Säästövinkki vähävaraisille.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Osta joka päivä kympillä ruokaa tai jos rahatilanne antaa periksi osta joka päivä 20€. ruokaa. Siitä ei saa lipsua, loppuviikosta voi käyttää ruokaan ne jääneet rahat mitä on jäänyt siitä mikä on ollut budjetti. Näin saadaan koko kuukaudeksi se tietty summa menemään ruokaan ja ei tule yllätyksiä.
 
Rollolainen
no mä ostan mieliuummin 1-2 kertaa kuussa isomman satsin pakastimeen ja kuivakappoiin niistä sit tehdään ruoikaa tarvittaessa sit käydään vihanneksia ja maitoa täydentämässä . Näin oeln säästänut PALJON tuokakuluissa
 
"vieras"
No jos ei nyt vaan ole mahdollisuus käydä taksilla parin viikon välein kaupassa. Jokapäivä kun ostaa vaikka kympillä. sillä saa vaikka mitä, siis joka päivä, jos menee ma. 8€. ti9€. ke10€. to9€. pe 10€. voi lauantaina ostaa 14€. su. sitten taas 10€. Jokapäivä saa varmasti jotain ja pitäisi olla tuoretta.
 
"vieras"
Typerin idea mitä olen ikinä kuullut. Olen tälläinen "vähävarainen" ja käyn kaupassa kerran tai kaksi kuukaudessa ja aivan maksimi ruokaostoksiin mulla on 50€. Onnellinen olen jos menee vain 20€. Kai mun sit pitäs vaihtaa toi sun kymppi tai kakskymppiä euroks. :)
 
"vieras"
Ideahan onkin siinä että käyttää joka päivä sen pari kymppiä. Ei siinä että käy pari kertaa kuussa kaupassa ja hassaa ne rahat silloin. Ideana on se että tietää tasan tarkkaan paljonko menee ruokaan joka kuukausi. Mikä tuossa ideassa nyt niin hämmentävää on, sekö kun ihan itse pitäisikin tarkkaa laskelmaa ruokamenoistaan?
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";29193497]Ideahan onkin siinä että käyttää joka päivä sen pari kymppiä. Ei siinä että käy pari kertaa kuussa kaupassa ja hassaa ne rahat silloin. Ideana on se että tietää tasan tarkkaan paljonko menee ruokaan joka kuukausi. Mikä tuossa ideassa nyt niin hämmentävää on, sekö kun ihan itse pitäisikin tarkkaa laskelmaa ruokamenoistaan?[/QUOTE]

no kyllä mä silti ttiiän paljonko ruokaan menee rahaa. Jos käyttäisin JOKA päivä 20 e, mulla menisi enemmän ruokaan rahaa, aivan varmasti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
[QUOTE="vieras";29193497]Ideahan onkin siinä että käyttää joka päivä sen pari kymppiä. Ei siinä että käy pari kertaa kuussa kaupassa ja hassaa ne rahat silloin. Ideana on se että tietää tasan tarkkaan paljonko menee ruokaan joka kuukausi. Mikä tuossa ideassa nyt niin hämmentävää on, sekö kun ihan itse pitäisikin tarkkaa laskelmaa ruokamenoistaan?[/QUOTE]

Mun mielestä on helpompi kyllä käydä kerran-kaks kuukaudessa ruokaostoksilla ja silloin seurata että paljon sitä rahaa menee, kuin se että käy 30 päivänä kuukaudessa ruokaostoksilla ja laskeskelee 30 päivänä ettei budjetti ylity :D
 
"vieras"
Siksi kun ei monellakaan ole varaa käydä kerran viikossa tai pari kertaa kuukaudessa hakemassa satkulla ruokaa. Yritin kyllä selittää että tällä tavalla voi itse kontrolloida sitä rahamäärää mitä ruokaan menee. Joka päivä kun käyttää vaikka 10€. tekee kuukaudessa 310€. joskus vähemmän. Ei tule hetkiä että on päivä jolloin ei mitään syötävää ja rahat on ihan loppu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29193516]Mun mielestä on helpompi kyllä käydä kerran-kaks kuukaudessa ruokaostoksilla ja silloin seurata että paljon sitä rahaa menee, kuin se että käy 30 päivänä kuukaudessa ruokaostoksilla ja laskeskelee 30 päivänä ettei budjetti ylity :D[/QUOTE]

Niin no, ei se mitään raketti tiedettä ole eikä siihen mitään älykön aivoja tarvi että ruodussa pysyy. Olispa joka päivälle jotakin, vai pidätkö kaupassa käyntiä jotenkin rutiini hommana ja vastenmielisenä? Kuulostaa siltä että et haluaisi käydä kaupassa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29193525]Siksi kun ei monellakaan ole varaa käydä kerran viikossa tai pari kertaa kuukaudessa hakemassa satkulla ruokaa. Yritin kyllä selittää että tällä tavalla voi itse kontrolloida sitä rahamäärää mitä ruokaan menee. Joka päivä kun käyttää vaikka 10€. tekee kuukaudessa 310€. joskus vähemmän. Ei tule hetkiä että on päivä jolloin ei mitään syötävää ja rahat on ihan loppu.[/QUOTE]

