sh:t ja lh:t huom!

  • Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
"opiskelija"
Miten te jotka olette osastolla vuorotöissä olette tehneet neuvola käyntien kanssa? Olen nyt ollut harjoittelussa ja joutunut hoitamaan neuvola käynnit työajan ulkopuolella koska joutuisin muuten tekemään menetetyt tunnit sisään. Neuvolassa vaan tuntuu nuo vapaat ajat olevan tiukoilla joten todella vaikeaa on on ollut löytää sopivaa aikaa. Hoitaja on vihjaillut että mitä jos nyt kuitenkin ottaisin työajalla olevan ajat että siihen on kuulemma oikeus.

Olen tammikuussa aloittamassa työt niin pitääkö neuvolassa käydä ns vapaina aamuina tai vapaapäivänä, vai saako siellä käydä työajalla? En ole vielä kertonut raskaudesta työnantajalle joten en pysty kysymään suoraan. Niin ja nyt perehdytys jakson aikana meitä sairaanhoitajia olisi 2kpl osastolla. Normisti olisi vain 1. Ei kai sieltä nyt noin vain lähdetä neuvolaan pariksi tunniksi kesken päivän. (Olisi pitkä matka bussilla..)
 
"vieras"
Palkkatyössä oleva työntekijä saa käydä neuvolassa työajalla (aiheuttamatta kohtuutonta rasitusta osastolle) opiskelija on eri asemassa eikä voi käyttää työharjoitteluaikaa siihen.
 
koska oot vuorotyössä niin voit sopia menos vuorojen mukaan..eli näin ainaki meillä. Jos työaika on esim. 8-16 niin voit käydä työajalla neuvolassa, koska muutenhan et ikinä sinne pääsis. Toi lukee jossain työehtosopimuksessa, riippuu sun työnantajasta et kuinka orjallisesti sitä noudattaa..mut pääsääntösesti omat jutut pitää hoitaa omalla ajalla.
 
"gen"
Kun on töissä, saa käydä työaikana. Esim meillä minä teen työvuorot ja esimies oli sit ennen kuin oli tulostanut listat niin vaihtanu mun parii vuoroo, just niinä päivinä ku oli neuvola ja rakenne ultra, niin todellakin menin työaikana. Ja kävin myös työaikana päivystävällä hammaslääkärilläkin, matkoihin meni yli tunti aikaa, mut on työaikaa...
 
LH
[QUOTE="vieras";22513773]Palkkatyössä oleva työntekijä saa käydä neuvolassa työajalla (aiheuttamatta kohtuutonta rasitusta osastolle) opiskelija on eri asemassa eikä voi käyttää työharjoitteluaikaa siihen.[/QUOTE]

saanu käydä työajalla... Tai jos kävi niin sitten piti korvata.

Mä pyysin neuvolakäynnit aina silleen et en ollu töissä.
 
"gen"
Vaikka on vuorotöissä niin saa käydä työaikana. Täällä on esimerkiksi lääkäri neuvolassa kerran kahdessa viikossa ja edellisellä paikkakunnalla kerran viikossa, enkä mä ainut kävijä oo et on yleensä yks tai kaks aikaa valita
 
"gen"
saanu käydä työajalla... Tai jos kävi niin sitten piti korvata.

Mä pyysin neuvolakäynnit aina silleen et en ollu töissä.
Niinhän ne yrittää väittää ettei saa käydä työajalla. Ota asioista selvää, oo liitossa yms. Ainahan se työnantaja yrittää kusettaa. Yritti mullakin esimies sanoa että pitää korvata mut sanoin että todellakin saa käydä, ja oli sit hiljaa, ja työajalla on käyty
 
Lh
[QUOTE="gen";22513881]Vaikka on vuorotöissä niin saa käydä työaikana. Täällä on esimerkiksi lääkäri neuvolassa kerran kahdessa viikossa ja edellisellä paikkakunnalla kerran viikossa, enkä mä ainut kävijä oo et on yleensä yks tai kaks aikaa valita[/QUOTE]

Eli aamua, iltaa ja yötä.... Ja neuvolakäyntejä yms. ei saanu hoitaa työajalla. Koska ne ei ollu kiireisiä...

Eli nämä on vain työpaikkakohtasia. Kannattaa kysyä työpaikalla miten siellä asiat on.
Eihän alussa neuvolat ole ku 1xkk niin kyllä siinä joku rako aina on. Joku aamuvuoron jälkeen, tai ennen iltaan menoa tms. :)
 
LH
[QUOTE="gen";22513893]Niinhän ne yrittää väittää ettei saa käydä työajalla. Ota asioista selvää, oo liitossa yms. Ainahan se työnantaja yrittää kusettaa. Yritti mullakin esimies sanoa että pitää korvata mut sanoin että todellakin saa käydä, ja oli sit hiljaa, ja työajalla on käyty[/QUOTE]

olen ottanu selvää ja meillä ei sairaalassa saanu käydä koska se ei ole kiireellinen tapaus
 
"Kaisa"
Mä oon sh ja teen säännöllistä päivätyötä.. saan käydä työaikana, mut matkoihin käytetty aika pitää korvata!

