Sikainfluenssarokotusgaluppi!

Taas lisaan tahan norjalaisen nakokulman... Taalla on jo 6 kuollutta ja sairastuneita virallisesti alle 2000. Ja kynnys hakeutua hoitoon on ihan yhta matala kuin suomessa. Kuolleiden joukossa myos perusterveita ihmisia, sairaita jotka saaneet tamiflun ihan oireiden alussa ja yksi raskaana ollut perusterve 30 nainen. Kylla tama influenssa valitettavasti voi tappaa ihan kenet tahansa.
 
Annie, olet ihan oikeassa tuosta THL:n tai vastaavien viranomaisten roolista. Tarkoitin itse lähinnä sitä, että tässäkin ketjussa arvioidaan eri asiantuntijatahoja tai -lähteitä suuntaan tai toiseen ja osa kritisoi kovasti juuri suomalaisia viranomaisia. Minä tarkoitin siis sitä, että itse joutuu tekemään sen päätöksen, kenen asiantuntijan mielipidettä uskoo ja kenen mielipiteen perusteella tekee itse päätöksen.

Mutta jokainen tekee päätöksen itse puolesta tai vastaan ja jos on valmiiksi ottanut rokotteeseen negatiivisen kannan ja haluaa takertua tutkimus- tai valmistusprosessin vaiheisiin, on mielipidettä varmaan turha yrittää asiantuntijoiden kommenteinkaan kääntää.

Tänään saman laitoksen asiantuntijat arvioivat, että varsinainen epidemia on tulossa vasta loppuvuodesta/vuoden vaihteessa. Jos näin on, tilatut rokotteet ilmeisesti ehtivät tulla ja rokotteen halukkaat saamaan.

 
kiitos siitä! Jos en raskaana olisi, en rokotetta omalle kohdalleni edes miettisi, sillä olen perusterve eikä sikainfluenssa pelota. Mutta koska raskaana ollessani kuulun riskiryhmään, joka on käsittääkseni rankattu riskiryhmistä ns. pahimmaksi, en tietenkään voi tuudittautua siihen uskoon että tämä tauti ei mua kosketa.

Rokotteen turvallisuus kaikkineen mietityttää, mutta olen tullut siihen tulokseen, että olen valmiimpi kantamaan rokotteesta aiheutuvat mahdolliset haittavaikutukset jotka voivat ilmetä aikanaan lapsessani, kuin että altistan itseni ja syntymättömän lapseni jopa kuolemalle. Mä olen jo nyt äiti kahdelle lapselle, joille olen tärkeintä maailmassa, enkä halua tieten tahtoen valmistautua vastaanottamaan tautia, joka on jo nyt liian monta raskaana olevaa vienyt mennessään. Kyllä mulla on tietoinen pyrkimys koittaa välttää tuo tauti, jos sen vaan suinkin pystyn rokotteella välttämään. Mähän en voi tietää, kuulunko niihin onnellisiin jotka sairastaa taudin lievänä. Eipä sitä kukaan voi tietää.

Rokotteessa varmasti on riskinsä, mitä mun mielestä on turha edes kieltää. Tietenkin haluaisin käydä läpi tämän raskauden ilman mitään rokotuksia tai lääkkeitä, mutta tilanne on nyt se mikä on. Vaikka rokotuksen haittoja tulen varmasti pähkäilemään vielä vuosikaudet eteenpäin, toivon kuitenkin että ehdin saamaan ensin rokotteen enkä sikainfluenssaa.

Milloin niitä rokotteita alkaa tulla Suomeen, onko siitä jo joku varmuus? Tuntuu, että koko ajan rokotusten alkamisen ajankohtaa vaan siirretään ja siirretään. Mä ehdin saavuttamaan raskaudessa juuri puolivälin, jos rokotteita pian saadaan. Harmittaa, että vauvan kehitys on vielä paljon kesken, mutta kun pandemia ei aikaa kysele niin näillä mennään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Briteissa muuten talla viikolla kuollut 3 odottavaa aitia. :/
Mistä kuulit?

Ja nyt se eka aalto on täällä Suomessa. Ehtisi nyt saada sen rokotteen.
http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009101610437591_si.shtml
Niimpä!

