Sisaruskuva ja uusperhe... olenko kauhea jos haluan kuvaan vain biologiset sisarukset, yhteiset lapset?

  • Viestiketjun aloittaja "äitipuoli"
  • Ensimmäinen viesti
Noh...mä en oikein tiedä.

Toisaalta jos se yksi lapsi, joka ei ole SINULLE biologisesti sukua (mutta kaikille muille perheessänne on) pääsisi jotenkin helposti siihen sisaruskuvaan, niin ihmettelisin, miksei häntä siihen oteta.
Onko siis koulussa kuvattavista sisaruskuvista kyse, vai vietkö kuvaamoon?

Toisaalta jos tämä yksi sisaruksista on selvästi vanhempi, kuin sinun synnyttämät sisarukset tähän sisarussarjaan, niin en pidä outona, jos näistä sinun synnyttämistäsi otetaan erikseen kuva.
Mun vanhemmilla on meitä lapsia eri ikäluokista, eli 2000-luvulla syntyneet sisarukset poseeraavat yhteisissä sisaruskuvissa, joissa ei tosiaan minua näy, eikä se ketään napostele, vaan on ihan loogista.

Mutta tosiaan jos kuvaustilanne on sellainen, ettei isompi sisarus edes ole juuri silloin siellä, niin en näe asiassa ongelmaa.
Ja jos kuvat tulee teidän kodissa ns. paraatipaikalle, pitäisin huolen, että myös tästä yhdestä isommasta sisaruksesta on kuva esillä.
Jos kuvia lähetetään esim. sinun sukulaisillesi, niin tietysti vain ne sinun sukulaisillesi biologista sukua olevat henkilöt kuvaan.
 
Ööö, tehän olette perhe, ainakin niin oletin alkuperäisestä aloituksesta. Valokuviahan saa joka vuosi? Sisaruskuviakin voi ottaa samalla kertaa useammalla eri kokoonpanolla.
Mutta vaikkei lapset tiedäkään sun ajatuksista, niin lapset on lapsia ja todellakin kokevat itsensä eriarvoisiksi samassa omassa perheessään, jos kuulisivat ajatuksesi.
Mieti miltä ihan kaikista lapsista tuntuu tai hyväksyisitkö itse jos sinut luokiteltaisiin samoin? Oletan, että jaottelet lapset myös muutoin elämässänne ja se ei ole lapsille hyvä.
Itse ottaisin kuvat eri kokoonpanoilla ja sisällyttäisin sitten siihen myös kaikista lapsista yhteisen kuvan sekä eri sisaruskokoonpanoilla, joita voi sitten jakaa vaikka niille sukulaisille...
 
  • Tykkää
Reactions: Karju
lapset aistii tuollaisen
Jos sulla ja lapsella on etäiset välit, syy löytyy peiliin katsomalla. Kyllähän sulla on pahemmanlaatuinen asennevamma, sunlaisten ei pitäisi koskaan lähteä uusperhekuvioihin.
 
Noh...mä en oikein tiedä.

Toisaalta jos se yksi lapsi, joka ei ole SINULLE biologisesti sukua (mutta kaikille muille perheessänne on) pääsisi jotenkin helposti siihen sisaruskuvaan, niin ihmettelisin, miksei häntä siihen oteta.
Onko siis koulussa kuvattavista sisaruskuvista kyse, vai vietkö kuvaamoon?

Toisaalta jos tämä yksi sisaruksista on selvästi vanhempi, kuin sinun synnyttämät sisarukset tähän sisarussarjaan, niin en pidä outona, jos näistä sinun synnyttämistäsi otetaan erikseen kuva.
Mun vanhemmilla on meitä lapsia eri ikäluokista, eli 2000-luvulla syntyneet sisarukset poseeraavat yhteisissä sisaruskuvissa, joissa ei tosiaan minua näy, eikä se ketään napostele, vaan on ihan loogista.

Mutta tosiaan jos kuvaustilanne on sellainen, ettei isompi sisarus edes ole juuri silloin siellä, niin en näe asiassa ongelmaa.
Ja jos kuvat tulee teidän kodissa ns. paraatipaikalle, pitäisin huolen, että myös tästä yhdestä isommasta sisaruksesta on kuva esillä.
Jos kuvia lähetetään esim. sinun sukulaisillesi, niin tietysti vain ne sinun sukulaisillesi biologista sukua olevat henkilöt kuvaan.
Meillä on nykyisessä anoppilassa seinällä kaikkien lastenlasten kuvat, myös minun 2 vanhinta lastani edellisestä liitostani.
Mutta minun mieheni ja appivanhempani ovatkin ihania :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29011307:
Meillä on nykyisessä anoppilassa seinällä kaikkien lastenlasten kuvat, myös minun 2 vanhinta lastani edellisestä liitostani.
Mutta minun mieheni ja appivanhempani ovatkin ihania :heart:
Jos he ovat läheisiä keskenään, niin kai tuo on aika luonnollista?
Lapsille ja sinulle varmasti mukavampi noin, kuin että olisitte vähän kuin ulkopuolisia.