Eikö ole kaikkie kannalta parasta että järkkäät ne neuvola ajat työajan ulkopuolelle. Esim. sh:lla on useimmassa paikassa niin paljon töitä päivälle että ei siitä yksinkertaisesti voi olla 2h keskeltä päivää pois. Potilaskierto, lääkitykset, kotiutukset ja raporti. Sit on eriasia jos on joku pakollinen, akutti lääkärikäynti mut niitä vuoroja pitää mulkata sen mukaan jos neuvoala aikaa ei saa muuten ku tietylle päivälle. Ja jo on vaikeaa jos 1kerta kuukaudessa olevaa käyntiä ei saa mulkattua muuten ku työajalle.
 
"gen"
olen ottanu selvää ja meillä ei sairaalassa saanu käydä koska se ei ole kiireellinen tapaus
Kannattaahan toki tuollaista kysyä työpaikalta EIKÄ LIITOSTA. TYÖEHTOSOPIMUS on sama vaikka työpaikka eri (hoitoalalla)!!!!! Ja työehtosopimuksessa tuo lukee. Tietysti on tarkoitus että ne pyritään tekemään työajan ulkopuolella, mutta jos ei ole mahdollisuutta niin ne saa hoitaa työajalla. PISTE#!
 
lh
oli kohta 8

"Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella. "

Ja neuvolahan on auki niin et siellä voi käydä joko ennen iltavuoroa tai aamuvuoron jälkeen
 
"gen"
oli kohta 8

"Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella. "

Ja neuvolahan on auki niin et siellä voi käydä joko ennen iltavuoroa tai aamuvuoron jälkeen
Miten mä käyn aamuvuoron jälkeen neuvolassa kun neuvola menee kiinni klo 16, samaan aikaan kun mulla loppuu aamuvuoro...???? Ja aina niitä aikoja ei oo just niinä päivinä ku olis neuvola, vai pitäiskö mun ottaa neuvola-aika sit 1 kk myöhemmin???
 
"Kaisa"
[QUOTE="gen";22513992]Miten mä käyn aamuvuoron jälkeen neuvolassa kun neuvola menee kiinni klo 16, samaan aikaan kun mulla loppuu aamuvuoro...???? Ja aina niitä aikoja ei oo just niinä päivinä ku olis neuvola, vai pitäiskö mun ottaa neuvola-aika sit 1 kk myöhemmin???[/QUOTE]

kyl siellä neuvolassa on enemmän kuin se 1 aika tarjolla.. ei se ole niin tarkkaa käytkö sä neuvolassa 15+2 vai 15+6. Ja ainahan voit varata neuvola ajan jo 2 krt eteenpäin! On eriasia jos raskaudessa tulee jotain yllättävää ja pitää varata sille tai seuraavalle päivälle aika, mut jos kuukauden päähän otetaan aika ni taatusti löytyy jokin sellainen aika joka ei satu työvuoron kanssa päälekkäin!!! sul on keskimäärin 2-3 iltavuoroa/viikko ni tuo sun selitys ei mene läpi.
 
"gen"
[QUOTE="Kaisa";22514058]kyl siellä neuvolassa on enemmän kuin se 1 aika tarjolla.. ei se ole niin tarkkaa käytkö sä neuvolassa 15+2 vai 15+6. Ja ainahan voit varata neuvola ajan jo 2 krt eteenpäin! On eriasia jos raskaudessa tulee jotain yllättävää ja pitää varata sille tai seuraavalle päivälle aika, mut jos kuukauden päähän otetaan aika ni taatusti löytyy jokin sellainen aika joka ei satu työvuoron kanssa päälekkäin!!! sul on keskimäärin 2-3 iltavuoroa/viikko ni tuo sun selitys ei mene läpi.[/QUOTE]

Vitustako sä tiedät kuinka monta iltavuoroa mulla on viikossa, kun et tiedä edes missä mä oon töissä????????
 
"ikkanen"
[QUOTE="gen";22514070]Vitustako sä tiedät kuinka monta iltavuoroa mulla on viikossa, kun et tiedä edes missä mä oon töissä????????[/QUOTE]

Itsekin teen vuorotyötä ja sain kaikki neuvola-ajat soviteltua niin, ettei tarvinnut työajalla mennä. Ei tarvinnut edes työkavereille sanoa syytä, meillä vuorojen vaihtaminen on niin tavallinen juttu. Kyllä tässä tulee semmoinen olo, että sinä haluat ehdoin tahdoin käydä työajalla neuvolassa. Anna palaa sitten, mutta selvitä ensin jostain joudutko tekemään tunnit takaisin!
 
"Kaisa"
[QUOTE="gen";22514070]Vitustako sä tiedät kuinka monta iltavuoroa mulla on viikossa, kun et tiedä edes missä mä oon töissä????????[/QUOTE]

ikkainen puki sanoiksi sen mitä ajattelen.. enhän mä tiedäkkään monta vuoroa suolla on viikossa, mut tuo on varmasti melko yleinen määrä.. jos teet vuorotyötä ni silloi sulla ei ole 8-16 ma-pe vaan sul on myös niitä iltavuoroja sekä vapaapäiviä viikolla!

Mut jos tosiaan haluat tietentahtoen lusmuilla ni siitä vain!!
 

Yhteistyössä