sairaanhoitajan - lähihoitajan ammatista ja koulutuksesta tietävät - apua!

kovasti tarvitsisin apua pohdintaani teiltä jotka näistä asioista tiedätte :) ! hieman taustaa; eli olen 10 vuotta tehnyt nyt toimistotyötä mutta vuoden ajan olen pähkäillyt olisko musta vielä vaihtamaan alaa? hoitoala kiinnostaisi todella paljon. ikää mulla on 30v ja lapset täyttää nyt 4v ja toinen 6v. pitkä miinus kouluun pääsemiseen on suht huono todistus kauppaoppilaitoksesta, ja se on sitten asia erikseen pääsenkö sillä edes valintakokeeseen...mutta onko sh koulutukseen vaikeampi päästä, sehän on kuitenkin amk? miten paljon sh ja lh koulutukset eroaa toisistaan? onko lh koulu ns helpompi? mun unelmahan ois kätilö ja siihen tarvis ton sh koulutuksen, mutta jos ei ole siihen mahdollisuuksia, niin mitä lapsiin suuntautunut lh tekee käytännössä jos on sairaalassa töissä? olen kuullut, että esim keskosia ei lh pääse hoitamaan, mutta terveitä vastasyntyneitä pääsee?
mitä konkreettista eroa on s.hoitajalla ja l.hoitajalla? mikä on palkkaero? ja ennen kaikkea siis, pääseekö l.hoitajaksi helpommin kuin s.hoitajaksi? kovasti olen kiitollinen jos joku ehtii ja jaksaa mun pohdintoihin vastailla =) :flower:
 
TtM
No sh-koulutus on alempi korkeakoulututkinto, ja kestää 3,5 vuotta. Lähihoitajatutkinto on toisen asteen koulutus ja lyhyempi. En tiedä paljonko se kestää.

Varmasti pääset helpommin lukemaan lähäriksi kuin sh:ksi, jos sulla ei ole lukion todistusta. Tänä päivänä kun eivät enää huomioi työkokemustakaan AMK-haussa kuten vielä vuosituhannen vaihteessa huomioivat. Lisäksi ainakin yliopistoissa ajetaan sitä, että tuoreita ylioppilaita suositaan tietyllä kiintiöllä, ja tämä heikentää vanhempien hakijoiden asemaa entisestään. Etenkin jos ei ole yo-todistusta. Mutta kysy paikkakuntasi AMK:sta (tai siitä, johon hakisit) mitkä ehdot heillä on ja mitä sinulta vaaditaan.

Itse suosittelisin sh-tutkintoa, työ on vastuullisempaa, monipuolisempaa ja palkkaus parempi sekä koulutukseen edes jotakin yleissivistävyyttä yritetty sisällyttää.

Onnea yritykseen, varmasti onnistut kun motivaatiosi on oikea!
 
öö
Lh on toisen asteen tutkinto ja sh korkea-asteen. Lh huolehtii ihmisen jokapäiväiseen elämään liittyvistä toiminnoista, kuten syöminen, peseytyminen, erittäminen. Sh hoitaa lisäksi lääkehoitoa ja potilaan hoitoa kokonaisuutena. Sh siis suunnittelee, toteuttaa ja arvioi hoitoa. Sh-koulutukseen on ainakin täällä vaikea päästä (amk:n tiukimmat pisterajat) mutta muualla käsittääkseni ei.
 
eli taas mä palaan siihen, että sh koulutus kiinnostais mua paljon enemmän ja työnä se olis varmaan enemmän just se mun juttu... mutta koulutukseen pääsy taas voi olla ylivoimaisen vaikeeta... voi apua! olenpa keksiny itselleni hankalan jutun.... kiitos kun vastasitte! lisää vastauksia, mielipiteitä ja käytännön tietoa otan mielelläni vastaan =)
 
Yks vaan
Kyllä Lh koulutuksessakin " jotakin yleissivistävyyttä " on! ei kannata tuota luokkaeroa alkaa sh:n ja Lh:n välille tekemään kun muutenkin hoitoalalla on vaikeaa.

Itse olen Lh ensihoidon koulutusohjelmasta, ja vakiviran olen saanut ensiapuun(paikkaa mainitsematta) ja sairaankuljetuksessakin olen ollut töissä.
Riippuu koulutusohjelmasta miten sitä esim. arvostetaan. ja paikkakunnasta missä koulu on.