Voi vittu. :D Kuinka tyhmä pitää olla jos ei tajua että kyllä sitä rahankäyttöä ja ruuan määrää pystyy seuraamaan vaikka kävisikin vain kerran kuussa sielä kaupassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
no kyllä mä silti ttiiän paljonko ruokaan menee rahaa. Jos käyttäisin JOKA päivä 20 e, mulla menisi enemmän ruokaan rahaa, aivan varmasti.
Tulis helpommin ostettua sellaasta mitä ei tarvitte jos joka päivä kävis ja rahaa menis sen 20€. Mun mielestä parempi suunnitella ruokalista vaikka viikoksi pariksi ja sen mukaan ostaa ruokaa kaupasta eikä todellakaa joka päivä rampata kaupas.

Jos menis päiväs kauppaan 10€, niin kuukaudes menis n.300€. 20€ niin kuukaudes menis 600€. Vaikuttaahan asiaan perhekokoki. Esim. kahdelle 600 euroa ruokaan on todella paljo.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29193537]Niin no, ei se mitään raketti tiedettä ole eikä siihen mitään älykön aivoja tarvi että ruodussa pysyy. Olispa joka päivälle jotakin, vai pidätkö kaupassa käyntiä jotenkin rutiini hommana ja vastenmielisenä? Kuulostaa siltä että et haluaisi käydä kaupassa.[/QUOTE]

Joo no olet oikeassa. Kyllä mä keksin paljpaljonpaljon mielekkäämpää tekemistä kaupassa käynnin tilalle.
 
"Lissu"
Mä koen järkevämpänä käydä "rahapäivänä" tekemään isot ostokset, ostan kaapit täyteen kuiva-aineita, pesuaineet jne. Lisäksi noin kerran viikossa isommat ruokaostokset.
 
yuyuu
[QUOTE="Lissu";29193558]Mä koen järkevämpänä käydä "rahapäivänä" tekemään isot ostokset, ostan kaapit täyteen kuiva-aineita, pesuaineet jne. Lisäksi noin kerran viikossa isommat ruokaostokset.[/QUOTE]

Minä käyn joka päivä kaupassa ja menee se parikymppiä, 3 hengen perhe. Vähemmällä varmaan pääsisi mutta en jaksa ajatella kuin kunkin päivän ruuan.
 
Mitä te muuten syötte, jotka käytte kaupassa vain kerran kuukaudessa? Meillä menee kyllä suurin osa maitotuotteista vanhaksi ja vihannekset ja hedelmät homehtuvat, jos yrittää viikkokausia säilöä niitä kaapeissa. Itselläni menee todennäköisesti vähemmän rahaakin, kun käyn kaupassa usein ja ostan välittömään tarpeeseen kuin jos yrittäisin ennakoida koko kuukauden tarpeet - jolloin tulisi ehkä ostettua jotain turhaa tai sellaista, mikä jäisikin käyttämättä. Puhumattakaan hävikistä, kun osa elintarvikkeista pilaantuisi.
 
"vieras"
En ihan ymmärtänyt, miten tuossa säästyy. Sen sijaan yksi mahdollinen säästötapa on se, että ostaa joka päivä ruokaa vain sen, mitä aikoo syödä seuraavan vuorokauden aikana. Tärkeää on tietysti se, että miettii ruokalistan mahdollisimman niukaksi. Ei siis mitään herkkuja tai muuta ylimääräistä. Perheelliselle tämä ei sovi, mutta yksineläjällä se voi toimia. Ei mene ainakaan ruokaa roskiin.
 
"vieras"
Tulis helpommin ostettua sellaasta mitä ei tarvitte jos joka päivä kävis ja rahaa menis sen 20€. Mun mielestä parempi suunnitella ruokalista vaikka viikoksi pariksi ja sen mukaan ostaa ruokaa kaupasta eikä todellakaa joka päivä rampata kaupas.

