Sisarkateutta vai mikä on ongelma?

En ikinä uskonut että joudun tällaisen tapahtumasarjan keskelle. Itselläni on onneksi vain veljiä :)

Mieheni isosisko on aivan uskomaton. Suuttui meille ilmeisesti viikko sitten kun ei oltu koko viikonloppua hänen lastensa hoitajia. Sisko siis asuu toisella paikkakunnalla ja ilmoitti tulostaan puoli tuntia ennen kuin tipautti lapset meille. Kai nää voi jäädä tänne yökylään? Juu eivät voineet, saivat tosin olla meillä koko illan. Vitutti vaan kun ei kysynyt onko meillä omia menoa, vaan lasten kuullen ikään kuin ilmoitusluontoisesti kysyi, että kai lapset saa jäädä meille. Seuraavana päivänä olimme eräässä tapahtumassa kahdestaan ja kun siskolle selvisi missä ollaan täräytti hän paikalle ja sama kuvio toistui. Lapset jäi sitten siihen meidän kanssa. Ja taas vitutti. Ei edes ymmärtänyt kun sanoin että tultiin tänne viettämään laatuaikaa kahdestaan.

Jo edelliset tapahtumat saivat mun käyrän nousemaan, niin näistä tapahtumista parin päivän päästä mies sai tekstarin siskoltaan. Tässä tiivistelmä. "On se perkele kun minä täällä yritän elättää perhettäni 500€:llä kuussa. Sinä et voi edes työpaikkaetuasi käyttää meidän hyväksi (en erittele nyt tähän mikä tämä etu on, mutta on tarkoitettu omalle perheelle) ja me ollaan jouduttu pitämään autotallia lämpimänä koko talven kun et ole halunnut käydä äidin tavaroita läpi ja viemään kaatopaikalle (tähän kysymys, maksaako sosku sähkölaskut? Mä en tiedä). Laita minulle rahaa heti kaatopaikkamaksuihin. Sä olet niin vaimosi tossun alla nykyään".
Mullahan hirtti heti kiinni tälläisestä viestistä. Ei olla hänelle vastattu muuta kuin että voi vähentää kaatopaikkamaksut niistä rahoista jotka on meille velkaa.

Kysymys siis on, mitä tämä tällainen käytös on noin nelikymppiseltä siskolta? Itse en keksi muuta kuin että on meille kateellinen?! Mä en jotenkin keksi mitään muuta.
Heillä siis taloudellisesti tiukkaa, eletään soskun rahoilla, ei kiinnostusta mennä töihin/kouluttautua, elukoita kaikki nurkat täynnä, älytöntä krääsän keräämistä ja sitten nämä 2 lasta ja työtön mies. Meillä taas minun nähdäkseni normaalia elämää. Mies käy töissä, itse olen äitiyslomalla (lapsi syntyy kohta), asutaan vuokralla uudessa paritalossa väliaikaisesti, koska osake tänä vuonna myyty ja rakennamme omaa taloa, meillä ei eläimiä eikä tule. Vietämme mielestäni rauhallista ja normaalia elämää, ollaan tehty kovasti duunia ja tullaan tekemäänkin, että on varaa kasvattaa lapsi ja rakentaa talo.

Ahdistaa jo valmiiksi se, että ensi kuussa meillä on ristiäiset ja heidät pitää kutsua paikalle...
 
Eihän teidän tarvitse kutsua ketään paikalle, ketä ette ristiäisiin halua.

Kuulostaa niin mulkulle tuo miehesi sisko, että sinuna välttäisin kaikkea yhteydenpitoa ja ilmottaisin selkeästi, että teille ei voi vaan tiputtaa lapsia hoitoon, vaan asiasta on sovittava etukäteen.
 
viera.s
Ehkä miehesti on käyttäytynyt toisin ennen kuin sinä tulit kuvioihin, joten miehen sisko ajattelee nihkeilyn johtuvan sinusta. Tai peräti niin, että miehesi lupailee tai ei ainakaan kiellä itse mitään, vaan sinun täytyy olla se ilkeä käly, joka suunnitelmat torppaa. Esimerkiksi kun sisko toi lapset hoitoon puolen tunnin varoajalla, niin hänhän soitti kuitenkin etukäteen, ilmeisesti miehellesi? Miksi miehesi ei jo sen puhelun aikana voinut ilmoittaa, että lapset eivät voi tulla hoitoon, ainakaan yöksi?

Onko se työpaikkaetu sellainen, että olisi sääntöjen vastaista käyttää sitä myös miehen siskon hyväksi? Monet työpaikkaedut on sellaisia, ettei niitä voi käyttää edes puoliso, mutta tokihan esimerkiksi työsuhdeautolla saa kuskata muitakin kuin ydinperheen jäseniä.
 
vierras
Ehkä miehelläsi on ollut enemmän aikaa siskolleen ja hänen lapsilleen ennenkuin sinä tulit kuvioihin? Ja nyt siskoi joutuu toiminaan ihan eri tavalla veljensä seurassa kun nainen on tullut taloon, jos ymmärrät mitä tarkoitan :)

Ymmärrän sen, että saattaa ärsyttää se, että joutuu säilyttämään jotain romuja, jota miehesi ei ole viitsinyt/ehtinyt/jaksanut käydä läpi. Asiasta voi tietysti sanoa nätimminkin.

