Saako lapselle suuttua tällaisesta

  • Viestiketjun aloittaja Todellakin vieras
  • Ensimmäinen viesti
Todellakin vieras
Elikäs, uusperheessä asustellaan, yli 10v ajan jo. Perheeseen kuuluu "minun lapset" 15v ja 14v, sekä "meidän lapset" alle kouluikäisiä.
"Minun lapset" ovat koko ajan asuneet viikko-viikko, isä asuu lähellä ja ihan ok välit häneen. Isän luona asuu siis minun lapset ja isän uuden vaimon lapset, ei yhteisiä lapsia heillä.

Nyt sit tuon vanhimman lapsen kanssa tuli puhetta rippijuhliin osallistumisesta, hän sanoi, että ei halua että "meidän lapset", pienet, osallistuu juhliin, koska "ei ne ole mitään siskoja" ja vertasi sisko"puolien" olevan ihan yhtä vähän tai paljon sukulaisia kun nuo isän uuden vaimon lapset.

Mä kilahdin tuosta ihan totaalisesti! Suutuin siis lapselleni niin, etten varmaan ikinä koskaan aiemmin.....:(. Onhan ne "puoli"sisarukset kuitenkin ihan verisukulaisia. Ja perheeseen mielestäni kuuluvat sekä nuo "puoli" lapset, että myös isän luona asuvat "sisarukset", joihin ei mitään verisidettä ole.

Mitä mieltä, teinkö väärin kun suutuin....mullahan nuo kaikki mun lapset on tietenkin samassa asemassa eli tuntuu tosi pahalta, että joku lapsista ei hyvöksyiskään jotain toista....
 
vierasss
Tottakai sua loukkaa mutta teini on teini. Älä pilaa välejäsi lapseen. Mä olen kuullut ainakin tuhat kertaa pahempia asioita mutta nyt teini-iän mentyä asiat ihan eri lailla. Ei sun tarvii periksi antaa mutta ei pää punaisena huutaakaan.
 
Kasva aikuiseksi
Kannattaako nyt teinin sanomisia ottaa kaikkea ihan niin tosissaan ja kirjaimellisesti. Olepa sinä se aikuinen ja vanhempi. Ei siis todellakaan saa suuttua, mutta pitää tietysti oikaista. Ihan samalla lailla kuin jos teini sanoo että äiti on tyhmä kusipää, niin ei silloin huudeta takaisin vaan rauhallisesti kerrotaan missä nyt meni teinillä käytös pieleen.
 
Todellakin vieras aloittaja
Tottakai sua loukkaa mutta teini on teini. Älä pilaa välejäsi lapseen. Mä olen kuullut ainakin tuhat kertaa pahempia asioita mutta nyt teini-iän mentyä asiat ihan eri lailla. Ei sun tarvii periksi antaa mutta ei pää punaisena huutaakaan.
Enhän mä nyt välejä aio tuohon esikoisellaan pilata, tietenkään! Eikä tuo eka inhottava asia ollut, mitä suustaan päästi, mut tosi paskasti mun mielestä sanottu, joku kontrolli pitää teinilläkin olla. Puhuttiin tuosta kyllä pahimman suuttumista jälkeen ihan rauhallisestikin...
 
"Lilian"
No mun mielestä ihan mitä tahansa teinin puheita ei tarvitsis ohittaa olankohautuksella. En tiedä viitsisinkö nyt ihan kilahtaa moisesta, mutta ainakin tekisin teinille selväksi, että oman perheen jäsenistä ei tuollaisia tarvitse puhua ja todellakin rippijuhliin osallistuu koko perhe.Piste.
 
"FEM"
En teitä aikuisia yhtään halua syyllistää, mutta ei ole helppoa teinilläkään:

Hajanainen perhe, toisessa kodissa asut joka toinen viikko siellä on isä ja sen lisäksi isän uusi ja sen lapset...

toisessa kodissa on äiti ja sitten sen äidin uusi ja heidän yhteiset lapset....

vaihdat siinä sitten kotia ja aina "olet vähän pihalla" toiset asuu siellä aina ja on eritavalla täysvaltaisia jäseniä kun ne jotka vaihtelee kotia. Aina tapahtuu jotain kotona mistä et tiedä kun olet asunut muualla. Ja tavaroita on väärässä paikassa. Ja komentelevia aikuisia ei vaan isä ja äiti vaan niitä isä ja äitipuolia...ja sisarpuolia...

ei oikeesti oo teineillä helppoa!!
 
