Siskosten välinen taisto

Terve.
Olisi tässä kasvatusmenetelmästä kysyttävää.
Elikkä nuorempi tytär on 5kk ja vanhempi 1v ja 5kk.
Ongelmana on se että vanhemmalla on tapana lyödä
tuota nuorempaa, enkä oikein tiedä miten sen tavan
saa pois kitkettyä. Itse en ala tietenkään vanhempaa
lyömään kostoksi. En myöskään halua että vanhempi
tytär alkaa pelkäämään minua, sillä välillä on minulla
hermo aika piukalla, koska tuo lyöminen on kohtuu
sietämätöntä. Olisiko teillä neuvoja minulle?
 
vieras
MLL - Mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy vauva

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/perheeseen_syntyy_vauva.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MLL - Mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy vauva

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/perheeseen_syntyy_vauva.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen
Nuo neuvot luin jo toisen odotusajalla ja järkikin sanoo että noin toimitaan normaalissa perheessä. Isoin meillä saa suurimman huomion, hän saa osallistua kaikkeen, kehutaan hyvistä asioista, mustasukkaisuutta saa osoittaa mutta lyödessä kielletään. Oikeastaan vauva on jäänyt paljon vähemmälle kuin isompi. Jos isompi lyö, emme tee y sen jälkeen asiasta elämää suurempaa numeroa vaan jatkettu elämistä. Kielletään, muttei motkoteta asiasta kokoaikaa. Noin pientä en osaa syyllistää enkä olla todella vihainenkaan, koska alle 1,5 vuotiaasta on kysymys. Mikään vaan ei auta, ehkä aika.
 
Rukoilijasirkka
No ainakin siihen pitäs varmaan reagoida niin, että se lyöjä tajuaa, että nyt oli tuhmasti tehty. Voisi torua ja sitten olla erittäin huolissaan vauvasta, ja kohdistaa huomio vauvaan. Niin se vanhemoi varmaan tajuaisi, ettei tolla keinolla saa huomiota.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MLL - Mustasukkaisuutta, kun perheeseen syntyy vauva

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/perheeseen_syntyy_vauva.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen
Nuo neuvot luin jo toisen odotusajalla ja järkikin sanoo että noin toimitaan normaalissa perheessä. Isoin meillä saa suurimman huomion, hän saa osallistua kaikkeen, kehutaan hyvistä asioista, mustasukkaisuutta saa osoittaa mutta lyödessä kielletään. Oikeastaan vauva on jäänyt paljon vähemmälle kuin isompi. Jos isompi lyö, emme tee y sen jälkeen asiasta elämää suurempaa numeroa vaan jatkettu elämistä. Kielletään, muttei motkoteta asiasta kokoaikaa. Noin pientä en osaa syyllistää enkä olla todella vihainenkaan, koska alle 1,5 vuotiaasta on kysymys. Mikään vaan ei auta, ehkä aika.
Ja siis, aina väkivallan jälkeen nostetaan vauva syliin ja lohdutellaan häntä. Isompaa kielletään että ei vauvaa sovi lyödä, vauvaan sattuu! En oikein tiedä pitäiskö tehdä enemmän, hurjalta tuntuis niin tunnottomalle reilu 1 vuotiaalle alkaa saarnaamaan tai rankaisemaan kovemmin.
 
Tuossa voisi olla ideaa että keskittää enemmän huomiota lyötyyn. Elikkä toruu ensin lyöjän ja sitten paijaa lyötyä vähän runsaammin. Tähän mennessä on keskitytty ehkä liikaa torumaan lyöjää, jolloin hän saa huomiota. Hyvä! Kokeillaan. Niin ja kiitoksia myös MLL linkistä. Enpä ole tiennyt moisesta.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja isipappa:
Tuossa voisi olla ideaa että keskittää enemmän huomiota lyötyyn. Elikkä toruu ensin lyöjän ja sitten paijaa lyötyä vähän runsaammin. Tähän mennessä on keskitytty ehkä liikaa torumaan lyöjää, jolloin hän saa huomiota. Hyvä! Kokeillaan. Kiitoksia.
Ei, vaan jätä lyöjä kokonaan huomiotta. Jos hakee huomiota niin se toruminenkin on huomiota, vaikka kielteistä. Minä kokeilisin että menen heti ottamaan lyödyn syliin ja hän saa huomiota, lyöjä jää kokonaan ilman huomiota.

Mutta sitten, lyöjää pitää muistaa kehua ja huomioida paljon aina kun on nätisti vaikka silittää lyötyä. Ja muutenkin paljon huomiota, muttei noissa lyömistilanteissa.
 

Yhteistyössä