Siis miten mä saan ton 8kk yöunet venytettyä pidemmäksi kuin 8h?!

Ennen nukkui yöunet n.klo 22-06, sit yritettiin että jos pidentäis reilusti yöunia ja vähentäis päikkäreitä.. No, ihan hyvin meni muutaman päivän, nukkui yöunet 19-06. Mutta nyt on muutamana yönä alkanut heräillä yöunilta viimeistään puoli neljältä aamulla. Sit mä pidän sitä käytännössä tissillä vieressä koko ajan sinne kuuteen, ja tuo heräilee 10min välein. Pikkasen väsyttää |O Eli siis liian pitkät unet ilmeisesti? Täytyy ruveta laittamaan vasta puoliltaöin nukkumaan ni nukkuis sit aamulla kahdeksaan. Hyvästi kahdenkeskinen iltahetki mieheni kanssa.. :(
 
pienen rytmit vaihtuu montakertaa. ei kannata pitää väkisin hereillä,vaikka joudut herään kuudelta aamulla.
jos nousette kuudelta niin alita lapsi päiväunille ysiltä ja nuku päikkärit sillon myös itse. toiset päiväunet tulee varmaan joskus kahdenmaissa,sillon voit tehdä kotitöitä :)
8 tuntia on joillekin lapsille just sopiva yöuni,siihen sitten vielä 2x2tunnin päikyt niin nukkuu oikein hyvin.
kun kasvaa rytmi muuttuu,mutta ei välttämättä koskaan oo mikään aamunukkuja. meillä herätään seiskalta nykyään,vaikka menis nukkuun myöhään. joskus harvoin nukkuu vapaapäivänä ysiin saakka.
 
"vieras"
Niin, kolikon kääntöpuolihan on se, että jos menee nukkuu jo klo 19, niin nälkähän siinä ehtii tulla jo viimeistään aamuneljän kieppeillä, jos on vasta 8 kk ikäinen. Mitä, jos sä sit syötät sen kunnolla aamuyöllä ja josko se sit jatkais uniansa?
 
Nukahtaa väkisin ensimmäisille päikkäreille n.7.30. Sitten yhdentoista aikaan pidemmät n.2h unet partsilla, ja vielä toiset n.tunnin unet kolmen-neljän aikaan. Yleensä on sitten niin väsynyt puoli seitsemältä että väkisin pidän hereillä siihen klo19. Tämä rytmi sillä poikkeuksella että nukkui seitsemältä torkut ja meni yöunille kymmeneltä on ollut meillä 4kk, eli ei ole rytmit vaihtuneet...
 
miee
mä lopetin imettämisen kun lapsi oli reilu 8kk. Kyllästin just siihen koko aamuyön tissillä roikkumiseen...Nyt nukkuu hyvin 12h putkeen :D Harmittaa vaan siltä osin et en olis halunnu tuttipullo rumpaa laisinkaan,mutta yöuni on kuitenkin suht tärkeää et jaksaa niin eiköhän noita pulloja muutaman kuukauden jaksa keitellä!
 
[QUOTE="vieras";22338058]Niin, kolikon kääntöpuolihan on se, että jos menee nukkuu jo klo 19, niin nälkähän siinä ehtii tulla jo viimeistään aamuneljän kieppeillä, jos on vasta 8 kk ikäinen. Mitä, jos sä sit syötät sen kunnolla aamuyöllä ja josko se sit jatkais uniansa?[/QUOTE]

Syö pullollisen maitoa klo 22, ja on rinnalla klo 01-06.
 
apiniii
Meillä 8kk poika menee jokailta 19.00 nukkumaan. Herää kuuden tai kasinaikaan.
Nukkuu yhdet 3h päikkärit ja sitten tunnin päiväunet.
Ainakaan väkisin ei saa valvottaa. En ymmärrä niitä, jotka eivät anna lasten nukkua, silloinkun väsyttää.. Monet vaan aattelee itseään, että sais nukku pitkään ja plaaplaa...
 
ok. voithan koittaa muuttaa jotenkin sen rytmiä noitten päiväunien suhteen.
ekat päikkärit on hyvä ottaa 3 tuntia heräämisestä,ni eikös se ois sillon klo 9. jos saat siihen asti sen leikkien pidettyä virkeenä. syötte vaikka puol 9 välipalaa pöydässä. sitten nukkuu ehkä parituntia? menis seuraaville päikkäreille myöhemmin. saattaa kolmannet tirsat sit jäädä väliin jos ja kun nukkuu toiset päikkärit pidempään 14-17 ehkä. muistelen nyt omia lapsiani,sun lapsi on toki eriasia. viideltä jos herää niin jaksaa 3-4 tuntia taas valvoo. kokeile,jos vaikka onnistuis. yöunet alkais sillon alkaa ysiltä mutta vois nukkua pidempään kun rytmi muuttuu. tai toivottavasti siihen kuuteenasti ainakin.
 
"vieras"
Syö pullollisen maitoa klo 22, ja on rinnalla klo 01-06.
No eihän maitopullo klo 22 pidä nälkää yhtään, jos edellisen kerran on syönyt kiinteätä ruokaa joskus klo 19, ennen nukahtamistaan.

Laita siihen pulloon vellitutti, ja sitten laitat sinne maidon sekaan noita puurojauheita, esim. kaurapuuroa, nehän on ihan jauheena, nuo lasten puurot. Teet siitä löysähkön vellin. Eiköhän se pidä nälkää sit paremmin loitolla. Lapsellas on ihan selvästi nälkä!
 
jos tuon ikäinen on syönyt päivällä ja illalla hyvin ei sen pitäs olla nälkä enää yöllä.
siksikin pitää muuttaa päiväuni ajat että yöunille meno pitenee,sillon saa sopivaan aikaa satsin iltapuuroa ja maitoo päälle. sen avulla nukkuu pidempään. usko pois ja kokeile,aikaa siihen saattaa kulua viikko mut sinnikkyys palkitaan laatuajalla ja yöunilla.
 
No eilen sai 2dl velliä silloin klo22 kun kaikki maitotutit oli siihen hätään koneessa pesussa. En usko että yöllä on nälkäinen, ison puuron ja maitoa syö illalla, ja aamulla aamupuuron usein syö vasta ekojen päikkäreitten jälkeen. Ei huoli aiemmin. Ja mä en tajua miten tuota pidetään hereillä, kun istuu lattialla ja itkee väsymystä, heti jos ottaa syliin niin nukahtaa, jos vie ulos niin nukahtaa, jos keksii "virikettä" niin raivostuu kun on niin väsynyt.. :(
 
Ihan kun tää ois eka öapsi, ihan yhtä hukassa oon... :( Surkea minä. Olevinaan jotain lapsentahtista lempeää "kyll'ä ne rytmit sit löytyy" yritän noudattaa. Mutta eihän se lapsellekaan oo hyväksi jos tässä vaiheessa vaihtaa yön päiväksi..
 
No nyt eilen myöhästyi yöunille meno, oltiin kyläilemässä ja kotimatkalla vauva nukahti ja kotiin tultua klo 21 heräsi pirteänä kuin peipponen. Nukkumaan laitoin klo23, ja niinpä vain halusi herätä aamulla silloin neljältä, ja taas sain justjust siihen kuuteen asti pidettyä tissillä. Eli siis yöunet ei pidenny aamusta jos laittaa myöhempään nukkumaan. Ainut vaihtoehto näyttäis olevan tuo päivällä väkisin hereillä pitäminen. Sitä siis alamme nyt kokeilla. Jippii.
 

Yhteistyössä