Jos menis päiväs kauppaan 10€, niin kuukaudes menis n.300€. 20€ niin kuukaudes menis 600€. Vaikuttaahan asiaan perhekokoki. Esim. kahdelle 600 euroa ruokaan on todella paljo.
Ajattelinkin tässä perheitä joilla ei ole sitä rahaa kovin paljoa käytössä. Yksinäiset ja parit tuskin koskaan tarvii mitään paria sataa enempää ruokiin kuukaudessa.
Ja ei se nyt ollut mikään tarkoitus että joka päivä on pakko tuhlata se parikymppiä, se on se maksimi summa jonka voi käyttää, jos jää siitä summasta käyttämättä vois ostaa sillä jäävällä summalla viikonlopuksi isommalla summalla.
Näin saadaan rahankäyttö kontrolliin, ei tule päiviä että ei ole ruokaa eikä rahaa.
Miten sitten kun käy vaan pari kertaa kuussa kaupassa niin mitä ne ostokset sisältää, leipää pakasteeseen ja perunoita 8 kiloa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29193666]En ihan ymmärtänyt, miten tuossa säästyy. Sen sijaan yksi mahdollinen säästötapa on se, että ostaa joka päivä ruokaa vain sen, mitä aikoo syödä seuraavan vuorokauden aikana. Tärkeää on tietysti se, että miettii ruokalistan mahdollisimman niukaksi. Ei siis mitään herkkuja tai muuta ylimääräistä. Perheelliselle tämä ei sovi, mutta yksineläjällä se voi toimia. Ei mene ainakaan ruokaa roskiin.[/QUOTE]

Niin että se maksimi summa mitä kauppaan voi käyttää on just se summa minkä itse kokee parhaaksi. Olkoon se sitten vaikka se 20€. Tai 10€. Ei kaikilla ole varaa käydä kaupassa pari kertaa kuukaudessa hakemassa kaapit täyteen ruokaa.
 
[QUOTE="vieras";29193745]Niin että se maksimi summa mitä kauppaan voi käyttää on just se summa minkä itse kokee parhaaksi. Olkoon se sitten vaikka se 20€. Tai 10€. Ei kaikilla ole varaa käydä kaupassa pari kertaa kuukaudessa hakemassa kaapit täyteen ruokaa.[/QUOTE]

Jos rahaa on käytettävis perheen ruokaan esim. 400€/kk, niin miten rahasumma on muka helpommin käytettävis jos käy joka päivä kaupas? Kyllä silloon on suurempi riski ostaa jotaki mitä ei tarvita ja parempi käydä harvemmin kaupas.
 
"vieras"
Jos rahaa on käytettävis perheen ruokaan esim. 400€/kk, niin miten rahasumma on muka helpommin käytettävis jos käy joka päivä kaupas? Kyllä silloon on suurempi riski ostaa jotaki mitä ei tarvita ja parempi käydä harvemmin kaupas.
No kun ei ole, sehän se on se pointti että joka päivälle on vaan tietty määrä rahaa. Sitä summaa ei voi ylittää. Kun sinä käyt pari kertaa kuussa kaupassa niin miten säilyy maito, leipä ja muut vihannekset?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29193840]No kun ei ole, sehän se on se pointti että joka päivälle on vaan tietty määrä rahaa. Sitä summaa ei voi ylittää. Kun sinä käyt pari kertaa kuussa kaupassa niin miten säilyy maito, leipä ja muut vihannekset?[/QUOTE]

Kyllä monet tuotteet säilyy pitkään. Maitoa (kahvia varten) toki tulee joskus käytyä ostamassa pikkukaupasta. Parasta ennen päivän jälkeen voi hyvin käyttää monia tuotteita. Leivät voi pakastaa.
 
[QUOTE="vieras";29193840]No kun ei ole, sehän se on se pointti että joka päivälle on vaan tietty määrä rahaa. Sitä summaa ei voi ylittää. [/QUOTE]

Mielestäni on fiksumpaa pitää silmällä keskimääräistä päiväsummaa. Koska joskus on ostettava kalliimpia, pitempään kestäviä tuotteita, jotka hilaavat sen päivän budjettia ylös, ja kuitenkin sinäkin päivänä on syötävä myös normaalia ruokaa.
 
[QUOTE="vieras";29193882]Kyllä monet tuotteet säilyy pitkään. Maitoa (kahvia varten) toki tulee joskus käytyä ostamassa pikkukaupasta. Parasta ennen päivän jälkeen voi hyvin käyttää monia tuotteita. Leivät voi pakastaa.[/QUOTE]

No jos sitä maitoa joka tapauksessa haeskellaan pitkin kuukautta toisesta kaupasta, niin eikö silloin vesity koko idea siitä, ettei käydä kaupassa kuin kerran? Mikäli harvojen kauppareissujen idea on esim. heräteostosten välttely, niin kyllähän niitä heräteostoksia voi maidonhakureissullakin tarttua mukaan. Leivät voi toki pakastaa, kyllä. Mutta miten säilyvät hedelmät ja vihannekset? Ja mikä idea on syödä vanhentuneita tuotteita, kun voisi tehdä niinkin, että ostaa pienemmän erän kerralla ja hakee sitten maidonhakureissulla lisää, tuoreita? Ei kai se "kerran kuukaudessa kauppaan" voi niin tärkeä ohje ja arvo olla, että sitten pitää pari viikkoa syödä vanhentunutta ruokaa?
 

Yhteistyössä