silmien laserleikkaus?! Kokemuksia!!!

  • Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti
kertoisitteko vielä
Millaisia vahvuuksia teillä on ollut? Onko jotain ylärajaa milloin ei leikata jos miinusta paljon?? Joskus tv:ssä ollut, et ei ole voinut leikata kun silmässä?? jotain "poikkeavuutta"?? Onko näön heikkenemisen oltava ehdottomasti pysähtynyt, heikkeneehän se kuitenkin jossain vaiheessa/ikänäkö???
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja sais omat silmät takaisin:
Mikä sinulla sitten meni pieleen ja minkä ikäinen olet (jos ikä siis vaikutti)?
Kaveri kävi 39-vuotiaana ja on hyvin tyytyväinen.

Lisäksi halo-ilmiöt jopa päivällä, ilmeisesti leikkausalue liian pieni. Tulee ns. tuplainssi-ilmiö. Ikähän tässä on ilmeisesti ongelma. Mutta jos tällä tiedolla saisin valita, en menisi minkään ikäisenä.[/quote]

Mutta siis mikä ikä sinusta on ongelma?
 
sais omat silmät takaisin
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Mutta siis mikä ikä sinusta on ongelma?
Kuulin että joku nainen kävi yli 80 vuotiaana ja sanoi ainoan ongelman olevan, kun näkee itsensä peilistä.

Ikänäkö vaatii kuitenkin lukulasit.

Kannattaa googlata englanninkielisiä sivuja, sieltä löytyy kaikenlaista.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja sais omat silmät takaisin:
[Ikänäkö vaatii kuitenkin lukulasit.
No se nyt on selvä asia.
Mutta olen ymmärtänyt, että kaksiteholasien hankkiminen on todella hankalaa ja kallista, joten jos aikanaan sitten pärjään pelkillä lukulaseilla, niin se on ihan ok.

 
vieras

En suosittele. Riski on pieni, mutta silti olemassa. Työkaverini näkö on leikkauksen jäljiltä lopullisesti pilalla, eivätkä jatkoleikkaukset auta. Hän näkee sameasti ja huonosti. Hänen silmänsä ovat jatkuvasti hyvin kuivat, joka saa hänet räpyttelemään silmiään lähes pakkomielteenomaisesti ja sulkemaan ja avaamaan silmiään koko ajan. Palavereissa hän ei näe seinälle heijastettuja tekstejä, vaikka istuu eturivissä.

Kannattaa todellakin lukea mahdollisista riskeistä ennen kuin menee leikkaukseen ja ennen kaikkea ihmisten omia kokemuksia.

Olen laseihini tyytyväinen ja piilolinssillä selviää hyvin, silloin kun haluan olla ilman.
 
sais omat silmät takaisin
Taisi keskustelu loppua kun "Vieras" heitti madonluvut kehiin.
Jos kuitenkin joku on kiinnostunut menemään leikkaukseen, kannattaa tutkia asioita perin pohjin. Itse en yli 10 vuoden harkinnankaan aikana katsellut kuin suomalaisia keskustelupalstoja. Netistä löytyy myös laitteiden "rankinglista"
 
hipsu
Kävin viime tiistaina Mehiläisessä femtolasikissa ja SUOSITTELEN!!!
Ensinnäkin tätä ihanuutta ja vapaudentunnetta, kun ei tarvii rillejä / säätää piilareiden kanssa! Näkö on parempi kuin laseilla tai piilareilla korjattuna.
Itse toimenpide oli epämiellyttävä, mutta kyllähän sitä 10 min kestää vaikka päällään seisten :). Hoitajat ja lääkäri pitävät koko ajan ajan tasalla. Toimenpiteen jälkeen noin tunti kaihersi ja silmät hiukan vuosi ja olivat valolle arat. Mutta jo kotiin lähtiessä kaikki kunnossa! Viikon ajan kortisonitippaa muutaman kerran päivässä ja kosteustippaa tarvittaessa. Mutta erittäin pieni juttu verrattuna tähän lopputulokseen.
Hinta oli 3300 ja risat ja jälkitarkastus kuukauden päästä.
Kerrassaan mahtavaa :)
 