Njaa. Itsekään en erityisemmin pidä siskopuolestani, enkä haluaisi sitä minnekään, 15vuoden ikäerokin on. Vanhemmat hokevat että sisko tätä ja tota mutta aina muistutan että puolia tässä vain ollaan. Ymmärrän teiniä.
 
todellakin harmaana aloittaja
[QUOTE="FEM";30036618]En teitä aikuisia yhtään halua syyllistää, mutta ei ole helppoa teinilläkään:

Hajanainen perhe, toisessa kodissa asut joka toinen viikko siellä on isä ja sen lisäksi isän uusi ja sen lapset...

toisessa kodissa on äiti ja sitten sen äidin uusi ja heidän yhteiset lapset....

vaihdat siinä sitten kotia ja aina "olet vähän pihalla" toiset asuu siellä aina ja on eritavalla täysvaltaisia jäseniä kun ne jotka vaihtelee kotia. Aina tapahtuu jotain kotona mistä et tiedä kun olet asunut muualla. Ja tavaroita on väärässä paikassa. Ja komentelevia aikuisia ei vaan isä ja äiti vaan niitä isä ja äitipuolia...ja sisarpuolia...

ei oikeesti oo teineillä helppoa!![/QUOTE]

Kyllä mä aika pitkälle olen teiniä ymmärtänyt. Ja tiiän, että kyllähän se mieli kuohuu, ja elämä ahistaa... Tuo ero- ja asumistilanne nyt ei vaan ole enää mikään uusi juttu.
Monta asiaa on menny olankohautuksella, mut joku vastuu pitää olla myös teinillä! Mun mielestä!
 
Njaa. Itsekään en erityisemmin pidä siskopuolestani, enkä haluaisi sitä minnekään, 15vuoden ikäerokin on. Vanhemmat hokevat että sisko tätä ja tota mutta aina muistutan että puolia tässä vain ollaan. Ymmärrän teiniä.
Mikäli nimimerkkisi kuvastaa syntymävuottasi, niin olet harvinaisen lapsellinen. 25-vuotiaan tulisi ymmärtää, että se 10-vuotias siskosi on aivan syytön siihen, kenelle äitisi on aukonut reisiään.
 
"FEM"
Ja sinällään on ihaltavaa että teini voi sanoa mielipiteensä. Jos se täysin lytätään ("suutuin kovemmin kun ikinä) niin ei tarvi ihmtelellä jos teini ei kerro enää mielipiteitään ja ajatuksiaan.

Voit miettiä myös sitä, miksi niin suutuit? Mikä sussa aiheutti ton reaktion? Monesti kyse ei ole siitä mitä teini sanoo vaan siitä että itsellä on asiasta jotenkin "häpeä" ja kun toinen sanoo sen ääneen niin kilahtaa....
 
todellakin vieras aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30036629:
Ap:sta varmaan tuntuu, että vitsi kun kätsyä kun isä asuu lähellä jne. mutta todellisuudessa teinin elämä on matkalaukussa, ei kummankaan luona. Imho.
Niin, kuten sanottu, meillä on tuota "matkalaukkuelämää" eletty jo yli 10v ajan ja viikko-viikko lapset on jo senverran isoja, että ovat saaneet päättää miten haluavat asua, kumpikin haluaa jatkaa asumista näin :)

(mun mielestä ei oo kivaa, että ex asuu lähellä ja on tiiviskin osa meidän elämää, jos ihan vaan itteäni ajattelisin, niin vois hävitä avaruuteen koko ukko!!)
 
todellakin vieras aloittaja
[QUOTE="FEM";30036641]Ja sinällään on ihaltavaa että teini voi sanoa mielipiteensä. Jos se täysin lytätään ("suutuin kovemmin kun ikinä) niin ei tarvi ihmtelellä jos teini ei kerro enää mielipiteitään ja ajatuksiaan.

Voit miettiä myös sitä, miksi niin suutuit? Mikä sussa aiheutti ton reaktion? Monesti kyse ei ole siitä mitä teini sanoo vaan siitä että itsellä on asiasta jotenkin "häpeä" ja kun toinen sanoo sen ääneen niin kilahtaa....[/QUOTE]

Hmm.. täytyypä miettiä tuota näkökulmaa....
Enhän mä tietenkään ole ylpeä siitä, että olen eronnut ekasta avioliitostani ja lasteni isästä. Mut en mä näin äkkiä ajatellen mitään häpeää koe uudesta perheetäni, saati noista "uusista" lapsistani...
 
