Sanokaa nyt miten ihmeessä saa hyvää pullaa aikaan?

Miten niistä saisi tämännäköisiä?
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://static.flickr.com/69/175598053_fa926ac3fc.jpg&imgrefurl=http://www.blogigo.de/schneemaennchens_rezepte/pulla/3/&h=375&w=500&sz=221&hl=fi&start=4&um=1&tbnid=BrQHk2ODRiYngM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dpulla%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dfi%26rls%3DGGLJ,GGLJ:2006-40,GGLJ:fi%26sa%3DN
 
pullamössö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:33 vieras kirjoitti:
Miten niistä saisi tämännäköisiä?
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://static.flickr.com/69/175598053_fa926ac3fc.jpg&imgrefurl=http://www.blogigo.de/schneemaennchens_rezepte/pulla/3/&h=375&w=500&sz=221&hl=fi&start=4&um=1&tbnid=BrQHk2ODRiYngM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dpulla%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dfi%26rls%3DGGLJ,GGLJ:2006-40,GGLJ:fi%26sa%3DN
Kunnon pullia, mutta liian lähekkäin paistettu :D Ei näytä hyvältä kun ovat kantikkaita ja joka kantilta vielä kiinni toisissaan.

Ei siinä muuta kun aitoa voita, jos makuun haluaa satsata. Ja käsin teeet taikinan. Ei koneella. Meille tosin maistuu kevyeen margariiniin tehtykin pulla. Noin ruskeita jos haluaa vähän yliaikaa tarttee paistaa keittokirjan ohjeeseen nähden.
 
teet vaan pilkulleen jauhopussin ohjeen mukaan ja vaivaat taikinan kunnolla molemmilla kerroilla (eli kulhossa ennen nostatusta ja nostatuksen jälkeen leivonta alustalla) ja annat vielä pullien nousta pellillä jonkun aikaa...
 
äippä minäkin harmaa
Mulla kans ollu kauan hakusessa minkä tahansa hiivataikinaleivonnaisen onnistuminen, mutta harjottelemalla alkanu onnistuun. Kaiken a ja o on mun mielestä se kun antaa tarpeeksi kauan kohota. Ja jaksaa ja jaksaa vaivata käsin sitä taikinaa että tulee hyvä sitko. ;)
 
Taikinan ei saa olla liian kovaa. Useimmiten esim. vehnäjauhopussien kyljessä olevat ohjeet sisältävät liian paljon jauhoja, eikä pullista tule pehmeitä. Jätä taikina pehmeäksi ja muista kohottaa ensin. taikina ja sitten pullat tarpeeksi kauan aikaa; se on tärkeää.
 
Mä teen aikalailla ton näköisiä pullia, useammin tosin korvapuusteja. Ja ne on kuulemma hyviäkin.
Pikkusiskon sanoin:
"Mummu tekee syötävää pullaa, äiti tekee hyvää pullaa, isosiskon pullat on maailman parhaita." =)

Mutta en mä tiedä miten tai miksi niistä tulee sellaisia. Ohjekin on ihan vaan jostain jauhopussin kyljestä.

Ainoat salaisuuteni lienevät taikinan vaivaaminen sopivan ilmavaksi, kunnon nostatus ja voitelu vasta uunista otettaessa. Mutta näin tekee mummu ja äitikin...
 
