sairaala-sarja tänään(synnytys)

sattuiko tänään kukaan katsomaan sitä sairaalasarjaa? (tuli monta jaksoa peräkanaa) tampereen sairaalasta, näytti kamalalta ja kivuliaalta se imukuppisynnytys!!(se äiti yritti ponnistaa mutta vauva ei vaan syntynyt)ja se kätilö ei saanut vauvaa vedettyä kupilla, tehtiin keisarinleikkaus lopulta, ja siinä kun kätilö meni sit katsomaan vauvaa myöhemmin, (hänen vuoronsa ehti loppua ennen syntymää)kysyi siltä isältä, mitä hän painoikaan, isä sanoi että 4800g!!!!. eipä ihme ettei mahtunut syntymään alakautta |O

mikseivät tehneet heti keisarinleikkausta?, kun äiti sanoi että tiedossa oli että vauva on isokokoinen.
 
Luultavasti sectiota ei tehty suunnitellusti koska oli arvioitu että vauvan pitäisi mahtua. Yleensä tehdään synnytystapa-arvio, etenkin jos tiedätään vauvan olevan isokokoinen. Tarvittaessa jopa kuvataan lantio röntgenillä. Ja jos on ARVIOITU että lapsi mahtuu syntymään, eikä äiti ole pistänyt kovasti vastaan niin mennään alatiesynnytykseen.
 
mie
mulla tuli ihan kyyneleet silmiin kun teki naisen puolesta niin pahaa. Itsellä molemmissa synnytyksissä lääkäri on tullut jo imukuppia käyttämään mutta sillä vikalla ponnistuksella lapsi on syntynyt. Toisella kerralla vauva olikin 4700g.. Ja molemmat tulleet avotarjonnassa.
 
kyllä ne varmasti olivat tehneet arvion että mahtuuko, ja päättivät silti ensin koittaa synnyttää. Minulla esikoisen kanssa ainakin tehtiin isosta koosta huolimatta "diili" et koitetaan synnyttää, ja jos ei mahdu ni leikataan. Mutta mahtuha se hyvin vaikka iso olikin!!

Mutta todella hurjalta näytti se imukuppijuttu kyllä, huh huh!!
 
ei iso vauva ole aina ongelma
Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
sattuiko tänään kukaan katsomaan sitä sairaalasarjaa? (tuli monta jaksoa peräkanaa) tampereen sairaalasta, näytti kamalalta ja kivuliaalta se imukuppisynnytys!!(se äiti yritti ponnistaa mutta vauva ei vaan syntynyt)ja se kätilö ei saanut vauvaa vedettyä kupilla, tehtiin keisarinleikkaus lopulta, ja siinä kun kätilö meni sit katsomaan vauvaa myöhemmin, (hänen vuoronsa ehti loppua ennen syntymää)kysyi siltä isältä, mitä hän painoikaan, isä sanoi että 4800g!!!!. eipä ihme ettei mahtunut syntymään alakautta |O

mikseivät tehneet heti keisarinleikkausta?, kun äiti sanoi että tiedossa oli että vauva on isokokoinen.
Mun kaverini synnytti vauvan joka oli kooltaan 59cm 4990g eikä synnytyksessä ollut ongelmia
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Syntyyhän niitä päljonkin alakautta, siis lähes 5-kiloisia.
Juu mun kummilapsi yli 5300g syntyi alakautta ihan säännöllisenä synnytyksenä
vaikuttaahan siihen että syntyykö alakautta myös äidin koko (lantion mitat)yms. mutta oikeasssa oot että myös iso vauva voi synytyä ongelmitta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
en nähnyt ohjelmaa mutta heräsi kysymys, saako kätilö käyttää imukuppia?
eiköhän ne saa, tuskaisen näköistä kyllä oli kun kätilö yritti kaikin vomin vetää vauvaa ja lopus totes että se ei halua tulla, tehdään sektio.lisäksi sanoi, että vauvaa voi vain tietyn ikaa yrittää vetää, varmaan vauvallekin rankkaa kupilla vetäminen
 
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Lääkärit joutuu kaksin käsin vetämään kupista aina, on se sen verran kiinni se vauva siellä. :)
Minä kun olin synnyttämässä niin lääkäri joutui vetämään kuulemma normaalia kovemmin (kätilö tuli juttelemaan jälkeenpäin) vauvaa ulos.. Oli se kyllä järkkyä touhua..
 
Niin, kommentoinpa vielä sen verran että itse synnytin alateitse 4580g painaneen vauvan. Imukupilla avustivat ulos, mutta siinä vaiheessa olisi tarvittu enää yksi KOVA ponnistus ja vauva olisi syntynyt ilman kuppiakin.
Ja kukaan ei etukäteen tiennyt vauvan olevan iso, eivät uskoneet neuvolassa kun epäilin että on tulossa iso vauva. Synnytyssalissa arvioivat alle nelikiloiseksi. Ja synnytystapa-arviointia ei kunnolla tehty.
 
just
niin no kun sen äidin koko ei kerro yhtään mitään, vaikka olis kuinka iso nainen niin silti ei mahdu edes 3,4kg tulemaan ja sitten taas joku pieni nainen synnyttää yli 4kg ilman ongelmia..tarkemin saisi kyllä raskauden aikana tutkia kuinka iso vauva sieltä mahtuu tulemaan... tällähetkellä vaikuttavat aivan humpuukilta nuo synnytystapa-arviot, kunhan vaan vähän katsotaan ultralla vauvan kokoa ja sanotaan että kyllä se sieltä mahtuu tulemaa, muuta ei tehdä...ja sitten saa puskea ja KÄRSIÄ turhaan melkein koko alatiesynnytyksen ja VIELÄ sitten päälle sektion kun ei vauva mahdukaan tulemaan!!!!!!!!!! ei oo kivaa se....
 

Yhteistyössä