Moni mies on nykyään vaimonsa tossun alla. Vaimo sanelee kaiken ja mies ei enää uskalla tehdä itsenäisiä päätöksiä. Se on todella surullista katseltavaa. En tosin tiedä onko teidän tilanteessa siitä kyse.

Minä ehkä sivuuttaisin tämän tunteenpurkauksen ja jatkaisin vaan elämää niin kuin sitä ei lisi tapahtunut.
 
Tarkennan hieman, tässä työpaikkaedussa on kysymys peruselintarvikkeista joita saa pilkkahintaan. Mutta tosiaan tarkoitettu omalle perheelle, ei puolelle suvulle.

Niin ja tosiaan kun soitti miehelleni puoli tuntia aikaisemmin että tulevat kylään, niin vasta paikan päälle saapuessa selvisi että kyse onkin lasten jättämisestä meille hoitoon.

Hyvä pointti tuo, että miten asiat muuttuneet siitä kun minä tulin kuvioihin. Sitähän en tiedä tarkalleen. Mutta itse olen pyrkinyt olemaan neutraali, en halua heidän välisiin asioihin puuttua. En minäkään pitäisi siitä jos mieheni tuuppaisi väliin johonkin itseäni ja veljeäni koskevaan asiaan. Ärsytyskynnykseni ylittyi tällä kertaa juurikin siksi että minut sekoitettiin tähän kuvioon.

Ja mitä äitivainajan tavaroiden läpikäymiseen, niin kyllä mies on välillä vähän saamaton ja tekee asiat vasta kun on pakko. Itse tämän suhteessa tiedostan ja osaan arvioida milloin on syytä hoputtaa, tuohon asiaan en oo hoputtanut kun ei minulle kuulu milläänlailla.
 
viera.s
Miehesihän sinut tuohon sekoitti, kun näytti sinulle siskoltaan tulleen viestin. Tuskin se oli siskon tarkoitus.

Ja kieltämättä kuulostaa hiukan siltä, että mies on tossun alla, kun miehelle tulleisiin tekstareihinkin vastaatte yhdessä. :D
 
No joo, ehkä hän vähän onkin mun tossun alla, mutta mitäs sitten? Siellä on ihan hyvä olla. Saa silti puuhailla mitä itse haluaa, kunhan vaan ottaa minutkin huomioon. Mielestäni normaalia. Ja tuntuu itsekin olevan tyytyväinen. Mies ollut joskus ennen mua vähän huithapeli, olen mielestäni näyttänyt sille toisenlaista tapaa elää. Tällä tarkoitan siis pidemmän tähtäimen suunnittelua, säästämistä yms.
Ja kun sanoit että yhdessä vastasimme viestiin, niin siis hän luki mulle viestin ja vastasi siihen. Mun mielestä se oli kyllä sisko joka tähän minut sekoitti tuomalla lapset hoitoon meille ja tuppaamalla vielä seuraavanakin päivänä lapsensa meidän hoiviin, vaikka vihjasin että tässä laatuaikaa vietellään vielä kun voidaan.
 
Musta tuntuu, että siskoa ehkä riepoo se että osat sisaruksilla kääntyneet päälaelleen. Miehestä siis tullut vastuuntuntoinen aikuinen. Samalla kun meillä suunta ylöspäin, niin heillä alaspäin (konkurssi takana ja talokin käsittääkseni pakkomyynnissä).
 
Ihmeellinen sisko
Aika pirullinen tuo sisko. Itse en ottaisi enää vastaan omaan kotiini. Miksi hän tarvitsee teistä lapsenvahteja, jos kotona on työtön mies??? Kummallinen, jopa narsistinen tapa ajatella, että teidän pitäisi tehdä kaikkea hänen hyväkseen. Laita välit viileämmäksi, eli toisin sanoen vältelkää häntä kuin ruttoa.
 
"vihreä"
Ei välttämättä ole kateutta vaan vain väsymystä ja kehen se puretaan jos ei niihin läheisiin. Ei siis kannata ottaa mielestäni tuosta mitenkään itseensä. Tarvitsisivat varmaan ihan oikeasti apua ja tukea etteivät uppoa syvemmälle. Niin mitä tulee siihen että te teette kovasti töitä ja heitä ei töihin meno kiinnosta niin toiset nyt vaan ei jaksa samalla tavalla. Itse seuraan vierestä aika vastaavaa kuviota.
 
vieras*
Musta tuntuu, että siskoa ehkä riepoo se että osat sisaruksilla kääntyneet päälaelleen. Miehestä siis tullut vastuuntuntoinen aikuinen. Samalla kun meillä suunta ylöspäin, niin heillä alaspäin (konkurssi takana ja talokin käsittääkseni pakkomyynnissä).
Millä tavoin miehesi osallistui äitinsä hoitoon ja hautajaisjärjestelyihin, perunkirjoitukseen jne...
 

Yhteistyössä