Saatiin tälläinen!(sis.kuvan) ja samalla kokemuksia äideiltä kyselisin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ihana pieni supermies :heart:, onnea kovasti :)

Osaan nimetä testattavat maksa-arvot: AFOS, ASAT, ALAT ja GT, bilirubiinin lisäksi. Joku niistä liittyi sapen toimintahäiriöön ja joku maksavaurioon, mutten muista sen enempää enkä tällä olemattomalla tietämyksellä lähde arvaamaan mikä arvo teidän pienellä oli koholla. Hyvin vähän noita opiskelin.

Toivottavasti kaikki on kunnossa!
AFOS on se sappiarvo. Mulla oli raskausaikana koholla.
Mun poika kyllä mun nähdäkseni kellersi. Ei kylläkään kovin pahasti, mutta bilirubiiniarvot oli ihan normaalit eikä muuta testattu.
 
voi
Ei voi mittää, mutta kyllä mullaki tuli sikapiikki heti mieleen... Sen vaikutuksistahan sikiöön ei ole tietoa. Mutta ehkä kohta alkaa olla..

En kuitenkaan mitenkään halua pelotella, toivottavasti teidän sulosella pojullanne ei tosiaan oo mitään vakavaa!!
 
mirja
Voi miten söpö! Onnea! Maksa-arvoista en tiedä, mutta kyllä ne olisivat vauvan heti sisälle ottaneet sairaalaan, jos olisi jotain vakavaa. Nyt vain tutkitaan ja selvitetään ja HUOM koska synnytyksestä on noin vähän aikaa, voit vaikka lauantaina soittaa sairaalaan ja kysellä tarkemmin, kyllä sieltä joku kertoo papereista, että mistä on kyse. Tsemit, ymmärrän huolesi.
 
kaisa
JA nyt sikapiikkinenne suut suppuun. Kuka tietää onko siitä vai ei, mut on keltasia vauvoja (siis myös ei bili-vauvoja) ollu ennen sikapiikkiä, ni on niitä sen jälkeenki!
Mä soittasin huomenna sinne lasten osastolle uudestaan ja kysyisin voisiko lastenlääkäri soittaa sulle. Samalla kyselisin tuosta uneliaisuudesta jos yhä jatkuu. Herääkö ite syömään? saitteko mitään ohjeita v.lopun ajaksi?
 
vieras
Ihana! :heart:
Soita sinne sairaalaan, ne kyllä kertoo, meillä oli kans tytöllä veriarvoissa jotain häimää jonka takia kotiutus viivästyi ja kontrolleissa käytiin, mut en mäkään tajunnu kysyä sillon tarkemmin. Kukaan varmaan heti sellasta osaa kysyä.
Mut onnea vielä!
 
Saara
GT on lyhenne sanasta glutamyylitransferaasi. Se on entsyymi, jota on runsaasti maksan sappitiehyiden seinämäsoluissa. Arvo suurenee samoissa tiloissa kuin AFOS eli maksan kasvaimien yhteydessä ja silloin, kun sapen kulku on estynyt. GT-arvo suurenee myös jonkin verran maksatulehduksissa. ( terveysportti.fi)

Aika harvinaista kyllä että lapsilla GT nousisi ellei viittaa johonkin sappiatresiaan tai muuhun. Mutta kun ei tiedä varmaski niin ei kannata panikoida :)

Onnea pojasta!



 

Yhteistyössä