Itse en tunne yhtäkään uusperhettä, joten en silleen osaa näitä juttuja ajatella täysin, että mikä on tapana ja mikä ei.
Mutulla vaan. :D
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Ei kun höh, tunnen mä yhden. :D Mun lapsen isä on uusperheestä.
Heillä käy esim. jouluna toisen vanhemman lapset aattona ja toisen vanhemman lapset joulupäivänä, vaikka ovat olleet uusperhe jo silloin, kun nää kaikki lapset olivat alle 10-vuotiaita.

Eli ei ilmeisesti kovin läheisiä ole, tai sellasta perhettä ainakaan kuin mihin itse olen tottunut.
 
"kaffe"
[QUOTE="äitipuoli";29010281]

Ihan jo käytännössäkin biologisilla on oikea sisarussuhde, ei pahalla, mutta ei tunnu muodostuvan normaalia sellaista yhden kanssa kun vaihtaa viikon välein paikkaa...[/QUOTE]

kaiken toivon mukaan suhde tuntuu kuitenkin tästä lapsesta itsestään normaalilta. muuten on aika karua elämänsä. samalla tavallahan hän sieltä toisesta kodistaan vaihtaa paikkaa viikon välein. ei siis kuulu minnekään? molemmissa perheissä siis on samalla logiikalla ok tehdä perhejutut silloin, kun tämä yksi ylimääräinen ei ole paikalla. milloin tämä lapsi sitten saa olla siellä, 'minne kuuluu'?

kyllä, minusta tässä on vastuun paikka kaikilla lapsen elämässä olevilla aikuisilla. myös sinulla.
 
joopa taas joo
Niin hölmö provo taas että ei mitään rajaa.

Mutta joo, siis onhan näitä tilanteita. Ollaanko pennut siis viemässä valokuvaamoon vai onko tarhaan tulossa kuvaaja... Kameroitahan nyt on joka iikalla ja kuvien tulostaminen tai tulostuttaminen on niin easy peace of cake että sinänsä koko kysymyksenasettelu on ihan pöhkö.

Asetelma minun lapset ja tuo miehen eksän pentu on sinänsä kuolleena syntynyt ajatus ja johtaa vain siihen että äiti kalvaa omaa lastaan/lapsiaan. Lapsille sisarus on sisarus, vaikka asuisi joka toinen viikko muualla. Se että oma bioäiti ei lapsensa sisarusta hyväksy, asettaa lapsen vain ikuiseen ristiriitatilanteeseen, syö hänen henkistä energiaansa ja vaarantaa ihmissuhteet myös tulevaisuudessa lapsen omassa perheessä. Mutta niin tai näin, kaiken maailman valopäille niitä lapsia on syntynyt ja syntyy vastakin, joten life is...
 
"vieras"
[QUOTE="äitipuoli";29010376]koen että sisarussuhde on tiiviimpi näillä biologisilla, jakavat niin paljon arkea yhdessä ja kokevat asioita yhdessä. Isompi on niin paljon omissa menoissa meilläkin että suhde jää pinnalliseksi...[/QUOTE]

Ajatella, sinulla olisi nyt mahdollisuus tiivistää suhdetta ja parantaa kaikkien lasten oloa. Taata mukava muisto lapsuudesta. Tartu siihen, niin et takuulla tule katumaan =)
 
huuhu
Mikäs siinä, jos haluat tehdä selvän jaon siitä kuka on kenenkin lapsi.
Sitten on varmaan miehen lapsen kannalta reilua, että mies, ex-vaimo ja heidän yhteinen lapsensa käyvät joka vuosi ottamassa oman perhepotrettinsa ilman sinua ja teidän yhteisiä lapsia?

Sinulla ei ole biologista suhdetta miehen ja toisen naisen lapsiin, mutta teidän yhteisillä lapsillanne on, vaikka kuinka toivoisit muuta.
 
"noh"
Perhepotretissa on tietenkin perheenjäsenet! Ja kyllä, kun olet uusperhettä perustanut, myös miehen lapset ovat osa perhettä! Kamala, jos jossain olkkarin seinällä on perhekuva, josta yksi puuttuu ja puolet elämästään, jonka tämä lapsi teillä ilmeisesti viettää, hän saisi tuijotella kuvaa, josta hän puuttuu. Kamalaa! Jos et voi kaikkia lapsia ottaa kuvaan, jätä koko kuvaidea. Tai sitten otata monia erilaisia, niinkuin on ehdotettu ja kaikki sitten kanssa esille. Kyllä sinulla todella on muutakin tunnepuolella tarkennettavaa miehen lasta kohtaan, tämä vain tuo esiin osan siitä.
 