Lh puolelle voi mennä aikuispuolelle, nuorisoasteelle (jos sulla on yo-tod niin sillä voit hakea ja koulutus kestää vain 2v normaalin 3 v koulutuksen sijaan.)

Toki Sh puolelle on vaikeampi päästä ja koulutus on pidempi, sekä palkka parempi, mutta itse sen päätät kumpaako arvostat enemmän!
 
LH
Lähihoitajaksi voit opiskella myös oppisopimuksella. Esim. meillä hoivakodissa sh:n ja lh:n työt eivät juuri eroa toisistaan, vastaamme kaikki kokonaisvaltaisesti asiakkaistamme. Aina kannattaa hakea koulutukseen! Lh koulutus kestää 3 vuotta. Työpaikallani valmistui juuri oppisopimuksella 56v hoitaja, ammatinvaihtaja. Lh koulutus on helpompi ja helpottaa sitten sh koulutukseen pääsyä. Ja aikuisopiskelu on paljon antoisampaa kuin kakarana.
Joten onnea matkaan ja menoksi :) Tulipa mongerrusta, mutta toivottavasti myös apua.
 
Ammattikorkeaan voi olla vaikea päästä opiskelemaan ilman lukiopohjaa tai aikasempaa hoitoalan ammattitutkintoa (esim. just tuo lähihoitaja). Lisäks opiskelu on teoreettisempaa ja syvemmälle mennään kun lh-opinnoissa. Molemmista on kokemusta nimittäin.

Arvostamiskysymyksiin en sen kummemmin ota kantaa, molempien työpanosta työmarkkinoilla tarvitaan varmasti. Lh:ksi on mahdollista opiskella aikuiskoulutuksena ja myös oppisopimuksella. Sh-opinnot on käsittääkseni vakiona sen 3,5v ammattikorkeassa.

Monin paikoin työnkuva on melkolailla sama (esim. osastolla missä itse olen töissä vain vastaavan sairaanhoitajan työ eroaa lähi- ja perushoitajista), mutta jos paperityöt kiinnostaa enemmän kun perushoito, niin sh on sun virkas ehdottomasti. Onnea hakuun!
 
kiitos paljon näistä vastauksista! rohkaisee kyllä hakemaan alalle kovasti! uskaltaisko lähteä jo tähän yhteishakuun? lottovoitto olis toi oppisopimusopiskelu kyllä... suuntautuminen mulla on selvä ja se on lapset. kun sh puolelle on vaikeampi päästä, niin ehkä mulla olisi enemmän toivoa tolla lh puolella?? ja siis lh koulutus jos on helpompaa, niin ehkä pärjäisin siinä paremmin? tosin sit saan unohtaa sen kätilön ammatin... ellei sit myöhemmin kouluttaudu sh ja sitä kautta sitten. vai haenko molempiin ja katson mihin se johtaa? pää niin täynnä ajatuksia ja kysymyksiä!
entä se palkkaus sitten, onko siinä kuinka iso ero? jos ero ei ole ihan valtava, niin sit sekin tasaa tän mun sh vai lh pähkäilyn. osaako joku sanoo jotain suuntaa antavia summia?
 
hammaskeiju
Tiedän monia, jotka suunnitelleet eka lh sitten sh... Mutta huomanneet lh:n työn olevan sitä mitä halusivatkin ja jättäneet opiskelut siihen. Mutta kumpikin mielestäni ihan yhtä hyvä! Ite pohdin aikani samoja kysymyksiä ja päädyin hammaspuolelle, jossa mulle sopivat päivätyöajat. Enkä ole sitä katunut! :D
 
vieras
Mun sisko pääsi opiskelemaan sairaanhoitajaksi pelkällä pukuompelijan todistuksella.
Eikä sakään todistus mikään hyvä ollut. (Pääasia että pääsi läpi).
Kannaattaa ainakin yrittää jos sulla on kolmivuotinen todistus mistä vaan koulusta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
kiitos paljon näistä vastauksista! rohkaisee kyllä hakemaan alalle kovasti! uskaltaisko lähteä jo tähän yhteishakuun? lottovoitto olis toi oppisopimusopiskelu kyllä... suuntautuminen mulla on selvä ja se on lapset. kun sh puolelle on vaikeampi päästä, niin ehkä mulla olisi enemmän toivoa tolla lh puolella?? ja siis lh koulutus jos on helpompaa, niin ehkä pärjäisin siinä paremmin? tosin sit saan unohtaa sen kätilön ammatin... ellei sit myöhemmin kouluttaudu sh ja sitä kautta sitten. vai haenko molempiin ja katson mihin se johtaa? pää niin täynnä ajatuksia ja kysymyksiä!
entä se palkkaus sitten, onko siinä kuinka iso ero? jos ero ei ole ihan valtava, niin sit sekin tasaa tän mun sh vai lh pähkäilyn. osaako joku sanoo jotain suuntaa antavia summia?
Palkka on sairaanhoitajalla 200-300 e parempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Ammattikorkeaan voi olla vaikea päästä opiskelemaan ilman lukiopohjaa tai aikasempaa hoitoalan ammattitutkintoa (esim. just tuo lähihoitaja). Lisäks opiskelu on teoreettisempaa ja syvemmälle mennään kun lh-opinnoissa. Molemmista on kokemusta nimittäin.

