Saako mummo laatia teidän lapsille säännöt kuinka paljon lautaselta tulee ruokaa syödä, kun ollaan mummolassa?

[QUOTE="Vieras.";29639189]Jos lapsi pienellä ohjauksella syö mummulassa onnellisena kaikki lautaselta niin miksi ei saisi syödä.

Älkää tehkö siitä ongelmaa,[/QUOTE]

No ei syö edes pienellä ohjauksella onnellisena kaikkea lautaselta. :D Mistä niin päättelit? Siis jos tuo tyttö pakotetaan syömään enemmän kuin itse tahtoo niin muuttuu hysteeriseksi.

Muuttuisin tosin minäkin jos joku mua pakottais syömään enemmän kun pystyn..
 
Viimeksi muokattu:
Opettaja
Tätä et halua kuulla, etkä usko: huono ruokailu on sinun vikasi. Kaikesta mitä kirjoitat voi päätellä että vika on kasvatuksellinen. Voisin jopa heittää "villin veikkauksen" että olet itsekin ollut huono syömään, olet sitä vieläkin, tai et miellä omaa "tarkkaa" syömistäsi huonoksi syömiseksi vieläkään.

Joo, tätä ei saa sanoa ääneen. Mutta on se muuten jännä, että pieniruokainen lapsi syö kyllä silloin kun on mieluisaa ruokaa tarjolla... on se vaan jännä.. :D Mutta kellot ei soi...
 
Tottakai jokaisella on omassa kotonaan omat säännöt,jos niiden noudattaminen on ylivoimaista niin silloin jätetään menemättä sellaiseen paikkaan tai ollaan syömättä.
Miten joku voi ajatella noin? :O
Kyllä mun ystävilläkin on kaikenlaisia omia tapoja, dieettejä jne. enkä todellakaan odota tai vaadi, että meidän luona tehdään niinkuin minä sanon tai teen.
 
Tätä et halua kuulla, etkä usko: huono ruokailu on sinun vikasi. Kaikesta mitä kirjoitat voi päätellä että vika on kasvatuksellinen. Voisin jopa heittää "villin veikkauksen" että olet itsekin ollut huono syömään, olet sitä vieläkin, tai et miellä omaa "tarkkaa" syömistäsi huonoksi syömiseksi vieläkään.

Joo, tätä ei saa sanoa ääneen. Mutta on se muuten jännä, että pieniruokainen lapsi syö kyllä silloin kun on mieluisaa ruokaa tarjolla... on se vaan jännä.. :D Mutta kellot ei soi...
Ööö joo, sen mä totesinkin jo että lapsi on nirso. Mitkä kellot siinä pitäis soida, oon tiennyt sen aina?

Syön ite kyllä tosi monipuolisesti kaikenlaista, miehen kanssa pitää olla valmis maistelemaan vaikka mitä :D Ja syön lähes aina lautaseni tyhjäksi.
 
"hyvää päivää"
Miten joku voi ajatella noin? :O
Kyllä mun ystävilläkin on kaikenlaisia omia tapoja, dieettejä jne. enkä todellakaan odota tai vaadi, että meidän luona tehdään niinkuin minä sanon tai teen.
Eikatoku normaali ruoka on normaalia ruokaa. Onko päässyt unohtumaan? Ei mitään diettejä, ei speziaaaaleja juttuja. Otedaash esimerkki: Normaalisti lapsen välipalaan kuuluu esimerkiksi omena, päärynä, valion Raikas jugurtti, Ruispalat -leipä, Oltermanni juusto ja tavallinen maito. Sitä EI ole esimerkiksi: Dr. Oetker Polypop Vadelmajelly, Danonino välipalarahka, Nesquik kaakoa, suklainen välipalapatukka ja jälkkäriksi Halvan lakritsimatto.
 
[QUOTE="hyvää päivää";29639239]Eikatoku normaali ruoka on normaalia ruokaa. Onko päässyt unohtumaan? Ei mitään diettejä, ei speziaaaaleja juttuja. Otedaash esimerkki: Normaalisti lapsen välipalaan kuuluu esimerkiksi omena, päärynä, valion Raikas jugurtti, Ruispalat -leipä, Oltermanni juusto ja tavallinen maito. Sitä EI ole esimerkiksi: Dr. Oetker Polypop Vadelmajelly, Danonino välipalarahka, Nesquik kaakoa, suklainen välipalapatukka ja jälkkäriksi Halvan lakritsimatto.[/QUOTE]

Mä en tajunnut yhtään mitä sä yrität selittää?
 
