Sektio ja 1 v kotona

Hei eli minulla on suunniteltu sektio edessä ihan lähiaikoina perätilan vuoksi ja olen peloissani siitä miten selviän sektion jälkeen kotona jossa odottaa 1 vuotias taapero jota pitää nostella todella paljon mm. Sänkyyn, hoitopöydällä ja rattaisiin sekä vaipanvaihto on välillä aikamoista niskurointia kun yrittää nousta ylös ja potkia jaloilla ilmaan joka voi osua vatsaan. Mies kotona mutta ei esim kertaakaan yöllä ole herännyt hänen vuokseen ylös ja vaihtaa vaippoja harvoin. Auttaa sitten vasta kun herää ja on äreä jos joutuu heräämään kesken unien joten en ole jaksanut alkaa riitelemään tästä. 1v vielä nukkuu perhepedissä vieressämme eikä suostu jäämään pinnasänkyyn joka sänkymme vieressä vaan aloittaa raastavan itkun mutta jotain on keksittävä. On todella läheisyydenkipeä ja jos öisin herää pitää paijata takaisin nukkumaan monesti.
Eli kysymys lähinnä kuuluu että mitä tässä voi käydä haavan kanssa jos nostelen tätä meidän 10 kiloista taaperoa sängystä esim aamulla pois ?
 
vierailija
Ihan suoraan sanon, että et nosta, vaan miehesi on otettava se vastuu, tykkäsi tai ei. Tikit voi revetä ja haava tulehtua, jos nostelet vauvaa painavempaa.
Voihan sitä yllättäviä tilanteita tulla, vaikka silloin kun mies on suihkussa / kaupassa ja sillä aikaa taapero kiipeää pöydälle ja meinaa pudota tms ja on vain nostettava.. Meillä kyllä tuon ikäiset on itse tulleet perhepedistä alas mutta muuta nostelua sitäkin enemmän. Kannattaa keskustella asiasta synnärillä hoitavan lääkärin kanssa. Ehkä jos mahdollista niin voisi asua sen kuukauden esim isovanhempien luona jottei koskaan jää yksin taaperon kanssa?
 
Voihan sitä yllättäviä tilanteita tulla, vaikka silloin kun mies on suihkussa / kaupassa ja sillä aikaa taapero kiipeää pöydälle ja meinaa pudota tms ja on vain nostettava.. Meillä kyllä tuon ikäiset on itse tulleet perhepedistä alas mutta muuta nostelua sitäkin enemmän. Kannattaa keskustella asiasta synnärillä hoitavan lääkärin kanssa. Ehkä jos mahdollista niin voisi asua sen kuukauden esim isovanhempien luona jottei koskaan jää yksin taaperon kanssa?
Meillä ei vielä osata kiivetä mihinkään sinällään joten sitä pelkoa ei nyt ole ja osaa aika hyvin varoa ettei lähde sängystä tulemaan alas kun aina on estetty liian reunoille meno mutta vahtia toki saa. Yleensä on vessareissujen ajan leikkikehässä. Miehen kanssa puhuin ja lupasi hoitaa taaperoa koko ajan jotta en joutuisi nostelemaan mutta vähän jännittää että miten toteutuu käytännössä kun kävelemäänkään meidän 1 v ei vielä ihan ole oppinut vaikka voi olla että oppii pian sillä osaa jo pari askelta ottaa ilman tukea. Jännittää sektiosta parantuminen tosi paljon
 
Ja joo äitini yrittää tulla meidän luokse jos ei tämä suunnitelma toimi.
Onkohan kellään täällä kokemusta sektion jälkeisistä komplikaatioista kun on nostanut liian aikaisin tai tehnyt askareita? Uteliaisuudesta kysyn kun jännittää
 
vierailija
Toki on ihan mahdollista synnyttää alateitse vaikka onkin perätilassa, voithan kokeilla sitä ja jos ei onnistu niin sit sektioon. Meillä esikoinen uhkasi jäädä perätilaan mutta keikkaskin sitten itse, kääntäminen ei olisi onnistunut kun istukka oli edessä. Olisin varmaan silti halunnut yrittää alasynnytystä koska toipuminen on nopeampaa ja tiedän että se on täysin mahdollista. Painostaako ne siihen sektioon aina näissä tapauksissa?
 
Toki on ihan mahdollista synnyttää alateitse vaikka onkin perätilassa, voithan kokeilla sitä ja jos ei onnistu niin sit sektioon. Meillä esikoinen uhkasi jäädä perätilaan mutta keikkaskin sitten itse, kääntäminen ei olisi onnistunut kun istukka oli edessä. Olisin varmaan silti halunnut yrittää alasynnytystä koska toipuminen on nopeampaa ja tiedän että se on täysin mahdollista. Painostaako ne siihen sektioon aina näissä tapauksissa?
Totta. En vaan vauvalle koituvien riskien takia halua koittaa tätä alasynnytystä perätilassa sekä mahdollisuutta joutua siitä hätäsektioon. Yrittivät kääntää mutta jäi poikkitilaan joten joutuisin silloin jokatapauksessa leikattavaksi. Ensiviikolla vielä katsotaan voidaanko koittaa kääntämistä jos on sama tilanne mutta toivotaan kaiken menevän hyvin jokatapauksessa.
Esikoisen synnytys kävi nopeasti ja en ollut kovin kipeä sen jälkeen kun pääsin heti jaloillani itse kävelemään suihkuunkin joten vaikea kuvitella toisenlainen tilanne.
 
vierailija
Mulle odotettavasti tulossa kesällä myös tilanne, jolloin on hoidettavana pikkasen reilu 1v ja vauva sektion jälkeen. Ainakin sen 3vk mies on isyyslomalla ja hoitaa taaperoa. Ensimmäiset 2vk sektion jälkeen olivat kipeimmät ja sitten alkoi helpottaa
 
  • Tykkää
Reactions: Jnn5

Yhteistyössä