Sijoituskoirien omistajia paikalla tai kasvattajia

Mä ku tässä pähkäilen sitä koiran hankintaa... laitoin Apulaan ilmoituksen ja olenkin saanut muutaman ihan hyvän vaihtoehdon sieltä kautta. Mulle on tarjottu myös sijoitukseen koiranpentuja, paristakin paikasta...

Nyt vaan mietin, että kuinka sitovaa se on. Entäs jos jotakin tapahtuu eikä koirasta olekaan jalostukseen, jostakin syystä, mitäs sitte? Kuinka aktiivista harrastustoimintaa kasvattajat odottavat? Esim, jos otan sakemannin, pitääkö minun kisailla jossakin pk-lajissa sen kans. Näyttelyt ei ihan järkytys mulle olis, jos ei joka viikonloppu jossakin tarvitse juosta (en työnikään puolesta pystyisi, koska joskus on viikonloppuisin töissä).

Kokemuksia siis kaipailen, niin hyviä kuin huonojakin.
 
meillä on
Eiköhän tuo koiran kanssa harrastaminen ole koiran kasvattajasta kiinni.
Tottakai mukavempaahan se on jos koiran emäntäkin on kiinnostunut esim . näyttelyistä.
Meillä siis sijoituskoira ja sopimus oli että koiralla teetetään pennut, jonka jälkeen koira siirtyy minun omistukseen. Jos koira ei astutuksista huolimatta olisi tullut paksuksi, koira olisi siirtynyt minun omistukseen täytettyään 4 w.
 
No ne näyttelyt olis ihan ok mullekin, jos muutama riittää. Mä oon miettinyt tuota saksanpaimenkoiraa ja ainakin yks kasvattaja laittoi tänään viestiä, että näyttelyihin vietävä (no ei ihan just näillä sanoilla) ja harrastustakin olis hyvä jos kilpailumielessä harrastais. Sit se vaatii vielä 2 pennut. Mun mielestä 2 pennut on kova vaatimus, ja en välttämättä haluais kilpailla vaikka harrastaisinki aktiivisesti. Mulla on vähän ramppikuumetta, jos joudun monen ihmisen eteen ja sen vuoksi haluaisin vaan mun & koiran parhaaksi harjoitella ja harrastaa. Noh, tuon kasvattajan kans en ala mihinkään, koska en 2 pentuja halua teettää koiralla jos sen sijoitukseen otan. Sehän sit sitois jo tosi kauan. Kennelliiton sivuilta luin, että se yks pentue on se mitä ne suosittelee...
 
Ainakaan virallinen sopimus(kennelliiton)perustuu YHDEN pentueen teettämiseen, eli toki voi sopia vaikka kolme mutta jos sijoitusemäntä kieltäytyy sen yhden jälkeen muista pentueista on laki hänen puolellaan.
 
Kyy
Itsellä ollut pelkkiä sijoituskoiria ja ihan hyvä tapa ainakin itselle ollut. Koiraa noudettaessa tehdään sopimus, jossa yleensä aikaraja, joilloin kasvattajan on tehtävä pennut ja jotkut ottaa "takuumaksun" eli jonkin rahasumman, jonka saa takas kun pennut on tehty. Jos pentuja ei tehdä, niin tuo takuusumma jää kasvattajalle maksuksi koirasta. Kasvattaja myös hoitaa pennutuksen ja kaikki siitä aiheutuvat kulut.

Kasvattajan kanssa on ihan sovittavissa nuo kaikki käytännön järjestelyt, eli pitääkö käydä näyttelyissä, harrastaa jotain, yms. Eli kannattaa kysellä etukäteen, mitä ne sijoitukseen tarjonneet kasvattajat olettavat sun tekevän sen koiran kanssa. Pitääkö sitä esim. ruokkia jollain tietyllä/tietyillä ruuilla (jotka voi olla kalliita) vai kelpaako markettien ruoka? Yleensä ei kelpaa, tai ainakin mitä itsellä on kokemusta.
 
vieras
Sakemanni on aktiivinen rotu, joka ei välttämättä sovellu vain sohvakoiraksi. Ehkä kasvattaja vaatii kilpailemista kahdesta syystä. Ensinnäkin koiralle on tuloksia, jolloin sen jälkeläisistä saa paremman hinnan. Toisekseen lupaamalla kilpailla koiran kanssa omistaja myös joutuu harrastamaan koiran kanssa oikeasti. Kun on tähtäimenä kilpailu, on myös jotain takeita siitä, että koiran kanssa käydään oikeasti muulla kuin lenkillä vaan. Kahdet pennut on aika paljon.

Sen verran on vielä pakko kommentoida, et jos sulla sijoituskoira on mielessä vain rahan takia eli säästät ostohinnan, niin onhan sulla varaa ylläpitää koiraa? Voi tulla kalliiksi. Lääkärikuluja ja muuta yllättävää ja ne voivat olla moninkertaiset verrattuna hankintahintaan. Kokemusta on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sakemanni on aktiivinen rotu, joka ei välttämättä sovellu vain sohvakoiraksi. Ehkä kasvattaja vaatii kilpailemista kahdesta syystä. Ensinnäkin koiralle on tuloksia, jolloin sen jälkeläisistä saa paremman hinnan. Toisekseen lupaamalla kilpailla koiran kanssa omistaja myös joutuu harrastamaan koiran kanssa oikeasti. Kun on tähtäimenä kilpailu, on myös jotain takeita siitä, että koiran kanssa käydään oikeasti muulla kuin lenkillä vaan. Kahdet pennut on aika paljon.

