Siis oikeesti..

  • Viestiketjun aloittaja "Pannari"
  • Ensimmäinen viesti
Pin
[QUOTE="totuus";30200431]Nyt PIN sanoi sen ääneen. Koulun ja päiväkodin pitäisi tarjota lapsille vain parasta ja ekstra terveellistä jotta vanhemmat voivat ostaa lapsille hyvällä omallatunnolla jätskin. Ja mehua karkkia vanukkaita jne. Eikös olisi parempi jos ne lapset tosiaan oppisivat syömään hyvää kohtuudella? Laittamaan siihen täysjyvävehnästä tehdyn pannarin päälle kohtuudella tuoremarjasurvosta ja ottamaan annoksen marjakiisseliä ja lisäksi ruisleipää ja maitoa.
Ei koulun ja päiväkodin tarvitse yksin turvata lasten terveyttä, jotta vanhemmat saavat sitten hemmotella. Kohtuus joka paikassa on parempi.
Enkä nyt epäile että PIN antaisi kohtuuttomasti herkkuja, mutta sellaisiakin vanhempia oikeasti on, että julkinen sektori ei saa tarjota mitään epäterveellsitä, kun kotona syödään suklaavanukasta, sipsejä jne ja paljon.[/QUOTE]

Okei ymmärsit tuon juuri kuten halusitkin ja takerruit tuohon..huoh kuinka arvattavaa.
 
Peyote
Mun mielestä paha ruoka pitäs kieltää. En oikeesti tykkää siitä et lapset haisee välillä koulutuuan takia ihan järkyttävälle. Tajut määrät valkosipulia. Sitten se inhottava lihan tai kalan haju vaatteissa. En viitti valittaa koska ei kukaan tajuis mua.
 
hmjuu
Mikään kerran kk pannari ei olisi haitannut yhtään, mutta tuntui olevan jatkuvasti jotain mehua/kiisseliä tai muuta sokerijälkkäriä ja se kyllä otti päähän. Olisin juu voinut sanoa, että mun taapero ei kiitos tarvitse mehua ollenkaan, mutta koin sen liian julmaksi kun ympärillä herkuttelee muut mehujensa kera ja olisi ainoa joka ei saa.
Julmaa se onkin. Aikuiset vouhottakoot ja laihduttakoot. Lasten pitää saada kunnon evästä ja rasvaa ja sokeriakin.
 
"Sirkkeli"
Tuo ruokalista oli vuoropäiväkodin lista, koska siinä oli illalliset ja iltapalat. Julmempaa laittaa pieni lapsi laitoshoitoon ja vielä yöksi, kuin antaa silloin tällöin sokeria sisältävä välipala.

Menee kyllä joillakin niin saatanan överiksi jutut. Onko nämä näitä, joilla ei ole ikinä ollut "oikeita" isoja ongelmia/vastoinkäymisiä...
 
"Onneli"
Mitä pahaa on pannarissa?
Lätyt paistetaan pannulla rasvassa, pannari tulee uunissa ilman paistorasvaa.
Kumpaisenkaan taikinaan ei tarvitse laittaa sokeria tai rasvaa. Ja jauhoina voi käyttää muitakin kuin vehnäjauhoja.
Ja noiden taikinoiden joukkoon voi vaikka raastaa päärynää/omenaa, laittaa mustikoita ym.
Ei mitään pahaa, mutta tuota päiväkotien valmismoskaa tuskin valmistetaan kertomallasi tavalla..
 
