Saako asumistukea, jos tilillä on 40 000 e, mutta tulot niin pienet, ettei niillä pysty mitenkään elämään?

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Vanha ketju. Ymmärtääkseni asumistuki tulee nykyään vain tulojen, ei omaisuuden, mukaan.

Tämä on aivan oikein. Kaikkien tukien pitäisi tulla tulojen mukaan.

Kohtuutonta, että kaksi saman määrän palkkaa saanutta jää työttömäksi ja jos toinen on tuhlannut kaiken matkustamiseen ja toinen säästänyt, niin säästänyt menettäisi säästönsä ja tuhlannut saisi täydet tuet.

Säästämisen pitää olla kannattavaa. Se on kohtuullista. Eli tulojen mukaan.
 
vierailija
Ei kai asunnon myynti ole TULOA? Ei ainakaan pitäisi olla. Siinähän vain omaisuus muuttaa muotoaan.

Jos se tuttavasi sai voitoksi laskettavaa tuloa myynnistä. Eli myi korkeammalla kuin aikoinana osti.
 
vierailija
Kela katsoo VEROTUKSESSA näkyvän varallisuuden. Jos esim. käyttö tilillä on vuosien saatossa säästynyt esim 100 000 se ei ole varallisuutta. Jos taas rahat on korkoa tuottavalla sijoitustilillä se näkyy verotuspäätöksessä ja on varallisuutta. Perinnöstäkin menee vero, joten näkyy kelassa. Asunnon myynnistäkin tulevasta myyntivoitosta menee veroa, jos ei ole tarpeeksi kauan asunnossa asunut..
 
vierailija
Koska talon myynti on tuloa. Tulot vaikuttavat tukeen, ei rahatilanne.
Asunnon myyntituloja ei huomioida asumistuessa. Tuttavasi lienee saanut toimeentulotukea. Siinä tuloina huomioidaan myös asunnon myyntitulot. Toimeentulotukeakin voi saada omistusasuntoon jos itse asuu kyseisessä asunnossa, mutta jos asunnon jostain syystä myy, sitten se on irtainta omaisuutta, joka tulee käyttää ennen kuin voi saada enempää toimeentulotukea. Eli asuntoa ei silloin yleensä ihmiset myy.

asumistuessa sen sijaan ei ole mitään varallisuusehtoja, vaan pelkät kuukausitulot ratkaisevat sen saannin. Eli tuen saaja saa olla vaikka miljonääri.
 
vierailija
Taas ollaan tilanteessa, jossa omaisuus uhkaa vaikuttaa asumistukeen. Epäreilua tilanteessa, jossa kaksi vuokralla asuvaa ihmistä jää työttömäksi ja toinen on tuhlaillut rahat matkailuun, veneeseen ja mökkiin, kun toinen taas on säästänyt rahansa. Nyt jatkossa toinen saisi työttömyyskorvauksen ja asumistuen, kun toinen saisi vain työttömyyskorvauksen. Onko oikein?
 
vierailija
Taas ollaan tilanteessa, jossa omaisuus uhkaa vaikuttaa asumistukeen. Epäreilua tilanteessa, jossa kaksi vuokralla asuvaa ihmistä jää työttömäksi ja toinen on tuhlaillut rahat matkailuun, veneeseen ja mökkiin, kun toinen taas on säästänyt rahansa. Nyt jatkossa toinen saisi työttömyyskorvauksen ja asumistuen, kun toinen saisi vain työttömyyskorvauksen. Onko oikein?
Ei haittaa, sitten jos näin uhkaa käydä minä pistän rahat jemmaan ulkomaantileille mitä kela ei koskaan tule näkemään. Moni muukin tekee samoin. Nyt mulla on parilla tilillä noin 400 000 ekee, perintöä. Silti kuittaan asumistukea, koska en käy työssä ja elän vain työkkärikorvauksella 😃
 
vierailija
Ei haittaa, sitten jos näin uhkaa käydä minä pistän rahat jemmaan ulkomaantileille mitä kela ei koskaan tule näkemään. Moni muukin tekee samoin. Nyt mulla on parilla tilillä noin 400 000 ekee, perintöä. Silti kuittaan asumistukea, koska en käy työssä ja elän vain työkkärikorvauksella
No ei ole hääviä olla työkkärillä. Jatkuvaa pommitusta ja työnhaun tekoa. Itse asiassa epäilen sinua trolliksi, koska ei kukaan suostu työkkärin velvotteisiin, jos on 400 000e rahaa.
 