Sen verran on vielä pakko kommentoida, et jos sulla sijoituskoira on mielessä vain rahan takia eli säästät ostohinnan, niin onhan sulla varaa ylläpitää koiraa? Voi tulla kalliiksi. Lääkärikuluja ja muuta yllättävää ja ne voivat olla moninkertaiset verrattuna hankintahintaan. Kokemusta on.
Ensinnäkin, mulla on aikaisemminkin ollut sakemanni, eli tiedän ja tunnen rodun. Olen sen kans harrastanut ja tiedän niitäkin piirejä jonkin verran. Se miks en kilpailemaan halua on yksinkertaisesti se etten tykkää tehdä sitä kilpailemisen vuoksi. En ole yhtään kilpailu-ihminen ja minun mielestä mulla ja koiralla pitää olla hauskaa kun harrastetaan.

Sijoituskoira ei ole mielessä pelkästään rahan vuoksi. Tiedän, että koiraan saa uppoamaan rahaa, minulla on jo ennestään yksi koira. Jos paperillisen koiran ostan, otan sille myös vakuutuksen, jolloin lääkäri ym. kulut saadaan osittain sitä kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Itsellä ollut pelkkiä sijoituskoiria ja ihan hyvä tapa ainakin itselle ollut. Koiraa noudettaessa tehdään sopimus, jossa yleensä aikaraja, joilloin kasvattajan on tehtävä pennut ja jotkut ottaa "takuumaksun" eli jonkin rahasumman, jonka saa takas kun pennut on tehty. Jos pentuja ei tehdä, niin tuo takuusumma jää kasvattajalle maksuksi koirasta. Kasvattaja myös hoitaa pennutuksen ja kaikki siitä aiheutuvat kulut.

Kasvattajan kanssa on ihan sovittavissa nuo kaikki käytännön järjestelyt, eli pitääkö käydä näyttelyissä, harrastaa jotain, yms. Eli kannattaa kysellä etukäteen, mitä ne sijoitukseen tarjonneet kasvattajat olettavat sun tekevän sen koiran kanssa. Pitääkö sitä esim. ruokkia jollain tietyllä/tietyillä ruuilla (jotka voi olla kalliita) vai kelpaako markettien ruoka? Yleensä ei kelpaa, tai ainakin mitä itsellä on kokemusta.
Tuo ruokajuttu on varmasti juuri se, että joutuu ostamaan kalliita ruokia. Sekään ei ole ongelma, mutta tuo 2 pentujen tekeminen mua tökkii kaikkein eniten. En mä halua itselleni sellaista koiraa, jota käytetään pelkästään pentujen tekemiseen. Se tulee meille perheenjäseneksi ja rakastetuksi sellaiseksi...

Mut mä mietin vielä. Voi olla, että päädyn ostamaan suoraan koira, jolloin ei ole mitään ylimääräisiä velvollisuuksia asian suhteen.
 
Meillä ei ole sijoituskoiraa mutta siskolla on/on ollut. Tärkeää tuossa varmaan on molemmin puolinen luottamus kasvattajan kanssa ja että pelisäännöt on laitettu paperille. Siskolla ja kasvattajalla on aina mennyt loistavasti yhteen, mutta ikäväkyllä on kuultu myös näitä tapauksisa missä kasvattaja on alkanut keksiä omia vaatimuksia jälkikäteen jne.

Ainakin siskon koirilla (collieita) on sovittu yksi pentue kasvattajalle ja joku tietty ikä milloin koira siirtyy omistajalle jos pentueita ei tule. Myös tilanteet joissa koirasta ei ole jalostukseen on jotenkin sovittu, en tiedä tarkemmin.

Heillä on kasvattajalla oikeus käyttää koiraa näyttelkyssä ja näin on tehnytkin. Sisko on itsekin käyttänyt, mihin kasvattaja ei siis ole velvottanut mutta sisko itse halunnut. Harrastanutkin sisko on ja vaikka kasvattaja pitää sitä arvossa, se ei kuulu tuohon sijoitussopimukseen. Luonnetestin kasvattaja maksoi, samoin lonkka-, silmä- ym tarkastukset sekä nartun ruokinnan tietystä raskausviikosta asti. Ja luonnollisesti kaikki astutukseen menevät kulut.

Tuommoisia tuli ensimmäisenä mieleen. Oltaisiin saatu itsekin sijoituskoira samalta kasvattajalta, mutta pidettiin kuitenkin helpompana ostaa pentu itselle ja sitten jos joskus vaikuttaa jalostuskelpoiselta niin myydään jalostusoikeus kasvattajalle.
 

Yhteistyössä