Sateenvarjorattaat vai kuomurattaat matkalle mukaan??

Olemme lähdössä Kreetalle syksyllä 1v 10 kk ikäisen taaperon kanssa. Meillä on "matkarattaina" käytössä ollut Brion Racet, ollaan kyllä tykätty niistä, mutta isohkot ja hieman hankalat ahtaissa paikoissa kun etupyörät eivät käännyt. Nyt on sitten mietitty että kannattaisiko hankkia vielä kevyet sateenvarjorattaat tuonne matkalla. Pienet pyörät vaan mietityttävät, pääseekö niillä eteen päin jos on kuoppaiset kadut. Mac lareneita tai vastaavia ollaan katseltu, kertokaa kokemuksia ko rattaista tai mitkä olisi hyvät matkalla?

 
Meillä ainakin sateenvarjorattaan osoittautui hankaliksi siksi, kun tyttö nukahti pidemmillä kävelymatkoilla ja niissä ei kunnolla saa nukuttua. Nuokkui sit pää retkottaen ja oli kiukkuinen herätessä. Tyttö oli suunnilleen teidän taaperon ikäinen silloin. Toiselle reissulle saatiin lainaan emmaljungan city jet rattaat ja oli loistavat. Ne tosin oli jokseenkin painavammat. Mut matkarattaita joissa on säädettävä selkänoja suosittelen. Ovat kevyemmät ja vievät vähemmän tilaa. Sateenvarjorattaan tilanvivyyttä tuskin millään paikkaa, mutta esim gracon miracle on muistaakseni aikas kevyt. kannattaa käydä lastentarvikkeen sivulla tsekkaas. Hyvää matkaa :)
 
Meidän poika oli 1v 7kk kun oltiin Kanarialla. Samoja kysymyksiä etukäteen mietittiin ja loppujenlopuksi päädyimme ottamaan mukaan matkarattaat. Halvin Gracon ratas oli siis kyseessä ja juuri päiväunien nukkumisen takia niihin päädyimme. Selkänoja meni ihan alas ja jäbä nukku päikkärit rannalla palmun alla kun vanhemmat grillas nahkaa vieressä. Mukulakivillä rattaat ei tosin kulkenut kuin unelmat mutta aika vähän Kanarialla ainakaan mukulakiviä oli. Ennemminkin ongelma oli rappuset joita oli kyseisessä kohteessa paljon. Matkikset oli kevyet kantaa rappusissa. =)
 
Ehdottomasti sateenvarjorattaat. Niitä on niitäkin malleja, mitkä saa makuuasentoon.
Meillä oli sellaiset mukana Kyproksella ja kaikki nähtävyydet yms raunioalueet niillä käytiin
läpi. No tuon ikäinen kyllä käveleekin aika hyvin, että lyhyemmille matkoille en edes ottaisi
rattaita. Meillä ei enää rattaissa nukuta ja poika on saman ikäinen.
Toki rattaat on hyvä olla mukana, jos pidempään on liikenteessä, Suosittelen myös valjaiden ottamista mukaan.
 
Meillä on ns. matkarattaina Emmaljungan Softyt. Ostettiin niihin kuomu lisävarusteena. Ihan loistava valinta on ollut. Niitähän ei saa makuuasentoon, mutta lepoasennossakin on 2 lasta jo hyvin nukkunut päiväunensa (kun heittää sen "tyynyn" roikkumaan taakse, niin pää on paremmin ja ei retkota nukkuessa. Keski-Euroopassa talvella lomaillessa niihin on mainiosti mennyt ä-pakkauksen makuupussi, jonka lämmössä pakkasellakin kiva istuskella. Softyissä hyvät isot renkaat ja jouset takana. Kulkevat loistavasti esim. hiekkarannallakin (oikeen pehmeässä hiekassa vetämällä :))
Kevyet ja menee kasassa pieneen tilaan.
 
Ollaan oltu kahdella ulkomaanmatkalla, kestoiltaan 1 viikko (kun vauva 5 kk) ja 3 viikkoa reissu (kun 9kk). Molemmilla matkoilla oli "kunnon yhdistelmävaunut" mukana ja rintareppu. toimi todella hyvin, ei tarvinnut miettiä millaisella alustaalla työntelee!! Ja rintareppu oli tosi näppärä lentokentällä.

Etukäteen tiesimme, että ei tarvitse ajatella ylös-alas-kannettavia-rappusia. Vaan tärkeintä oli työnnettävyys ja se että vaunuissa voi nukuttaakin tarvittaessa.
 