Arvostamiskysymyksiin en sen kummemmin ota kantaa, molempien työpanosta työmarkkinoilla tarvitaan varmasti. Lh:ksi on mahdollista opiskella aikuiskoulutuksena ja myös oppisopimuksella. Sh-opinnot on käsittääkseni vakiona sen 3,5v ammattikorkeassa.

Monin paikoin työnkuva on melkolailla sama (esim. osastolla missä itse olen töissä vain vastaavan sairaanhoitajan työ eroaa lähi- ja perushoitajista), mutta jos paperityöt kiinnostaa enemmän kun perushoito, niin sh on sun virkas ehdottomasti. Onnea hakuun!


mitä tarkoitat tällä? nimittäin just paperitöihin mä olen kyllästynyt, kun olen papereita sen kymmenisen vuotta toimistolla pyörittäny? eli siis tekeekö sh työssään miten paljon paperitöitä? ja todella, ei siis ole mitään hoitoalan koulutusta mulla ja todistus kauppiksesta huono, niin ehkä toi amk pääsy on liian hankala. ja jos sh koulutus teoreettisempaa, niin sekin puoltaa tota lh koulutusta....
voitko kertoa sun työstä osastolla jotain? mistä tykkäät siinä eniten, oletko kauan ollut siellä töissä? minkä pitusia vuoroja? mä olen niin kiinnostunut alasta, että kysymyksistä ei tule loppua :D


no nyt innostuin niin että pistin vahingossa koko tekstin paksusti ja näkyvästi.... mamma vauhdissa :whistle: ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
kiitos paljon näistä vastauksista! rohkaisee kyllä hakemaan alalle kovasti! uskaltaisko lähteä jo tähän yhteishakuun? lottovoitto olis toi oppisopimusopiskelu kyllä... suuntautuminen mulla on selvä ja se on lapset. kun sh puolelle on vaikeampi päästä, niin ehkä mulla olisi enemmän toivoa tolla lh puolella?? ja siis lh koulutus jos on helpompaa, niin ehkä pärjäisin siinä paremmin? tosin sit saan unohtaa sen kätilön ammatin... ellei sit myöhemmin kouluttaudu sh ja sitä kautta sitten. vai haenko molempiin ja katson mihin se johtaa? pää niin täynnä ajatuksia ja kysymyksiä!
entä se palkkaus sitten, onko siinä kuinka iso ero? jos ero ei ole ihan valtava, niin sit sekin tasaa tän mun sh vai lh pähkäilyn. osaako joku sanoo jotain suuntaa antavia summia?
Peruspalkassa on joku 200-300 e/kk eroa. Riippuu toki siitä, tekeekö päivä- vai 3vuorotyötä ja onko viikonloppuja. Esim mulla on peruspalkka 1683e/kk ja siihen sil pyhä- ja vuorolisät päälle (ja oon siis 3vuoroa tekevä lh) . Ja lh-koulutus kestää sulla reilut 2 vuotta kun aiempi tutkinto jo on siitä saat valmiiksi vapaavalintaiset opinnot ja osan perusopinnoista.

