saa. Musta siinä ei ole mitään pahaa eikä se tee mun lapsistani mitään hellanlettaksia. Toinen syö melkein mitä vaan (paitsi ketsuppia) ja toinen ei melkein mitään. Jos ei maistu se, mitä tarjotaan, niin sitten saa olla ilman. Ei se, että lasta ei pakoteta syömään, tarkoita sitä, että sitten lapsi on hellanlettas ja saa hampurilaisia vaan vetää. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Johonkin tässä on kadonnut se keskitie. Vaihtoehtona tuntuu olevan vain se aivan pakko kun aikunen määrää- lapsi ei koskaan opi ja ei arvosta ruokaa. mites se positiivinen oppiminen ja vaikka vähän hitaammin jos se kuitenkin vie siihen että lapsi maistaa vapaaehtosesti?
Niinpä, tuntuu taas niin mustavalkoiselta ajatukset. Meillä on kyllä mielestäni tiukka kuri, ja lapset tekevät sen mitä käsken. Mutta ruokaa en koskaan ole pakottanut syömään. Mut on pakotettu lapsena syömään koulussa kun olen nirso lapsi ja nyt mä olen tosi herkkä kaikelle tyrkyttämiselle/pakottamiselle ja ne pakolla alas tungetut ruoat aiheuttaa edelleen oksennusreaktion. Muuten olen kyllä kaikkiruokainen.
 
Niin siis 2-vuotias ei mitään ole itse kertonut, istui vielä pöydässä, kun mentiin hakemaan. Ja hoitajat kertoi.

Huomaa selvästi, ettei monikaan ole mun viestejä lukenut... Edes sitä ensimmäistä kunnolla.

Kyse ei nyt todellakaan ole siitä, ettei ole tai ettei jatkossa saisi maistamatta ruokaa/välipalaa tai muutakaan niin jälkiruokaa. Ei se kaakao tässä kovin suuressa numerossa ole... Ei tarvi antaa, jos ei vähääkään suostu maistamaan... Mutta jos on jo syönyt (vaikkakin pitkän ajan päästä) niin kyllä se kuuluisi sit saada. Eikä tässä tainnut olla kyse pelkästään siitä, että ei voi antaa kaakaoa, jos ei ole maistanut ja tuskinpa poikakaan sitä edes niin osasi ajatella. Mun mielestä se oli enemmänkin semmoinen kiristyskeino.

Minä oon nyt tehny tästä hirveän numeron, no, korkeintaan omassa päässäni, enkä siinäkään (ainakaan ton alun pahamielen jälkeen) niin kovin hirveää :D

Etsiväkaksoset, sinä oot yksi niistä, joka ei tainnut kovin kunnolla lukea... Tai ainakaan ymmärtää mun tarkoitusta. Toistan itseäni, jos ei maista niin ei tarvi antaa jälkkäriä (tää nyt tuntuu olevan se pääasia tässä, (vaikkei oikeasti ole)...) ja näin kaikille. Samat säännöt. Mut jos on luvattu, että saat kaakaoa, kun olet maistanut niin kyl se mun mielestä pitäisi silloin antaa.

32 vuotiaan terkut kerrottu ;)

Savannallekin, eli kyse ei nyt ole periksi antamisessa... Tai ehkä onkin, mut ei sen kaakaon.

Tän verran ehdin nyt...
 
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta olen sitä mieltä, että maistaminen riittää, kaikkea ei tartte syödä. Jos ei suostu edes maistamaan silloin ei myöskään saa esim nyt sitä kaakaota. Mutta ei sinne klo 17 asti istuteta pöydässä.
 
"DINNE"
Ei missään nimessä jos ruoka ei maistu niin ei maistu.Päiväkodissa tuskin on mitään maistamis pakkoa!!!Olen itse nähnyt tilanteen kun pakotetaan maistamaan ja siinä heräs vihan tunne niitä hoitajia kohtaan,että se siitä sitten.. :/
 
"hei haloo"
Mielipiteitä tähän asiaan?

