saako teidän lapset meikata tai värjätä hiuksia?

  • Viestiketjun aloittaja cesilia
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Me oltiin sovittu tytön kanssa että meikkaus alkaa seiskalla. kävi sitten niin että kutosella muutkin meikkasivat. Annettiin lupa ripsariin ja huulikiiltoon. Aikansa jaksoi meikata joka aamu ja illalla pestä pois.kun huomasi mikä homma siinä loppujen lopuksi oli niin loppui meikkaus. Harvoin enää pistää mitään ja nyt on seiskalla. Hiuksia ollaan värjättu kuudennella raitoja ja nyt seiskalla hiukset kokonaan kullanruskealla sävyllä.

Oli siis hyvä antaa kokeilla tuota meikkausta, eikä kieltää vaan.
 
nottamuuten
Nykyisen lainsäädännön mukaan alle 16-vuotiaitten hiuksia EI SAA VÄRJÄTÄ!Tässä on turha vedota siihen että "itsekin sain 12-v värjätä jne...".Hiusvärejä on tutkittu enemmän ja todettu sen olevan lapsille ja nuorille haitallista tai ei ole pystytty todistamaan,etteikö siitä olisi haittaa.Lasten ja nuorten sisäelimet ovat vielä kehitysvaiheessa ja hiusten värjäämisestä imeytyy haitallisia aineita kehoon.Kukaan vastuuntuntoinen kampaaja ei tänä päivänä suostu enää värjäämään alle 16-v hiuksia MILLÄÄN aineella (ei muuta asiaa vaikka olisi ns.kevytväri,samat myrkyt niissä on).Myös kaupassa myytävissä kotikäyttöön tarkoitetuissa väreissä lukee teksti "ei suositella alle 16-v."Ja jokaisen lapsistaan välittävän vanhemman tulisi huomioida tämä ja ymmärtää,että ei sitä varoitustekstiä sinne turhanpäiten laiteta.T.Kampaaja
 
toloo
mun tyttö 11v kohta 12v sai eka kertaa värjätä hiukset piti tulla sellaset tumman ruskeet mut tuli melkein mustat ja kouluu laittaa aina välin ripsiväriä.mietittiin et millä tavalla sais vähän vaalennettua hiuksia oisko ideoita? :) et kuin vaalee tulee jos laittaa vaalennus ainetta ja jos värjää vähän vaaleemman ruskeella nii mitä siitä tulee? :)
 
Määä
mun tyttö 11v kohta 12v sai eka kertaa värjätä hiukset piti tulla sellaset tumman ruskeet mut tuli melkein mustat ja kouluu laittaa aina välin ripsiväriä.mietittiin et millä tavalla sais vähän vaalennettua hiuksia oisko ideoita? :) et kuin vaalee tulee jos laittaa vaalennus ainetta ja jos värjää vähän vaaleemman ruskeella nii mitä siitä tulee? :)
no kun vaalentaa, niin tulee kellanpunainen hamppu. Ja sitten värjää vaaleanruskealla, niin tulee punaruskea hampumpi.
Antakaa olla, eiköhän tuo aiemmin käsittelemättömien väri aika pian haalistu.
 
"Kotona"
meikkaili pienestä asti ja yhdessä laiteltu kynsiä,nyt saa meikata kouluunkin kun on ylä-asteella eli pidin koulumeikauksessa tuon elä-aste rajana.Hiuksia ei oo vielä halunnu värjätä,mutta halusi leikata toooossi pitkät hiukset lyhyeksi+otsatukan,ja en sitä estellyt=)
 
"Kasvattaja"
Ei 10- vuotias osaa! Eikä alle sen ikäisetkään. Ei lapsi tarvitse meikkiä. Suosittelen jossakin 13- vuotiaana, ehken silloinkaan. Meikki on nykyään niin muotii! Ei voi olla totta!
 
fttttf
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;11640780:
Näin. Tyttö on kyllä saanut pienenä leikkiä prinsessaa ja on vedellyt kotona mun korkokengilläni ja lakannut kyntensä jne, mutta ne sitten otetaan pois, kun ko leikki on loppunut. Junnu 16 v on kovasti halunnut värjätä hiuksensa mustiksi, mutta olen sanonut, että jos vaan isältäsi luvan saat, niin antaa palaa. Tiedän, ettei exä sitä lupaa tule antamaan :D Junnun on parasta vaan jaksaa odottaa, että hiuksistaan tulee ajan myötä mustat.
Sairasta. Hänhän on jo 16-vuotias! Huh huh, ei voi muuta sanoa.
 
joku muu
En oikein ymmärrä täyskieltoa. Toki värjäyksessä on kyse turvallisuudesta, eli ei koko väri ennen 15 v. Mutta muuten pitää saada kokeilla. Meillä sai värjättä, meikata ym. kunhan itse maksoi lystin. Toimi hyvin, koin että minulla on vapaus valita itse, mutta raha esti liian meikkailun ja värjäilyn. Itsellä ei koskaan tullut edes mieleen kysyä lupaa. Ala-asteikäisenä äiti tosin kielsi tukan värjäyksen.
 
Ä85
9-vuotias saa laittaa leikkeihin meikkiä ja saa käyttää kynsilakkaa. Hiukset saa värjätä aikaisintaan 16-vuotiaana ja sama seurustelun kanssa. Yläasteella saa alkaa meikkaamaan jos niin haluaa mutta mieluiten vain ripsiväriä ja huulikiiltoa.
 
3v ja 2v laitan kynsilakkaa kun pyytävät, samoin huulikiiltoa, kunnon meikit saa odottaa vielä 10 vuotta :D Hiuksia en suostu värjäämään kokonaan ennen yläastetta, ala-asteen lopuilla voisin suostua raitoihin jos haluavat.
 
Rukoilijasirkka
vanha keskustelu. :) Tyttö on nykyisin 11 vuotias. On lupa meikata, mutta ilmeisesti juuri siksi ei ole kiinnostunut asiasta erityisemmin. Antaa minun meikata itseään jos on jokin juhla tai tanssiesityksiin. On kertonut kuinka koulussa osa tytöistä käyttää meikkiä hänen mielestään rumasti ja suttuisesti.

Tukkaa värjättiin joskus värillisillä hoitoaineilla latvoista, näytti kivalta mansikan punainen latva.
Seurustella saa sitten kun oikeasti ihastuu. Mieluiten oman ikäisensä kanssa.
 
vierailija
vanha keskustelu. :) Tyttö on nykyisin 11 vuotias. On lupa meikata, mutta ilmeisesti juuri siksi ei ole kiinnostunut asiasta erityisemmin. Antaa minun meikata itseään jos on jokin juhla tai tanssiesityksiin. On kertonut kuinka koulussa osa tytöistä käyttää meikkiä hänen mielestään rumasti ja suttuisesti.

Tukkaa värjättiin joskus värillisillä hoitoaineilla latvoista, näytti kivalta mansikan punainen latva.
Seurustella saa sitten kun oikeasti ihastuu. Mieluiten oman ikäisensä kanssa.
 

Yhteistyössä