Saanko enää koskaan painoani normaaliksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei! Olen taistellut jo pidemmän aikaa saman ja kiusallisen ongelman kanssa. En nimittäin saa itseäni lihoamaan millään. Noin nelisen vuotta sitten (en jaksa nyt laskea onko jo kauemmin kulunut aikaa) elin järjettömän stressin kanssa, Taisin siinä samassa olla aika masentunutkin. Tämä johti siihen, että laihduin kauheasti. Ruoka ei enää yksinkeraisesti maistunut ja laihduin noin 48 kilosta 36 kiloon. sain hieman jossainvaiheessa painoani nousemaan parin vuoden aikana, mutta ajauduin todella sairaaseen suhteeseen, joka sitten joi loputkin mehut. En siitä jaksa sen enempää jauhaa. Asiani yksinkertaisesti koskee sitä, että en saa painoani nousemaan. Ja vaikka painoni on nykyään jo hieman noussut noin 40 kiloon, se on ollut painavin mihin olen parhaimmillani päässyt. Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu jalat, vaikka kuinka syön ja yirtän saada niihin edes hieman massaa takaisin, ne ovat aivan tikut. Lenkkeillyt, syönyt ja nukkunutkin hyvin. Tosin välillä ongemaksi tulee tielle rahattomuus, ja silloin pitääkin vaan koittaa parhaansa mukaan saada vain jotain alas mitä kaappeihin on jäänyt. Tuntuu kuitenkin niin turhauttavalta, etten uskalla mennä edes töihin yms. kun pelkään taas stressaantuvani ja laihtuvani. Eipä tosin ole ollut töitä tarjollakaan. Yleensä stressaan jo pelkästään tuota että laihdun ja sitten se tietysti aiheuttaa sen, että stressaan ja stressaan ja laihdun. Äh. Hittolainen kun tätä ei pysty selittämään miten pelottavaa voi olla kun ei saa itseensä mitään painoa vaikka kuinka yrittää. Olisi se kiva tuntea vielä joskus itsensä naiseksikin kai.. Joten siis, ihan kyselisin neuvoja, miten tästä ihan tosissaan jatkaisin? Onko kellään hyviä vinkkejä? Tiedän että kuulostaa joidenkin mielestä varmaan ihan hullulta haluta lihoa, mutta kyse on enemmänkin siitä että näyttäisi vielä joskus yhtä terveeltä kuin ennen.. Onko kellään kokemusta samankaltaisesta? Ja tiedän kirjoitusvierheitä löytyy ja paljon, plaaplaa. ja niin. Mutta apuja?
 
vierailija
hmm.. Ei tällaista ongelmaa kai ole oikein muilla. Joten vaikea kai tätä on ymmärtää. Kuitenkin omalla kohdalla vaikuttaa koko elämään lähes. Häpeilen vartaloani tämän asian takia. Itsetunto on todella kärsinyt... Kerran kuulin kaupassa kun joku nauroi ja kun käännyin huomasin kahden ihmisen nauravan jalkojani.

Eipä siinä.. Jep. Tiedän ettei ole kauniit mutten saa asiaa korjattua :(
Ja juurikin se, että kun olen puhunut ongelmastani, sitä on vähätelty tai muuta.
Eivät ymmärrä, että painin ihan oikeasti tämän asian kanssa, ja se vaikuttaa moneen osaan elämässäni.
 
vierailija
MITÄ sä syöt? Suklaa on okei, kunhan olet ensiksi päivän aikana syönyt tarpeeksi proteiineja. Ja jätä se lenkkeily ja keskity voimaharjotteluun.
Pyrin syömään ainakin kolme lämmintä ateriaa päivässä, ja muina hetkinä koitan saada laitettua suuhuni välipaloja. Aamulla ensimmäiseksi asiakseni menen tekemään aamupalaa, illallakin syön ennen nukkumaanmenoa vielä. Yleensä koitan syödä monipuolisesti. Mutta siis yleensä teen itse ihan normaalia kotiruokaa ja vähänväliä koitan mässäillä pikaruokiakin. Nyt en ole lenkkeillyt, kun on ollut kovin huonoa säätä, kaikenlisäksi olen taas hieman laihtunut joten koitan saada talven aikana vain painoa nousemaan ja keväällä katson lenkkeilyä uudestaan. Mutta kuinka hemmetisti sitä ihmisen oikein pitää syödä et lihoo?