vierass
Mikään kerran kk pannari ei olisi haitannut yhtään, mutta tuntui olevan jatkuvasti jotain mehua/kiisseliä tai muuta sokerijälkkäriä ja se kyllä otti päähän. Olisin juu voinut sanoa, että mun taapero ei kiitos tarvitse mehua ollenkaan, mutta koin sen liian julmaksi kun ympärillä herkuttelee muut mehujensa kera ja olisi ainoa joka ei saa.
Tätä mä en nyt ymmärrä. Asia on sulle henkeen ja vereen niin tärkeä kun lapsen terveys menee täysin pilalle tuosta moskasta, mutta vaan jos kaikki muutkin on siinä mukana koska muuten meidän Nico-Petterille saattaa tulla paha mieli. Entäs kun ne lapset pääsee sielä päiväkotikeitaasta joka on ihanasti sokerihötötön ja hiilariton ja viljaton ja maidoton ja lihaton (koska juurihan me todettiin että jos jollain vanhemmalla on joku hyvä idea niin se periaate pitää levittää kaikille ettei sen vanhemman lapselle tulisi liian julmasti kohdelluksi kun muut ympärillä ei teekään ihan samoin) ja menee koulumaailmaan? Pitääkö siellä noudattaa samaa? Tai unohdetaan vielä sekin, entäs tämä ihan muu maailma ympärillä, kaverisynttärit, puistot, kaupat, lapsibiot, lapsifestivaalit jne joissa lapset voi kohdata toisia lapsia ja sitä kammottua sokerihöttöä. Kulkeeko ne lapset siellä sitten kyltti kaulassa että sokerista ei saa minulle puhua kun minulle voi tulla paha mieli kun sinä saat ja minä en?

Miten nämä vanhemmat toimivat kun päiväkodin toisella lapsella on synttärit ja lapsiparka erehtyy tuomaan keksejä koko ryhmälle? Poltetaan roviolla? Keksit, ei lasta sentään, lapsen vanhemmat on toki harkinnassa kun ne mokomat paholaiset sellaista saastaa sinne päiväkotiin kehtasivat tuoda. Nekö kuitenkin on sitten ihan sallittua höttöä?

Sitten mä voin olla se julma, lapsia ajattelematon nillittäjä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä laskelmat jotka noi adressin allekirjoittaneet vanhemmat ovat tehneet siitä millä tavoin nuo ruuat korvataan ja ennenkaikkea kustannetaan. Koska hehän ovat luonnollisesti sellaiset tehneet eikö? Ottaneet huomioon sen minkä verran tuollaiset muutokset muuttaa päiväkodin budjettia ja miettineet mistä muusta toiminnasta se raha on sitten pois? Luonnollisesti nuo vanhemmat ovat ottaneet myös huomioon sen minkä verran se tarkoittaa päiväkotimaksujen korotusta ja kunnallisveron kiristymistä. Koska niin karua ja ikävää kun se onkin, rahastahan melkein kaikessa on kyse. Meistä vanhemmista varmasti jokainen haluaisi tarjota lapselleen parhaan mahdollisen kaikesta mahdollisesta, mutta me hyväksytään se tosiasia että se palkka riittää vaan näihin asioihin. Me ei voida lennättää koko perhettä suihkarilla Afrikkaan koskettelemaan elefantteja vaikka se olisi takuulla lapselle "parempi" kokemus kun pelkkä valokuvan näyttäminen. Kun lapsi kysyy "äiti, mitä on auringon toisella puolella?", me ei voida sanoa "No mennäänpä Nico-Petteri katsomaan" ja hypätään sukkulaan ja heitetään lenkki vaikka tuollainen olisi juurikin linjassa nykyisten pedagogisten suositusten kanssa että annetaan lasten itse selvittää, oivaltaa ja kokea.

Onko nuo vanhemmat tarjoutuneet toimittamaan päiväkotiin lapsille itse kotoa sopivat eväät? Ei kun anna kun arvaan, vanhemmat ei siihen suostu koska hehän maksavat tuosta palvelusta ja eihän nyt voida odottaa että heillä olisi varaa niiden hoitomaksujen lisäksi vielä kustantaa välipalatkin. Hyvät vanhemmat, te maksatte tuosta palvelusta sellaisena kun se nyt on. Muutokset ja "parannukset" palvelunlaatuun tulee näkymään myös teidän rahapussissa.