Lapsen tulee opetella eri makuja. Ei sipuli maistu ehkä aluksi tai jonkin toisenkin ruoan kanssa voi olla opettelemista. Ei tämä maailma kuule pyöri niin, että me syödään vaan makaronia, jauhelihaa ja jälkiruoaksi suklaakeksejä. Mutta valitettavan moni aikuinen vanhempi niin haluaisi uskoa nykyään.
Eihän tää nyt liittynyt tähän tilanteeseen mitenkään. Tyttö tykkää eniten makaronista ja silloin syö enemmän mutta sitten esim. perunaruoalla ei syö niin paljoa. Luuletko, että tuo tarkoittaa sitä että meillä syödään joka päivä pelkkää makaronia? :D
 
Viimeksi muokattu:
Mummolainen
Minä mummona en halua pakottaa lasta syömään. Yleensäkin vältän tekemästä vähemmän maistuvia ruokia. Ruokaa laitan aika vähän lautaselle - lisää saa jos maittaa.
Itse voi ottaa raasteita ja vihanneksia lisäksi. Vaarille on ollut tiukka paikka, jos ruokaa jää lautaselle, eikä ole voinut olla huomauttamatta siitä, vaikka se on minusta epäkohteliasta. Lapsi syö minkä syö. Seuraavalla kerralla voi maittaa paremmin.
Ylipäätään on mielestäni lasten vanhempien asia hoitaa syömiset sitten kotona, meillä ollaan vain hetki, enkä halua käyttää ruokailutilannetta painostukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
noirsosi
Miksi ei saa olla nirso? Minä en ole mitenkään kaikkiruokainen, vaikka olenkin aikuinen. Minä voi itse päättää, mitä syön. Minä en syö lihaa oikeastaan ollenkaan, koska se nyt vaan on niin ällöä ja kitlakkeista. En syö katkarapuja, simpukoita tai mustekalaa. Nakkeja ja lenkkimakkaraa en siedä, enkä mitään lauantaimakkaraa tai gotleria. Kalasta en tykkää. Maito on yököttävää. Toisaalta tykkään homejuustoista ja lemuavista vuoristojuustoista ja tofusta sekä mämmistä. Olisi kyllä ihan anaalista, jos joku pakottaisi minut syömään simpukoita.
 
kahvikirahvi
[QUOTE="vieras.";29639182]Siis saako muka joku (vaikkakin lähisukulainen) komentaa TEIDÄN LASTA?? No ei herranjestas, ei todellakaan saa. Sinun lasta ei saa komentaa, sille ei saa asettaa rajoja, sitä ei saa kasvattaa kukaan muu kuin sinä ja miehesi. Jos mummu tai opettaja yrittää, niin LYÖ NAAMAAN stna prkl välittömästi. Pidä puolesi tässä maailmassa...[/QUOTE]

Tietenkin saa komentaa ja asettaa mummolassa omat rajansa. Mutta jos lapsen kanssa on jokin tietty vaikea asia tai ongelma, kuten aloittajan lapsella ruokailu, niin mun mielestä on ihan oikein että vanhemmat toimii tilanteessa parhaaksi katsomallaan tavalla ja mummolla ei ole sananvaltaa asiassa vaikka sattuukin olemaan eri mieltä.
 
Kuinkas olis puhe?
Entäs jos nyt ihan vaan puhuisit mummolle? Kerrot, että olette tosi iloisia kun lapsella on näin ihana mummola, ja tottakai mummolassa mennään mummolan säännöillä, mutta tää yksi asia, lapsen ruokailu, on nyt teidän perheen huolenaihe, ja haluatte hoitaa sen ihan itse. Että voisko mummo vois vaan olla huomioimatta asiaa ja antaa teidän hoitaa se omalla tavallanne.
 