Adeliina eiköhän nuo rokottamiset aloiteta Suomessa asuinpaikasta riippuen joko lokakuun viimeisellä viikkolla tai marraskuun ekalla viikolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuurakeiju:
Miksi raskaana olevat ovat riskiryhmä?? Mie haluaisin nähdä tästä väittestä faktaa, mustaa valkoisella. Mie en rokotetta ota vaikka raskaana olenkin.
Mitäs jos itse googletat hieman tai luet tämän ketjun. Tuossa yksi sivusto
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=1719206 ja näitä sivustoja on paljon.

Luin Espoon kaupungin sivuilta että raskaana olevia aletaan rokottamaan 26.10 alkaen =)
 
Tässä asiallista tietoa kotimaisin voimin :) teksti pötkönä ja sama linkkinä. Perustelut mm. valmistustavasta, Norjan päätöksestä rokottaa vain tietyt raskaana olevat ryhmät jne. Teksti on yleisesti pandemioiden näkökulmasta raskaana oleville, mutta tässä on huomioitu myös possunuhanäkökulma.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset

Mitä tiedetään kausi-influenssasta raskaana olevilla?
Raskaus sinänsä, vaikka aiheuttaakin muutoksia immuunipuolustuksessa, ei lisää alttiutta saada influenssainfektio. Raskaana olevien riski sairastua influenssaan on kuitenkin merkittävä, sillä heillä on yleensä paljon kontakteja pikkulapsiin, jotka pitävät influenssaviruskiertoa tehokkaasti yllä.

Etenkin loppuvaiheen raskaus lisää riskiä saada influenssaviruksen aiheuttama vaikeaoireinen viruskeuhkokuume.

On esitetty, että influenssan vuoksi tavallisina vuosina noin 1/1000 raskaana olevaa voisi joutua sairaalahoitoon hengitystieoireiden vuoksi.
Raskaana olevien hengitystieinfektiot johtavat sairaalahoitoon muutoinkin herkemmin, sillä kasvava kohtu täyttää vatsaonteloa ja pienentää näin keuhkojen varatilavuutta.
Myös ennenaikaisen synnytyksen riski on korkeampi influenssaan sairastuneilla.

On keskusteltu myös sairastetun influenssan aiheuttamista keskenmenoista ja sikiövaurioista. Näyttö on kuitenkin ollut ristiriitaista. Etenkin korkeakuumeisen sairauden sairastamisen ensimmäisellä kolmanneksella on epäilty aiheuttavan sikiövaurioita. Kuumelääkityksellä voitaneen mahdollista riskiä joka tapauksessa pienentää.

Pandemian vaarallisuus raskaana olevilla

Aikaisemmissa pandemioissa raskaana olevat ovat olleet suuremmassa vakavan taudin ja kuoleman riskissä kuin muut vastaavan ikäiset.
Maailman terveysjärjestö WHO ohjeisti heinäkuussa 2009 raskaana olevien rokotuksia kertomalla, että vaikka riskin suuruutta ei tarkkaan tiedetä, raskaana olevien vakavia tauteja ja kuolemia on raportoitu kaikilta tuolloisilta epidemia-alueilta.
Pandemia-aallon aikana kesällä 2009 Yhdysvalloissa pandemiaviruksen aiheuttaman kuoleman uhreista 6% oli raskaana. Koska väestöstä vain noin1 % on raskaana, kuolleiden joukossa raskaana olevat olivat yliedustettuina. Tästä laskettuna raskaana olevien riski kuolla tautiin oli siellä moninkertainen muuhun väestöön nähden.
Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuolinsyynä on ollut viruskeuhkokuume, joka on johtanut akuuttiin ja palautumattomaan hengitysvajaukseen (Acute Respiratory Distress Syndrome ADRS).
Yhdysvalloissa sairaalaan joutumisen riski pandemian vuoksi oli raskaana oleilla 4-5-kertainen muuhun väestöön verrattuna
Ei ole selvää kuinka suuri riski on, eli kuinka todennäköistä on, että kukin raskaana oleva saa vakavan taudin. Tiedetään kuitenkin, että riski on moninkertainen muihin samanikäisiin verrattuna ja riski todennäköisesti suurenee raskauden edetessä, mm. kausi-influenssan yhteydessä kuvatuista syistä johtuen.
Riski on suurempi, jos äidillä on jokin perussairaus.
Raskaana olevien rokottaminen pandemiarokotteella

Raskaana olevien kausi-influenssarokotuksia on toteutettu vuosikymmeniä Yhdysvalloissa. Euroopassakin rokotuksia suositellaan kahdeksassa maassa.