Sen sijaan, että nuo vanhemmat vouhkaa päiväkodille asiasta (joka tosiasiallisesti ei voi asialle mitään, yksittäinen päiväkoti tuskin on itse päättänyt mistä ruokansa tilaa) tai edes omalle kunnalle, kannattaisi vouhkata asiasta itse lähteelle. Ruokateollisuudelle.
 
Pin
Tätä mä en nyt ymmärrä. Asia on sulle henkeen ja vereen niin tärkeä kun lapsen terveys menee täysin pilalle tuosta moskasta, mutta vaan jos kaikki muutkin on siinä mukana koska muuten meidän Nico-Petterille saattaa tulla paha mieli. Entäs kun ne lapset pääsee sielä päiväkotikeitaasta joka on ihanasti sokerihötötön ja hiilariton ja viljaton ja maidoton ja lihaton (koska juurihan me todettiin että jos jollain vanhemmalla on joku hyvä idea niin se periaate pitää levittää kaikille ettei sen vanhemman lapselle tulisi liian julmasti kohdelluksi kun muut ympärillä ei teekään ihan samoin) ja menee koulumaailmaan? Pitääkö siellä noudattaa samaa? Tai unohdetaan vielä sekin, entäs tämä ihan muu maailma ympärillä, kaverisynttärit, puistot, kaupat, lapsibiot, lapsifestivaalit jne joissa lapset voi kohdata toisia lapsia ja sitä kammottua sokerihöttöä. Kulkeeko ne lapset siellä sitten kyltti kaulassa että sokerista ei saa minulle puhua kun minulle voi tulla paha mieli kun sinä saat ja minä en?

Miten nämä vanhemmat toimivat kun päiväkodin toisella lapsella on synttärit ja lapsiparka erehtyy tuomaan keksejä koko ryhmälle? Poltetaan roviolla? Keksit, ei lasta sentään, lapsen vanhemmat on toki harkinnassa kun ne mokomat paholaiset sellaista saastaa sinne päiväkotiin kehtasivat tuoda. Nekö kuitenkin on sitten ihan sallittua höttöä?

Sitten mä voin olla se julma, lapsia ajattelematon nillittäjä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä laskelmat jotka noi adressin allekirjoittaneet vanhemmat ovat tehneet siitä millä tavoin nuo ruuat korvataan ja ennenkaikkea kustannetaan. Koska hehän ovat luonnollisesti sellaiset tehneet eikö? Ottaneet huomioon sen minkä verran tuollaiset muutokset muuttaa päiväkodin budjettia ja miettineet mistä muusta toiminnasta se raha on sitten pois? Luonnollisesti nuo vanhemmat ovat ottaneet myös huomioon sen minkä verran se tarkoittaa päiväkotimaksujen korotusta ja kunnallisveron kiristymistä. Koska niin karua ja ikävää kun se onkin, rahastahan melkein kaikessa on kyse. Meistä vanhemmista varmasti jokainen haluaisi tarjota lapselleen parhaan mahdollisen kaikesta mahdollisesta, mutta me hyväksytään se tosiasia että se palkka riittää vaan näihin asioihin. Me ei voida lennättää koko perhettä suihkarilla Afrikkaan koskettelemaan elefantteja vaikka se olisi takuulla lapselle "parempi" kokemus kun pelkkä valokuvan näyttäminen. Kun lapsi kysyy "äiti, mitä on auringon toisella puolella?", me ei voida sanoa "No mennäänpä Nico-Petteri katsomaan" ja hypätään sukkulaan ja heitetään lenkki vaikka tuollainen olisi juurikin linjassa nykyisten pedagogisten suositusten kanssa että annetaan lasten itse selvittää, oivaltaa ja kokea.

Onko nuo vanhemmat tarjoutuneet toimittamaan päiväkotiin lapsille itse kotoa sopivat eväät? Ei kun anna kun arvaan, vanhemmat ei siihen suostu koska hehän maksavat tuosta palvelusta ja eihän nyt voida odottaa että heillä olisi varaa niiden hoitomaksujen lisäksi vielä kustantaa välipalatkin. Hyvät vanhemmat, te maksatte tuosta palvelusta sellaisena kun se nyt on. Muutokset ja "parannukset" palvelunlaatuun tulee näkymään myös teidän rahapussissa.