"hey"
Niin, kuten sanottu, meillä on tuota "matkalaukkuelämää" eletty jo yli 10v ajan ja viikko-viikko lapset on jo senverran isoja, että ovat saaneet päättää miten haluavat asua, kumpikin haluaa jatkaa asumista näin :)

(mun mielestä ei oo kivaa, että ex asuu lähellä ja on tiiviskin osa meidän elämää, jos ihan vaan itteäni ajattelisin, niin vois hävitä avaruuteen koko ukko!!)
Oletko sää tosissasi? Tottakai ne haluaa elää matkalaukkuelämää kun parempaa ei oo tarjolla!!! Kyllä ne teinit haluis asua OMIEN vanhempiensa kanssa, vanhempien jotka tykkäis toisistaan ja kohtelis toisiaan ja lapsia hyvin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30036639:
Mikäli nimimerkkisi kuvastaa syntymävuottasi, niin olet harvinaisen lapsellinen. 25-vuotiaan tulisi ymmärtää, että se 10-vuotias siskosi on aivan syytön siihen, kenelle äitisi on aukonut reisiään.
Minkä sille voi, jos ei toisen kanssa tule toimeen. Ja äidilleni olen monesti todennut että olisi voinut pitää kinttunsa yhdessä :$
 
"FEM"
Hmm.. täytyypä miettiä tuota näkökulmaa....
Enhän mä tietenkään ole ylpeä siitä, että olen eronnut ekasta avioliitostani ja lasteni isästä. Mut en mä näin äkkiä ajatellen mitään häpeää koe uudesta perheetäni, saati noista "uusista" lapsistani...
No eihän niissä mitään hävettävää olekaan, perhe on hieno asia. Mutta ehkä se sattuu sua niin kovasti kun teini kritisoi, otat sen loukkauksena sua ja sun valintoja ja sun lapsiasi kohtaan.

Ja teini on vaan pahantuulinen ja sitä kiukuttaa ärsyttävät sisarukset (sillä hetkellä ärsyttävät, jotka hänen mielestä on vaikka saaneet jotain enemmän kun hän) ihan vaan heittää sen hetkisen tunteen ettei halua noita juhliin.

tai hän tietää että sillä kommentilla voi loukata sua tai sitten sivaltaa...

Nuo teinit tarvii vielä niin paljon huomiota ja rakkautta ja rohkaisua....

Ton teinin kommenttiin voisi suhtautua (kuten muihinkin teinien sanomisiin) enemmän uteliaana. Vaikka kysymällä tarkemmin " niin että et halua juhliin tätä ja tätä, aijaa...." todennaköisesti teini oikoisi ajatuksiaan: "No mä en halua että ne riehaantuu taas vaan haluisin pitää sellaiset rauhalliset juhlat kun on vähän niinkuin aikuinen itsekin" - jotain tällästä.

Jollon sun ei tarttis ärsyyntyä vaan voisit sanoa jotain " no mä oonkin huomannut että oot aikuistunut paljon ja hoidit hienosti koko kevään koulun ja oot pitänyt huoneen siistinä" Olet hyvää esimerkkiä pienemmille, vitsit kun en oppis pitämään huoneensa siistinä tai olemaan edes riehumatta juhlissa!"

ja teini kommentoi jotain " no ne on niin apinoita, mutta mä sanon niille että MUN juhlissa pitää olla kunnolla tai ne saa häädön kesken kaiken pihalle"

Ja lopputulos on hyvä, sen lisäksi että teillä molemmilla on hyvä mieli ja koko perhe kokee enemmän yhteenkuuuluvuutta.

Kun jos sä raivoot teinin kommentille niin se sulkeutuu enemmän ja kokee negatiivisia tunteita sua ja pienempiä sisaruksia kohtaan...

Eikä asiat mee noin kun kirjoitin, mutta toivottavasti ymmärrät sen mitä ajattelin. Pysy rauhallisena ja ole uteliaan positiivinen teinin jutuille. Yleensä sillon hänkin rauhottuu ja mielipide ei ookkaan niin mustavalkoinen. Hän kokee että häntä kuunnellaan ja hän on arvokas.
 
Minkä sille voi, jos ei toisen kanssa tule toimeen. Ja äidilleni olen monesti todennut että olisi voinut pitää kinttunsa yhdessä :$
Aika epäkohtelias olet. Epäkypsä myös. Kyllä ton ikäisen pitää jo opetella tulemaan toimeen noin paljon nuoremman kanssa. Ettet vain olisi mustasukkainen pienemmälle, kun "sisko sitä ja sisko tota.."
 