Viime vuosina on julkaistu tutkimusraportteja, joissa on voitu osoittaa raskauden viimeisellä kolmanneksella annetun rokotteen suojaavan syntyvää lasta jonkin verran jopa kuuden kuukauden ikään asti.
Euroopan korkein lääkeviranomainen EMEA on hyväksynyt rokotteen käytettäväksi raskaana olevilla ilman rajoituksia.

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee pandemiarokotusta kaikille raskaana oleville. Suosituksessa todetaan, että paras vaihtoehto ovat ilman adjuvanttia eli tehosteainetta olevat tavanomaista kausi-influenssarokotetta vastaavat pandemiarokotteet. Jos näitä rokotteita ei ole käytössä, WHO suosittelee rokottamista adjuvantillisilla rokotteilla.
Euroopassa ei ole laajassa käytössä pandemiarokotteita ilman adjuvanttia. Tällaisia rokotteita valmistetaan ja käytetään lähialueistamme Venäjällä, mutta venäläisille rokotteille ei tulla hakemaan myyntilupaa Euroopan lääkevirastosta.

Rokotteen turvallisuus


Suomeen ostetuissa rokotteissa oleva adjuvantti ASO3 on hyväksytty Euroopan lääkevirastossa. Sitä on testattu tuhansilla ihmisillä, eikä tutkimuksissa ole todettu mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Lisäksi samantyyppistä adjuvanttia on käytetty Euroopassa myytävässä kausi-influenssarokotteessa jo vuodesta 1997. Tätä rokotetta on myyty yli 45 miljoonaa annosta, eikä turvallisuusongelmia ole ilmennyt.

Pandemiarokotetta ei ole aikaisemmin tutkittu tai käytetty raskaana olevilla. Se ei kuitenkaan sisällä aineita, joilla tiedettäisi olevan mutageenisia tai teratogeenisia vaikutuksia. Eläinkokeissa rokote ei ole aiheuttanut haitallisia vaikutuksia raskauden kulkuun.

Osa Euroopan maista, mm. Norja on rajannut adjuvanttia sisältävän rokotteen käytön ulkopuolelle ensimmäisellä raskauskolmanneksella olevat. Tällä voidaan varmistaa, että alkuraskauden kohtalaisen yleisesti, ja erinäisistä syistä tapahtuvat, keskenmenot eivät yhdisty rokotteisiin. Lisäksi voidaan ajatella, että on kaikkien turvallisinta sikiölle rokottaa aikana, jolloin sikiön rakenteet ovat jo pääosin valmiit. Ruotsissa rokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville ilman rajoituksia.


Yhteenveto

Vaikka tarkkaa riskiä yhtä raskaana olevaa kohden ei pystytä sanomaan, voidaan todeta, että raskaana olevalla on monikertainen riski sairastua vakavasti ja kuolla pandemiaviruksen aiheuttamaan infektioon samanikäisiin muihin naisiin tai väestöön verrattuna.

Myös ennenaikaisen synnytyksen riski todennäköisesti nousee. Riski sairastua vakavasti on korkein, jos äidillä on jokin perussairaus ja jos hän on kolmannella raskauskolmanneksella.

Maailman terveysjärjestö WHO ja Euroopan tartuntatautivirasto ECDC suosittevat rokotuksia kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta.

Euroopassa laajasti käytettävät A(H1N1)v -rokotteet sisältävät tehoaineita eli adjuvantteja, joiden käytöstä raskaana olevilla ei ole kokemusta. Rokotteet eivät sisällä aineita, joilla tiedetään olevan teratogeenisiä tai mutageenisiä vaikutuksia. Eläinkokeissa rokote ei ole vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun. Euroopan lääkevirasto EMEA onkin hyväksynyt Suomeen ostetun pandemiarokotteen käytettäväksi myös raskaana olevilla ilman rajoituksia.

