SIKAkysymys: voinko mennä lasten kanssa kerhoon, kun mies nyt sairaana?

  • Viestiketjun aloittaja kerhoonvaiei
  • Ensimmäinen viesti
a
Sikainfluenssa on nyt epidemiavaiheessa, mikä tarkoittaa sitä että hyvin suurella joukolla on se jo vaikka eivät tiedä sitä. Eli käytännössä ei ole mitään "influenssavapaata" aluetta ja kotieristys on aika turhaa sekä tarpeetonta jos on itse terve. Oireettomia taudinkantajia kun on aina tietty joukko ihmisistä, joten tuolla logiikalla esimerkiksi koulussa, jossa yhdellä todetaan tauti, kannattaisi koko luokan varmuuden vuoksi jäädä kotiin yms.

Ja ihan turha vastata, että mitä jos oma lapsesi saisi taudin. Tietenkin sitä pelkää mutta vaihtoehtoja on kaksi. Se, että olisimme varanneet ison joukon ruokaa ja paenneet kaikkea ihmiskontaktia mökille jo kuukausi takaperin sekä tulisimme sieltä joskus joulun jälkeen. Ta sitteni se., että hyväksyy tällaisten tautiepidemioiden olemassaolon, riskit ja jatkaa elämäänsä.

Autot tappavat koulumatkalla vuosittain monia, monia lapsia enemmän. Silti moni päästää lapsensa koulutielle. Sairaaloissa saadaan välillä harmittomien toimenpiteiden (esim. umpisuoli tai kitarisaleikkaus) jälkeen sairaalabakteeri ja siihen kuolee paljon varmemmin kuin sikainfluenssaan. Elämää ei voi hallita ja taudit tulevat jos tulevat. Toisaalta siten niihin saa vastustukyvyn, joka ehkä suojaa seuraavalta epidemialta.

Ja sinänsä koomista, että ihmiset panikoivat potentiaalisten taudinaiheuttajien olemassaolosta kotona, töissä tai tarhassa mutta jonottavat sitten satojen muiden kanssa odottamassa rokotetta terveyskeskuksessa. Jos siellä ei sitä tautia saa, niin ei sitten missään... Ja pääkaupunkiseudulla pitäisi kanssa välttää julkisia tänä aamuna ellei halua ottaa riskiä.

Eli yhteenvetona: ellet ole sairas, elä normaalia elämää.
 
kittis
Ei minustakaan kannata mennä. En minäkään haluaisi, että meidän kerhoon tulisi sellaisia joilla on joku perheenjäsen kipeänä. Ja emme menisi mekään, jos joku meidän perheestä sairastuisi, ihan sama mihin tarttuvaan tautiin.
 
vieras
Tauti on kyllä epidemiavaiheessa, mutta niin ovat rokotuksetkin vauhdissa. Eli eristäytymisestä voi olla hyötyä, jos sillä saa lykättyä altistumista ihan vain muutamankin päivän, jotta rokotus alkaa tehota. Joten sen puolesta olisi kohteliasta muita ihmisiä kohtaan olla nopeuttamatta taudin leviämistä. Varsinkin riskiryhmillä asia voi olla ihan päivistä kiinni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Itse sairastan parhaillaan kausi-influenssaa (ainakin uskon niin)
Onko siitä tiedotettu, että kausi-influenssa olisi jo tullut Suomeen? Yleensähän se tulee vasta joulukuun jälkeen.
On kuulemma liikkeellä flunssaa johonka liittyy kovaa päänsärkyä. Pari eskarioppilastani sellaisen sairastanut.

Parhaillaan mietin, että kuinka herkästi tuo possuflunssa testataan. Pitäisikö kuitenkin varalta testata jos onkin sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Itse sairastan parhaillaan kausi-influenssaa (ainakin uskon niin)
Onko siitä tiedotettu, että kausi-influenssa olisi jo tullut Suomeen? Yleensähän se tulee vasta joulukuun jälkeen.
On kuulemma liikkeellä flunssaa johonka liittyy kovaa päänsärkyä. Pari eskarioppilastani sellaisen sairastanut.

Parhaillaan mietin, että kuinka herkästi tuo possuflunssa testataan. Pitäisikö kuitenkin varalta testata jos onkin sitä.
Mutta se flunssa ja influenssa kuitenkin on eri asia. Mä en oikein usko että kausi-influenssaa vielä on liikkeellä Suomessa. Se kai riippuu ihan paikasta että miten herkästi se testataan, luulen että ei kamalan herkästi. :/
 
minna
Mäkään en menis. Kerhossa on kuitenkin paljon pieniä lapsia, ja en menis ehdoin tahdoin niille viemään tautia. Vaikka ei oliskaan varmuutta, onko sikaflunssaa. Mun mielestä koulut ym. on eri asia, kun ne on kuitenkin pakollista, eikä sieltä voi olla pois joka kerta varmuuden vuoksi.
 
Hanna
Kyllä voit mennä. Just puhuin hoiva-alalla olevan anopin kanssa siitä, että tk:n puhelimet on tukossa kun ihmiset kyselee että voiko mennä töihin kun sillä ja sillä ehkä on sikainfluenssa. Ihan ylihysterisoitu tauti, senkun elätte normaalisti.
 
En menis. ei se nyt niin paljoa ole ajatella niitä muitakin joskus, vaikka uutisissa nyt on sanottukin et voi mennä.... ite en haluais että tulis joku jonka porukalla mahdollinen sikalenssu on. miks väkisin tartuttaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Itse sairastan parhaillaan kausi-influenssaa (ainakin uskon niin)
Onko siitä tiedotettu, että kausi-influenssa olisi jo tullut Suomeen? Yleensähän se tulee vasta joulukuun jälkeen.
On kuulemma liikkeellä flunssaa johonka liittyy kovaa päänsärkyä. Pari eskarioppilastani sellaisen sairastanut.

Parhaillaan mietin, että kuinka herkästi tuo possuflunssa testataan. Pitäisikö kuitenkin varalta testata jos onkin sitä.
Mutta se flunssa ja influenssa kuitenkin on eri asia. Mä en oikein usko että kausi-influenssaa vielä on liikkeellä Suomessa. Se kai riippuu ihan paikasta että miten herkästi se testataan, luulen että ei kamalan herkästi. :/
No sama se onko kausi-influenssa vai tavallinen flunssa mutta kunhan ei ole possua. Pitää soitella huomenna työterveyteen ja kysellä. Onneksi ei ole enää kuumetta mutta yskä ja päänsärky vaivaa. En halua mennä töihin ihan yhtään liian aikaisin. Meillä on n.600 oppilaan koulu ja siellä sikaflunssaa jo on.

 

Yhteistyössä