sais oma silmät takaisin
Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Kävin viime tiistaina Mehiläisessä femtolasikissa ja SUOSITTELEN!!!
Ensinnäkin tätä ihanuutta ja vapaudentunnetta, kun ei tarvii rillejä / säätää piilareiden kanssa! Näkö on parempi kuin laseilla tai piilareilla korjattuna.
Itse toimenpide oli epämiellyttävä, mutta kyllähän sitä 10 min kestää vaikka päällään seisten :). Hoitajat ja lääkäri pitävät koko ajan ajan tasalla. Toimenpiteen jälkeen noin tunti kaihersi ja silmät hiukan vuosi ja olivat valolle arat. Mutta jo kotiin lähtiessä kaikki kunnossa! Viikon ajan kortisonitippaa muutaman kerran päivässä ja kosteustippaa tarvittaessa. Mutta erittäin pieni juttu verrattuna tähän lopputulokseen.
Hinta oli 3300 ja risat ja jälkitarkastus kuukauden päästä.
Kerrassaan mahtavaa :)
Monilla onnistuu, niin kuin sinulla. Kaikilla ei vaan ole yhtä hyvä tuuri. Eikö sinulla ole mitään halo-ilmiöitä autojen valojen ympärillä?

 
Kannattaa mennä
Eiran sairaalassa kävin lasik-leikkauksessa ja suosittelen kuitenkin vaikka tuskat leikkauksen jälkeen oli hirveemmät kuin synnytystuskat =) parantaa elämänlaatua huomattavasti loppupeleissä.
 
sais omat silmät takaisin
Alkuperäinen kirjoittaja Kannattaa mennä:
Eiran sairaalassa kävin lasik-leikkauksessa ja suosittelen kuitenkin vaikka tuskat leikkauksen jälkeen oli hirveemmät kuin synnytystuskat =) parantaa elämänlaatua huomattavasti loppupeleissä.
Jos olisi mahdollista peruuttaa leikkaus, maksaisin ilomielin uudelleen saman rahasumman ja nauttisin kirkkaan näkemisen ilosta uusien silmälaisen läpi. Parantaisi elämänlaatua nykyisestä.
 
Minä kävin joulukuussa-08 femtolasikissa Eiran sairaalassa ja olen todella tyytyväinen. Lähtöarvot olivat muistaakseni -2 ja toisessa -3,25. Molemmissa oli lisäksi hajataittoa.
Esitarkastus tehtiin edellisenä päivänä. Leikkauspäivänä sain esilääkitykseksi rauhoittavaa, sillä olin todella paniikissa leikkauksesta, vaikka olinkin sitä pitkään harkinnut.

Itse leikkaus oli ohi alle vartissa eikä mielestäni sattunut yhtään. Leikkauksen jälkeen oli tunnin, pari sellasta ärsyttävää hiekan tunnetta silmissä eikä silmiä voinut juurikaan pitää auki, vaan niistä vuoti koko ajan vettä. Se oli mielestäni pahin vaihe koko leikkauksessa. Heti leikkauksen jälkeen näin kuitenkin hyvin ja samana iltana todella hyvin.

Jälkitarkastuksissa kävin (1kk ja 6kk) ja molemmissa silmissä on erittäin hyvä näkökyky, 1,5. Vasen silmä on täydellinen 0-silmä kaikkine arvoineen, oikea meni puolikkaan verran plussan puolelle, mikä voi tosin tasoittua ajan kanssa. Vasen silmä on kaiken kaikkiaan täydellinen, oikea kuivuu ja väsyy jonkin verran helpommin johtuen oletettavasti joko tuosta pienestä plussasta, johon en ole tottunut tai suuremmasta leikkauksesta.

Ihanaa olla ilman laseja parin kymmenen vuoden jälkeen ja nähdä heti aamulla kunnolla, saunassa, ulkona jne! Suosittelen ehdottomasti, mutta älkää menkö paikkaan, jossa ei ole mitään uusintaleikkaustakuuta, itse en ainakaan uskaltaisi mennä.
 