Sen sijaan, että nuo vanhemmat vouhkaa päiväkodille asiasta (joka tosiasiallisesti ei voi asialle mitään, yksittäinen päiväkoti tuskin on itse päättänyt mistä ruokansa tilaa) tai edes omalle kunnalle, kannattaisi vouhkata asiasta itse lähteelle. Ruokateollisuudelle.
Luulisin, että monenkin herkun saisi vähintäänkin yhtä halvalla korvattua terveellisemmäksi vaihtoehdoksi. Vai onko ne sokeripommit tosiaan ainoa edullinen vaihtoehto välipalaksi? Vähän osaan epäillä. :D

Ja jos asia olisi minulle noin dramaattinen ja elämääkin suurempi, lapsi menee ihan pilalle plaa plaa plaa asia kuten haluat liioitella teiniaivoissasi, luuletko etten olisi silloin kieltänyt antamasta mitää herkkuja? Olen niin kyllästynyt tähän teidän vähä-älyisten tyyliin puhua, että alkaa pahasti taas rakoilla oma asiallisuus.
Minusta mehujen ja kiisseleiden määrän olisi voinut vähintään puolittaa.

Jotkut ei vaan pysty käsittämään, että joskus "kauheiden nykyvanhempien" ehdotuksesta ei ole pelkkää vouhotusta, vaan niissä voi olla joku pointtikin vaikka onkin valmiina taistelemaan kaikkia hyviä muutoksia vastaan, koska "vittu nykyajan vanhemmat". Et ehkä välitä niin paljon lasten terveydestä, mutta minä välitän. Omani pystyn vielä korjailemaan, mutta mites ne jotka syövät sitä "terveellistä kotiruokaa" eli ihan paskaa mitä nyt olen seuraillut...?

Ne eivät opi kotoa, eivätkä päiväkodistakaan. Päiväkodin ruoka on muutenkin sellaista eineshöttöä niin miksi pitää kynsin hampain kiinni vielä niistä sokeripommeistakin? Ei voi olla kustannuskysymyskään kun ihan varmasti sokeriherkut eivät ole se kaikkein halvin vaihtoehto, ajattele nyt aivoillasi jos ne kykenee mihinkään. Anna tulla vaan lisää tuota sävyä jos mielesi tosiaan tekee keskustella tällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
"Mamma90"
Voin kertoa teille ihan elävän esimerkin mitä käy kun ette anna lastenne opetella syömään niitä herkkuja kohtuudella. 11v poika, koko ikänsä sille on tehty leivätkin valmiiksi ja laitettu ruoka valmiiksi lautaselle, ettei itse ota kun ottaa sitten liikaa jotain yms. Kaikki on rasvatonta ja vähä sokerista mitä saa,jogurtit soijasta yms. Sukujuhlissa kun ollaan jos pojalle antaa luvan hakea pöydästä itse se menee lautasensa kanssa pöydän eteen ja alkaa ahmia niitä herkkuja hulluna kunnes se on mentävä komentamaan pois pöydän luota ja lopettaa syömisen. Mistähän kummasta tuo reagtio johtuu? Olisikohan juuri siitä että aina on kielletty kaikki herkut,sitte kun saa niitä niin söisi vaikka pöydän tyhjäksi. Että onnee teille sokerin totaalikieltäytyjille vaan sitte ku lapsi on isompi ja kulkee jo itekseen kavereiden kaa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Pin
[QUOTE="Mamma90";30200721]Voin kertoa teille ihan elävän esimerkin mitä käy kun ette anna lastenne opetella syömään niitä herkkuja kohtuudella. 11v poika, koko ikänsä sille on tehty leivätkin valmiiksi ja laitettu ruoka valmiiksi lautaselle, ettei itse ota kun ottaa sitten liikaa jotain yms. Kaikki on rasvatonta ja vähä sokerista mitä saa,jogurtit soijasta yms. Sukujuhlissa kun ollaan jos pojalle antaa luvan hakea pöydästä itse se menee lautasensa kanssa pöydän eteen ja alkaa ahmia niitä herkkuja hulluna kunnes se on mentävä komentamaan pois pöydän luota ja lopettaa syömisen. Mistähän kummasta tuo reagtio johtuu? Olisikohan juuri siitä että aina on kielletty kaikki herkut,sitte kun saa niitä niin söisi vaikka pöydän tyhjäksi. Että onnee teille sokerin totaalikieltäytyjille vaan sitte ku lapsi on isompi ja kulkee jo itekseen kavereiden kaa.[/QUOTE]Noin juuri, hienosti vedetty taas ääripäät mukaan. Voihan reagtio!
 