Kiitos vastauksista!
 
mieee
Luulisi lihoomisen olevan helppoa. Ostat kaupasta vain kaikkein lihottavimmat ja rasvaisimmat tuotteet. Punasta maitoa, possun lihaa, vaaleeta leipää, makaroonia ja se vasta halpaa onki ja lenkki makkara
älä unohda sokeroituja herkku jugurtteja 1,50 saa litran purkin jota voi syyä viikon ajan joka aamu. Ja jälkkäriks käyt Lidlin super halpaa suklaata ostamassa oliko se vaan 100g 0.60€ ;-)
 
vierailija
Luulisi lihoomisen olevan helppoa. Ostat kaupasta vain kaikkein lihottavimmat ja rasvaisimmat tuotteet. Punasta maitoa, possun lihaa, vaaleeta leipää, makaroonia ja se vasta halpaa onki ja lenkki makkara
älä unohda sokeroituja herkku jugurtteja 1,50 saa litran purkin jota voi syyä viikon ajan joka aamu. Ja jälkkäriks käyt Lidlin super halpaa suklaata ostamassa oliko se vaan 100g 0.60€ ;-)
Usko pois tai älä, mutta suurimmaksi osaksi syön juurikin noita ruokia. Suklaan ystävä en ole koskaan ollut, mutta ajattelin alkaa opetella! :) Tänään tein ison satsin pääkallopataa. (makaronia, iso klimppi voita ja naudanjauhelihaa) :D Punainen maito on ehdoton suosikki<3
 
vierailija
Hmm, olisiko proteiini jauheista/juomista lisänä jotain hyötyä? Kuulin ystävältä että lihosi kauheasti jostain tuollaisista... En tosin tiedä tehoaisiko minuun nekään :D Mutta jos väliaikaisesti kokeilisi. Ja niin, en ole mikään himourheilija vaikka joskus lenkkeilenkin. Silloin koitan syödä vielä enemmän ennen ja jälkeen lenkin. Lähinnä koitan sillä jalkojani "turvottaa" :D Mut eipä näihin mikään tehoa. Salille nyt viimeisenä kannattaisi tässä vielä ainakaan mennä. Noh. Koko talven vaan taas syö ja toivoo parasta. Ehkä tää vaatii vaan enemmän aikaa kun ole ollut niin "aliravitsemus tilassa" liian kauan aikoinaan.

Hitsi että pitikin päästää itsensä siihen kuntoon :mad: Nykyään syön vaikka väkisin, vaikka olisi suruja/stressiä, vaikkei mieli tekisikään. En halua samaan pisteeseen.
 
vierailija
En mä ole kovin haka moisissa. Osta vaikka kahvakuula. Sillä saanee treeenattua vaikka mitä.

Lähinnä mä kai sitä, että jos lenkkeilet pitkiä lenkkejä, kulutat puolet syömistäsi kaloreista. Kymmenellä kyykyllä kahvakuula sylissä sen sijaan lihakset kasvavat.
No juu tuo on varmasti ihan totta kyllä. Joku vain joskus tokaisi, että kävele enemmän. Sen pitäisi kuulemma parhaiten jalkoihin tehota. Mutta luulempa, että vaihdan nyt vallan tuohon lihasten kehittämiseen, ainakin siksi aikaa kunnes, ja jos satun lihoamaan.
 