Kaikkein tärkeintä rokottaminen on viimeisellä raskauskolmanneksella, jolloin riski saada vakava tauti on suurin ja etenkin niissä tapauksissa, joissa äidillä on jokin vakavalle taudinkuvalle altistava perussairaus kuten astma.

Jos tartuntariski työssä on katsottu suureksi, eikä raskaana oleva ota rokotusta, hänet tulee siirtää muihin tehtäviin tai harkita erityisäitiyslomaa. Kaikki rokotukset ovat ehdottomasti vapaaehtoisia, myös työhön liittyvät.
 
Alla lääkäreille ja muulle terveydenhuoltohenkilökunnalle jaettu tiedote sikainfluenssarokotteesta:


Pandeeminen H1N1 2009 rokote

Pandeeminen H1N1 2009 -rokote on influenssarokote, jonka kehittämisessä on käytetty hyväksi kausi-influenssarokotteiden ja lintuinfluenssarokotteen antamaa tietoa ja kokemusta. Merkittävin ero kausi-influenssarokotteeseen on, että rokotteessa käytetään apuainetta tehon lisäämiseksi.

Rokotteen koostumus

-Rokotteen koostumus on muuten sama kuin myyntiluvallisella H5N1-
lintuinfluenssarokotteella, mutta lintuinfluenssa (H5N1) -kannan sijasta valmistuksessa käytetään pandeemista H1N1 2009 -viruskantaa.

-Rokote sisältää pilkottuja pandeemisen H1N1 2009 -viruksen kuorikerroksen palasia. Eläviä viruksia rokotteessa ei ole.

-Rokote sisältää erittäin pieniä määriä kananmunan proteiinia.

-Säilöntäaineena on tiomersaalia, joka on elohopeayhdiste. Tämä elohopea ei kerry elimistöön. Rokotteen elohopeamäärä on niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esimerkiksi kala-ateriasta.

-Rokotteessa on adjuvanttia eli tehosteainetta, joka parantaa sen tehoa. Rokotteessa käytetyllä tehosteaineella (AS03) on Euroopan lääkevalvontaviraston myyntilupa. Myyntilupaa edeltävissä tutkimuksissa tehosteaine todettiin turvalliseksi ja tehokkaaksi.

Pandemiarokotteen apuaineiden turvallisuus

Rokotteita kehitettäessä tavoitteena on ollut saada aikaan rokote, jossa tarvitaan mahdollisimman vähän immuuniteettia aikaansaavaa antigeenia. Rokotteen tehon parantamiseksi siihen on lisätty adjuvanttia eli tehosteainetta.

Pandemrix rokotteen valmistaja on aiemmin kehittänyt lintuinfluenssapandemian varalle rokotteen, jonka Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt. Pandemix rokote eroaa saman valmistajan H5N1-lintuinfluenssarokotteesta vain antigeenin osalta, muuten se on täysin samanlainen.

Rokotetta valmistettaessa viruskantaa viljellään kananmunissa. Virukset puhdistetaan, hajotetaan ja inaktivoidaan formaldehydillä. Käyttövalmis rokote sisältää antigeenina viruksen kuorikerroksen palasia. Rokotteessa ei ole kokonaisia eläviä viruksia. Se ei voi aiheuttaa ns. sikainfluenssaa.

Rokotteessa oleva ASO3-adjuvantti on täsmälleen sama kuin Euroopan lääkeviraston hyväksymässä H5N1-lintuinfluenssarokotteessa. ASO3 on erinomainen tehosteaine, mutta voimistaessaan puolustusreaktiota se myös herkästi aiheuttaa ärsytystä rokotuskohdalle.

Rokotteen säilyvyyden takaamiseksi siinä on tiomersaalia. Kun tiomersaali hajoaa elimistössä, siitä vapautuva elohopea on sellaisessa muodossa, että se ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti.

Valmiissa pandemiarokotteessa on erittäin pieniä jäämiä esimerkiksi kananmunan ovalbumiinia ja formaldehydiä.

Millaisia haittoja rokote voi aiheuttaa?

Pandemiarokotteen odotetaan aiheuttavan samankaltaisia haittoja kuin kausi-influenssarokotteiden. Valtaosa oireista on lieviä ja häviää muutamassa päivässä.

