Sikiö koko raskausajan perätilassa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Käyn kontrolleissa polilla katsomassa kohdunkaulan tilanteen parin-kolmen viikon välein, ja samalla tsekataan myös vauvaa. Oon alkanut ihmetellä kun muksu on ollut ihan ekoista ultrista asti jokainen kerta perätilassa tai melkein poikittain. Aina samassa asennossa! Tokihan tuo pikkuinen mahassa möyrii ja potkiskelee, mutta mitään asennonvaihdoksia en ole huomannut missään vaiheessa. Aina on kuvailtu virkeäksi sikiöksi, mutta ystäväni joilla on lapsia ihmettelevät suuresti, koska kyllä heidän pienensä heittivät volttia ja olivat milloin missäkin asennossa ja oli hankala saada mitään järkevää kuvaakaan koska ovat olleet niin liikkuvaisia. Ja ihmettelevät kovasti myös sitä ettei meikän muksun sukupuolta ole vieläkään näkynyt, ja sekin johtuu siitä että on aina visusti samassa asennossa ja paikat piilossa. Kysellään että onkohan joku vikana. Kyselin asiasta lääkärintutkimuksessa ja sanoi että jotkut nyt vaan viihtyvät aina samassa asennossa. Pikkunen vielä aikaisemmilla viikoillaan ja vielä rakenneultrassakin on pysytellyt ihan tosi alhaalla kohdussa, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka?

Koska muut huolestuttavat omilla toteamuksillaan, tietysti googletellessa putkahti esiin kaikenmaailman kehityshäiriökeskusteluja. Voiko se olla näin, että kehityshäiriöiset sikiöt viihtyvät paremmin perä-tai poikittaistilassa? Onko kenelläkään kokemusta tästä? Kaks kuukautta laskettuun aikaan, ja aina pitää löytää jotain murehdittavaa. Ultrassa rakenteellisesti kaikki ollut ainakin ok, ja pieni kasvaa hyvin ja hurjaa vauhtia.
 
vierailija
Lapseni oli perätilassa koko ajan.
Hän vain tuntui pitävän sitä parhaana asentona :)

Viikko 37 meni lapsivesi ja sektiolla hän sitten syntyi

Nyt tämä pikkuinen on jo 10 vuotias. Ei mitäänkehityshäiriöitä tai ongelmia.
Reipas koululainen on
 
Minun esikoinen oli todella laiska raskausaikana. Saattoi välillä venytellä jalkojaan ja ehkä käsiään, mutta sellaisia potkuja ei tullut. Ihmettelinkin sitä, että miksi monet kokee potkut epämiellyttäviksi, en vaan tajunnut silloin, että ei ne mitään potkuja olleet. Vasta tokassa raskaudessa normaalivilkas lapsi ollut ja se kyllä piti melkoisia bileitä jo mahassa.

Tuo meidän esikoinen ei ole mitenkään päin luokiteltavissa aktiiviseksi. Hidas on liikkeissään. Älykkyydessä ei ole vikaa, moni muu asia onkin sitten toinen tarina...
 
vierailija
Lapseni oli perätilassa koko ajan.
Hän vain tuntui pitävän sitä parhaana asentona :)

Viikko 37 meni lapsivesi ja sektiolla hän sitten syntyi

Nyt tämä pikkuinen on jo 10 vuotias. Ei mitäänkehityshäiriöitä tai ongelmia.
Reipas koululainen on
Epäilenkin suuresti että tuossa olisi ainakaan kamalasti perää, siis että lapsen asento kohdussa kielisi jostain kehityksellisistä ongelmista.. Mutta kieltämättä se kyllä huolestuttaa että jokaisessa ultrassa tuo kaveri on prikulleen samassa asennossa kun viimeksi, vain isompi!

Mua toi mahdollinen perätilasynnytys stressaa aikalailla, ja toivon, että pieni jaksais kääntyillä hyvissä ajoin :)
 
vierailija
Minun esikoinen oli todella laiska raskausaikana. Saattoi välillä venytellä jalkojaan ja ehkä käsiään, mutta sellaisia potkuja ei tullut. Ihmettelinkin sitä, että miksi monet kokee potkut epämiellyttäviksi, en vaan tajunnut silloin, että ei ne mitään potkuja olleet. Vasta tokassa raskaudessa normaalivilkas lapsi ollut ja se kyllä piti melkoisia bileitä jo mahassa.

Tuo meidän esikoinen ei ole mitenkään päin luokiteltavissa aktiiviseksi. Hidas on liikkeissään. Älykkyydessä ei ole vikaa, moni muu asia onkin sitten toinen tarina...
Mulla tuola kyllä potkitaan aika ahkerasti, joskin tommoiset ärhäkämmät mätkimiset on hieman rauhoittunut kun tilaa ei ole enää niin paljoa :D Välillä tulee kyllä niin, että säikähtää ja pahasti.

Oliko tämä esikoisesti siis perä/poikkitilassa? Jotkut sitä vaan on rauhallisempia tapauksia :)
 
Mulla tuola kyllä potkitaan aika ahkerasti, joskin tommoiset ärhäkämmät mätkimiset on hieman rauhoittunut kun tilaa ei ole enää niin paljoa :D Välillä tulee kyllä niin, että säikähtää ja pahasti.

Oliko tämä esikoisesti siis perä/poikkitilassa? Jotkut sitä vaan on rauhallisempia tapauksia :)
Poikkitilassa oli pitkään. Kiva oli hengailla sellaisella poikittaisella mahalla :whistle: Kääntyi kyllä onneksi sitten ennen synnytystä. Muistaakseni vielä viikkoa ennen laskettua aikaa poika oli hetken pää ylöspäin.
 
vierailija
Mulla oli kans perätilassa vauva viikolle 37. Menin sairaalaan käännökseen, ennen sitä ultrattiin ja vauva olikin kääntynyt itekseen raivotarjontaan ja pysyi sitten siinä asennossa lopun ajan ja pääsin synnyttää normaalisti.
Elä stressaa vielä :)
 

Yhteistyössä