leipurinja
Tarpeeksi löysä taikina, liian kovasta taikinasta ei pullat onnistu.
Löysää taikinaa on vaikea käsitellä, mutta vinkkinä voin antaa, että lisäät hieman (rypsi)öljyä taikinaan loppu vaiheessa (muun rasvan lisäksi) niin irtoaa hyvin käsistä ja on helpompi leipoa pulliksi.
Rohkeasti kokeilemalla löydät oman tavan =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:41 Tribaali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:38 vieras kirjoitti:
Mä teen veteen enkä laita munaa taikinaan. Raesokeripaketin kyljessä ohje jolla teen. :wave:
Maistuuko hyvälle? Onko maussa eroa maitoon tehtyyn verrattuna?
Hyviä ovat! En mä ainakaan huomaa eroa, tosin itse harvemmin syön pullaa. Mut mies ahmii ja hän asiantuntija :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:43 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:41 Tribaali kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:38 vieras kirjoitti:
Mä teen veteen enkä laita munaa taikinaan. Raesokeripaketin kyljessä ohje jolla teen. :wave:
Maistuuko hyvälle? Onko maussa eroa maitoon tehtyyn verrattuna?
Hyviä ovat! En mä ainakaan huomaa eroa, tosin itse harvemmin syön pullaa. Mut mies ahmii ja hän asiantuntija :LOL:
Pitääpä sit kokeilla.... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:43 vieras kirjoitti:
Entäs kun on sellainen ohje jossa olisi 3 kananmunaa? Kumpi parempi tuo vai sitten kokonaan ilman kananmunia? Oottakos kokeillu? Makueroa?
Minä teen aina taikinan ilman munia, voiteluun käytän ainoastaan munaa. Minusta on parempia ilman, mutta tuo on varmaan niitä makukysymyksiä, mistä on turha riidellä :D
 
op harmaana
Kananmunaa ei välttämättä tarvita, sen voi korvata vaikka banaanilla (näin kananmuna-allergisten äitinä voin sanoa ;) ) Kananmuna sitä paitsi kuivattaa pullan nopeammin vanhemmanmakuiseksi.

Teen veteen,riisimaitoon, kauramaitoon tai soijamaitoon (paras!) taikinan juuren. Olen todennut juurinostatuksen olevan ainakin mulle paras menetelmä. Liikaa ei saa nostattaa muuten maku kärsii mutta tarpeeksi nostettava ettei liian tiiviitä. Taikina ei saa olla liian "kova" vaan mieluummin hieman tarttuu käsiin kuin ei. Kyllä se harjoitellessa kehittyy se taito, voin lohduttaa. =)

Ja yksi tärkeä tekijä vielä: ÄLÄ KÄYTÄ KUIVAHIIVAA vaan tuorehiivaa! Kuivahiivasta ei todellakaan tule niin hyvää ja hyvinnoussutta pullaa kuin tuorehiivasta. Kuivahiiva pulla leiviää enemmin sivusuuntaa kuin pystysuuntaan ja makukin kärsii. Testattu on moneseen otteeseen. :D
 
op harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:19 Aaban kirjoitti:
Olen eri mieltä tuosta hiiva-asiasta. Kuivahiivallakin voi saada hyvää pullaa aikaisiksi!
Makuasia tietty, mutta kokeilepa ja tarkkailepa makua ja näköä kun ensi kerralla leivot. ;) Tuorehiivalla tulee helpommin "vanhanaikaista" pullaa kuin kuivahiivalla.
 
kondiittori
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:43 vieras kirjoitti:
Entäs kun on sellainen ohje jossa olisi 3 kananmunaa? Kumpi parempi tuo vai sitten kokonaan ilman kananmunia? Oottakos kokeillu? Makueroa?
kanamuna kuivattaa pullaa.. toiset tykkää toiset ei. minä en koskaan kaytä munia pullassa..
 
minäkin opin tekemään pullaa, tuskaisen harjottelun jälkeen. Sitä kehutaan jopa mahtavaksi!


-Ei liikaa jauhoja (ei ainakaan niin paljon kun ohjeessa sanotaan)
-Veteen
-Nimenomaan TUOREHIIVAA
-En anna kohota kuin HETKEN (ei ala hiiva käymään liiaksi ja tulee ikävä maku pullaan)
-En kyllä käytä aikaa siihen vaivaamiseenkaan


Ja pullat ovat pehmeitä kun pumpuli :)
 
Mitä löysempi taikina sitä parempaa pullaa, mutta sitä helpommin leviää (ainakin korvapuustit) eikä tule niin kauniita. Mä yleensä panostan siihen makuun ennemmin kuin ulkonäköön. =)

Kannattaa vaivata taikinaan kunnon sitko ja nostattaa hyvin sekä taikinana että ennen uunia. =)
 

Yhteistyössä