Rokote ei sisällä eläviä viruksia, joten siitä ei voi saada influenssaa. Kuitenkin rokotuksen jälkeen voi esiintyä lievää sairaudentunnetta tai lihas- ja nivelsärkyjä. Yli 10% rokotetuista saa yleisoireita kuten lämmönnousua, kuumetta, ärtyneisyyttä, huonovointisuutta tai päänsärkyä.

On todennäköistä, että pandemiarokote aiheuttaa paikallisreaktiota herkemmin kuin sellainen influenssarokote, jossa ASO3-adjuvanttia ei ole. Parin päivän sisällä rokottamisesta voi ilmaantua pistoraajan paikallisia oireita (punoitus, kuumotus, turvotus, kipu). Paikallisoireita, särkyjä ja kuumetta voi hoitaa tavallisilla kuume- ja kipulääkkeillä.

Kausi-influenssarokotteiden monikymmenvuotisen käytön ja satojen miljoonien jaettujen annosten perusteella influenssarokotusten vakavat haittavaikutukset ovat hyvin harvinaisia. Osalla raportoiduista tapahtumista ei välttämättä ole muuta kuin ajallinen satunnainen yhteys influenssarokotuksen antamiseen.

Pandemiarokotuksen varotoimet ja vasta-aiheet

Kuumeen aikana ei tule rokottaa vaan rokotusta siirretään, kunnes potilas on toipunut.

Voimakas yliherkkyys rokotteen ainesosille

Todellinen IgE-välitteinen rokoteaine-allergia on erittäin harvinaista ja se vaatii aikaisemman altistuksen rokoteaineelle tai rokotteen ainesosille.

Pandemiarokotetta ei yleensä tule antaa, jos rokotettava on saanut aiemmasta rokoteannoksesta tai jostakin rokotteen sisältämästä ainesosasta välittömän henkeä uhkaavan allergisen reaktion, anafylaksian.

Kanamunalle allergisten rokottaminen

Varsinaisen välittömän allergisen reaktion riski on erittäin pieni, koska pandemiarokote sisältää hyvin vähäisiä jäämiä ovalbumiinia. On mahdollista, että kanamunalle allergiset saavat jonkinasteisia yliherkkyysoireita rokotteesta. Valtaosalle heistä ei kuitenkaan tule minkäänlaisia oireita.

-Pandemiarokotetta ei pääsääntöisesti tule antaa niille, jotka kananmunaa sisältäviä elintarvikkeita syötyään ovat saaneet välittömän, henkeä uhkaavan allergisen reaktion (anafylaksia).

-Hoitava lääkäri voi harkita rokotteen antamista erittäin voimakkaasti kanamuna-allergiselle henkilölle, mikäli riski sairastua vakavaan influenssaan on korkea. Tällöin rokote tulee antaa lääkärin valvonnassa huolehtien riittävän pitkästä rokottamisen jälkeisestä seuranta-ajasta.

-Jos kananmuna aiheuttaa vain iho- tai suolioireita, rokotteen voi antaa normaalisti.

-Pikkulapset, jotka eivät ole koskaan saaneet kanamunaa, voidaan rokottaa normaalisti. Etukäteen altistaminen tai muuten testaaminen on tarpeetonta.

Tiomersaali- ja formaldehydiallergisten rokottaminen

Todelliset IgE-välitteiset välittömät allergiset reaktiot sekä formaldehydille että tiomersaalille ovat erittäin harvinaisia. Niiden aiheuttamat oireet ovat yleensä paikallisia ärsytysoireita iholla. Paikallisoireet voivat myös tulla pidemmällä viiveellä. Rokotusten yhteydessä raportoidut allergiset reaktiot ovat yleensä olleet viivästyneitä yliherkkyysreaktioita. Viivästynyt yliherkkyys ei lisää riskiä saada anafylaktinen reaktio.

-Tiomersaalista tai formaldehydistä aiemmin todennetusti anafylaktisen reaktion saaneelle rokotetta ei tule antaa.

-Jos rokotettavalla on esimerkiksi työperäinen altistuminen näille aineille ja siitä syntynyt IgE-välitteiseksi todettu laajoin ihottuma- ja hengitystieoirein ilmaantuva reagointi, tulee rokotuksen hyödyistä ja mahdollisista haitoista tehdä huolellinen arvio. Useimmiten rokote voidaan antaa.

