Saako teillä lapset ottaa itsekseen evästä kaapista?

  • Viestiketjun aloittaja 2*äiti
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24197892:
Meillä tämä 3v ei kiipeile astiakaapeilla, yltää lusikkalaatikkoon ja jääkaappi on jenkkikaappi joten yltää ottaa mitä tarvitsee ilman tuolia.
Mutta siis asia on tietysti ihan eri jos huono syömäisiä lapsia tai kaapeilla notkuttaisiin vähän väliä eikä itse ruoka maistuisi, joten jokaisella toki omat tavat. Itsellä vaan omista kotimuistoista jäänyt tuo, että jääkaappi ei ole pelkästään minun omaisuutta josta vain minä annostelen mitä saa ottaa, kaikki on tarkoitettu syötäväksi
Minusta 3 v on ihan turhan pieni käymään itse jääkaapilla. Ymmärtäisin jos olisi vähän isompi. Mikset sinä anna, jos jotain haluaa?
 
alkuperäinen
Minusta 3 v on ihan turhan pieni käymään itse jääkaapilla. Ymmärtäisin jos olisi vähän isompi. Mikset sinä anna, jos jotain haluaa?
Annankin jos pyytää ja huomaan ajoissa, mutta toisaalta on mukava seurata joskus kun toinen haluaa olla jo isompi pikkusiskolleen ja haluaa ottaa itse ja antaa vaikka siskollekin banaanin tai jogurtin. Ei se tosiaan joka päivä evästä laittele siellä yksinään :D Vaikka joka päivä minun kaverina muuten ruokaa onkin innokas laittamaan ja pöytää kaverina kattamaan.
 
----
Meillä ei saa.

Me syödään kaikki yhtäaikaa pöydässä ja jos lapset kävisivät huvikseen napostelemassa milloin sattuu, niin kunnon ruoka ei maistuisi silloin kuin sitä tarjotaan. En halua ylipainoisia lapsia, jotka aikaa kuluttaakseen syöpöttelevät ruoka-aikojen välillä. Jos on pöydässä nälkä, niin pyydetään lisää.
Peesi tälle, lapset 3v ja 4v
 
tottahan toki
Tiistaiska saakka ollut kuopuksen kaveri Hesasta. Teen ruoan, mutta en aina laittamassa, hyvin osaavat syödä yksinkin ja tavarat raivaavat pöydästä. No, ovat jo murkkuja, mutta on meillä aina saanut ottaa itsekin ruokaa, jos nälkä iskee.
Pienenä tosin oli aamupalat, lounaat, välipalat, päivälliset, iltapalat, eivät juuri etsineet itse vaan nuo riittivät.
 
Meillä ei saa.

Me syödään kaikki yhtäaikaa pöydässä ja jos lapset kävisivät huvikseen napostelemassa milloin sattuu, niin kunnon ruoka ei maistuisi silloin kuin sitä tarjotaan. En halua ylipainoisia lapsia, jotka aikaa kuluttaakseen syöpöttelevät ruoka-aikojen välillä. Jos on pöydässä nälkä, niin pyydetään lisää.
Enpä voi muuta todeta kuin että täysin samaa mieltä olen.
 
"vieras"
sai joskus mutta kun siitä tuli ihan tapa, niin olen tehnyt stopin. kyllä meidänkin 4v tykkäisi kaivella kaapista vielä pikkusiskollekin vaikka mitä, mutta kun pikkusisko sitten mätystää pitkin keittiötä näitä jääkaapin täytteitä on siivo sen mukainen. Enkä mä tykkää tuosta tavasta muutenkaan, meni meillä siihen, ettei sitten ruoka-aikoina maistunut kun oli itse jääkaapista käynyt popsimassa mitä mieli teki. Eli juu ei saa, enää.
 
"vieras"
Periaatteessa ei saa. Meillä on yksi 3- vuotias ja ei hän kyllä ruokakaapeille yllä keittiöjakkarankaan kanssa ja jääkaapinovi on sen verran jäykkä, että tippuisi tuolilta jos onnistuisi auki saamaan. Kaapeilla käydään yhdessä ja yhdessä valitaan sopivaa välipalaa. Syömiset painotetaan ruoka-aikoihin, mutta esim. välipala on meillä liukuva käsite ja sen lapsi saa yleensä valita itse yhdessä aikuisen harkinnan kanssa.
 