vierass
Luulisin, että monenkin herkun saisi vähintäänkin yhtä halvalla korvattua terveellisemmäksi vaihtoehdoksi. Vai onko ne sokeripommit tosiaan ainoa edullinen vaihtoehto välipalaksi? Vähän osaan epäillä. :D

Ja jos asia olisi minulle noin dramaattinen ja elämääkin suurempi, lapsi menee ihan pilalle plaa plaa plaa asia kuten haluat liioitella teiniaivoissasi, luuletko etten olisi silloin kieltänyt antamasta mitää herkkuja? Olen niin kyllästynyt tähän teidän vähä-älyisten tyyliin puhua, että alkaa pahasti taas rakoilla oma asiallisuus.
Minusta mehujen ja kiisseleiden määrän olisi voinut vähintään puolittaa.

Jotkut ei vaan pysty käsittämään, että joskus "kauheiden nykyvanhempien" ehdotuksesta ei ole pelkkää vouhotusta, vaan niissä voi olla joku pointtikin vaikka onkin valmiina taistelemaan kaikkia hyviä muutoksia vastaan, koska "vittu nykyajan vanhemmat". Et ehkä välitä niin paljon lasten terveydestä, mutta minä välitän. Omani pystyn vielä korjailemaan, mutta mites ne jotka syövät sitä "terveellistä kotiruokaa" eli ihan paskaa mitä nyt olen seuraillut...?

Ne eivät opi kotoa, eivätkä päiväkodistakaan. Päiväkodin ruoka on muutenkin sellaista eineshöttöä niin miksi pitää kynsin hampain kiinni vielä niistä sokeripommeistakin? Ei voi olla kustannuskysymyskään kun ihan varmasti sokeriherkut eivät ole se kaikkein halvin vaihtoehto, ajattele nyt aivoillasi jos ne kykenee mihinkään. Anna tulla vaan lisää tuota sävyä jos mielesi tosiaan tekee keskustella tällä tasolla.
Mä en nyt ehdi kun katsos toiset meistä käy ihan töissäkin mutta voin palata asiaan iltapäivällä. Sinä aikana sä voisit perehtyä sellaiseen asiaan kun "kilpailutus" ja pohtia mitä se mahtaa merkitä tuon asian kannalta. Ihan vaan nopeuttaakseni asiaa voin auttaa sen verran, että kilpailutus velvoittaa kuntaa valitsemaan halvimman palveluntuottajan. Se, että susta nyt tuntuu siltä että muut ruuat olisi yhtä edullisia ei tee siitä vielä tosiasiaa. Ja Pin, sä olet sen verran kertonut itsestäsi täällä, että tiedän minkä ikäinen sinä olet. Mä olen sua huomattavasti vanhempi.
 