Mutta ilman muuta haet molempiin, ei se mitään ota, jos ei annakaan. TSEMPPIÄ! =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
kiitos paljon näistä vastauksista! rohkaisee kyllä hakemaan alalle kovasti! uskaltaisko lähteä jo tähän yhteishakuun? lottovoitto olis toi oppisopimusopiskelu kyllä... suuntautuminen mulla on selvä ja se on lapset. kun sh puolelle on vaikeampi päästä, niin ehkä mulla olisi enemmän toivoa tolla lh puolella?? ja siis lh koulutus jos on helpompaa, niin ehkä pärjäisin siinä paremmin? tosin sit saan unohtaa sen kätilön ammatin... ellei sit myöhemmin kouluttaudu sh ja sitä kautta sitten. vai haenko molempiin ja katson mihin se johtaa? pää niin täynnä ajatuksia ja kysymyksiä!
entä se palkkaus sitten, onko siinä kuinka iso ero? jos ero ei ole ihan valtava, niin sit sekin tasaa tän mun sh vai lh pähkäilyn. osaako joku sanoo jotain suuntaa antavia summia?
Peruspalkassa on joku 200-300 e/kk eroa. Riippuu toki siitä, tekeekö päivä- vai 3vuorotyötä ja onko viikonloppuja. Esim mulla on peruspalkka 1683e/kk ja siihen sil pyhä- ja vuorolisät päälle (ja oon siis 3vuoroa tekevä lh) . Ja lh-koulutus kestää sulla reilut 2 vuotta kun aiempi tutkinto jo on siitä saat valmiiksi vapaavalintaiset opinnot ja osan perusopinnoista.

Mutta ilman muuta haet molempiin, ei se mitään ota, jos ei annakaan. TSEMPPIÄ! =)
tuli kyllä niin rohkaisevia vastauksia, että nyt se on lähdettävä ottamaan selvää sekä lh että sh yhteishaku ajankohdat!! voi että mä tulin niin iloiselle tuulelle näistä tiedoista! kiitos kaikille! =) :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Ammattikorkeaan voi olla vaikea päästä opiskelemaan ilman lukiopohjaa tai aikasempaa hoitoalan ammattitutkintoa (esim. just tuo lähihoitaja). Lisäks opiskelu on teoreettisempaa ja syvemmälle mennään kun lh-opinnoissa. Molemmista on kokemusta nimittäin.

Arvostamiskysymyksiin en sen kummemmin ota kantaa, molempien työpanosta työmarkkinoilla tarvitaan varmasti. Lh:ksi on mahdollista opiskella aikuiskoulutuksena ja myös oppisopimuksella. Sh-opinnot on käsittääkseni vakiona sen 3,5v ammattikorkeassa.

Monin paikoin työnkuva on melkolailla sama (esim. osastolla missä itse olen töissä vain vastaavan sairaanhoitajan työ eroaa lähi- ja perushoitajista), mutta jos paperityöt kiinnostaa enemmän kun perushoito, niin sh on sun virkas ehdottomasti. Onnea hakuun!


mitä tarkoitat tällä? nimittäin just paperitöihin mä olen kyllästynyt, kun olen papereita sen kymmenisen vuotta toimistolla pyörittäny? eli siis tekeekö sh työssään miten paljon paperitöitä? ja todella, ei siis ole mitään hoitoalan koulutusta mulla ja todistus kauppiksesta huono, niin ehkä toi amk pääsy on liian hankala. ja jos sh koulutus teoreettisempaa, niin sekin puoltaa tota lh koulutusta....
voitko kertoa sun työstä osastolla jotain? mistä tykkäät siinä eniten, oletko kauan ollut siellä töissä? minkä pitusia vuoroja? mä olen niin kiinnostunut alasta, että kysymyksistä ei tule loppua :D


no nyt innostuin niin että pistin vahingossa koko tekstin paksusti ja näkyvästi.... mamma vauhdissa :whistle: ;)
Sitä tarkoitin, että sh:lla on paikoin työssään enemmän paperihommia ja me lh:t sitten tehdään sitä käytännön työtä, pestään, puetaan, syötetään... Osastolla missä ite oon töissä myös sairaanhoitajat tekee tätä samaa, vastaavalla sairaanhoitajalla on lisäks enemmän "edustustöitä", kokouksia, työvuorolistojen tekoa ja muuta.

Työvuorot on aamuja, jotka kestää vaihdellen 7-13.30-16 iltoja jotka alkaa 13-14 ja loppuu 21.30 ja öitä, 21-07.15

Viikonloppuja töissä, mutta vastaavasti viikolla on vapaata.