"vieras"
[QUOTE="äitipuoli";29010457]minulla ei ole mitään lasta vastaan, mutta haluaisin saada ihan hyvälläkin omalla tunnolla kuvia lapsistani.. kai jokainen vanhempi haluaa kuvia muistoksi omista lapsistaan, vaikka eläisi uusperheessä. Onhan vanhimmankin lapsen vanhemmat saaneet ikuistaa lastaan valokuviin ilolla, miksi en minäkin...[/QUOTE]

No etkö sinä hyvänen aika osaa ottaa kameraa kauniiseen käteen ja ottaa niitä kuvia vain omista lapsistasi? Pyytää tuttuja ottamaan teistä kaikista kuvia? Eikö teillä ole päivät pitkät aikaa kuvata sitä omaa perhettänne, jos miehen lapsi ei siellä edes aina asu. "Hyvä omatunto"..joo joo. En jaksa uskoa, ette ole ikinä ottanut kuvia muistoksi vain omasta perheestäsi. "Virallisiin" kuviin kuuluu myös lapsenne sisarpuoli.
 
"vieras"
Nykyaikana kun valokuvaaminen on kuitenkin aika helppoa niin otatte vaan erilaisia kuvia. Meillä on 4 yhteistä ja sen lisäksi mieheni esikoinen edellisestä suhteestaan, yhteiskuvia löytyy koko porukasta ja sitten tuosta nelikosta, ihan sen mukaan kuka on ollut paikalla. En mä ainakaan suostu kokemaan huonoa omaatuntoa siitä että kuvaan noita omiani, se ei kerro mitenkään siitä välitänkö myös lapsesta joka on ollut osa perhettäni jo 12 vuotta. Fakta kuitenkin on että minulla on neljä lasta, miehelläni on viisi, minulla ei ole tarvetta olla kuin tämä perheen toinen aikuinen velvotteineni ja oikeuksineni.
itsekin olen tätä mieltä äitipuolena. Kuvaan niitä ketkä ovat paikalla, jos lapsi ei ole meillä vaikka mahdollisen sisaruskuvan ottamisen aikaan niin sitten laitan kuvaan paikalla olijat. ja todellakin haluan kuvia vain omistakin lapsista, ymmärrettävästi myös niitä "virallisempiakin"...

ei se että haluaa vaikka sen sisaruskuvan lapsistaan voi automaattisesti tarkoittaa että on jotain miehen lasta vastaan, se on ihan luonnollista että haluaa sisarukset, omat lapset, ikuistaa valokuvaan. ja varmasti tuollainen valokuvaajan ottama houkuttaa vielä enemmän kun tulee hienompi kuva muistoksi...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29011165]Mihin laitat kuvat? Jos jaat vanhemmillesi ja oman puolen sukulaisillesi ajatus on ok, mutta jos asettelet kuvia olohuoneeseenne kaikkien nähtäväksi et toimi diplomaattisesti.[/QUOTE]

ai ei saa kotiin laittaa kuvaa missä on vain omat lapset...sanooko kukaan negatiivista jos kuvassa on miehen lapsi ja yksi yhteisistä. eipä. mut sitten kun kuvassa kaksi yhteistä ja miehen lapsi ei ole kuvassa niin se ei ole ok... ihmettelen.
 
ghjk
[QUOTE="vieras";29011851]ai ei saa kotiin laittaa kuvaa missä on vain omat lapset...sanooko kukaan negatiivista jos kuvassa on miehen lapsi ja yksi yhteisistä. eipä. mut sitten kun kuvassa kaksi yhteistä ja miehen lapsi ei ole kuvassa niin se ei ole ok... ihmettelen.[/QUOTE]

Siis meinaat, että yksi lapsista puuttuisi kuvakollaasista kokonaan? Olipa se toisen vanhemman entisestä liitosta tai yhteinen lapsi nykyisestä liitosta, pitäisin sitä todellakin epäilyttävänä ja outona, jos joku lapsista puuttuisi. Tietenkin, jos olisi hyvä selitys tyyliin, että juuri sinä päivänä ko. lapsi on ollut 40 asteen kuumeessa, eikä ole ehditty ottaa lisäkuvia, joissa kaikki olisi. Siis mun näkökulmasta aivan sama, onko kyseessä sisaruspuoli vai kokosisarus, ihmettelisin jos jotakuta ei tietoisesti haluttaisi mihinkään kuvaan mukaan.
 

Yhteistyössä