No juu tuo on varmasti ihan totta kyllä. Joku vain joskus tokaisi, että kävele enemmän. Sen pitäisi kuulemma parhaiten jalkoihin tehota. Mutta luulempa, että vaihdan nyt vallan tuohon lihasten kehittämiseen, ainakin siksi aikaa kunnes, ja jos satun lihoamaan.
Kävely ei tosiaan näkyvästi lihaksia kasvata.

Tsemppiä! Nauti kyykkyjen äheltämisen tuomasta endorfiiniryöpystä ja hymyile. ei tää niin vakavaa oo vaikka kilo tai pari puuttuisikin.
 
fgu
Moi! Olen itse myös sirorakenteinen ja aina ollu vaikea saada massaa kerääntymään. Kerran oli kova stressi kun monet asiat elämässä muuttui ja oli jos jonkinlaista, ja laihduin siitä sillon mun 'normaalista' 47 kg:stä 43 kiloon (olen 167 pitkä). Kauhistuin todella kun kävin vaa-alla, kun se 47 kiloakin oli jo 5kg alipainon puolella, mutta sitä isommaksi en ollut koskaan onnistunut pääsemään. Tajusin että en todellakaan syöny tarpeeksi, joten aloin *tekemään hyvää ruokaa* (koska mikään makaroonisörsseli ei muhun todellakaan uppoa eikä pakottamisesta tule mitään, pikkulapsesta asti kun oli aina joutunu pakottamaan itsensä syömään kun ei tehny mieli, ja siitä tulee vaan negatiivinen suhtautuminen ruokaan mikä ei pidemmän päälle hyödytä ollenkaan). Tämä satu olemaan pitkällä kesälomalla, joten oli sinänsä helppoa. Menin aikasin nukkumaan, heräsin aamulla jo tekemään ison aamiaisen (puuroa, jugurttia, marjoja, banaania, hapankorppua jne), josta pyörällä torille ostamaan ainekset lounaaseen, jonka tein ja olin syöny jo ennen puoltapäivää. (Esim. kalaa, perunamuusia, uunijuureksia yms.) Pyöräilin kaikkialle, ja samalla söin aina taskusta pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä (taatelit manteleiden ja/tai cashew-pähköiden kanssa suosikkeja, niitä voi syödä vaikka miten paljon eikä kyllästytä, ja terveellisiä kaloreita paljon!). Aika muutos siihen verrattuna, että normisti hyvä jos olin aamupalaksi jotain vähän närppinyt tohon mennessä.

Rahaa ei ollu mihinkään saleihin tms, olin puolipäivätöistä lomalla oleva opiskelija, joten aloin vaan sen pyöräilyn lisäksi tekemään kotona painojen kanssa perusliikkeitä, kyykkyjä, käsilihaksia ym, johon päälle vatsa- ja pakaralihaksia Callaneticsin mukaan, ja vähän venytyksiä, jotain tunnin melkein joka päivä. Ne menetetyt 4 kg tuli takasin kahdessa viikossa!! En voinu uskoa silmiäni. No, sitten tulin kohta kipeeksi yms (oli diagnosoimattomia perusongelmia jotka sai flunssat tarttumaan, mm sinkin puutetta jne) ja koulu ja työt alko ja parisuhderintaman stressi jatkui, niin ei ihan pysyny toi tyyli päällä, mutta saadut kilot pysyi ja olin sentään jossain 48 kilossa sen talven. Tämän jälkeenkin olen huomannut, että paras tapa lihoa on syödä HYVÄÄ ruokaa, ja liikkua paljon. Mulla ihan perusruumiinrakenteen ja epäilisin vilkkaan aineenvaihdunnan lisäksi suurin ongelma lienee ruokahalun puute, joihin noista kumpikin auttaa parhaiten. Lisäksi se, jos syö paljon roskaruokaa ja sokeria, kostautuu kyllä ennemmin tai myöhemmin terveys- tai ulkonäköhaittoina... Läski ei oo kivaa jos se on selluliitin muodossa (tätäkin olen siis kokeillut kun kilot alko vihdoin kolmen kympin jälkeen edes vähän tarttua. Normaalipainon saavutus tuntui joltain käsittämättömältä!). Lisäksi roskaruoka väsyttää, jollon ei jaksa liikkua jne.