Eilen oli semmoinen tilanne, että kun menimme lasta hakemaan (aina heti välipalan jälkeen), alkoi lapsi itkemään ihan hysteerisenä, takertui muhun ja huusi mun sylissä. Kysyin sitten, että onko tässä nyt ollut joku tilanne, kun noin itki pieni :(

Kävi sitten ilmi, että ryhmän hoitaja oli pakottanut 2 vuotiaani maistamaan tomaattia (mitä muuten inhoaa), eihän muuten olisi voinut antaa kaakaoa, jos ei olisi suostunut sitä tomaattia maistamaan. Oli istuttanut mun lasta ainoana ruokapöydässä, niin kauan, että oli tosiaan sitä tomaattia maistanut, muut olivat jo leikeissään.

Poika on tosi kiltti ja helppo AINA hoidossa, koskaan ei ole mitään sanomista ollut/tullut, tottelee ja tekee kaiken aina tosi mallikkaasti ja niinkuin pitääkin/niinkuin sanotaan.

Poika on ollut aina tosi huono syömään, on ollut kausia ettei ole syönyt moneen viikkoon juuri mitään, päiväkodissakin on vähäruokainen, kuten kotonakin. Nyt on kuitenkin semmoinen vaihe, että syö hyvin ja ruoka maistuu, sekä kotona, että pk:ssa. On tietty semmosia, mistä ei tykkää ja niitä ei niin hyvällä ruokahalulla sitten syö.

Mä en voi sille mitään, mutta mua jäi harmittamaan tää toimintatapa ihan hirveesti :ashamed: Tuli tosi paha mieli.

Oon kyllä herkkä ja varsinkin, kun on kyse omista lapsistani, mut mun mielestä ei olis ollut tarpeen ruveta pakottamaan syömään, tai edes maistamaan. Varsinkaan tämän ikäistä, ei se mun mielestä vielä ymmärrä, isomman lapsen kohdalla olis voinut olla eri asia, isommalle olis voinut paremmin selittää tilanteen ja isompi saattais olla suostumatta maistelemaan sitten yhtään mitään, jos huomaisi, että koskaan ei tarvi... Tai että koska kerran ei tarvinut niin ei tarvis muulloinkaan. Mä vaan en voi uskoa, että 2-vuotias, tai ainakaan toi meidän 2v. rupeais niin tekemään.

Kerran juttelin yhden mun kaverin äitin kanssa, joka on päiväkodissa töissä, hän sanoi, että vanhemmat ne ruoat maksaa, eikä hoitajat saa ruoalla kiristää/olla antamatta, esim. sitä näkkäriä, jos koko lautanen ei ole tyhjä yms.
Kyllä ihan muutkin veronmaksajat osallistuu pk:n ruoan maksamiseen kuin vanhemmat.Hoitomaksu on murto-osa siitä mitä hoito todella maksaa...
 
"vieras"
Mun mielestä pitäis opetella maistamaan kaikkea, ihmettelen vaan tuota että lapsi ei ole saanut ollenkaan kaakaota, miksi kaakao on muuttunut "herkuksi". Jos välipala on leipä+kaakao niin eikö ne pitäisi tarjota yhtä aikaa, kuka nyt kuivaa leipää haluaa syödä? Sitten voisi "kiristää" maistamaan sitä tomaattia sillä että ei saa lisää kaakaota jos ei maista...
 
vierailija
Oon myös vahvasti pakkosyöttämistä vastaan, mua on itseä lapsena pakotettu, enkä oikein vieläkään pysty syömään joitain ruokia kun niistä olen väkisin syötettynä oksentanut.

Maistattaminen on kuitenkin musta eri juttu, oon ajatellut oman lapseni kohdalla että kaikkea on kyllä joka kerta maistettava, vaikka ihan pieni hyppysellinen. Syödä ei tarvitse jos ei maistu, mutta silloin jää jälkiruoka saamatta. (jos siis kyse selkeästi vedätyksestä)

Päiväkodissa ei kuitenkaan munkaan mielestä saisi väkisin edes maistattaa, kyllä se homma hoidetaan kotona ja vanhempien toimesta. Tietenkin pitää yrittää, mutta jos lapsi ei oikeasti halua sitä edes maistaa niin ei sitten. Kumman ison numeron hoitaja on siellä tuosta asiasta tehnyt, luulisi että tietäisi paremmin.. Jos toinen on muutenkin huono syömään niin miksi keskittyä noin pieneen asiaan kun johonkin tomaattiin? Kyllä siis munkin mielestä siellä on väärin toimittu.
 

Yhteistyössä