Kuinkas olis puhe?
Tietenkin saa komentaa ja asettaa mummolassa omat rajansa. Mutta jos lapsen kanssa on jokin tietty vaikea asia tai ongelma, kuten aloittajan lapsella ruokailu, niin mun mielestä on ihan oikein että vanhemmat toimii tilanteessa parhaaksi katsomallaan tavalla ja mummolla ei ole sananvaltaa asiassa vaikka sattuukin olemaan eri mieltä.
Just kerkisin samaa sanomaan XD
 
Entäs jos nyt ihan vaan puhuisit mummolle? Kerrot, että olette tosi iloisia kun lapsella on näin ihana mummola, ja tottakai mummolassa mennään mummolan säännöillä, mutta tää yksi asia, lapsen ruokailu, on nyt teidän perheen huolenaihe, ja haluatte hoitaa sen ihan itse. Että voisko mummo vois vaan olla huomioimatta asiaa ja antaa teidän hoitaa se omalla tavallanne.
Joo kyllä jotenkin tolla tyylillä varmaan sanonkin asiasta vielä. Halusin kuitenkin ensin kuulla mitä mieltä muut on, että oonko ainut tätä mieltä ja onko kohtuutonta antaa mummon mielipiteen tässä asiassa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
m1es
Mummo on fiksumpi kuin 80% palstalaisista. Ruokaa on turha ottaa lautaselle pois heitettäväksi. Eikä syy ole pihtaamisessa vaan siinä, että on turha kuluttaa luonnonvaroja poisheitettävään ruokaan. Ruuan tuottamisen hiilijalanjälki on iso.

Eli jos tyttö ei syö, ei hänen lautaselleen laiteta ruokaa mummolassa. Jos sitten haluaa ruokaa, ilmoitetaan että sitä annetaan vain jos se syödään loppuun. Lapsille kannattaa opettaa, että ruuan heittäminen pois on ympäristörikos ja huonoa käytöstä siinä kuin esim. ympäristön tahallinen roskaaminen.

Nainen tuhlaa ruokaa
 
Wieruus
Mummoloissa on mummoloiden säännöt ja kotona on kodinsäännöt. Meillä onneksi ei tarvitse ruokailusta tehdä yhdenkään lapsen kohdalla numeroa missään, syövät ottamansa annoksen.
 
Missasit vähän pointin. Se lihominen voi seurata myöhemmin elämässä, kun vanhemmat on sotkeneet sen kylläisyysmekanismin "vielä 10 haarukallista" -kommenteillaan, tai just tuolla että lautanen syödään väkisin tyhjäksi vaikkei nälkä enää ole.
Ihan yhtä lailla kuten tuolla aiemmin sanoit että ihmisten joilla ei ole kokemusta hankalasti syövästä lapsesta ei pitäisi kommentoida tähän ketjuun niin sama koskee nyt tätä sun kommentointia tähän "kylläisyysmekanismiin". Et nyt oikein ymmärrä mistä puhut kunhan oletat ja teet omia teorioita.
 
Lapsilla luonnollinen nälkä-kylläisyysmekanismi toimii niin kauan, kunnes sen aikuiset rikkovat esim. pakottamalla syömään senkin jälkeen kun on jo kylläinen. Jos osaa syödä järkeviä asioita ja kuuntelee kylläisyyttä, pysyy normaalipainoisena. Sama toimii toki myös aikuisilla jos mekanismia kunnioitetaan ja sitä ei ole rikottu. En voi käsittää miten monet ehdoin tahdoin tuon helpoimman lihomisen estäjän haluavat ehdoin tahdoin rikkoa, omilta lapsiltaan ja/tai lapsenlapsiltaan. No, yli puolet suomalaisista on ylipainoisia...
Ja toisilla se mekasnismi on yhtä kun halu saada vaikka se leipä. Meillä on töissä yksi tällainen 4v joka ei söisi ikinä lautasta tyhjäksi vaikka siinä olisi 3 palaa perunaa ja lihapulla. Sitten kyllä vedettäis sitä näkkäriä vaikkei millään jaksa viimestä pientä perunapalaa. Kyllä sen huomaa että se on tapa hänellä jättää se loppu aina. Hetikohta alkaa se kitinä että saako viedä pois vaikka ois vaa hitusen maistanut. Eihän sellane oo kylläinen joka vie ruoan ja syö muuta.
Mutta että minusta ei missään pidä vaatia syömään tyhjäksi jos on iso annos. Pojan kohdalla toimitaan niin että laitetaan kirpun annos josta selvää ja lisää sitten jos haluaa. Mummoloissakaan ei vaadita syömään kaikkea. Hällä toimii säätely eikä sitten syö muitakaan juttuja jos on oikeasti kylläinen. Kannatan sitä että lautaselle laitetaan aivan pieni annos jotta lapsestakin tuntuu sille että siitä selviää.
 