-Jos henkilö on aiemmin saanut tiomersaalista tai formaldehydistä vain paikallisia oireita, niin pandemiarokotteen voi antaa normaalisti.

Yliherkkyys mikrobilääkkeille

Yliherkkyys penisilliinille ja muille tavallisille mikrobilääkkeille ei ole rokotuksen vasta-aihe. Valmisteyhteenvedossa mainitun gentamysiinisulfaatin jäämä yhdessä rokotteessa on lähinnä teoreettinen. Pandemiarokote voidaan antaa normaalisti gentamysiinistä iho-oireita saaneille.
 
Juuri lueskelin ktl:n sivuilta edellä olevat jutut. Näihin tietoihin itse aion päätökseni perustaa ja jo aiemminkin olin sitä mieltä, että rokotteen otan, jos sitä suositellaan. Ensi viikolla kun rokotteen saan (työn puolesta), olen rv 14+ eli melko alussa raskautta. En voi kiistää, etteikö rokotteen ottaminen pelottaisi ja etteikö mediassa ym. luotu hysteria olisi tarttuvaa, mutta tässä asiassa aion luottaa asiantunteviin tahoihin ja siihen, että rokotteesta saatu mahdollinen hyöty on haittaa suurempi. Ikävä juttu sikäli, jos rokotteesta huolimatta tuohon H1N1-influenssaan kuitenkin onnistuu sairastumaan. Kahdesta pahasta kun toivoisi vain toisen joutuvan kokemaan :)

Toisaalta mietityttää pitäisikö sitten ottaa myös tuo tavallinen kausi-inf. rokote, jos ottaa tämän pandemiarokotteenkin. Toistaiseksi olen ajatellut jättäväni kausi-inf. rokotteen ottamatta (sairastin vasta talvella tavallisen infl.) ja toivon, ettei tuo tauti osu kohdalleni.
 
Minuakin mietityttää tämä asia koko ajan vaikka olen päätynyt rokotteeseen. Eihän sitä mielellään haluaisi joutua tekemään tällaista valintaa mutta olen vakuuttunut että rokotteen riski on pienempi kuin itse taudin odottajille. Espoossa rokotukset alkavat ensi viikolla ja nyt jännään tuleeko rokotuksesta oireita kuten on monille tullut. Onhan se tietenkin pienempi haitta kuin itse tauti ja kertoo ennen kaikkea rokotteen toimivuudesta (elimistön puolustujärjestelmähän tuossa aktivoituu).

Olen myös miettinyt miksi Suomeen ei tilattu tuota adjuvanttitonta rokotetta. Rokotusinfon väitteeseen en usko että olisi haitallinen sillä sivustoa ylläpitävät vanhemmat eivätkä he minun mielessäni yliaja asiantuntijalausuntoja tässä asiassa.

 
Tässä pikaisesti lisätietoa EMEA (European Medicines Agency):n sivuilta. Sori, jos tämä linkki on jo tässä ketjussa.

http://www.emea.europa.eu/pdfs/human/pandemicinfluenza/60132109en.pdf

Siellä adjuvanteista mainitaan näin lyhykäisesti:

"Adjuvants are widely used in vaccines as they allow for less viral material to be used in each dose of vaccine. The adjuvants used in Pandemrix and Focetria are oil-based compounds. As for all substances used in medicines, these adjuvants have been extensively tested before they have been considered appropriate for use in vaccines."

On olemassa myös kolmas rokote, Celvapan. Tämä rokote on adjuvantiton. Lisätietoa:

http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/celvapan/62290809en.pdf
 
Mä olen jo usempana päivänä viettänyt monta tuntia aikaa etsien tietoa rokotteesta ja koittaen tehdä päätöstä. Eilen tulin siihen tulokseen että haluaisin ottaa rokotteen, mutta adjuvantillinen rokote pelottaa ja ihmettelen miksi Suomeen ei ole tilattu tehosteetonta rokotetta.

Tänään tarkastelin taas Suomeen tilatun rokotteen tuoteselostetta ja selvitin mikä tuo adjuvantti oikein on. Löysinkin lopulta saman tiedon myös THL:n sivuilta. Tehosteessa on kolmea ainetta, joita itse en koe loppupeleissä kovinkaan suureksi riskiksi.