vierailija
No ei ole hääviä olla työkkärillä. Jatkuvaa pommitusta ja työnhaun tekoa. Itse asiassa epäilen sinua trolliksi, koska ei kukaan suostu työkkärin velvotteisiin, jos on 400 000e rahaa.
Olen ollut nyt työttömänä 2 vuotta, koska ei tarvi töitä enää tehdä. Kyllä, olen lusmu. En ymmärrä mitä velvoitteita tässä on? Kerran kuussa hakemus kelaan, siihen menee 30 sekuntia. Kerran kuussa pitää ns. hakea töitä. Laitan vaan, että olen laittanut vuokrafirmoihin jälleen avoimen hakemuksen (no en ole) ja siinä se. Ihan vitsi tuo työnhakuvelvoite, ei lusmut mitään hae, se on ihan sama mitä siihen sanoo. Tähän menee myös noin 30 sekuntia.

Pompotuksen yhteismitta on 1 minuuttia kk. Se on minusta ihan ok!
 
vierailija
Olen ollut nyt työttömänä 2 vuotta, koska ei tarvi töitä enää tehdä. Kyllä, olen lusmu. En ymmärrä mitä velvoitteita tässä on? Kerran kuussa hakemus kelaan, siihen menee 30 sekuntia. Kerran kuussa pitää ns. hakea töitä. Laitan vaan, että olen laittanut vuokrafirmoihin jälleen avoimen hakemuksen (no en ole) ja siinä se. Ihan vitsi tuo työnhakuvelvoite, ei lusmut mitään hae, se on ihan sama mitä siihen sanoo. Tähän menee myös noin 30 sekuntia.

Pompotuksen yhteismitta on 1 minuuttia kk. Se on minusta ihan ok!
Tässä kyllä huokuu osaaminen, ja uskon että tämä ei ole trolli 🧙‍♂️
 
vierailija
Olen ollut nyt työttömänä 2 vuotta, koska ei tarvi töitä enää tehdä. Kyllä, olen lusmu. En ymmärrä mitä velvoitteita tässä on? Kerran kuussa hakemus kelaan, siihen menee 30 sekuntia. Kerran kuussa pitää ns. hakea töitä. Laitan vaan, että olen laittanut vuokrafirmoihin jälleen avoimen hakemuksen (no en ole) ja siinä se. Ihan vitsi tuo työnhakuvelvoite, ei lusmut mitään hae, se on ihan sama mitä siihen sanoo. Tähän menee myös noin 30 sekuntia.

Pompotuksen yhteismitta on 1 minuuttia kk. Se on minusta ihan ok!
Trolliksi tuon paljastaa 400 000e euroa. Mikä ihmeen vajukki pitää olla, että haluaa valtiolta 400e/kk, kun salkku tuottaa 25 000 euroa vuodessa.
 
vierailija
En ole, vaikka minulla raha nyt riittää hautaan asti ilman työntekoa, miksi en kuittaisi ilmaista 600 euroa + 300 euroa täysin "ilmaista" rahaa, kun se on mahdollista ja aivan laillista! Täytyisi olla tosi tyhmä, jos niin ei tekisi!
Minä ainakin hyväksyn, että asumistuki tulee vain tulojen mukaan. Silloin se on tasapuolista. Ihmettelen vaan miten ihminen, jolla on 400 000 ei osaa tai halua hankkia sillä potilla pääomatuloja?
 
vierailija
Trolliksi tuon paljastaa 400 000e euroa. Mikä ihmeen vajukki pitää olla, että haluaa valtiolta 400e/kk, kun salkku tuottaa 25 000 euroa vuodessa.
Oikaisen tietojasi, saan valtiolta nyt 900 euroa käteen olemalla työtön. Sinäkö et ottaisi 900 euroa kuukaudessa, kun semmoisen voi saada, ja saa? Älä ole lapsellinen, tottakai ottaisit! 😄

Se 400 000 ei ole iso summa, olen 50v Summa on maltilla ja turvallisesti sijoitettu. Kuuhun tollasella summalla ei mennä eikä Ferrareita osteta, mutta pärjään loppuelämäni hyvin tekemättä töitä. Tällä hetkellä käteen verojen jälkeen kilahtaa tuo valtion 900 ekee + tuotto. Mitä nyt ois jotaan 3000 ekee. Pärjään sillä oikeen hyvin ja tuo 400 000 potti ei pienene, en siis siitä syö. Saatan kuitenkin niin tehdä pian ja toteuttaa muutamia haavEITA :)
 
vierailija
Olen ollut nyt työttömänä 2 vuotta, koska ei tarvi töitä enää tehdä. Kyllä, olen lusmu. En ymmärrä mitä velvoitteita tässä on? Kerran kuussa hakemus kelaan, siihen menee 30 sekuntia. Kerran kuussa pitää ns. hakea töitä. Laitan vaan, että olen laittanut vuokrafirmoihin jälleen avoimen hakemuksen (no en ole) ja siinä se. Ihan vitsi tuo työnhakuvelvoite, ei lusmut mitään hae, se on ihan sama mitä siihen sanoo. Tähän menee myös noin 30 sekuntia.

