Siivousvälineet/aineet/rutiinit

  • Viestiketjun aloittaja Silläsiisti
  • Ensimmäinen viesti
Silläsiisti
Hei!

Tarvitsisin vinkkejä helpottamaan arjen siisteyden ylläpitämistä. Omassa lapsuudenkodissani ei pahemmin siivoiltu ja minulle ei ole syntynyt minkäänlaisia siivousrutiineita, saati, että tietäisin mikä väline ja aine olisi mihinkin tarkoitukseen kätevin. Meillä on n. 120 nm omakotitalo, jossa muunmuassa kaksi vessaa ja erillinen kylpyhuone, sekä sauna. Lapsia 2 (pieniä), sekä koira. Tuntuu, ettei aika mitenkään riitä siivoamiseen. Nautin kuitenkin siisteydestä ja haluaisin että meillä olisi siistimpää.

Joten, jaa siivousvinkkisi. mitä vaan tulee mieleen. Ts. hyvät aineet ja välineet jne.

Kiitos.
 
mun motto on: Jokapäivä pientä siivousta ja kerran viikossa isompi siivous :) käteviksi olen huomannut lidlin siivousliinat- on todella hyviä! mulla on noiden lisäksi vain tolua ja klooria, muita en tarvitse.
 
Ano
Mä olen sitä rasittavaa sorttia, joka siivoo jälkensä ja lasten jäljet ja miehen jäljet ja kaikki saman tien. Että koko ajan on tekemässä jotain. Tiskaan heti kun ollaan syöty, tavaroita siivoon lasten perässä koko ajan paikalleen, joka päivä siivoon jotain pientä (vessanpöntön, kylppärin lattian, eteisen kaapin, tyttären vaatekaapin ym.), ja silloin tällöin innostuessani sitten vähän enemmän (ehkä pari kertaa viikossa). Keittiöstä en lähde, ennen kuin kaikki leivänmurut on pyyhitty pöydiltä ym.

Eli todellakin komppaisin ylläolevaa; joka päivä jotain pientä ja kerran viikossa isompaa. :)
 
Olen ehkä vähän huono puhumaan siivousrutiineista, koska ei minulla sellaisia ole. Ainakaan mitään "kerta viikkoon suursiivousta" en kannata. Inhoan johonkin tiettyyn aikatauluun sidottuja kotityörutiineita. Siivoustyötä olen kuitenkin tehnyt sen verran, että olen oppinut ylläpitosiivouksen olevan tärkeintä.

Minulla koti pysyy siistinä sillä, että teen "keskilattiaimurointia" lähes päivittäin. Kun imurin kaivaa esiin, aina ei tarvitse imuroida joka nurkkaa, vaan riittää että imuroi hiekkaisimmat (eteinen), muruisimmat (keittiö) ja roskaisimmat (lastenhuone askartelun vuoksi) kohdat. Imuroinnista tulee vähemmän stressiäkin kun tietää, että on ok imuroida juuri niin paljon kuin huvittaa :)

Mattoja ei myöskään tarvitse raahata ulos viikoittain eikä mattojen alta siivota jatkuvasti, lattiat voi pyyhkiä myös mattojen ympäriltä. Ja joka huonetta ei tarvitse pyyhkiä viikoittain, esim. makuuhuoneille riittää hyvin kerran kuussa.

Vessaa siivoan iltaisin silloin kun siltä tuntuu, eihän siihen mene kuin pari minuuttia. Jos olisi monta vessaa, en todellakaan ottaisi urakaksi siivota aina kaikkia vessoja ja kylppäriä siihen vielä päälle.

Siivousaineista: yleispuhdistusaine laimennettuna suihkepulloon käy melkein kaikkeen siivoukseen. Kylppäriin kannattaa olla hapan pesuaine, jolla pesee joskus seinät. Lattioiden puhdistukseen esim. Sinin levymoppi on mainio. Siihen kannata ottaa mitään ämpärillistä pesuvettä, vaan huuhtelee mopin siivouksen välissä altaassa juoksevalla vedellä ja suihkuttaa suihkepullosta laimennettua pesuainetta. Näin pyyhkii lattiaa puhtaalla mopilla eikä sillä likavedellä. Ja kaikki siivousrätit, mopit jne. luonnollisesti pestään joka käytön jälkeen pesukoneessa, niin että ovat puhtaana odottamassa seuraavaa käyttöä.
 
toll
Aineita meillä:
Tolu kylpyhuone
Tolu yleispuhdistussuihke
Kiilto desinfioiva liina
Tolu Aito yleispuhfistusaine jota käytän lattioille

Välineet:
Sini mikrokuitu laminaattimoppi
Sini mikrokuitu lattialiina ( vaihto liinoja mopille) x2
Sini hankauslevy (mopille)
Sini mikrokuitu tiskirätti x4
Sini mikrokuitu pölyliina

Muistan vielä kun uudistettiin uuteen taloon muuttaessa aineet ja välineet

Imuroin joka toinen tai kolmas päivä, lattian putsaan 2-4krt koko talon ja sillo jos on likaa, pölyjä pyyhin kerran pari kuussa..
 
vierailija
Hei!