Mun työssä ehdottomasti parasta on ne ihmiset. Siis potilaat. Kiintynyt jokaiseen omalla tavallaan. Oon myös aikuisena ammatin vaihtanut eli lähihoitajan työstä on kokemusta vasta viime keväästä. Sitä ennen hoitelin nelijalkasia niin ku nikkikin kertoo :D Kysy vaan, mitä haluat tietää. Kerron (ja muutkin varmaan) mielelläni![/b]
 
Hammaskeiju
Ja kannattaa siis katella myös niitä oppisopimuspaikkoja... Voi sopia varsinkin aikuiselle paremmin, ja välillä ihan "helmi"-paikkoja tarjolla. Kysypä samalla työkkäristä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Ammattikorkeaan voi olla vaikea päästä opiskelemaan ilman lukiopohjaa tai aikasempaa hoitoalan ammattitutkintoa (esim. just tuo lähihoitaja). Lisäks opiskelu on teoreettisempaa ja syvemmälle mennään kun lh-opinnoissa. Molemmista on kokemusta nimittäin.

Arvostamiskysymyksiin en sen kummemmin ota kantaa, molempien työpanosta työmarkkinoilla tarvitaan varmasti. Lh:ksi on mahdollista opiskella aikuiskoulutuksena ja myös oppisopimuksella. Sh-opinnot on käsittääkseni vakiona sen 3,5v ammattikorkeassa.

Monin paikoin työnkuva on melkolailla sama (esim. osastolla missä itse olen töissä vain vastaavan sairaanhoitajan työ eroaa lähi- ja perushoitajista), mutta jos paperityöt kiinnostaa enemmän kun perushoito, niin sh on sun virkas ehdottomasti. Onnea hakuun!


mitä tarkoitat tällä? nimittäin just paperitöihin mä olen kyllästynyt, kun olen papereita sen kymmenisen vuotta toimistolla pyörittäny? eli siis tekeekö sh työssään miten paljon paperitöitä? ja todella, ei siis ole mitään hoitoalan koulutusta mulla ja todistus kauppiksesta huono, niin ehkä toi amk pääsy on liian hankala. ja jos sh koulutus teoreettisempaa, niin sekin puoltaa tota lh koulutusta....
voitko kertoa sun työstä osastolla jotain? mistä tykkäät siinä eniten, oletko kauan ollut siellä töissä? minkä pitusia vuoroja? mä olen niin kiinnostunut alasta, että kysymyksistä ei tule loppua :D


no nyt innostuin niin että pistin vahingossa koko tekstin paksusti ja näkyvästi.... mamma vauhdissa :whistle: ;)
Sitä tarkoitin, että sh:lla on paikoin työssään enemmän paperihommia ja me lh:t sitten tehdään sitä käytännön työtä, pestään, puetaan, syötetään... Osastolla missä ite oon töissä myös sairaanhoitajat tekee tätä samaa, vastaavalla sairaanhoitajalla on lisäks enemmän "edustustöitä", kokouksia, työvuorolistojen tekoa ja muuta.

Työvuorot on aamuja, jotka kestää vaihdellen 7-13.30-16 iltoja jotka alkaa 13-14 ja loppuu 21.30 ja öitä, 21-07.15

Viikonloppuja töissä, mutta vastaavasti viikolla on vapaata.

Mun työssä ehdottomasti parasta on ne ihmiset. Siis potilaat. Kiintynyt jokaiseen omalla tavallaan. Oon myös aikuisena ammatin vaihtanut eli lähihoitajan työstä on kokemusta vasta viime keväästä. Sitä ennen hoitelin nelijalkasia niin ku nikkikin kertoo :D Kysy vaan, mitä haluat tietää. Kerron (ja muutkin varmaan) mielelläni![/b]
ei hemmetti kun mä pommitan sua :LOL: siis sä annat mulle niin loistavia vastauksia, että mä en voi jättää sua rauhaan :D siis nyt tää alkaa kuulostaa siltä, että nimenomaan toi lh koulutus oliskin se mun juttu! ja toikin vielä rohkaisee, että sä olet aikuisena vaihtanut lh ammattiin.
 
Hammaskeiju
Alkuperäinen kirjoittaja anski77:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
En nyt lukenu kaikkea, mut lh kestää 3v ja siitä voi hakea opiskeleen kätilöks. Meidän koulussa ainakin oma lh linja aikuisopiskelijoille.
ihanko totta? mä olen ymmärtänyt et vain sh koulutuksen kautta voi jatkaa kätilöksi?
Niin, jos eka luet lh, niin sit voit hakee amk:n lukeen kätilöksi... Ainakin jossain vaiheessa sh ja kätilöt luki yhteisen perusjakson ja päätti sitten kumpaan suuntautuvat...
 

Yhteistyössä