Adjuvantti AS03
Adjuvantti AS03 on ns. öljy-vesi -pohjainen tehosteaine. Se koostuu skvaleenista, DL-alfa-tokoferolista ja Polysorbaatti 80:sta.


.Skvaleeni liittyy steroidi-kolesterolisynteesiin ja on solukalvojen luonnollinen komponentti. Sitä on useissa ravintoaineissa esimerkiksi kasvien siemenissä ja oliiviöljyissä.
.DL-alfa-tokoferoli on synteettinen E-vitamiini.
.Polysorbaatti 80 (E433) on jauhonparanne, jota käytetään mm. elintarvikkeissa.

Linkit:
Rokotteen tuoteseloste:
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832fi.pdf

THL:n sivut:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/rokote/

Tällä hetkellä siis ainakin tuntuu että otan rokotteen, toivottasti ei taas tule eteen uutta faktaa rokotteen riskeistä/haitoista, niin että sama pähkäily alkaa uudelleen :|
 
Mä olin alkuun vastaan koko rokotetta. Myönteiseksi päätös tuli kun luin hesarista erilaisia artikkeleita rokotteeseen liittyen ja THL:n sivulta raskaus ja h1n1 rokote ja sen mistä rokote koostuu jne.

En usko salaliittoteorioihin että rokote olisi vain rahastusta. Se ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen että rokotteen keksijät saavat rahaa ( kuten kaikkien rokotteiden ).

Siihen että lapselle voi tulla adhd tai muu vaurio pahimmassa tapauksessa; en ole nähnyt yhtään linkkiä missä asiaa perusteltaisiin tilastoina ja tieteellisinä faktoina. Joten en usko niihinkään nielemättä. Palstalla jotkut vain levittävät tällaisia huhuja.

Uskon myös että rokotteesta on noussut kohtuuton kohu ja LUULEN kuitenkin rokotteen olevan kuten muutkin rokotteet. Ainakin tutkimusten mukaan kaikkia tämän rokotteen aineosia on tutkittu ja todettu etteivät ole ennenkään aiheuttaneet äidille tai sikiölle vaurioita. Olisi aika edesvastuutonta julkaista tuollaista hesarissa jonkun tutkijan sanomana ellei se olisi totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Ainakin tutkimusten mukaan kaikkia tämän rokotteen aineosia on tutkittu ja todettu etteivät ole ennenkään aiheuttaneet äidille tai sikiölle vaurioita. Olisi aika edesvastuutonta julkaista tuollaista hesarissa jonkun tutkijan sanomana ellei se olisi totta.
Adjuvantin vaikutuksia sikiöön / raskaana oleviin ei ainakaan esim. ao. lähteiden mukaan ole tutkittu.

"Pandemrixia ei ole tutkittu raskaana olevilla naisilla. Tiedot puuttuvat myös adjuvantin AS03 käytöstä raskaana olevilla naisilla."
http://ec.europa.eu/enterprise/pharmaceuticals/register/2008/2008052043489/anx_43489_fi.pdf

"A(H1N1)v -rokotteet sisältävät tehoaineita eli adjuvantteja, joiden käytöstä raskaana olevilla ei ole kokemusta."
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset/

Toisaalta silti toiset lääkärit sanovat ettei siitä olisi todennäköisesti haittaa. Täällä vielä pohdinta käynnissä. :|
 
Tuo rokotevastaisuus ja sen perustelut on hyvin epärationaalisia. Vedotaan testaamattomuuteen, salaliittoteorioihin jne. Mutta esim. perusteluja myöskään siitä, että adjuvanttirokotteista olisi todistetusti haittaa ei ole.