"Hanna"
Ei sitä varsinaisesti kielletty ole mutta ei lapsi (6-vuotias) yksin pahemmin jääkaapilla käy. Meillä syödään ruoka-aikoina. Joskus viikonloppuaamuisin lapsi saattaa ottaa itselleen aamupalaa kun lepuutan vielä silmiäni.
 
"hankey"
[QUOTE="eee";24198038]Kyllä musta on hiukan outoa, jos pitää yöllä jääkaapilla käydä. Ehkä sitten olisi paikallaan tukevampi iltapala.[/QUOTE]

oletko koskaan ollut teini tai raskaana, silloin ei mikään ruoka riitä. Joskus unettomuuteen auttaa pieni yöpala.
 
Ei saa ja lapset on 1v ja 3v

Ruoka-aikoina syödään, mut niiden välissä ei. Välipala-aikaan saavat ite ottaa ja muutenki kaataa esim jogurtin astiaan, mut muuten pitää pyytää. Meil tämä siksi koska sit ei maistu oikea ruoka, mut leipää, jogurttia jne syötäs kyllä.

Muutenki oon yrittäny opettaa et ruoka syödään pöydässä ja ruoka-aikana syödään maha täyteen. Vettä ja juotavaa saa kyllä, mut sitäki pyydettäessä (en anna kiivetä pöydälle jot yltää ottamaan lasin), isomman kans en ole niin tarkka, pienemmän kyllä
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ei todellakaan saa meillä 3,5v ja 1,5v lapset mennä yksin jääkaapille tai muutenkaan mielitekojensa mukaan ottamaan mitään ruokaa. Äärimmäisen ronkeleita syömään molemmat, ja jos antaisin, eläisivät pelkällä jugurtilla ja leivällä. Eli jääkaapista häviäisi alta aikayksikön jugurtit ja leivät olisi revitty riekaleiksi pitkin pöytiä ja niistä riekaleista sommiteltu ties mitä dinosauruksia... Meillä on myös molemmilla sitä, että varsinaiseen ruoka-aikaan ei mukamas ole yhtään nälkä ja hätäisen parin lusikallisen jälkeen haluavat pois pöydästä. Ja sitten tietysti puolen tunnin päästä onkin hirmuinen nälkä, mutta yllättäen vain leipä ja jugurtti kelpaisivat. En suostu moiseen, joten todellakin me aikuiset päätämme, mitä syövät ja milloin.
 
alkuperäinen
No meillä ei leikitä ruolla eikä rakennella leivistä mitään dinosauruksia.. Eli syö kyllä jos jotain ottaa ja ihanpa normaalisti pöydän ääressä jogurtit ja leivät syödään.
Jopa tuo 1,5v pienempi osaa syödä niin nätisti, että ruoka menee suuhun eikä pitkin pöytiä. On osannut jo pitkään. Kannattaa antaa niiden lasten opetella, niin ei tarvitse olla 6 vuotiaan jälkiä siivoammassa. 3 v osaa laittaa roskat roskiin ja lusikan tiskikoneeseen..
 
"Vieras"
Saa ottaa välipalaa ihan vapaasti. Jos kuitenkin on tilanne, että isompi ruoka on juuri kohta valmis, niin sitten ystävällisesti pyydän jättämään välistä, että sille isommallekin aterialle jää tilaa.
 
"eee"
[QUOTE="hankey";24199484]oletko koskaan ollut teini tai raskaana, silloin ei mikään ruoka riitä. Joskus unettomuuteen auttaa pieni yöpala.[/QUOTE]

Ööh, kyllä olen joskus ollut teini, useimmat ihmiset ovat olleet ennen aikuistumista :D
Ja ei kyllä tarvinnut jääkaapilla juosta yöaikaan siinäkään elämänvaiheessa.
 

Yhteistyössä