Meillä oli Espanjassa mukana Emman matkikset joissa on kääntyvät etupyörät ja selkänojan saa makuuasentoon. Olen ite sitä mieltä että kannattaa olla näppärät rattaat mukana, "hyökkäysvaunut" olisi ollut turhan hankalat. Varsinkin kun tiet tuppaa etelässä olemaan todella kapeita, etenkin jälkakäytävät. Kuomu on paahtavan auringon alla ehdoton, ei tarvitse niin paljon etsiä varjoa koko ajan.

Jos vauva menee rintareppuun/kantoliinaan, se kannattaa ottaa mukaan! Edellinen sen jo sanoikin, on tosi hyvä kentillä ja itse pidin muksun siinä myös bussimatkojen ajan, kun ei vielä itse istu.

Niin, sitäkin kannattaa sitten miettiä että koneessa ei kohdella mitenkään hellävaroen noita rattaita ja muuta. Meille ei suurempia vaurioita tullut, mutta monella tutulla on mennut rattaat hajalle ruumassa. Senkään puolesta en ottaisi mitään monen sadan euron investointeja mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meillä oli Espanjassa mukana Emman matkikset joissa on kääntyvät etupyörät ja selkänojan saa makuuasentoon. Olen ite sitä mieltä että kannattaa olla näppärät rattaat mukana, "hyökkäysvaunut" olisi ollut turhan hankalat. Varsinkin kun tiet tuppaa etelässä olemaan todella kapeita, etenkin jälkakäytävät. Kuomu on paahtavan auringon alla ehdoton, ei tarvitse niin paljon etsiä varjoa koko ajan.

Jos vauva menee rintareppuun/kantoliinaan, se kannattaa ottaa mukaan! Edellinen sen jo sanoikin, on tosi hyvä kentillä ja itse pidin muksun siinä myös bussimatkojen ajan, kun ei vielä itse istu.

Niin, sitäkin kannattaa sitten miettiä että koneessa ei kohdella mitenkään hellävaroen noita rattaita ja muuta. Meille ei suurempia vaurioita tullut, mutta monella tutulla on mennut rattaat hajalle ruumassa. Senkään puolesta en ottaisi mitään monen sadan euron investointeja mukaan.

Kaverilla meni vaunut rikki ruumassa ja finnair korvasi uuden vastaavat mukisematta!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuikku-77:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meillä oli Espanjassa mukana Emman matkikset joissa on kääntyvät etupyörät ja selkänojan saa makuuasentoon. Olen ite sitä mieltä että kannattaa olla näppärät rattaat mukana, "hyökkäysvaunut" olisi ollut turhan hankalat. Varsinkin kun tiet tuppaa etelässä olemaan todella kapeita, etenkin jälkakäytävät. Kuomu on paahtavan auringon alla ehdoton, ei tarvitse niin paljon etsiä varjoa koko ajan.

Jos vauva menee rintareppuun/kantoliinaan, se kannattaa ottaa mukaan! Edellinen sen jo sanoikin, on tosi hyvä kentillä ja itse pidin muksun siinä myös bussimatkojen ajan, kun ei vielä itse istu.

Niin, sitäkin kannattaa sitten miettiä että koneessa ei kohdella mitenkään hellävaroen noita rattaita ja muuta. Meille ei suurempia vaurioita tullut, mutta monella tutulla on mennut rattaat hajalle ruumassa. Senkään puolesta en ottaisi mitään monen sadan euron investointeja mukaan.

Kaverilla meni vaunut rikki ruumassa ja finnair korvasi uuden vastaavat mukisematta!!
Meillä myös hajos yhdistelmät ruumassa. Mutta finnair hoiti asian hienosti ja saatiin uudet vaunut =)

Ja noista korvaus asioista puhuttiinkin sillon tän liikkeen kanssa joka asiaa hoiti ja he sanoi että finnair on ainut lentoyhtiö joka näin korvaa. Toisilla lentoyhtiöillä pitää olla joku niiden oma vakuutus että korvaa ja toiset ei korvaa yhtään mitään.
 
Meillä on Quinnyn speedit olleet mukana, ja ne menee aika pieneen tilaan. Nimittäin nuo racet ei mahdu meidän auton perään ja quinnyt mahtuu :D On kääntyvä etupyörä ja jousitetut, ilmakumirenkaat, makuuasento. Eli ei ole tarvetta ollut ostaa matkarattaita. Rattaat eivät myös ole painavat, ainakin 9kk ikäistä noin 10kg painavaa vauvaa + rattaita saa helposti kaksi aikuista nostettua portaat kuin portaat ylös :)
 

Yhteistyössä