Muutama lisäfakta muistettavaksi:
- Mitään rokotteita ei testata automaattisesti raskaana olevilla. Eläinkokeissa adjuvanttien ei ole todettu aiheuttavan vaurioita sikiölle.
- Kaikkeen lääkkeiden ja rokotteiden käyttöön voidaan vetää mukaan kaupalliset salaliittoteoriat. Lääkeyhtiöt tekevät bisnestä oli kyse sitten rokotteista, syöpälääkkeistä tai hormoneista. Se, että asioita tehdään kaupallisin perustein ja myydään sillä perusteella myös valtioille tai terveydenhuollon organisaatioilla EI tarkoita, että itse tuote on huono. Kaupankäynnin eettisiä perusteita voi toki kritisoida.
- Kuinka moni jättäisi vakavasti syöpään sairastuessaan viimeisenkin oljenkorren käyttämättä, jos ei täysin tiedä lääkkeen vaikutuksista? Me hyväksymme käytettäväksi mielettömän määrän lääkkeitä, joiden pitkäaikaisista sivuvaikutuksista emme tiedä ja joiden osan vaikutuksista tiedämme. Esim. juuri syöpälääkkeet. Moni tässäkin ketjussa on käyttänyt mukisematta hoidoissa mielettömän määrän hormoneja, joiden pitkäaikaisvaikutuksia ja esim. syöpäriskin kasvua ei pystytä vielä arvioimaan. (Tämä ei ollut siis kritiikkiä hormoneiden käyttöön, sillä tiellä olen itsekin).
- Niissä maissa, jossa raskaana oleville ei ole suositeltu adjuvanttia sisältävää rokotetta perusteluna on ollut se, että alkuraskauden keskenmenojen yhteydessä ei pystyttäisi osoittamaan, onko keskenmeno johtunut rokotteesta vai jostakin muusta. Seurauksena rokotetta syytettäisiin keskenmenosta, vaikka sen vaikutusta keskenmenoon ei pystyttäisi osoittamaan. Alle 12 viikkoa kestäneistä raskauksista kun menee keskeen "luonnollisesti" kuitenkin jopa 15 %.

Huolimatta siitä, että kritisoin enemmän rokotevastustajia, myönnän kyllä, että asia ei ole ollenkaan aukoton. Kuka sitä haluaisi mitään ylimääräistä kehoonsa. Mutta kritisoin kyllä sitä, että usein vastustajien perusteluista löytyy ontuva kohta. MInusta on etenkin terveydenhuollon henkilökunnalta edesvastuutonta laukoa valtakunnallisessa mediassa omaa rokotevastaisuutta perusteena "luulen, että siinä on niin suuret riskit". Luuleminen on tehokas ase progandassa oman asian puolesta, mutta näin vakavassa asiassa kunnon perustelut olisivat tarpeen.

Toivotaan kuitenkin, että koko epidemia jää arveltua lievemmäksi niin emme joudu keskustelemaan jatkossa kuka oli oikeassaa..
 
Mä olin tehnyt jo päätökseni, etten ota rokotetta. Tänään tuli sitten soitto, että huomenna sen saisin, jos otan. On tää aika ahdistava olotila. Mutta päädyn sitten mihin tahansa, niin omahan on vastuu päätöksestäni.

On jotenkin vaikea ymmärtää, että joku flunssa voisi olla niin vakava juttu. Taustana tälle tietysti se, etten ole juuri koskaan sairastanut kunnon perusflunssaa... Toivoisin mediaan avoimempaa keskustelua. En jeesusteluja puoleen enkä toiseen, tai muutenkaan puolen korostamista. Musta ainakin tuntuu, että nyt jauhetaan vaan sitä, saako jättää vai oisko pakko ottaa. Jälkitaudeistakaan ei oo ollu mun mielestä puhetta näissä mediassa olleissa keskusteluissa. Puhutaan vaan riskeistä, jotka jää mörkönä ilmaan. Ja kyllä mun omassa arjessa on sen verran pyörittämistä, etten monesti ehdi koneella istua tietoa ettimässä.. Mun tulihan nyt purettua vähän mieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nunneliini:
En ottanut rokotetta.
Vaikea uskoa että perusterveenä ihmisenä kuolisin sikainfluenssaan jos sen satun saamaan, vaikka raskaana olenkin. Ihmettelen koko hysteriaa ko. sairaudesta.
Mä en sitä kuolemaa osaa ajatella vaan niitä muita asioita kuten keskenmenoa, ennenaikaista synnytystä, keuhkokuumetta. Yleensäkin pitkää sairastamista mahdollisesti hengityskoneessa sairaalassa. Pitää ajatella noita kahta tyttöä nyt jotka tarvitsee äitiään.
 

Yhteistyössä