sektio ja tyks:n käytäntö

Saraldo
Muutama vuosi sitten siellä oltiin tilanteesta riippuen viidestä päivästä noin viikkoon. En usko, että nykyäänkään kovin vähillä päivillä selviää. Sektio on kuitenkin iso leikkaus, vauvaakaan ei saa ensimmäisinä päivinä nostaa itse. Onko sulle tulossa suunniteltu sektio?
 
Itse viivyin Tyksissä malko tarkkaan vuorokauden leikkauksen jälkeen.

Olin erikseen käynyt sopimassa nopeasta sektion jälkeisestä kotiutumisesta gynekologin ja lastenlääkärin kanssa, ettei tule mitään hankalaa tilannetta hoitajien tai jonkun lääkärikandin kanssa. Mutta vuodeosaston kätilöt eivät sitten lähtöaikeitani hyväksyneet eivätkä suostuneet irrottamaan virtsakatetria ja epiduraarliletkua saati tarkistamaan papereista mitä oli sovittu. Lähettivät riuskan hoitajan ja joukon vartijota ottamaan vauvankin minulta pois. Onneksi aikuinen poikani oli huoneessa, se varmaan pelasti käsikähmältä kun en suostunut luovuttamaan vauvaani.Asiat järjestyivät kun täysjärkiset eli osastojen lääkärit tulivat töihin. Senkin jälkeen hoitajat vatkuttivat paperihommia tuntikausia, ennenkuin väsyneenä ja järkyttyneenä pääsin pois tuosta laitoksesta.

Tuo oli kuudes synnytykseni mutta ensimmäinen käyntini vuodeosastolla ja se oli siis todellinen painajainen. Jos ei halua viipyä sairaalassa, kannattaa siis lähteä suoraan synnytysosastolta koska iltamyöhällä ja yöllä ei ole lääkäreitä joiden kanssa asiat voi hoitaa, esimerkiksi vauvan lähtötarkastuksen.
 
Minulla on takana kaksi sektiota, ja molemmista olisin saanut lähteä viiden päivän päästä. (vauvan takia olin pidempään). Nyt kun kolmas on tulossa suunnitellulla sektiolla, olen varautunut olemaan sairaalassa 5-7 päivää, en todellakaan halua lähteä liian aikaisin kotiin. Mutta kannattaa varmaan kysyä tarkemmin neuvolasta tai suunnittelukäynnillä.
 

Yhteistyössä