Hiippari
Kohtuudella ja maalaisjärjellä sujuu.. Aikoinaan mummolassa oli omat säännöt ja niitä noudatti muksut. Kotona taas oli omansa. Eli järjellä toimien sai säännöt isovanhemmat säätää.
Mitään pakkosyöttöä en suosi mutta jos närppinen on vain tapa, sitä ei hyväksytä. Olkoon sitten syömättä seuraavaan ruokailuun asti jne. Kai mummolle voi sanoa, että jatkossa pistetään kirppuannoksia ja niitä inhokkiruoka-aineita mahdollisimman vähäsen?
Täällä asuu pari nirppaa mutta kaippa ovat hoikkia poikia kun pidetään nälässä välillä. :D Jos ei päivällinen uppoo nii ei tarvi ees maistaa. Kummasti alas silti menee hetken kuluttua.. Pieninä tok tartti olla tarkempi mutta nykyään ei niin nuukaa jos ei maistu.
Aika nopeasti selviää ne lasten inhokit ja esim.perunan kohdalla ei lie kovin suuri ongelma vaikkei maistukaan. Inhokkeja voi vähentää ja vuorotella, mikäli kovin erilaisia makumieltymyksiä löytyy perheen sisällä. Yhtenä pvänä yhden herkkuu ja toisena jonku toisen.. Tasapuolisesti inhokkeja ja herkumpia siis.
 
Näin
Eli lapsi on vaan nirso.
Tämä tuli itsellekin mieleen. Ja mitä ilmeisimmin kotihoidossa. Päiväkodissa tuskin saa mitään tarroja siitä että maistaa perunaa :O

Mun mielestä lapsen mummo kuulostaa järkevältä kun ei lähde mukaan tuohon pyöritykseen mitä lapsi teille harrastaa.
Ja mummolassa on mummolan säännöt, ja mummon sana on siellä laki, ei sinun. Ei kuulosta pahalta vaatimukselta edellyttää että ruoka syödään, jos se on lapselle sopivaa kotiruokaa eikä jotain tulista/eksoottista/outoa.

Oma lapsi närkkii ja hänestä näkee hyvin milloin ei ole nälkä/ei maistu/ei huvita ts. nirsoilee. Ja kohtelu on sen mukaista. Kylläisyyden sääntely näyttää toimivan, silloin ei mene ne herkkuruuatkaan jos ei ole nälkä.
 
"vieras."
Meillä on ollut pitkään syömisen kanssa onglemia tuon 3 v tytön kanssa, ehkä olen omalla stressaamisella edes auttanut ongelma kehtittymistä tai ainakin ylläpitoa (jossain vaiheessa oli jo ihan säästöliekillä ja pärjäs periaatteessa vain maidon ansiosta, myöhemmin todettiin maitoallergia ja maitopoistettiin kokonaan ruokavaliosta). Nykyään syö jo tosi hienosta lähes aina lautasen tyhjäksi kotonakin. Mummolassa tilanne on toinen siellä menee helposti lautasellinen ja toisinaan toinenkin ruokaa, mummo laittaa aina sen verran vähän ruokaa kerralla, että lapsikin saa siittä onnistumisen tunteen. Eli en kyllä suorilta käsin voi sanoa voiko mummo laatia ruokailu sääntöjä kotonaan, kun voihan olla että lautaselle laitetaan oikeasti tosi pieni annos.
 
....
Eli huonosti syövä 4v, vähitellen ollaan nyt tarrataulun avulla saatu likka maistelemaan enemmän ja syömään myös enemmän. Ei todellakaan tahdota kuitenkaan pakottaa syömään, koska se vaan pahentaa meidän mielestä tilannetta.

Lasten mummolla ollut lastensa kanssa periaate, että lautanen syödään tyhjäksi. Hän ei siis kestä sitä, että meidän likan lautaselle jää usein vähän ruokaa. Nyt hän on alkanut sanomaan, että koska ollaan hänen luonaan niin siellä syödään lautanen tyhjäksi eikä mitään laiteta roskiin. On myös sanonut, että likalla on vain tapa jättää aina lautaselle ruokaa, vihjaten että vika on meidän kun sallimme sen.

Pitäiskö meidän siis muuttaa kasvatusperiaatteet aina mummon tyyliin, kun ollaan siellä kylässä? :kieh:
On puhuttu lapsille että on kohteliasta maistaa ja yrittää vähän syödä vaikka ei pitäisikään. Ihminen itse kyllä päättää syökö vai ei.
 

Yhteistyössä