Saako lapsen pään uittaa vesiämpärissä?

  • Viestiketjun aloittaja Harmaantunut vakkari
  • Ensimmäinen viesti
Harmaantunut vakkari
Niin, ihan lyhyesti kysyn. Mitä mieltä olette.

a) ei missään tapauksessa
b) riippuu tapauksesta
c) kyllä

Perusteluja otetaan vastaan. Kerron vähän myöhemmin mistä on kyse...
 
"hmmm"
mä sanon b, koska alotuksessa ei tarkemmin kerrota tarkotetaanko, että väkisin työnnetään koko pää upoksiin, vai kastellaan vaan hiukset vai että lapsi itse laittaa pään ämpäriin...
 
Harmaantunut vakkari
Kyse oli siis rangaistuskeinosta, ei leikistä ja lasta roikotettiin jaloista ja "dipattiin" päätä ämpärissä.

Miten itse toimisit jos joku tekisi lapsellesi noin?
 
hellsbells
No tarviiko tommosta ees kysyä?? EI TIETENKÄÄN SAA!! Leikit on asia erikseen.

Jos joku tekisi mun omalle lapselleni noin?? Ensimmäisenä vetäisin tekijää turpaan niin lujaa ettei ikinä.
 
Minä tekisin
Kyse oli siis rangaistuskeinosta, ei leikistä ja lasta roikotettiin jaloista ja "dipattiin" päätä ämpärissä.

Miten itse toimisit jos joku tekisi lapsellesi noin?
Tekisin rikosilmoituksen.

Tosin riippuen kuka tämän teki, toinen/isompi lapsi, sisarus, mummo, jne. Voi olla että ensin keskustelisin tekijän kanssa mikä on homman nimi. Jos ei tokene niin sitten rikosilmoitus.
 
lucifer
Kyse oli siis rangaistuskeinosta, ei leikistä ja lasta roikotettiin jaloista ja "dipattiin" päätä ämpärissä.

Miten itse toimisit jos joku tekisi lapsellesi noin?
lasketaanko koiran vesikuppi sankoksi? muksun (3v) serkku(12v) suuttui muksulle kun kiusasi kokoajan ja nosti sen jaloista ylös ja uitti koiranvesikupissa.... ainoa seuraus että muksu kun pääsijaloilleen otti se kupin ja kaatoin serkkunsa päälle. ja taas mentiin....
 
  • Tykkää
Reactions: Halin ja lissukka.
Harmaantunut vakkari
Koko tarina menee siis näin...

Mun lapset oli la-su yön hoidossa mun siskolla. Mä alunperinkään en ole voinut sietää sen uutta puolisoa mutta se on ihan toinen tarina eikä sinällään tähän kuulu... Mutta se jätkä on musta ollut umpihullu ja luihi siitä saakka kun on nähty ja JOS OLISIN TIENNYT, ETTÄ SE ON PAIKALLA, EN OLISI LAPSIANI ANTANUT SISKOLLENI HOITOON ALUNPERINKÄÄN mutta siskoni esitti asian että "voinhan minä niitä katsoa" (asuvat puolisonsa kanssa eri kaupungeissa)... No, mä menen sitten sunnuntaina hakemaan lapsia mummolasta, siskoni on jo lähtenyt, samoin tämä mies. Kysyin sitten tytöltä, että osasitteko käyttäytyä vai menikö siskolla hermo ni ni ekana tyttö ilmoittaa että siskolla kesti mutta miehellä ei ja sit kohta tihrustaa itkien että XXX (=se mies) uitti veljen pään sadevesiämpärissä ja mä sit tietty kiehahdan siinä silmänräpäyksessä! Menin kysymään pojalta itseltään että mitä tapahtui ja ja sanoi että oli roiskuttanu tän miehen päälle vettä siitä saavista (räystäskourun alla) ja tää mies oli eka kieltäny ja sit napannu häntä jaloista ja dipannu pään siinä pöntössä. Erikseen vielä kyselin että kieltikö se eka ni kerran oli huutanu että nyt lopeta ja sit saman tien napannu jaloista kiinni. Sit kyselin että kasteliko se vaan tukkaa ni kuulemma silmätkin oli ollu veden alla ja sit poika alkoi itkee. Mä kyselin että tuntuiko susta että se mies vitsaili vai pelottiko sua ni se sanoi että ekana luuli että leikkii vaan ku otti jaloista kiinni ja naureskeli mutta sit jälkeenpäin hän vasta tajusi että se oli vaarallista jos nenä olis menny veden alle ja hän olis vetäny vettä henkeen ni sit vois kuolla. Jumalauta ku mulla leikkas kiinni! Mä sit kysyin pojalta, et haluuko se että mennään käymään jututtamassa sitä äijää ni poika pyysi että soitan siskolleni ja sanoi et hän ei tykkää enää siitä miehestä.