Olin taas päässyt lipsumaan alipainon puolelle tossa puol vuotta sitten, kun oli taas vaihteeksi stressiä :D Ja aiemmin vähän turhan tiukkaa rahasta, ja sitten jätin eettisistä syistä maitotuotteet pois ajattelematta asiaa painon kannalta. En siis korvannut juustoa ja voita kunnolla oikein millään... Kookosöljyä kuluu nyt aika reippaasti, ja takasin ollaan normaalipainon puolella, mikä nyt syytä onkin kun olen nyt raskaana. Vähän hirvitti asian huomattuani, että tuleeko kiloja, mutta normaalilta alkoi vaikuttaa aika pian, kun nälkä palasi ja olen änkeny tota kookosöljyä vähän kaikkialle :D (ostan semmosta mikä on filtteroitu niin että ei maistu kookokselle.)

Tsemppiä lihotukseen, tiedän että se on ongelma jota monet ei ymmärrä!
 
vierailija
Moi! Olen itse myös sirorakenteinen ja aina ollu vaikea saada massaa kerääntymään. Kerran oli kova stressi kun monet asiat elämässä muuttui ja oli jos jonkinlaista, ja laihduin siitä sillon mun 'normaalista' 47 kg:stä 43 kiloon (olen 167 pitkä). Kauhistuin todella kun kävin vaa-alla, kun se 47 kiloakin oli jo 5kg alipainon puolella, mutta sitä isommaksi en ollut koskaan onnistunut pääsemään. Tajusin että en todellakaan syöny tarpeeksi, joten aloin *tekemään hyvää ruokaa* (koska mikään makaroonisörsseli ei muhun todellakaan uppoa eikä pakottamisesta tule mitään, pikkulapsesta asti kun oli aina joutunu pakottamaan itsensä syömään kun ei tehny mieli, ja siitä tulee vaan negatiivinen suhtautuminen ruokaan mikä ei pidemmän päälle hyödytä ollenkaan). Tämä satu olemaan pitkällä kesälomalla, joten oli sinänsä helppoa. Menin aikasin nukkumaan, heräsin aamulla jo tekemään ison aamiaisen (puuroa, jugurttia, marjoja, banaania, hapankorppua jne), josta pyörällä torille ostamaan ainekset lounaaseen, jonka tein ja olin syöny jo ennen puoltapäivää. (Esim. kalaa, perunamuusia, uunijuureksia yms.) Pyöräilin kaikkialle, ja samalla söin aina taskusta pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä (taatelit manteleiden ja/tai cashew-pähköiden kanssa suosikkeja, niitä voi syödä vaikka miten paljon eikä kyllästytä, ja terveellisiä kaloreita paljon!). Aika muutos siihen verrattuna, että normisti hyvä jos olin aamupalaksi jotain vähän närppinyt tohon mennessä.

