Saako ruuasta sanoa yäk?

Särähtää kovasti korvaan ja kieltämättä ärsyttääkin kun kuulee aikuisen sanovan lapsensa kuullen jostain ruuasta "Hyi yäk" tai jopa "No hyi helvetti, en syö". Mä oon opettanut, että maistaa pitää mutta tykätä ei ole pakko ja jos ei jostain tykkää niin jättää syömättä mutta sitä "hyi yäkkiä" ei parane meillä kuulua. Ruoka on ruokaa ja kaikilla ei ole sitäkään mikä ei itselle maistu. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Junttia käytöstä.
Kyllä melkein jäin monttu auki yhtenä päivänä töissä, kun työkaveri tokaisi jostakin syötävästä että "se on niin yäk"..
No aivan! Mutta siinä on ehkä tehty tietoinen päätös olla kasvattamatta lapsista kaikkiruokaisia, jos äiti/isä saa sanoa ruuasta noin niin paha sitä on sit lapseltakaan kieltää. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Junttia käytöstä.
Kyllä melkein jäin monttu auki yhtenä päivänä töissä, kun työkaveri tokaisi jostakin syötävästä että "se on niin yäk"..
No aivan! Mutta siinä on ehkä tehty tietoinen päätös olla kasvattamatta lapsista kaikkiruokaisia, jos äiti/isä saa sanoa ruuasta noin niin paha sitä on sit lapseltakaan kieltää. :(
No niinpä, sama tuli aivan heti mieleen että mitenhän mahtaa lapsi uusien makujen kanssa käyttäytyä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Ei saa. Meillä käytetään ilmaisua onpa mielenkiintoisen makuista joten sitä pitää kuitenkin maistaa ennen kommentointia.
Joissain tapauksissa annan muksujen olla syömättä kunhan ovat kuitenkin maistaneet
Hyvä ilmaus tuo "onpa mielenkiintoisen makuista"! =) Ei meilläkään ole lautanen tyhjäksi-periaatetta muuta kuin silloin kun ottavat ruokansa itse ja silloinkin pätee vain kun on sellaista ruokaa mistä tykkää.
 
vieras
Meillä on silleen, että kaikesta ruuasta ei tietysti tarvitse pitää eikä joka ruokaa tarvitse syödä (kaikkea pitää kyllä maistaa), mutta jos maku ei miellytä se pidetään omana tietona. Sanotaan vain että ei nyt maistu tms. mutta ääneen ei saa sanoa HYI YÖK.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No tota. :xmas:

Ei ruoasta, mutta jokin ruoka-aine voi hyvin olla jopa yök.
Voiphan se olla niin mutta ei sitä saa sanoa. Tai noh, sorruin yökkiin tai paremminkin hui kauheeseen kalatiskillä. Nyljetty made vaan oli niin... :x
Jos joku sitä valmistais niin taitaisin todeta että "onpas mielenkiintoisen makuista..." :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Friteeratut kastemadot?

Paistetut kivekset?

Aivomuhennos?

Niin, saako sanoa yök? :whistle: :p

Namnamnam, mitenköhän aivot muljuisivat hampaiden välissä? :p
Friteeratut kastemadot vois olla hyviäkin :p (KAIKKI friteerattu on hyvää, jopa ällöpylly katkaravut)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Friteeratut kastemadot?

Paistetut kivekset?

Aivomuhennos?

Niin, saako sanoa yök? :whistle: :p

Namnamnam, mitenköhän aivot muljuisivat hampaiden välissä? :p
Friteeratut kastemadot vois olla hyviäkin :p (KAIKKI friteerattu on hyvää, jopa ällöpylly katkaravut)

Mä olisin aina halunnut maistaa, muttei kukaan muu ja tylsä niitä vain itselleen on tehdä.
:/

Tules kylään niin mennään saalistamaan ja annetaan niiden syödä masunsa pullolleen taikinaa ja tirisytetään öljyssä. :p
 
Minniskä
Saa sanoa-jos tulee ihan spontaanisti, ei halveksien, ruokaa pitää tietyllä tavalla mielestäni kunnioittaa-

Mutta kun miehen mummovainaa eläessään laittoi kerran minun eteen lautasellisen vereen keitettyä mykyrokkaa, niin yäk ehti tulla minun suustani ennenkuin ehdin edes ajatella asiaa...:(

Joo-o, epäkohtelias olin, tiedän kyllä -häpeää-
 
Ällöpylly katkaravut... :eek: Nehän on ihania! Kiveksiä olen maistanut eikä ne nyt niiiiiin kamalia olleet. Oikeesti. Mutta madot saatte jakaa keskenänne, meillä niitä syö vain sammakot eikä niille tarvi edes friteerata! :D
 
vierailija
Minustakin YÖK on ruma ilmaus, perustelisin lapselle miksi sitä ei saa sanoa ehkä sillä, että siitä tulee ruoan laittajalle paha mieli. Myöskään ei saa sanoa että ruoka on pahaa, koska se ruoka itsessään ei ole pahaa, lapsi nyt ei vain itse pidä siitä.

Jos jotain on pakko sanoa, niin "minä en pidä siitä".
 
Jos meillä lapset tulee pöytään ja sanoo yäk tai hyi niin saa kyllä mennä hetkeksi huoneeseensa miettimään että tuleeko siihen pöytään vai odottaako seuraavaa ruokailua. Tämän kyllä tietävätkin ja eipä ole viime aikoina hyi-yäkkiä kuulunut vaan maistavat kaikkea mitä pöytään laitetaan.
 

Yhteistyössä