saako kutsuttu jäädä menemättä juhliin?

No
Meillä kyllä lapso saa ihan itse päättää haluaako mennä vaiko ei. Ei ole pakko mennä jos ei halua eikä meidänkään juhliin ole pakko kenenkään tulla vaikka kutsun saannut....:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Annan jäädä menemättä, jos ei halua. Eipä ole moista vielä kertaakaan tapahtunut, hirveä rutina on ollut, jos olen jonkin muun jutun takia peruuttamaan.
Ei kyllä meilläkään ole kertaakaan ollut sellaista tilannetta, etteivät lapset olisi halunneet mennä synttäreille, joille on tullut kutsu =) Paisi se kerta, kun isoveli ei halunnut mennä, kun pikkuveljen kutsu peruttiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Annan jäädä menemättä, jos ei halua. Eipä ole moista vielä kertaakaan tapahtunut, hirveä rutina on ollut, jos olen jonkin muun jutun takia peruuttamaan.
Ei kyllä meilläkään ole kertaakaan ollut sellaista tilannetta, etteivät lapset olisi halunneet mennä synttäreille, joille on tullut kutsu =) Paisi se kerta, kun isoveli ei halunnut mennä, kun pikkuveljen kutsu peruttiin.
muistan taas ala-asteelta kun yksi poika kutsui kanssa kaikki synttäreilleen. ja minä olin ainut tyttö joka sinne tuli. no ei se haitannut. meillä oli kivaa kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
eli synttärisankari ei saa loukata ketään jättämällä kutsumatta, mut sankaria saa loukata jättämättä tulematta?
Hmm, en osaa ajatella tuota noin. Kutsu on kutsu ja kutsuttava päättää ottaako kutsun vastaan. Minusta mennään kyllä ojasta allikkoon, tulee loppumaton kierre, jos kaikesta pitää ajatella, että minun on tehtävä kuten toiset tahtovat, etten loukkaa heitä, kuka ajattelee mitä minä haluan? Hyvää käytöstä on osata vastata kutsuun kieltävästi mutta fiksusti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
eli synttärisankari ei saa loukata ketään jättämällä kutsumatta, mut sankaria saa loukata jättämättä tulematta?
No miks kaikki pitäis kutsua? Tietysti jos vain yks joukosta kutsumatta voi mieli pahoittua. Vähän tilanne kohtaista.
ihan sitä vaan tässä mietin, et jos lapsen on pakko kutsua myös se jota ei halua juhliin, syystä tai toisesta, koska se katsotaan kiusaamiseks, niin eikö silloin myös kun kutsutaan juhliin niin pitäis sinne mennä, koska jos jäät pois, niin kiusaat sitä jonka juhliin et halua mennä?
miks se ei toimi sit niinpäin? jos kerran kaikkien kanssa pitää olla kaveri?
 
vieras
meillä oli rippijuhlat joihin yli puolet kutsutuista ei tullut eikä loukkaannuttu siitä. syy oli erittäin perusteltu (en ala erittelemään sitä tähän) nää vieraat tulee käymään myöhemmin sovittuna aikana. tää oli hieman OT, mutta kerroinpahan kuitenkin.
.
 
Ei ole pakko lapsen mennä synttäreille jos ei halua, mutta jos ei halua niin kysyn kyllä että mikä on syy ja sitten mietitään yhdessä jääkö pois vai ei.
Jos olis kyse vaikka siitä että joku koulussa kiusaa ja kääntää porukkaa tätä kyseistä synttärisankaria vastaan, en tukisi pojan siihen mukaan menemistä vaan lähtis juhliin. Tai jos on kyse jostain hetkellisestä riidasta tai fillarin mallista jne.
Riippuu siis syystä miksi ei haluaisi mennä että jääkö lapsi pois. Joskus lapset eivät osaa ajatella ihan järkevästi, jos olette huomanneet. Tietyissä asioissa on neuvottava.

Esimerkiksi meidän pojan kanssa oli eskarissa toinen poika, jolla oli kuulossa vikaa. Meidän poika ensin jutteli mulle siitä, että tämä toinen poika on välillä vähän outo. No juttelimme lisää asiasta ja sitten selvisi että tämä "outous" johtui tästä huonosta kuulosta. Tässä olisin voinut tietty heti lähtöön sanoa, kun poika sanoi toista oudoksi että no ei kaikkien kanssa tarvi leikkiä. Mutta nyt pari vuotta myöhemmin he ovat ihan hyviä kavereita edelleen, tästä olis voinut jäädä paitsi, jos ei tilannetta olisi selvitetty heti alkuun.