Lea
Minä kävin tänään aamulla femtolasik-leikkauksessa ja minulle aukeni aivan uusi maailma. Minulla on ollut pienestä asti lasit ja piilareita jos jonkinmoista. Ulkoatullessa lasit oli huurussa ja vesisateella tipoilla... piilarit tiukasti silmissä tai jotain muuta hankalaa :(

Vaikka tämä olisi maksanut vieläkin enemmän, en kadu hetkeäkään päätöstä vaan suosittelen ja hehkutan kaikille. Kivuton toimenpide ja en voi edes kuvailla, miltä tuntuu nähdä!!!! IHANAA!!!!
 
Huom
Minä kävin vajaa kaksi kuukautta sitten Mehiläisessä femtolasikissa ja harmittaa että en mennyt aiemmin.
Täysin kivuton ja toipuminen todella nopeaa. Samana iltana katsoin telkkaria ja seuraavana ajoin autoa.
Miinusta ennen 3 ja 3,5.
 
Tuhrusilmä
Kävin vajaa 2 viikkoa sitten Femtolasikissa. Leikkauksen jälkeistä näköähän mainostetaan aika lailla "heti välmiina", mitä omalle kohdalle ei sitten tullutkaan.

Jo ennen leikkausta lääkäri sanoi, että oikean silmäni voimakasta hajataittoa ei saada kokonaan poistettua (kuten ei saatu silmälaseillakaan aiemmin), joka oli ihan ok, koska vasemmasta pitäisi tulla +/- 0. Leikkauksen aikana vasemman silmän läppään tuli reikä, jota lääkäri ei minulle lainkaan kertonut. Rupesin paranemisprosessissa ihmettelemään, kun näkö on aina vaan suttuinen - oikeassa johtuen hajataitosta ja vasemmassa muuten vaan. Kun kävin näyttämässä silmääni, jossa omasta mielestäni näkyi naarmu pinnassa, vasta sitten toinen lääkäri luki koneelta, että läppä oli mennyt rikki...

Tiputtelen edelleen antibiootti/kortisonia, jotten silmä tulehdu. Toivon mukaan voin lopettaa sen pian, kun kuivattaa silmiä kovasti. En näe nyt hyvin lähelle tai kauas, mutta onneksi paranemisen jälkeen näön pitäisi olla hyvä (= silmälasikorjauksen tasoa). Sitä odotellessa katsellaan tätä suttukuvaa, voipi mennä kuukausia.

Jos nyt kysyttäisiin, niin en menisi uudestaan leikkaukseen. Mutta ehkä jos kysytään vaikka puolen vuoden päästä, voi mielipide olla eri. Mutta älkää uskoko "heti valmiiseen" tulokseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhrusilmä:
Kävin vajaa 2 viikkoa sitten Femtolasikissa. Leikkauksen jälkeistä näköähän mainostetaan aika lailla "heti välmiina", mitä omalle kohdalle ei sitten tullutkaan.

Jo ennen leikkausta lääkäri sanoi, että oikean silmäni voimakasta hajataittoa ei saada kokonaan poistettua (kuten ei saatu silmälaseillakaan aiemmin), joka oli ihan ok, koska vasemmasta pitäisi tulla +/- 0. Leikkauksen aikana vasemman silmän läppään tuli reikä, jota lääkäri ei minulle lainkaan kertonut. Rupesin paranemisprosessissa ihmettelemään, kun näkö on aina vaan suttuinen - oikeassa johtuen hajataitosta ja vasemmassa muuten vaan. Kun kävin näyttämässä silmääni, jossa omasta mielestäni näkyi naarmu pinnassa, vasta sitten toinen lääkäri luki koneelta, että läppä oli mennyt rikki...

Tiputtelen edelleen antibiootti/kortisonia, jotten silmä tulehdu. Toivon mukaan voin lopettaa sen pian, kun kuivattaa silmiä kovasti. En näe nyt hyvin lähelle tai kauas, mutta onneksi paranemisen jälkeen näön pitäisi olla hyvä (= silmälasikorjauksen tasoa). Sitä odotellessa katsellaan tätä suttukuvaa, voipi mennä kuukausia.

