Siis hyi helkkari mikä isä-ihminen! *Kauppakeskuksessa nähtyä.*

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Käytiin 3-vuotiaani kanssa läheisessä kauppakeskuksessa tuossa päivällä. Erään kaupan edessä seisoi nuori tyttö jolla oli selkeästi downin syndrooma. Odotteli ilmeisesti jotakuta siinä kauppakassin kanssa. Samaan aikaan kun ohitimme tuon työn meidät ohitti mies n.5-vuotiaan tytön kanssa. Tyttö katsoi tuota down-tyttöä ja kysyi isältään "mikä tuota tyttöä vaivaa?". Mies vilkaisi hetken liikkeen suuntaan ja sanoi sitten kuuluvalla äänellä että "se on vaan vähän vajaa". Siis mitä?? Näinkö näitä asioita opetetaan lapselle? Toinen näyttää hieman erilaiselta joten sen täytyy olla vajaa?

Onneksi 3-vuotiaani ei noteerannut koko tilannetta. Olisin varmaan kostoksi selittänyt lapselle, että "katso, tuossa menee ihka elävä ky*pä" :/
 
ap
Kaikkea on tullut nähtyä, mutta tuo meni kyllä top-10 joukkoon... Toivottavasti se tyttöraasu ei kuullut tuota... Vaikka tuntui että äijä sanoi vielä tahallaan oikein kovaan ääneen...
 
ap
No, mitä olisitte itse vatanneet 5-vuotiaalle? Entäpä sille 3-vuotiaalle?
Mä olisin varmaan selittänyt että sillä tytöllä on kehitysvamma ja siksi se näyttää hieman erilaiselta. Olisin painottanut kuitenkin että vammaisetkin ihmiset ovat ihmisiä ja mukavia siinä missä muutkin. Maailmassa on kaiken kaikkiaan erinäköisiä ja erilaisia ihmisiä. 3-vuotiaalle en ehkä olisi asiaa tämän tarkemmin selittänytkään. 5-vuotiaasta en vielä tiedä, mutta sana "vajaa" olisi kyllä pysynyt kaukana siitäkin keskustelusta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mitä olisitte itse vatanneet 5-vuotiaalle? Entäpä sille 3-vuotiaalle?
Muakin kiinnostaisi... miten tuollaiseen kysymykseen vastaa, kun se kohdalle osuu?
Että ei tyttöä mikään sen kummempi vaivaa, tyttö on syntynyt erinäköisenä kunin monet muut...katsos lapsukaiseni, me olemme kaikki omalla tavallamme omanlaisiamme eikä siinä ole mitään vikaa ???

Tai sitten vaikkapa...'se on vähä vajaa'

Eh, jompsin kumpsin. :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä vastaiain että on lievästi kehitysvammainen, mutta ihan kiva silti. eikä tarvii pelätä.
Miten voit sanoa noin koska downissa kehitysvamma vaihtelee. Eikä kaikki downit ole mukavia todfefllakaan ja joitain tarvitsee pelätä. Yksinkertaista kun sanoo, että tyttö on vammainen. Ei lapsi osaa pelätä vai ajattella edes erillaiseksi. Riippuen tietty iästä. Kaikki on ihmisiä, toiset mustia, toiset valkoisia, jotku vammaisia. Sama kakku, eri korrote.
 
Mua vähän häiritsee se, että tarvitsisi jotenkin erikseen mainita, että vammaiset ovat ihmisiä tms niin kuin muutkin. Musta se kertoo jo tavallaan ennakkoasenteista. Mä vastaisin, että tytöllä on kehitysvamma. Sen jälkeen vastaisin kysymyksiin, joita lapsi mahdollisesti esittää lisää.
 
minä

Sanna Sepponen (s. 1977) on suomalainen näyttelijä. Hänet tunnetaan parhaiten suomalaisen tv-sarjan Salatut elämät Roosa Kemppaisena. Hänen ensimmäinen kohtauksensa sarjassa kuvattiin vuonna 2001 ja viimeinen syksyllä 2003. Televisioruudussa hänen roolihahmonsa Roosa esiintyi vuosina 2002-2004.

Sepposella on Downin syndrooma ja hänelle myönnettiin vuonna 2003 Kehitysvammaisten Tukiliiton hopeinen ansiomerkki. Hän on kilpaillut myös kehitysvammaisten olympialaisissa eli Special Olympics-kisoissa alppihiihdossa
 
cc
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kyllä tuon ikäiselle riittää vastaukseksi että ihmiset on kaikki erilaisia. Ja miksei voisi selittää mikä on down, riippuen lapsesta, ymmärtääkö..
Juu, en ala julkisella paikalla selittämään miksi joku on musta, gootti, laiha, lihava, ihimiset vaan on erilaisia. Toistaiseksi riittänyt pian 4-vuotiaalle. Olen lisäksi sanonut että ihmisiä ei saa ääneen arvostella, se on loukkaavaa.
 

Yhteistyössä