Rahaa ei ollu mihinkään saleihin tms, olin puolipäivätöistä lomalla oleva opiskelija, joten aloin vaan sen pyöräilyn lisäksi tekemään kotona painojen kanssa perusliikkeitä, kyykkyjä, käsilihaksia ym, johon päälle vatsa- ja pakaralihaksia Callaneticsin mukaan, ja vähän venytyksiä, jotain tunnin melkein joka päivä. Ne menetetyt 4 kg tuli takasin kahdessa viikossa!! En voinu uskoa silmiäni. No, sitten tulin kohta kipeeksi yms (oli diagnosoimattomia perusongelmia jotka sai flunssat tarttumaan, mm sinkin puutetta jne) ja koulu ja työt alko ja parisuhderintaman stressi jatkui, niin ei ihan pysyny toi tyyli päällä, mutta saadut kilot pysyi ja olin sentään jossain 48 kilossa sen talven. Tämän jälkeenkin olen huomannut, että paras tapa lihoa on syödä HYVÄÄ ruokaa, ja liikkua paljon. Mulla ihan perusruumiinrakenteen ja epäilisin vilkkaan aineenvaihdunnan lisäksi suurin ongelma lienee ruokahalun puute, joihin noista kumpikin auttaa parhaiten. Lisäksi se, jos syö paljon roskaruokaa ja sokeria, kostautuu kyllä ennemmin tai myöhemmin terveys- tai ulkonäköhaittoina... Läski ei oo kivaa jos se on selluliitin muodossa (tätäkin olen siis kokeillut kun kilot alko vihdoin kolmen kympin jälkeen edes vähän tarttua. Normaalipainon saavutus tuntui joltain käsittämättömältä!). Lisäksi roskaruoka väsyttää, jollon ei jaksa liikkua jne.

Olin taas päässyt lipsumaan alipainon puolelle tossa puol vuotta sitten, kun oli taas vaihteeksi stressiä :D Ja aiemmin vähän turhan tiukkaa rahasta, ja sitten jätin eettisistä syistä maitotuotteet pois ajattelematta asiaa painon kannalta. En siis korvannut juustoa ja voita kunnolla oikein millään... Kookosöljyä kuluu nyt aika reippaasti, ja takasin ollaan normaalipainon puolella, mikä nyt syytä onkin kun olen nyt raskaana. Vähän hirvitti asian huomattuani, että tuleeko kiloja, mutta normaalilta alkoi vaikuttaa aika pian, kun nälkä palasi ja olen änkeny tota kookosöljyä vähän kaikkialle :D (ostan semmosta mikä on filtteroitu niin että ei maistu kookokselle.)

Tsemppiä lihotukseen, tiedän että se on ongelma jota monet ei ymmärrä!
Voi hitsit miten pitkän tekstin jaksoit kirjoittaa! Kiitos paljon vinkeistä ja kertomuksestasi.
Juurikin tuo on ehkä ollut suuri ongelma ettei oikein mikään ruoka helpolla tahdo laskea, kaikki oikeastaan syön väkisin. Vain harvoin tekee oikeasti mieli mitään. Se on hasuua, sillä nuorena kyllä oli aikoja jolloin ihan rakastin syömistä. Sitten kun tuo stressikausi ja huonot ajat muutenkin alkoivat en ole enää saanut ruokahaluani takaisin. Usein en edes huomaa nälkää, joten en ole edes aiemmin tajunnut tarpeeksi syödä, tai havahtua tilanteeseen kunnolla.

Et tiedäkkään miten hyvin ymmärrän sen turhautumisen määrän, kun taas joutuu yllättäen löhes samaan lähtöpisteeseen, jos lipsahtaa laihtumaan.
Vaikuttanút on tietysti tähän sekin, että olen ollut välillä niin rahaton, ettei olisi ollut yksinkertaisesti varaa syödä tarpeeksi. Nekin ajat osuivat sopivasti juuri kun olisi ehkä vielä pystynyt pelastamaan tilanteen jo hieman aiemmin. Nyt tämä vaan venyy ja venyy.

Mutta jeps! Kokeilen tuota tunnin treeniä per päivä, ja koitan keksiä hieman itselleni helpompia syömisiä. Tänäänkin vedin makaronimössöt maidon avulla alas. Näin joudun tekemään lähes aina ruoan kanssa. Muuten ei laske.