Soitin sit siskolleni ja toivoin, että se olis sanonu että lapset käsitti jotain väärin tai että mä ylireagoin ni se vaan totesi että joo niinhän siinä kävi. Sanoin sitten että voi välittää sille äijälle semmoset terveiset, että tuo ei TODELLAKAAN ole mikään oikea lastenkasvatustapa ja että jatkossa voi olla varma, että ei pääse 20 metriä lähemmäs mun lapsia!!! Siis oikeesti!! Jos menee hermo, ni käy vaikka kävelemässä lenkin, menee nurkan taakse röökille tai olis saakeli vaikka ottanu sen ämpärin ja kaatanu sen sen pojan päälle, SEKIN olis menny musta vielä vitsistä, mutta toi on IHAN HULLUA!! Ja sanoin senkin että mitäs jos sillä saatanan ruikulalla olis ote pettäny (tyyliin jätkä alkanu rimpuilla ihan huolella itseensä irti siitä) ja poika mulahtanu pää edelläi siihen vesipönttöön ja vetässy vettä henkeensä TAI pudonnu niskoilleen pihakalliolle, että onko tää asia nyt todellakin siskon mielestä ihan OK ni sanoi että no ei hän nyt silleen sitä ajatellu ku poikakin naureskeli siinä tilanteessa mutta eihän tuo nyt ihan oikein ole ja että tyttö näytti kyllä aika säikähtäneelle.

Mutsin mielestä mä ylireagoin (sekään ei voi sietää siskon miestä mutta on sitä mieltä että jos teen jutun ni sisko suuttuu ja polttaa välinsä) mutta kyllä mä ihan vakavasti harkitsen rikosilmoituksen tekoa.
 
rikosilmoitusta tekemään
No kyllä sinuna tekisin ilmoituksen poliisille. Siitä seuraa, että poliisi haastattelee poikaasi, sinua (tai pyytää jonkun asiantuntijaryhmän haastattelemaan; luultavasti kuitenkaan näin selkeässä tapauksessa ei vaan haastattelee itse) ja mahdollisesti myös pojan siskoa ja omaa siskoasi sekä tietysti itse epäiltyä. Miestä siis epäillään tuolloin lapsen pahoinpitelystä. Jos juttu etenee, mies saa tuomion ja sakot. Ja toivottavasti oppii jotain loppuikäänsä varten, ja samoin siskosikin oppii. Oppivat myös lapsesi, että noin ei todellakaan saa tehdä.
 
Ehkä rikosilmoitus on hiukan liioteltua, mutta kävisin kyllä tiukan keskustelun siskon ja tän miehen kanssa.
Minkäikäinen lapsi? Olis hyvä jos hänkin vois olla mukana kertomassa miltä tuntui.
Selväksi myös se, ettei mies saa millään tavoin puuttua lastesi "kasvatukseen".
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Harmaantunut vakkari
Poika on 8-vuotias.