Jos nyt kysyttäisiin, niin en menisi uudestaan leikkaukseen. Mutta ehkä jos kysytään vaikka puolen vuoden päästä, voi mielipide olla eri. Mutta älkää uskoko "heti valmiiseen" tulokseen.
:(
 
Tuhrusilmä
Viimeisimmän tarkastuksen jälkeen tilanne on nyt se, että reikä on umpeutunut, mutta tietysti epiteeli on siitä kohtaa paksumpi (vähän kuin ihon arpi). Haittaa lievästi näköä, tosin riippuu paljon valaistuksesta (epäsäännöllinen hajataitto). Lisäksi molemmat silmät lievästi plussalla, joka kuulemma häviää ajan kanssa. Ensi viikolla selviää, miten jatketaan, tulisiko kyseeseen uusintalaserointi läpän alle. Itse en kovin herkin perustein lähtisi nyt läppiä avaamaan, kun ovat kiinnittyneet hyvin. Mutta katsotaan...
 
Tiuku
Itse kävin vajaa 2 viikkoa sitten femtolasik-leikkauksessa ja kaikki meni hyvin. Aika pieniä ne epäonnistumisien/komplikaatioiden riskit on, mutta joillekin han niitäkin tulee. Mutta n. 99% varmuudella kaikki menee hyvin ja ainakin alle -6 näkö parannetaan täysin. Itse en ole koskaan voittanut missään isommassa arvonnassa mitään, ja onneksi tälläkin kertaa kuuluin siihen enemmistöön joka selviytyi leikkauksesta ilman komplikaatioita. Entisenä sekä silikoni että kertakäyttöpiilareiden käyttäjänä voin jopa sanoa, että leikkauksen jälkeiset silmien kuivumisongelmat ovat lähes olemattomia verrattuna kertispiilareista johtuviin ja silikonipiilareiden pitkäaikaisesta käytöstä aiheutuviin kuivumisongemiin verrattuna.
 
kammoinen
Oi mäkin haluaisin mennä leikkaukseen, mutta mulla on tosi herkät silmät ja ällöttää koko ajatus siitä että joku sorkkii mun silmiä. Optikollakin on vaikeeta tarkastaa silmäluomet kun inhoan sitä kun luomet käännettään. Piilareita tosin pystyn käyttämään.

Saako leikkaukseen kunnon rauhottavat? Mielummin olisin kyllä nukutuksessa...
 
miehellä on aika huono näkö, ei löydä silmälasejaan ilman niitä silmälaseja :D

siskonsa on silmälääkäri ja kun mies kerran puhui tuosta leikkauksesta, että jos menisi, niin sisko sanoi ettei kannata missään tapauksessa. on niin tuore ja uusi juttu vielä että ei ole selvillä pitkäaikaiskomplikaatiotia ja vaikutuksia, ei takuuta hoidon ennusteesta jne.

ei siis suositellut missään tapauksessa.
 
aava
Tuo minuakin kiinnostaisi tietää, että mitenkäs sitten tulevaisuudessa, Säilyykö tulos, Tuleeko muutoksia, komplikaatioita.. Vuosien päästä? Vuosikymmenien? Sinänsä itse leikkaus ei pelota.
 
maksu
olen harkinnut leikkausta onko se teistä kannatavaa? näköni on -6.75 ja toisessa -7.5 ja olen 21 vuootias. olen todella arka silmistäni kans ei pysty käyttän piilolonssejä ja se tippa laittaminenki kuulostaa pahalta. :( olen jo muutaman vuoden haaveillut pääseväni eroon lasesta. :)
 
nala
Eilen kävin Medilaserissa ja olen erittäin tyytyväinen. Kuten tuolla aiemmin joku sanoi, niin piilareiden aiheuttamaan kuivumiseen verrattuna tää leikkauksen jälkeinen aika tuntuu siltä, että ei mitään silmissä olisikaan. Täydellistä.

Leikkauksesta sen verran voin kertoa jollekin leikkausta pohtivalle, että itseäni pelotti eniten läpän tekovaiheessa, kun se näkö hetkellisesti katoaa silmänpainetta nostettaessa, kun käsky oli tuijottaa punaista vilkkuvaa valoa ja eihän sitä siinä kohdassa näe :D niin pelkäsin, että katsonko oikeaan suuntaan. :)

Ja se tuli "yllätyksenä" että leikkauksen jälkeen voi olla ja tulla verenpurkaumaa silmiin. Itsellä tuli onneksi vain pientä.

Parhaiten käytetyt 3000e
 

Yhteistyössä