Kai olen tehnyt tästä jo niin ison ongelman päähäni, että olen kehittänyt ruoasta juurikin vastenmielisen tai siis syömiskokemuksestani sellaisen :(
Oikeastaan ahdistun siitä, että koko ajan pitää miettiä paljonko olen syönyt ja paljonko vielä pitää.
 
vierailija
Usko pois tai älä, mutta suurimmaksi osaksi syön juurikin noita ruokia. Suklaan ystävä en ole koskaan ollut, mutta ajattelin alkaa opetella! :) Tänään tein ison satsin pääkallopataa. (makaronia, iso klimppi voita ja naudanjauhelihaa) :D Punainen maito on ehdoton suosikki<3
Olet oikealla tiellä. Muista syödä tarpeeksi lihaa, kanaa, kalaa, rasvaa ja sokerisiakin herkuja, kuten leivonnaisia tai suklaata. Ite aloitin just vuoden herkkulakon koska 20 kiloa ylipainoa...
 
vierailija
Olet oikealla tiellä. Muista syödä tarpeeksi lihaa, kanaa, kalaa, rasvaa ja sokerisiakin herkuja, kuten leivonnaisia tai suklaata. Ite aloitin just vuoden herkkulakon koska 20 kiloa ylipainoa...
Tsempit herkkulakkoiluun! :)

Juu nuo leivonnaiset onkin sellainen hyvä mitä jopa välillä ihan maistelee ja nautiskelee. Varsinkin jos kuppi teetä mukana.
Raakaa kananmunaa syön joka aamu kaksi kappaletta, kun on sellainen hyvä taito et pystyy eikä tule ällötys :)

Niin ja kahvin olen jättänyt kokonaan pois jonkin aikaa sitten. Joskus harvoin kylässä saatan hieman juoda.

Yksi mikä varmasti lihottaisi ja saisi ruokahalun palaamaan paremmin olisi tuo tupakoinnin lopettaminen. Joka on todettu itselle hyvinkin hankalaksi :mad:
 
fgh
Niin ja tsemppiä sinnekkin! Sekä kaikkea hyvää elämääsi :)
Kiitos :)
Jaan tässä vielä yhden tosi helpon reseptin. Periaatteessa en lähes-vegaanina tykkää enää suositella tämmöisiä mutta jos syöt eläinperiäisiä tuotteita paljon joka tapauksessa niin eipä se mitään muuta. Tää on kumminkin oikeesti hyvää, helppoa ja aika lihottavaa :D Kerran kun halusin nopeesti pari kiloa lisää (oli ns. edustusmatka tiedossa 2 viikon päästä), se onnistui kun menin kauppaan, ostin useamman kilon voita ja juustoa ja muut tarvittavat ainekset (paitsi en pekonia koska olin kasvissyöjä, mutta tämä toimii ilman pekonia oikein mainiosti.) ja söin tätä piirasta suurin piirtein koko ajan :D Oma ohjeeni on jostain 1950-luvun australialaisesta keittokirjasta, enkä muista sitä, mutta tämä näyttää hyvin tutulta joten luulen että ihan sama resepti on kyseessä. Tosiaan, kaikki ainekset vaan pieneksi, sekasin, vuokaan ja uuniin, sekotusjärjestyksellä ei väliä ja omassa uunissani aina tarvinnu n. 50 min, eikä 30 niin kun tossa ohjeessa. Jos on monitoimikone tai vastaava juttu joka raastaa/pilkkoo, vielähelpompaa, kaikki vaan sinne. Ja juustona olen käyttäny mitä vaan juustoa, ja öljy taikka voi käy kumpi vaan. Voita voi heittää vähän ylimäärästäkin mukaan, itse pistin ihan reippaasti, varmaan 100g tolla 'dieetilläni'. Jos ei pistä pekonia ja suolasta juustoa kuten cheddaria, pikkuripaus suolaa mukaan myös, vähäsen pippuriakaan ei ole pahitteeksi.
Zucchini on siis kesäkurpitsa, ja self-raising flour on ihan vaan jauhoja joihin on jo valmiina sekotettu leivinjauhe (tai ruokasooda), eli sitä jonkun verran mukaan.
Muutenkin suosittelen leipomista, saa hyvää ja kaloripitosta kohtuuhintaan :)
http://www.taste.com.au/recipes/5546/zucchini+slice
 

Yhteistyössä