Viimeksi muokattu:
todellakin vieras aloittaja
[QUOTE="hey";30036653]Oletko sää tosissasi? Tottakai ne haluaa elää matkalaukkuelämää kun parempaa ei oo tarjolla!!! Kyllä ne teinit haluis asua OMIEN vanhempiensa kanssa, vanhempien jotka tykkäis toisistaan ja kohtelis toisiaan ja lapsia hyvin!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

No, joo, tietenkin, tuohan olis ihanne, johon kaikkien tulisi pyrkiä, mut paluu yhteen exän kanssa ei nyt ole todellinen vaihtoehto :)
Tarkoitin siis, että teineille on annettu myös mahdollisuus asua jommankumman vanhemman luona "vakituisesti"
 
todellakin vieras aloittaja
[QUOTE="FEM";30036686]No eihän niissä mitään hävettävää olekaan, perhe on hieno asia. Mutta ehkä se sattuu sua niin kovasti kun teini kritisoi, otat sen loukkauksena sua ja sun valintoja ja sun lapsiasi kohtaan.

Ja teini on vaan pahantuulinen ja sitä kiukuttaa ärsyttävät sisarukset (sillä hetkellä ärsyttävät, jotka hänen mielestä on vaikka saaneet jotain enemmän kun hän) ihan vaan heittää sen hetkisen tunteen ettei halua noita juhliin.

tai hän tietää että sillä kommentilla voi loukata sua tai sitten sivaltaa...

Nuo teinit tarvii vielä niin paljon huomiota ja rakkautta ja rohkaisua....

Ton teinin kommenttiin voisi suhtautua (kuten muihinkin teinien sanomisiin) enemmän uteliaana. Vaikka kysymällä tarkemmin " niin että et halua juhliin tätä ja tätä, aijaa...." todennaköisesti teini oikoisi ajatuksiaan: "No mä en halua että ne riehaantuu taas vaan haluisin pitää sellaiset rauhalliset juhlat kun on vähän niinkuin aikuinen itsekin" - jotain tällästä.

Jollon sun ei tarttis ärsyyntyä vaan voisit sanoa jotain " no mä oonkin huomannut että oot aikuistunut paljon ja hoidit hienosti koko kevään koulun ja oot pitänyt huoneen siistinä" Olet hyvää esimerkkiä pienemmille, vitsit kun en oppis pitämään huoneensa siistinä tai olemaan edes riehumatta juhlissa!"

ja teini kommentoi jotain " no ne on niin apinoita, mutta mä sanon niille että MUN juhlissa pitää olla kunnolla tai ne saa häädön kesken kaiken pihalle"

Ja lopputulos on hyvä, sen lisäksi että teillä molemmilla on hyvä mieli ja koko perhe kokee enemmän yhteenkuuuluvuutta.

Kun jos sä raivoot teinin kommentille niin se sulkeutuu enemmän ja kokee negatiivisia tunteita sua ja pienempiä sisaruksia kohtaan...

Eikä asiat mee noin kun kirjoitin, mutta toivottavasti ymmärrät sen mitä ajattelin. Pysy rauhallisena ja ole uteliaan positiivinen teinin jutuille. Yleensä sillon hänkin rauhottuu ja mielipide ei ookkaan niin mustavalkoinen. Hän kokee että häntä kuunnellaan ja hän on arvokas.[/QUOTE]

Kiitos, FEM, ajattelemisen arvoista tekstiä sinulta :)
 
drtcf
Teinisi on kyllä oikeassa. Olen itse joskus joskus miettinyt, että mitä jos vanhemmillani olisi ollut muita lapsia muiden kanssa, kuin pelkästään minä ja sisarukseni, niin en todellakaan pitäisi heitä sisaruksinani. Mikäli äidilläni olisi jonkun toisen miehen kanssa lapsia, niin ne lapset olisi vain minun äitini lapsia, muttei sisaruksiani. Sama, jos isälläni olisi lapsia jonkun toisen naisen kanssa, niin ne lapset olisi vain isäni lapsia, ei sisaruksiani. Se on ihan teidän vanhempien vika, että olette eronneet, ja menneet rakantamaan uutta perhettä, ei lastenne. Pitäkää siis alkuperäisten perheidenne asiat erillään uusien perheidenne asioista. Olen ollut häissä, joissa morsiamen ja sulhasen häissä on heidän vanhempien pöytään istutettu myös nämä uudet puolisot, vaikkeivat he liittyneet pariin millään lailla, ja kyllä se tilanne näytti aivan täysin absurdilta.
 
viieeras
Keitä muita juhliin tulee? Jos teini vetoaa siihen, etteivät ole kuin sisarpuolia, niin ovathan he kuitenkin sinun lapsiasi ja ehkä enemmän sukua kuin jotkut muut vieraat?

Meillä on mennyt vähän toisinpäin, eli mieheni ex ei halunnut yhteisiä lapsiamme esikoisensa rippijuhliin. Nuorempi teineistä teki äidilleen selväksi, että haluaa myös sisarpuolensa juhliinsa.
 

Yhteistyössä