Pin
Sulla on ilmeisesti mennyt ohi mm. se, että viime vuosikymmenten aikana tyypin 2 diabetes on yleistynyt, samoin lihavuus. Sinä saatat olla normaalipainoinen, mutta tilastollisesti suomalainen on lihonut.
Kyllä mä säälin enemmän niitä "lapsiparkoja", jotka opetetaan syömään päivittäin jotain sokerihöttöä. Ruoan järjetön mättäminen ja turha syöminen on tapa, joka opitaan lapsena.
Joo tähän naurettavaan argumenttiin törmäsin myös facebookissa "ei mekään lihottu vaikka syötiin pannaria ja kaikkea päiväkodissa"

...paitsi että yli puolet suomalaisista aikuisista on ylipainoisia puhumattakaan kaikista sairauksista mitä se tuo tullessaan. Hienosti on ajateltu tuokin aivopieru loppuun asti.
Moni tuntuu vastustavan tätä vain vastustamisen ilosta, yhdeltäkään en ole kuullut järkeviä perusteluja, miksi ei korvattaisi osaa herkuista terveellisemmällä vaihtoehdolla. Ainoastaan jotain "siis idiootit pannari on hyvää", "ei lapsen ruokavaliota kuulu tarkkailla, sitten aikuisena vasta" (joo todella järkevä ajatus. Korjataan sitten tuhoja loppuelämä vaikeamman kautta kun ruokatottumukset on pielessä) ja "siis ihan kauheeta hysterisointii eiks oo oikeit ongelmii" (kukaan tässä ei ole hysterisoinut, ihan rauhallisissa merkeissä toivotaan herkkujen paranevan terveellisemmiksi ja onneksi ei olekaan mitään kauheita ongelmia ja voi keskittyä parantamaan uuden sukupolven koko tulevaisuus, kuinka typerää ja mitätöntä eikö?)
 
"vvvv"
Nyt niitä terveellisiä hiilarittomia välipalavinkkejä kehiin! Ja aamupala- ja iltapalavinkkejä myös! Näissä ketjuissa aina puskista huudellen tyrmätään jogurtit ja hedelmät, mutta mitään vaihtoehtoja ei näy.
 
Vierass
Yhdessä jugurtissa on noin 8 palaa sokeria. Kyllä pitäisi löytää parempia vaihtoehtoja, jos yhtään ajatellaan lasten terveyttä. Tuoremehu on myös sokeripommi, mitä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288641285088.html
 
Pin
Mä en nyt ehdi kun katsos toiset meistä käy ihan töissäkin mutta voin palata asiaan iltapäivällä. Sinä aikana sä voisit perehtyä sellaiseen asiaan kun "kilpailutus" ja pohtia mitä se mahtaa merkitä tuon asian kannalta. Ihan vaan nopeuttaakseni asiaa voin auttaa sen verran, että kilpailutus velvoittaa kuntaa valitsemaan halvimman palveluntuottajan. Se, että susta nyt tuntuu siltä että muut ruuat olisi yhtä edullisia ei tee siitä vielä tosiasiaa. Ja Pin, sä olet sen verran kertonut itsestäsi täällä, että tiedän minkä ikäinen sinä olet. Mä olen sua huomattavasti vanhempi.
Hienoa, että olet vanhempi ja tasosi silti tuollainen. Väität siis kivenkovaa, että mistään ei löydy jogurtteja, makuviilejä, kiisseleitä ja pannareita hillolla halvempia vahtoehtoja? Okei sitten olen todella yllättynyt. Voit toki itse esittää faktaa asiasta jos löytyy. Koko kansanterveyteen vaikuttava asia on vaan melko tärkeä mielestäni kun näitä lihavuustilastoja katsotaan.
Juu en ole tällä hetkellä työelämässä virallisesti ainakaan vaan lasten kanssa kotona ja samalla käyn koulua sekä hoidan paria muuta työhön liittyvää asiaa sivussa. Täällä tosin on tällä hetkellä yökin, joten eipä se asiaa muuttaisi vaikka työelämässä olisinkin. :D Aikaa siis on kunnes silmät menee umpeen.
 