Vaakakupissa tässä minulla painaa nyt PALJON se, että siskoni opiskelee sosiaalialaa ja suuntautuu lastensuojeluun ja hänellä on haaveena saada valmistuttuaan kotiinsa sijoituslapsia. Lähinnä mä mietin, että jos nyt en tee ilmoitusta ja he joskus näitä lapsia saavat, niin mitä sitten KUN tämä mies kilahtaa seuraavan kerran ja JOS jotain tapahtuu. En mä voi antaa itselleni ikinä anteeksi etten ole nyt puuttunut asiaan ns. tuoreeltaan...

Tietääkö joku muuten, onko merkintä rikosrekisterissä ikuinen ja minkälaisista rikoksista merkintä tulee. Ja eikö tuollaisessa sijaisvanhempihommassa molemmilla pidä olla puhtaat paperit? Siskon miehellä on ainakin pahoinpitely ja rattijuopumus taustalla siten, että poliisi on käynyt paikalla ja vienyt putkaan ja ottanut kortin pois, tuleeko noista automaattisesti merkintä?
 
Poika on 8-vuotias.

Vaakakupissa tässä minulla painaa nyt PALJON se, että siskoni opiskelee sosiaalialaa ja suuntautuu lastensuojeluun ja hänellä on haaveena saada valmistuttuaan kotiinsa sijoituslapsia. Lähinnä mä mietin, että jos nyt en tee ilmoitusta ja he joskus näitä lapsia saavat, niin mitä sitten KUN tämä mies kilahtaa seuraavan kerran ja JOS jotain tapahtuu. En mä voi antaa itselleni ikinä anteeksi etten ole nyt puuttunut asiaan ns. tuoreeltaan...

Tietääkö joku muuten, onko merkintä rikosrekisterissä ikuinen ja minkälaisista rikoksista merkintä tulee. Ja eikö tuollaisessa sijaisvanhempihommassa molemmilla pidä olla puhtaat paperit? Siskon miehellä on ainakin pahoinpitely ja rattijuopumus taustalla siten, että poliisi on käynyt paikalla ja vienyt putkaan ja ottanut kortin pois, tuleeko noista automaattisesti merkintä?
Tuollaisessa tilanteessa tekisin rikosilmoituksen, koska ajattelen juuri samoin kun sinä että tuo voi olla vain esimakua siitä mitä seuraavaksi tapahtuu jos ja kun mies taas kilahtaa.

Sakoista tms. ei tule rikosrekisterimerkintää vaan se tulee ainoastaan ehdollisista ja ehdottomista tuomioista. Ehdollisesta se pysyy 5 vuotta ja ehdottomasta 10 vuotta.
 
En tekis rikosilmoitusta, mutta säikähtäisin itsekkin tommosta ja sanoisin suorat sanat mitä mieltä oon tommosesta. Varmaan tarkoitettu vitsiksi ihmisen taholta joka ei vaan oo tajunnut että lapsi säikähtää tuollaista ja tilanne ois voinut olla vaarallinen.
 
no kuitenkin
Näyttää siltä, että jos sisko aikoo toteuttaa suunnittelmansa, hänen on jätettävä tuo mies. Oli ihan hyödyksi tuo tapahtuma kun ei mitään kuitenkaan käynyt ja ehkä sisko tajuaa jotain. Lapsetkin oppivat, että kannattaa kuunnella milloin aikuinen on tosissaan.

En sano, että saisi uittaa lapsen päätä ämpärissä, mutta asiat voi kääntää hyödyksi.

Oletko ap kertaakaan maininnut kaiken keskellä mukuloillesi, että miksi roiskutit ja miksi et totellut? Ota nyt hyöty irti jutusta. On nimittäin olemassa eri tavalla reagoivia ihmisiä, ja lastenkin on opittava että kaikkia ideoitaan ei kannata toteuttaa.
 

Yhteistyössä