No kaikilla ei ole tällaisesta kyse, mutta pointti on se, että kannattaa lasten kohdalla ottaa asioista selvää ja opettaa vähän kärsivällisyyttä kaverisuhteisiin. Mielestäni ei kannata kovin kevyesti toimia sillä "kaikkien kanssa ei ole pakko leikkiä" periaatteella, siinä kuitenkin opitaan myöhemmin käytettäviä sosiaalisia taitoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ihan sitä vaan tässä mietin, et jos lapsen on pakko kutsua myös se jota ei halua juhliin, syystä tai toisesta, koska se katsotaan kiusaamiseks, niin eikö silloin myös kun kutsutaan juhliin niin pitäis sinne mennä, koska jos jäät pois, niin kiusaat sitä jonka juhliin et halua mennä?
miks se ei toimi sit niinpäin? jos kerran kaikkien kanssa pitää olla kaveri?
Minusta tässä on puurot ja vellit sekaisin

=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä luulen, että vanhemmat, etenkin äidit, miettivät näitä miljoona kertaa pitempään ja nurjemmin kuin lapset koskaan.
totta, meillä on ollut, ja tulee aina olemaan periaatteena se, et kutsutaan ne joiden kanssa ollaan muutenkin kuin koulussa kavereita, tosin koskaan ei oo ollutkaan tilanteena se et olis jäänyt vain yksi kutsumatta, vaan aina on luokalta pyydetty vain muutama, ja muut juhlijat on ollut sit muita kavereita.

koskaan ei oo tullu ongelmaa siitä et noita ei olis juhliin kutsuttu, mut itku tuli silloin kun yhdet pojat sanoi koulussa et käydään kotoa hakemassa lahjat ja tullaan sit, mut ei kuitenkaan niitä näkynyt..
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
eli synttärisankari ei saa loukata ketään jättämällä kutsumatta, mut sankaria saa loukata jättämättä tulematta?
No miks kaikki pitäis kutsua? Tietysti jos vain yks joukosta kutsumatta voi mieli pahoittua. Vähän tilanne kohtaista.
ihan sitä vaan tässä mietin, et jos lapsen on pakko kutsua myös se jota ei halua juhliin, syystä tai toisesta, koska se katsotaan kiusaamiseks, niin eikö silloin myös kun kutsutaan juhliin niin pitäis sinne mennä, koska jos jäät pois, niin kiusaat sitä jonka juhliin et halua mennä?
miks se ei toimi sit niinpäin? jos kerran kaikkien kanssa pitää olla kaveri?
No vähän sama juttu kyllä, mutta jos antaa vaikka se lahjan/kortin muuten ja ilmottaa ettei pääse tulemaan, niin en pitäis enää kiusaamisena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
koskaan ei oo tullu ongelmaa siitä et noita ei olis juhliin kutsuttu, mut itku tuli silloin kun yhdet pojat sanoi koulussa et käydään kotoa hakemassa lahjat ja tullaan sit, mut ei kuitenkaan niitä näkynyt..
Voi että, jospa siellä kotona tuli joku hässäkkä.
 
Minusta pitää olla hyvä syy, jos ei osallistu. Joillakin voi olla kutsuttu juhliin vain vaikka kuusi lasta, joista kaksi ei pääse hyvän syyn vuoksi, kahta ei huvita, jäljelle jää vain kaksi.

Minä aion opettaa lapsilleni, että on kunnia-asia että on saanut kutsun, ja on epäkohteliasta olla menemättä ellei ole kunnon syytä.

Juontaakohan ajatusmaailmani siitä, että olin perheen ainoa lapsi? En ota ystäviä itsestäänselvyytenä, minusta ystävän syntymäpäiviä kunnioitetaan osallistumalla juhliin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
koskaan ei oo tullu ongelmaa siitä et noita ei olis juhliin kutsuttu, mut itku tuli silloin kun yhdet pojat sanoi koulussa et käydään kotoa hakemassa lahjat ja tullaan sit, mut ei kuitenkaan niitä näkynyt..
Voi että, jospa siellä kotona tuli joku hässäkkä.
juu, voi olla, eikä sillä mitään väliä enää olekkaan, heitin nyt vaan esimerkkinä..

yritin vaan saada selville et mihin se raja vedetään, milloin lapsi saa päättää kenen kanssa haluaa juhlia, omia tai toisten synttäreitä :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
koskaan ei oo tullu ongelmaa siitä et noita ei olis juhliin kutsuttu, mut itku tuli silloin kun yhdet pojat sanoi koulussa et käydään kotoa hakemassa lahjat ja tullaan sit, mut ei kuitenkaan niitä näkynyt..
Voi että, jospa siellä kotona tuli joku hässäkkä.
juu, voi olla, eikä sillä mitään väliä enää olekkaan, heitin nyt vaan esimerkkinä..

yritin vaan saada selville et mihin se raja vedetään, milloin lapsi saa päättää kenen kanssa haluaa juhlia, omia tai toisten synttäreitä :whistle:
Siihen vois käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä tai sit vaikka sellasta tilannetajua. Siis kohtuus toimii kait tässäkin ei tarvi ihan äärimmäisyydestä toiseen mennä.

Jellonainen totes tossa äsken minusta aika hyvin.
 
hmm
Tietysti, aina ei ees pääse jos perheillä on muuta menoa. Mutta siitä pitää ilmoittaa, että paikka voidaan luovuttaa mahd. jollekin muulle. Vähä sama homma ku vaikkapa häissä.
 

Yhteistyössä