En jaksanut lukea koko ketjun riitelyä, mutta itseäni on harmittanut päiväkodin sokerivälipalat sen takia, että jos olen vaikka itse suunnitellut meneväni lapsen kanssa kahvilaan, niin sitten tuntuu, että niitä herkkuja tulee yksinkertaisesti liikaa, jos hän on jo syönyt päiväkodissakin jätskiä joko samana tai edellisenä päivänä. Ärsyttää miettiä omia menemisiäni päiväkodin välipalojen mukaan, ja en kuitenkaan haluaisi alle kouluikäisen syövän sokeriherkkuja joka päivä. Toivoisin myös, että päiväkodissa olisi enemmän erilaisia salaatteja ja hedelmiä, koska lapsi tuntuu syövän niitä helpommin siellä.
 
[QUOTE="Mamma90";30200721]Voin kertoa teille ihan elävän esimerkin mitä käy kun ette anna lastenne opetella syömään niitä herkkuja kohtuudella. 11v poika, koko ikänsä sille on tehty leivätkin valmiiksi ja laitettu ruoka valmiiksi lautaselle, ettei itse ota kun ottaa sitten liikaa jotain yms. Kaikki on rasvatonta ja vähä sokerista mitä saa,jogurtit soijasta yms. Sukujuhlissa kun ollaan jos pojalle antaa luvan hakea pöydästä itse se menee lautasensa kanssa pöydän eteen ja alkaa ahmia niitä herkkuja hulluna kunnes se on mentävä komentamaan pois pöydän luota ja lopettaa syömisen. Mistähän kummasta tuo reagtio johtuu? Olisikohan juuri siitä että aina on kielletty kaikki herkut,sitte kun saa niitä niin söisi vaikka pöydän tyhjäksi. Että onnee teille sokerin totaalikieltäytyjille vaan sitte ku lapsi on isompi ja kulkee jo itekseen kavereiden kaa.[/QUOTE]

Mistä tuollainen reaktio johtuu? No siitä, että se on 11-vuotias poika. Sellaisia ne ovat tuossa iässä. Eivät ne ole yhtään sen vähempää persoja juhlien herkkupöydän antimille, joilla on ollut karkkipäivät ja sokerijälkiruuat kotona.
 
No olisihan se nyt ihan kamalaa jos lapset ei saisi kilokaupalla päiväkodissa(kin) sokeria. Ilman jogurtteja ja pannareita päiväkotiaikana ei selviä hengissä.
No sekö on kamalaa että esim kerran kahdessa viikossa on pannaria? Tai kertaviikossa jogurttia? Siinäkö on vaihtoehdot että kiloittain-ei ollenkaan? Meillä töissä on nyt kahden viikon aikana ollu kerran jogurttia eikä pannaria tai lettuja kertaakaan. Todellakin turhaa vouhkaamista tuollanen nillittäminen ettei saa yhtään antaa. Kuten tuossakin jutussa todettiin, ei oo syytä karsia hoidossa kokonaan pois, lasten kokonaisruokavalio on tärkeä, ei se onko tarhassa joku viikko sitä pannaria. Tai jätskiä vaikka kerran kuussa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30200745:
En jaksanut lukea koko ketjun riitelyä, mutta itseäni on harmittanut päiväkodin sokerivälipalat sen takia, että jos olen vaikka itse suunnitellut meneväni lapsen kanssa kahvilaan, niin sitten tuntuu, että niitä herkkuja tulee yksinkertaisesti liikaa, jos hän on jo syönyt päiväkodissakin jätskiä joko samana tai edellisenä päivänä. Ärsyttää miettiä omia menemisiäni päiväkodin välipalojen mukaan, ja en kuitenkaan haluaisi alle kouluikäisen syövän sokeriherkkuja joka päivä. Toivoisin myös, että päiväkodissa olisi enemmän erilaisia salaatteja ja hedelmiä, koska lapsi tuntuu syövän niitä helpommin siellä.
no sitten teillä tarhassa on liikaa makeita välipaloja jos noin vaikeaksi menee. Tai jos on syöny edellispäivänä jädeä,onko se paha jos käy seuraavana äidin kanssa kahvilla?
 