Pompotuksen yhteismitta on 1 minuuttia kk. Se on minusta ihan ok!
Näin se meni ainakin ennen. Ehkä asiat ovat muuttuneet, mutta vähän epäilen. Kyllä Suomessa saa työtön olla aika lailla rauhassa.
 
vierailija
Trolliksi tuon paljastaa 400 000e euroa. Mikä ihmeen vajukki pitää olla, että haluaa valtiolta 400e/kk, kun salkku tuottaa 25 000 euroa vuodessa.
No nimenomaan vajakki ei ottaisi sitä fyrkkaa, jos jonkun nettihakemuksen täyttämällä sen saa tilille kilahtamaan. Joskus ennen vanhaan sentään piti täyttää paperi, laittaa se kirjekuoraan ja kantaa kirjekuori kauppareissulla postilaatikkoon.
 
vierailija
Oikaisen tietojasi, saan valtiolta nyt 900 euroa käteen olemalla työtön. Sinäkö et ottaisi 900 euroa kuukaudessa, kun semmoisen voi saada, ja saa? Älä ole lapsellinen, tottakai ottaisit!

Se 400 000 ei ole iso summa, olen 50v Summa on maltilla ja turvallisesti sijoitettu. Kuuhun tollasella summalla ei mennä eikä Ferrareita osteta, mutta pärjään loppuelämäni hyvin tekemättä töitä. Tällä hetkellä käteen verojen jälkeen kilahtaa tuo valtion 900 ekee + tuotto. Mitä nyt ois jotaan 3000 ekee. Pärjään sillä oikeen hyvin ja tuo 400 000 potti ei pienene, en siis siitä syö. Saatan kuitenkin niin tehdä pian ja toteuttaa muutamia haavEITA
NO jos ne on sijoitetu eli saat niistä jotain pääomatuloa, niin sittenhän ne pitää ilmoittaa kelalle tuloina, jolloin kela perii ne asumistuet takaisin. Vai onko pääomatulosi tosiaan niin pieni, että ei vaikuta asumistukeen? Silloin et osaa sijoittaa rahojasi oikein.

Ja mitä järkeä on makuttaa 400 000 euroa tilillä ja nitkuttaa muutamalla satasella kuussa? Kelle sä niitä rahoja säästelet?
 
NO jos ne on sijoitetu eli saat niistä jotain pääomatuloa, niin sittenhän ne pitää ilmoittaa kelalle tuloina, jolloin kela perii ne asumistuet takaisin. Vai onko pääomatulosi tosiaan niin pieni, että ei vaikuta asumistukeen? Silloin et osaa sijoittaa rahojasi oikein.

Ja mitä järkeä on makuttaa 400 000 euroa tilillä ja nitkuttaa muutamalla satasella kuussa? Kelle sä niitä rahoja säästelet?
ei se makuuta niitä tilillä, sehän sanoi että on sijoittanut maltilla ja turvallisesti

se tarkoittaa, että caymansaarille jossa rahat tuottaa maltilla ja turvallisesti verovapaita tuloja joista kelalla ei ole aavistustakaan ja asumistukimassit juoksee normaalisti
 
vierailija
NO jos ne on sijoitetu eli saat niistä jotain pääomatuloa, niin sittenhän ne pitää ilmoittaa kelalle tuloina, jolloin kela perii ne asumistuet takaisin. Vai onko pääomatulosi tosiaan niin pieni, että ei vaikuta asumistukeen? Silloin et osaa sijoittaa rahojasi oikein.

Ja mitä järkeä on makuttaa 400 000 euroa tilillä ja nitkuttaa muutamalla satasella kuussa? Kelle sä niitä rahoja säästelet?
Pääomatuloista vain osingot vaikuttavat. Jos on sijoittanut niin, että ei saa osinkoja, niin silloin ei vaikuta.
 

Yhteistyössä