Tarvitsisin vinkkejä helpottamaan arjen siisteyden ylläpitämistä. Omassa lapsuudenkodissani ei pahemmin siivoiltu ja minulle ei ole syntynyt minkäänlaisia siivousrutiineita, saati, että tietäisin mikä väline ja aine olisi mihinkin tarkoitukseen kätevin. Meillä on n. 120 nm omakotitalo, jossa muunmuassa kaksi vessaa ja erillinen kylpyhuone, sekä sauna. Lapsia 2 (pieniä), sekä koira. Tuntuu, ettei aika mitenkään riitä siivoamiseen. Nautin kuitenkin siisteydestä ja haluaisin että meillä olisi siistimpää.

Joten, jaa siivousvinkkisi. mitä vaan tulee mieleen. Ts. hyvät aineet ja välineet jne.

Kiitos.

Sivona Siivoustukku


YHTEYSTIEDOT
Myymälä

Avoinna: Ma-Pe 9.00-17.00
Laajaniityntie 3, 01620 Vantaa (Martinlaakso)
Puh: (09) 35400103
www.Sivona.fi
info@sivona.fi

 
vierailija
Hei!

Tarvitsisin vinkkejä helpottamaan arjen siisteyden ylläpitämistä. Omassa lapsuudenkodissani ei pahemmin siivoiltu ja minulle ei ole syntynyt minkäänlaisia siivousrutiineita, saati, että tietäisin mikä väline ja aine olisi mihinkin tarkoitukseen kätevin. Meillä on n. 120 nm omakotitalo, jossa muunmuassa kaksi vessaa ja erillinen kylpyhuone, sekä sauna. Lapsia 2 (pieniä), sekä koira. Tuntuu, ettei aika mitenkään riitä siivoamiseen. Nautin kuitenkin siisteydestä ja haluaisin että meillä olisi siistimpää.

Joten, jaa siivousvinkkisi. mitä vaan tulee mieleen. Ts. hyvät aineet ja välineet jne.

Kiitos.

Sivona Siivoustukku


YHTEYSTIEDOT
Myymälä

Avoinna: Ma-Pe 9.00-17.00
Laajaniityntie 3, 01620 Vantaa (Martinlaakso)
Puh: (09) 35400103
www.Sivona.fi
info@sivona.fi

 
vierailija
Minulla sama elämäntilanne ja samat neliöt. En tee viikkosiivouksia.
Vessat:
- kummassakin vessassa on pesuainetta suihkepullossa, joka neutraloi virtsan hajun. Sumutan sitä n. joka toinen päivä pinnoille ja lattialle pöntön ympärille, pyyhin vessapaperilla ja vedän vessapaperin pöntöstä alas. Siistiä!
- meillä ei ole mitään tasoja jotka keräävät tavaroita ja pölyjä. Ei kirjahyllyä, ei olohuoneen sohvapöytää, ei mitään muitakaan hyllyjä. Kaiken, minkä voi ripustaa seinälle, ripustetaan meillä seinälle. Kaiken, minkä voi säilyttä kaapissa, säilytetään kaapissa. Helpottaa kummasti kun esimerkiksi olkkarissa on vaan sohva ja telkkari seinällä ja muu tekniikka pienessä kaapissa ovien takana.
- kaikki laskut ja lehdet tulevat sähköisinä, säästää paljon vaivaa
- kaikki matot on konepestäviä, eli ne voi pyörittää kotikoneessa. Niitä ei montaa ole, koska koira sotkee niitä jatkuvasti.

Kun lattiapinta-ala on puhdas, on helppo imuroida. Sitä teen joka päivä tai joka toinen päivä. Lastenhuoneisiin ei saa koira mennä, joten niitä ei tarvitse joka päivä siivota, joten imuroin ne silloin tällöin. Jos siinä on leikit kesken maton päällä, rullaan ne maton sisälle, imuroin, pyyhin lattiat ja leväytän taas maton lattialle.

Kahdesti vuodessa pidän lapsivapaan viikonlopun, eli hyvän musiikin ja hyvän juoman vauhdittamana siivoan kaapit ja pistän myyntiin ja kierrätykseen kaiken mitä ei tarvita. Vaihdan kauden vaattett ja kengät esille ja mietin parempia säilytysratkaisuja. Siitä mennään taas puoli vuotta helposti eteenpäin tällä yhden viikonlopun isommalla siivouksella.
 
Nykyisen työni ja kiireisen ja haastavan elämäntilanteen takia olen joutunut joustamaan kodin siivouksen ja siisteydenkin suhteen, joten näin mennään

Joka päivä:
-sänkyjen petaus (tyttö ei saa omaa päiväpeittoaan laitettua, joten viikkaa oman peiton kuitenkin siististi)
-keittiön tasojen siistintä ja pyyhintä (useitakin kertoja)
-tiskikoneen täyttö/tyhjennys
-vaatteet ja roskat pois ja tavarat paikoilleen
-kissojen hiekkalaatikoiden putsaus
-pyykkihommia

1-2 x viikossa
-imurointi, pöyjen pyyhintä, vessojen pesu
-tyttö siivoa oman huoneensa, eli lelut paikoilleen, roskat roskiin, minä paikkailen

Kahden viikon välein käy siivooja, joka tamppaa matot, imuroi ja pesee lattiat.

Aineina
-keittiössä Fairy Platiniumin ja veden sekoitus suihkepullossa, tätä käytän myös pölyjen pyyhintään tasoilta
-muuten vaihdellen Tolua ja Method-sitruuna yleispesuainetta
-wc:ssä pöntöille Pirkka-wc-putsari sekä laimennettu Tolu-liuos altaalle jne
 

Yhteistyössä