Pin
No sekö on kamalaa että esim kerran kahdessa viikossa on pannaria? Tai kertaviikossa jogurttia? Siinäkö on vaihtoehdot että kiloittain-ei ollenkaan? Meillä töissä on nyt kahden viikon aikana ollu kerran jogurttia eikä pannaria tai lettuja kertaakaan. Todellakin turhaa vouhkaamista tuollanen nillittäminen ettei saa yhtään antaa. Kuten tuossakin jutussa todettiin, ei oo syytä karsia hoidossa kokonaan pois, lasten kokonaisruokavalio on tärkeä, ei se onko tarhassa joku viikko sitä pannaria. Tai jätskiä vaikka kerran kuussa.
Vastasin jo tuohon kysymykseen ketjussa.
 
"wieras"
Siis mitä vi....a. Mistä lähtien kiisselikin on ollut niin sanotusti ihan itse saatanasta? Ihan normaalia välipalaa/iltapalaa minun mielestäni. Ei kait sitä sokeria tartte kilokaupalla mättää. Haluaisin kyllä nähdä miten osa porukasta tekee ruokaa ilman sokeria, suolaa ja vieläpä ilman jotain muita hiilareita. Pimeitä ootte osa.
 
no sitten teillä tarhassa on liikaa makeita välipaloja jos noin vaikeaksi menee. Tai jos on syöny edellispäivänä jädeä,onko se paha jos käy seuraavana äidin kanssa kahvilla?
Periaatteessa ei. Mutta sitten lapsella on karkkipäivä kerran viikossa. Ja koska lapsi alkaa herkästi jättää normaalia ruokia syömättä, jos on syönyt herkkuja tai on herkkuja luvassa, yritämme karsia jatkuvaa herkuttelua.
 
Silloin kun mä olin penska, olin hoidossa mummolassa. Ja ei, ei siihen aikaan edes myyty kaupassa kuin kolmea erisortin valiojogurttia, mutta JOKAIKISELLÄ aterialla oli JÄLKIRUOKA. Makea sellainen. Puuroa, kiisseliä, pullaa, mitä milloinkin.

Ja välipalaksi saattoi olla jälleen jotain makeaa. Vaikkapa pala piirakkaa ja lasi maitoa. Tai voileipä ja makeaa kaakaota.

Ja hengissä mä olen yhä. Enkä edes ylipainoinen. Enkä sairasta muuta kuin kesäisin heinänuhaa ja nyt jotain järkkyflunssaa.
 
Pin
[QUOTE="wieras";30200756]Siis mitä vi....a. Mistä lähtien kiisselikin on ollut niin sanotusti ihan itse saatanasta? Ihan normaalia välipalaa/iltapalaa minun mielestäni. Ei kait sitä sokeria tartte kilokaupalla mättää. Haluaisin kyllä nähdä miten osa porukasta tekee ruokaa ilman sokeria, suolaa ja vieläpä ilman jotain muita hiilareita. Pimeitä ootte osa.[/QUOTE]

Ei ole itse saatanasta vaan puhutaan kokonaisuudesta ruokavaliossa ja kukaan ei väittänyt tekevänsä ilman suolaa, sokeria jne. Kuinka vaikeaa voi olla näin yksinkertaisen asian sisäistäminen?
 
ohhoh teitä
En ymmärrä että tässä on nyt kiisselikin jo pahasta. Marjat on hyväksi ja jos ne saa lapsen kurkusta alas hippasella sokeria niin antaa mennä. Toinen pääty olisi se ettei niitä marjoja saisi monenkaan lapsen kurkusta alas. Ympärilläni on jos jonkunlaista nirsoilijaa ja se nirsoilu on lapselle ihan normaalia. Mitä hemmettiä ne nirsot sitten enää syö jos se hiukkanenkin sokeria viedään pois. Antakaa syödä ja pistäkää asiat ihan oikeasti nyt mittakaavaansa.

Jos olet menossa kahvilaan niin ei se ole päiväkodin vika että sun pitää siellä syöttää sille sitten sokeria. Syöttäkää siellä sitten niitä super terveellisiä herkkuja joista tässäkin ketjussa puhutte.
 

Yhteistyössä